50 nejvlivnějších lidí v autobyznysu
Musíme vzít samozřejmě v potaz to, že Complex je lifestylovým časopisem pro mladé muže a vznikl za Velkou louží. Žebříček těmto faktům hodně odpovídá, přesto se v něm najdou mnohé zajímavosti. Nejvlivnějším mužem v automobilovém průmyslu je momentálně Sergio Marchionne. Díky agresivnímu vedení vytáhl nahoru bankrotující Chrysler a to mu zaručilo první příčku. Jeho přehmaty, které páchá v Evropě zejména s Alfou Romeo, Američany nezajímají. Druhým v pořadí je Alan Mullaly. Stojí za úspěchem Fordu v celém světě, zejména Fiesty a Focusu. Modrý ovál má vůbec v první padesátce poměrně hodně zástupců: celkem pět.
Příznivce i u nás oblíbeného magazínu televize BBC Top Gear potěší bronzová příčka Jeremyho Clarksona. Hnidopichové poznamenávají, že Clarkson vůbec není novinář, tedy alespoň ne motoristický. Je pravdou, že jím prezentované názory berou někteří fanoušci jako bibli a dokonce podle nich kupují auta. Což ale na druhou stranu hned tak někdo neumí. Clarksonův typicky britský humor a rýpavé komentáře v mluvené i psané formě jsou každopádně leckdy velice trefné.
Přítomnosti velkých šéfů různých automobilek v Top 50 se divit nelze. Kromě Marchionneho je nejvýše Chung Mong-koo díky vzestupu Hyundaie. Ten se zlepšuje globálně, nejen v Evropě a USA. Ferdinand Piëch, Luca di Montezemolo, Mark Reuss či Akido Toyoda – to jsou další jména alespoň z první dvacítky. Tu ale překvapivě uzavírá zakladatel Geely Li Shu-fu. Ač jsou Číňané neblaze proslulí svým kopírováním průmyslových vzorů, v blízké budoucnosti se s nimi prostě a jednoduše musí počítat.
Z bývalých či současných závodníků je nejvýše Bernie Ecclestone. O co byl horší pilot, o to je lepší obchodník. Neomezený vládce formule 1 ale pomalu vyhlíží svého nástupce. Královny motoristického sportu se dotýká i činnost Rakušana Dietera Mateschitze. Vydělal si miliony na energetických nápojích, koupil neúspěšný tým Jaguar od Fordu a za pět let z něj udělali jeho podřízení mistra světa. I díky Sebastianu Vettelovi, který je sedmatřicátý.
Bývalým závodníkem je taktéž Chip Ganassi. Po ukončení aktivní kariéry založil vlastní stáj, která v USA vyhrála už snad všechny prestižní šampionáty. Pro Evropany může být šokem 22. místo Kena Blocka daleko před Sebastienem Loebem. Block je ale hodně oblíbený svými gymkhánami a dalšími kousky se soutěžními auty. Jde tu o show, ne o tituly mistra světa. Jenže na tratích pro nás stále prestižního šampionátu FIA toho Ken na rozdíl od fenomenálního Alsasana výsledkově moc nepředvedl a proslul spíše svými bouračkami. V rally se nedařilo ani Kimimu Räikkönenovi, proto se král F1 2007 vrací do monopostu. Nezměnil se, pořád říká zrovna to, co si myslí.
Američané a úpravy či přestavby aut, to je kapitola sama pro sebe. Takový Ryan Friedlinghaus je celkem známý i u nás, vždyť jeho West Coast Customs mají pobočku dokonce v Berlíně. Na zakázku stavěné unikáty ovšem jezdí v běžném provozu, ale nemůže si je dovolit hned tak někdo. Hot-rody mají rádi vousáči ZZ-Top, upravená auta patří i mezi rappery. Jenomže, myslíte, že v klipech používají vlastní? Ani omylem, většinou si je půjčují. Třeba v pobočce původně švýcarské půjčovny Elite, kterou vlastní Graziella Zanoletti, jedna ze dvou žen v žebříčku. Tou druhou je Barb Samardzich od Fordu. Jen Jay Kay, frontman acid-jazz-funkových Jamiroquai, si je pronajímat nemusí, protože jich má dost. V pořadí Complexu jej však nehledejte. Možná proto, že je Brit.
Neměli bychom ale zapomínat na designéry. Waltera de Silvu, Iana Calluma, Adriana van Hooydonka, Giorgetta Giugiara, Petera Schreyera nebo Jasona Castriotu. Ale žebříček Complexu je pestrou směsicí různých lidí, politiky nevyjímaje. Nebýt ovšem Baracka Obamy a jeho vlády, z americké Velké trojky by dnes existoval asi jen Ford. Hodně silné jsou v USA odbory a předák United Auto Workers, tedy organizace sdružující pracovníky automobilového průmyslu Bob King skončil vysoko, dvanáctý.
Bez sběratelské vášně Ralpha Laurena a Jaye Lena by leckteré historické unikáty na čtyřech kolech unikáty možná zmizely v nenávratnu. Ray Claridge se zase přičinil o to, že úzkou skupinu aut z hollywoodských filmů uctíváme i tady v Evropě více než staří Řekové a Římané svá božstva. Jerod Shelby staví jedny z nejrychlejších supersportů světa. Oni ti Američané na tom v autech zase nejsou až tak špatně, že?
50 nejvlivnějších lidí v autobyznysu dle magazínu Complex | ||
Jméno | Funkce | |
1. | Sergio MARCHIONNE | předseda představenstva Chrysler Group a generální ředitel Fiatu |
2. | Alan MULLALY | výkonný ředitel Ford Motor Company |
3. | Jeremy CLARKSON | novinář |
4. | CHUNG Mong-koo | předseda Hyundai Motor Company |
5. | Ferdinand PIËCH | předseda dozorčí rady koncernu Volkswagen |
6. | Bernie ECCLESTONE | prezident a generální ředitel FOM a FOA |
7. | Luca di MONTEZEMOLO | prezident Ferrari |
8. | FUNKMASTER FLEX | hudebník, tvůrce aftermarketových dílů Ford |
9. | Mark REUSS | prezident severoamerického General Motors |
10. | Akido TOYODA | prezident a generální ředitel Toyota Motor Corporation |
11. | Walter de SILVA | šéfdesignér Volkswagen Group |
12. | Bob KING | prezident odborové organizace United Auto Workers |
13. | Barb SAMARDZICH | viceprezidentka oddělení Product Development Ford of Europe |
14. | Dieter MATESCHITZ | majitel firmy Red Bull a nejvyšší muž Red Bull Racing |
15. | Ian CALLUM | ředitel pro design u Jaguaru |
16. | Olivier FRANCOIS | výkonný ředitel značky Fiat |
17. | Chip GANASSI | Majitel závodní stáje, sám bývalý jezdec |
18. | Jim FARLEY | viceprezident Ford Motor Company pro marketing, prodej a služby |
19. | Ryan FRIEDLINGHAUS | majitel West Coast Customs |
20. | LI Shu-fu | zakladatel a šéf automobilky Geely |
21. | Barack OBAMA | prezident Spojených států amerických |
22. | Ken BLOCK | závodník, jezdec rally |
23. | Adrian van HOOYDONK | ředitel oddělení designu BMW Group |
24. | Giorgetto GIUGIARO | Automobilový návrhář, zakladatel firmy Italdesign |
25. | Peter SCHREYER | šéfdesignér Kia Motors |
26. | Dieter ZETSCHE | Předseda Daimler AG |
27. | Martin SMITH | výkonný ředitel pro design Ford Motor Company |
28. | Norbert REITHOFER | předseda BMW Group |
29. | Bob LUTZ | poradce General Motors a Lotusu |
30. | Jason CASTRIOTA | designér |
31. | Rupert STADLER | předseda skupiny Audi |
32. | Ray LaHOOD | ministr dopravy USA |
33. | SWIZZ BEATZ | viceprezident kreativního designu u Lotusu |
34. | Jerod SHELBY | zakladatel a generální ředitel SSC (Shelby Super Cars) |
35. | Jay LENO | komik, politický satirik a sběratel aut |
36. | John KRAFCIK | prezident Hyundai USA |
37. | Sebastian VETTEL | dvojnásobný mistr světa formule 1 (2010-2011) |
38. | Eddie ALTERMAN | redaktor magazínu Car & Driver |
39. | Ralph LAUREN | módní návrhář a sběratel aut |
40. | Moray CALLUM | výkonný ředitel designu amerického Fordu |
41. | Sebasten LOEB | osminásobný mistr světa v automobilových soutěžích (2004-2011) |
42. | JAY-Z | rapper |
43. | Tony STEWART | jezdec NASCAR |
44. | Chris HARRIS | novinář |
45. | Ray CLARIDGE | zakladatel a majitel Cinema Vehicle Services |
46. | CURREN$Y | rapper, sběratel automobilů |
47. | Graziella ZANOLETTI | majitelka půjčovny luxusních aut Elite |
48. | Kimi RÄIKKÖNEN | pilot formule 1 a soutěžní jezdec, mistr světa F1 2007 |
49. | George a Jack KESHISHYANOVÉ | majitelé tuningové firmy Platinum Motorsport |
50. | ZZ Top | jižanští rockeři a milovníci hot-rodů |