Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

50 nejvlivnějších lidí v autobyznysu

Aleš Dragoun
Diskuze (24)
Magazín Complex zveřejnil žebříček padesátky nejvlivnějších lidí, kteří se pohybují jakýmkoli způsobem kolem aut. Kdo v něm je a proč?

Musíme vzít samozřejmě v potaz to, že Complex je lifestylovým časopisem pro mladé muže a vznikl za Velkou louží. Žebříček těmto faktům hodně odpovídá, přesto se v něm najdou mnohé zajímavosti. Nejvlivnějším mužem v automobilovém průmyslu je momentálně Sergio Marchionne. Díky agresivnímu vedení vytáhl nahoru bankrotující Chrysler a to mu zaručilo první příčku. Jeho přehmaty, které páchá v Evropě zejména s Alfou Romeo, Američany nezajímají. Druhým v pořadí je Alan Mullaly. Stojí za úspěchem Fordu v celém světě, zejména Fiesty a Focusu. Modrý ovál má vůbec v první padesátce poměrně hodně zástupců: celkem pět.

Příznivce i u nás oblíbeného magazínu televize BBC Top Gear potěší bronzová příčka Jeremyho Clarksona. Hnidopichové poznamenávají, že Clarkson vůbec není novinář, tedy alespoň ne motoristický. Je pravdou, že jím prezentované názory berou někteří fanoušci jako bibli a dokonce podle nich kupují auta. Což ale na druhou stranu hned tak někdo neumí. Clarksonův typicky britský humor a rýpavé komentáře v mluvené i psané formě jsou každopádně leckdy velice trefné.

Přítomnosti velkých šéfů různých automobilek v Top 50 se divit nelze. Kromě Marchionneho je nejvýše Chung Mong-koo díky vzestupu Hyundaie. Ten se zlepšuje globálně, nejen v Evropě a USA. Ferdinand Piëch, Luca di Montezemolo, Mark Reuss či Akido Toyoda – to jsou další jména alespoň z první dvacítky. Tu ale překvapivě uzavírá zakladatel Geely Li Shu-fu. Ač jsou Číňané neblaze proslulí svým kopírováním průmyslových vzorů, v blízké budoucnosti se s nimi prostě a jednoduše musí počítat.

Z bývalých či současných závodníků je nejvýše Bernie Ecclestone. O co byl horší pilot, o to je lepší obchodník. Neomezený vládce formule 1 ale pomalu vyhlíží svého nástupce. Královny motoristického sportu se dotýká i činnost Rakušana Dietera Mateschitze. Vydělal si miliony na energetických nápojích, koupil neúspěšný tým Jaguar od Fordu a za pět let z něj udělali jeho podřízení mistra světa. I díky Sebastianu Vettelovi, který je sedmatřicátý.

Bývalým závodníkem je taktéž Chip Ganassi. Po ukončení aktivní kariéry založil vlastní stáj, která v USA vyhrála už snad všechny prestižní šampionáty. Pro Evropany může být šokem 22. místo Kena Blocka daleko před Sebastienem Loebem. Block je ale hodně oblíbený svými gymkhánami a dalšími kousky se soutěžními auty. Jde tu o show, ne o tituly mistra světa. Jenže na tratích pro nás stále prestižního šampionátu FIA toho Ken na rozdíl od fenomenálního Alsasana výsledkově moc nepředvedl a proslul spíše svými bouračkami. V rally se nedařilo ani Kimimu Räikkönenovi, proto se král F1 2007 vrací do monopostu. Nezměnil se, pořád říká zrovna to, co si myslí.

Američané a úpravy či přestavby aut, to je kapitola sama pro sebe. Takový Ryan Friedlinghaus je celkem známý i u nás, vždyť jeho West Coast Customs mají pobočku dokonce v Berlíně. Na zakázku stavěné unikáty ovšem jezdí v běžném provozu, ale nemůže si je dovolit hned tak někdo. Hot-rody mají rádi vousáči ZZ-Top, upravená auta patří i mezi rappery. Jenomže, myslíte, že v klipech používají vlastní? Ani omylem, většinou si je půjčují. Třeba v pobočce původně švýcarské půjčovny Elite, kterou vlastní Graziella Zanoletti, jedna ze dvou žen v žebříčku. Tou druhou je Barb Samardzich od Fordu. Jen Jay Kay, frontman acid-jazz-funkových Jamiroquai, si je pronajímat nemusí, protože jich má dost. V pořadí Complexu jej však nehledejte. Možná proto, že je Brit.

Neměli bychom ale zapomínat na designéry. Waltera de Silvu, Iana Calluma, Adriana van Hooydonka, Giorgetta Giugiara, Petera Schreyera nebo Jasona Castriotu. Ale žebříček Complexu je pestrou směsicí různých lidí, politiky nevyjímaje. Nebýt ovšem Baracka Obamy a jeho vlády, z americké Velké trojky by dnes existoval asi jen Ford. Hodně silné jsou v USA odbory a předák United Auto Workers, tedy organizace sdružující pracovníky automobilového průmyslu Bob King skončil vysoko, dvanáctý.

Bez sběratelské vášně Ralpha Laurena a Jaye Lena by leckteré historické unikáty na čtyřech kolech unikáty možná zmizely v nenávratnu. Ray Claridge se zase přičinil o to, že úzkou skupinu aut z hollywoodských filmů uctíváme i tady v Evropě více než staří Řekové a Římané svá božstva. Jerod Shelby staví jedny z nejrychlejších supersportů světa. Oni ti Američané na tom v autech zase nejsou až tak špatně, že?

50 nejvlivnějších lidí v autobyznysu dle magazínu Complex
  Jméno Funkce
1. Sergio MARCHIONNE předseda představenstva Chrysler Group a generální ředitel Fiatu
2. Alan MULLALY výkonný ředitel Ford Motor Company
3. Jeremy CLARKSON novinář
4. CHUNG Mong-koo předseda Hyundai Motor Company
5. Ferdinand PIËCH předseda dozorčí rady koncernu Volkswagen
6. Bernie ECCLESTONE prezident a generální ředitel FOM a FOA
7. Luca di MONTEZEMOLO prezident Ferrari
8. FUNKMASTER FLEX hudebník, tvůrce aftermarketových dílů Ford
9. Mark REUSS prezident severoamerického General Motors
10. Akido TOYODA prezident a generální ředitel Toyota Motor Corporation
11. Walter de SILVA šéfdesignér Volkswagen Group
12. Bob KING prezident odborové organizace United Auto Workers
13. Barb SAMARDZICH viceprezidentka oddělení Product Development Ford of Europe
14. Dieter MATESCHITZ majitel firmy Red Bull a nejvyšší muž Red Bull Racing
15. Ian CALLUM ředitel pro design u Jaguaru
16. Olivier FRANCOIS výkonný ředitel značky Fiat
17. Chip GANASSI Majitel závodní stáje, sám bývalý jezdec
18. Jim FARLEY viceprezident Ford Motor Company pro marketing, prodej a služby
19. Ryan FRIEDLINGHAUS majitel West Coast Customs
20. LI Shu-fu zakladatel a šéf automobilky Geely
21. Barack OBAMA prezident Spojených států amerických
22. Ken BLOCK závodník, jezdec rally
23. Adrian van HOOYDONK ředitel oddělení designu BMW Group
24. Giorgetto GIUGIARO Automobilový návrhář, zakladatel firmy Italdesign
25. Peter SCHREYER šéfdesignér Kia Motors
26. Dieter ZETSCHE Předseda Daimler AG
27. Martin SMITH výkonný ředitel pro design Ford Motor Company
28. Norbert REITHOFER předseda BMW Group
29. Bob LUTZ poradce General Motors a Lotusu
30. Jason CASTRIOTA designér
31. Rupert STADLER předseda skupiny Audi
32. Ray LaHOOD ministr dopravy USA
33. SWIZZ BEATZ viceprezident kreativního designu u Lotusu
34. Jerod SHELBY zakladatel a generální ředitel SSC (Shelby Super Cars)
35. Jay LENO komik, politický satirik a sběratel aut
36. John KRAFCIK prezident Hyundai USA
37. Sebastian VETTEL dvojnásobný mistr světa formule 1 (2010-2011)
38. Eddie ALTERMAN redaktor magazínu Car & Driver
39. Ralph LAUREN módní návrhář a sběratel aut
40. Moray CALLUM výkonný ředitel designu amerického Fordu
41. Sebasten LOEB osminásobný mistr světa v automobilových soutěžích (2004-2011)
42. JAY-Z rapper
43. Tony STEWART jezdec NASCAR
44. Chris HARRIS novinář
45. Ray CLARIDGE zakladatel a majitel Cinema Vehicle Services
46. CURREN$Y rapper, sběratel automobilů
47. Graziella ZANOLETTI majitelka půjčovny luxusních aut Elite
48. Kimi RÄIKKÖNEN pilot formule 1 a soutěžní jezdec, mistr světa F1 2007
49. George a Jack KESHISHYANOVÉ majitelé tuningové firmy Platinum Motorsport
50. ZZ Top jižanští rockeři a milovníci hot-rodů
Aleš Dragoun
Diskuze (24)
15. 3. 2012 12:45
trochu nadhledu
Nechápu proč by lidé ze showbyznysu a politiky nemohli ovlivňovat autobyznys? To je snad normální - ovlivňují myšlení obzvláště mladých víc než kdokoliv jiný... A pokud jsou bráni v dané lokalitě jako lidé, kteří k tomu mají vztah, tak logicky ovlivňují i názory...
15. 3. 2012 00:42
Re: Top Blaf
:yes:
Avatar - white label
14. 3. 2012 23:52
Re: Top Blaf
Že by Sergiovo auto?
[odkaz]
[odkaz]
>:D
14. 3. 2012 23:22
Re: Top Blaf
Výroční zpráva v pěti řádcích. :-) Myslím, že jsi vystihl vše podstatné. :yes: Čas nám poví, zda šlo symbiózu (s Chryslerem) pro zachování rodu/ů (dočasně?) nebo přijde časem něco jako "pink future" - třebaže o rok či dva... tři odložená.
14. 3. 2012 21:15
Re: Top Blaf
Přesně, to 1. místo Marchionneho vůbec nechápu. Lancia je "přebouchaný" Chrysler, Alfa Romeo má 2 modely a Punto i v Itálii válcuje Golf, z původně pěkné Pandy udělali jakési oteklé MPV. Za poslední "botu" považuji masivní investice do továrny u Neapole, když sám Marchionne tvrdí, že výroba Pandy v Tychách byla nesrovnatelně kvalitnější. Nebýt F 500 a technologie Multiair, Fiat by dle mého názoru dávno zkrachoval.