Nehodovost v ČR v roce 2009: Na našich silnicích zemřelo 832 osob
Počet nehod je poněkud zkreslený, byť se jedná o oficiální statistický údaj Policie ČR. Od 1. ledna 2009 totiž vstoupila v platnost legislativní změna, která posunula hranici povinnou pro hlášení nehody policii z 50.000 na 100.000 Kč. Daleko důležitější jsou tak údaje o usmrcených a těžce či lehce zraněných.
Mrtvých ubývá
Na českých silnicích loni vyhasly životy celkem 832 osob, což je o 160 méně než v roce 2008. Těžce zraněných bylo 3.536 (o 273 méně) a lehce zraněných 23.777 (o 999 méně). Celková hmotná škoda je odhadována na 4.981,09 mil. Kč, což je o více než 20 procent méně, ale v této statistice opět musíme vzít v úvahu změnu metodiky.
Počty mrtvých a zraněných jsou ale velmi nízké, například v letech 2000-2004 jich bylo vždy mezi 1.200-1.400. Usmrcených osob je nejméně od roku 1990, stejně tak těch, které utrpěly těžká zranění. Číslo, které představuje lehce zraněné, je pak za poslední dvě desítky let třetí nejnižší. Za celou první dekádu 21. století ale našlo na českých silnicích smrt takřka 11,5 tisíce lidí, a to není nejpříznivější statistika...
Ještě ke zmařeným životům, ovšem trochu optimističtěji. Loňský údaj je totiž pátý nejmenší za poslední půlstoletí! Nejméně jich na našich silnicích vyhaslo v roce 1987: 766.
Alkohol za volantem i řídítky
Zpátky k chmurnějším statistikám: neveselá je i ta, která představuje počet mrtvých při nehodách způsobených alkoholem. O 123 obětech jsme již informovali zhruba před třemi týdny, číslo je oficiálně potvrzeno. Loni jich bylo ovšem o 43 více než v roce 2008, zatímco počet nehod pod vlivem alkoholu logicky vzhledem k výše popsaným změnám klesl ze 7,2 tisíce na 5,7 tisíce. Podíl usmrcených na celkovém počtu silničních obětí dosahuje takřka 15 procent (přesně 14,8 %) a je nejvyšší za posledních 15 let.
Co se týče alkoholu, nesmíme zapomenout na to, že tento nešvar se netýká jen automobilistů a motocyklistů. Tropí neplechu i u cyklistů, kteří stále opomínají, že nulová tolerance platí pro všechny řidiče. Ti se sice podíleli na velmi malém počtu nehod (522), více než čtvrtina jejich viníků za řídítky ale před jízdou pila!
Příčiny nehod
Nejčastější příčinou nehod řidičů motorových vozidel je nesprávný způsob jízdy (skoro 30 tisíc případů), následuje nepřiměřená rychlost (přes 15 tisíc) a nedání přednosti (lehce přes 12 tisíc). Policie ČR zveřejňuje i podrobnější statistiky četnosti jednotlivých příčin vzhledem k výše použité terminologii. Z těch vyplývá, že v takřka 12 tisících případech se řidiči plně nevěnovali řízení, v 7,6 tisících nepřizpůsobili rychlost svého vozidla stavu vozovky a v 6,2 tisících nedodrželi bezpečnou vzdálenost.
Policejní Passaty
Na závěr odbočme od mrtvých a zraněných a podívejme se na krátkou statistiku policejních Passatů R36, které někteří považují pro činnost dálniční policie za zbytečný luxus. V uplynulém roce ujela modrá flotila přes milion kilometrů. Policisté při své práci zjistili přes 25 tisíc přestupků, z nichž celkem 23,3 tisíce pokutovali na místě, za což vybrali přes 31 milionů korun.