Ještě než nám rudozelená lobby zakáže spalovací motory a vnutí elektromobily, zakusíme nutnost pravidelného dobíjení ze sítě i u normálních aut. Moderní vozy totiž silami svých alternátorů šetří tak, že to baterie dlouho nevydrží.
Přesně tak.
Syn něco hledal v autě a zapnul si stropní světlo do polohy trvale zapnuto. Když jsem za 4 dny chtěl jet, tak bylo auto (7 let stará i20) mrtvé. Baterka byla na 0V. Dal jsem ji na starou nabíječku, které nabíjí na 13,8V a nechal ji na ní den. Druhý den jsem tuto nabíječku odpojil a na baterce bylo něco přes 12V. Baterku jsem nechal dobít Lidlovkou (už se chytila) a od té doby funguje už další 2 roky.
Jen doplním, že auto je garážované v rodinném domě a v zimě tam bývá nejnižší teplota nad 5-8°C.
Mám doma jak chytrou tak hloupou nabijecku a v mém případě to nedala ani ta hloupá, která posila konstantní proud at se děje, co se děje.
Mám dojem, ze odešla jedna z tech destiček a v takovém případě není co řešit. Novy akumulátor 1500 Kč (plna nádrž 2000 Kč).
Vazne si dolieval do baterie? To si mal taku bateriu od vyroby? Lebo mam dojem ze uz minimalne 10 rokov sa bezne pouzivaju bezudrzbove baterie, u ktorych ani nie je mozne nieco nalievat...
CTEK je osvedcena značka nabijecek. Ovšem to neřeší problém panelakovych aut, které nabit znamená vyndat baterku a donést domu a poresit chytrou nabijeckou.
Pokud napětí podle autora článku skutečně kolísá mezi 12 - 16 V, proč nejsou za jízdy patrné zásadní rozdíly ve svítivosti žárovek, například těch halogenových ve světlometech ?
Dnes obvykle mezi baterii a zdroji světla i jinými spotřebiči je jednotka řídící napájení a hlídající funkčnost osvětlení. Nehledě na to, že většina dražších aut již má baterie dvě. Ta druhá je "motocyklové" velikosti a má na starosti pouze vykrytí napěťových š***k (starty motoru) a případné jiné nestandardní stavy.
Sám mám heligóny na aute so štart/stop a keď zapichnem do zásuvky voltmeter, tak je vidno, že hneď pri brzdení motorom vylezie napätie na 14,9-15V, pričom pri bežnej jazde sa pohybuje v rozpätí 12,5 (málokedy) do 13,3V podľa stavu nabitia batérie. Blikanie nie je viditeľné, takže by som očakával, že aspoň svetlá majú nejaký stabilizátor napätia. Viac menej, pokiaľ sa odpojí "šváb" na plusovom póle baterky, tak celý SS sa vypne a batéria je trvale kŕmená pri napätí 14,5V
Edit: ešte doplním, že hneď po štarte na voltmetri svieti klasický +-14,5V a drží ho nejakú dobu (zrejme podľa stavu vybitia ). Pri kratších jazdách tlačí tých 14,5 stále
pochybuju, ze tam nejakej takovej stabilizator, at uz linearni nebo spinanej je, protoze pro jedno dvojsvetlo = dalkovy + potkavaci to znamena minimalne 10A proud, coz v prvem pripade znamena velka tepelna ztrata, ktery se budes tezko zbavovat a v druhem velka civka a nejaka ta elektronika, a v obou pripadech to vede k dalsimu prodrazeni a snizeni spolehlivosti.
informaci, jestli svetlo sviti jednoduse poskytuje swab co ten proud do zarovky spina se zpetnou proudovou vazbou, takze jednoduse poznas, jesli zarovka ma odber nebo ne. proto taky kdyz nahradis klasickou zarovku LEDkama, tak ti u takovyho auta bude svitit porucha..
Jo kluku, už dnes pomalu 15 let staré mercedesy E třídy W211 měli takto řešenou elektriku... ti garantuju, že kdybys viděl to zesíťování a optiku v prazích toho auta, jdeš do kolen. A co teprve novější a složitější auta... dnes už to není alternátor, startér a pár relátek...
To je jednoduché, autobaterie jako taková se pro větší odběry jeví jako docela měkký zdroj. Takže startování motoru dostane svorkové napětí pod 10V úplně spolehlivě. To by se nemuselo líbit některému z počítačů v automobilu a třeba kvalitnější audiosoustavě. Tak je tam druhá baterie, která tyto systémy krátkodobě napájí. Dnes už to mají i lepší dodávky se systémem start-stop..
procesory jedou na 5V nebo 3V logice, tak je uplne jedno, jestli napeti je 15, 10 nebo 7V, vzdycky pred elektronikou je nejakej stabilizator, kterej da tech 5 nebo 3V naprosto spolehlive, tak tedy nesir takovyhle bludy
To máš pravdu jenom částečně. Ano, procesory opravdu nejedou 12V, pokud je mi známo nikdy historicky ani nepoužívaly tak vysoké napětí. Ale i ty stabilizátory pro ně a podpůrné obvody kolem potřebují nějaké napájení a co nadělá neodborný zásah do elektroinstalace by ti na servisní podpoře lecjakého importu vyprávět. Já řešil roky padající řídící jednotky motorů, tady mne opravdu nepoučuj! Problém je častější u užitkových vozidel. Potíž je v tom, že každá napájecí větev "rozvaděče" je nějak dimenzována a pokud nějaký odborník (hledající 12V pod palubní deskou bez studia dokumentace k vozidlu) na ni práskne třeba GPS pro sledování polohy vozidel, nebo vysílačku... malé proudové zhoupnutí pak dostane mimo regulační rozsah napájecí rozhraní a nastává podpětí. Auto míří do servisu s nouzovým režimem motoru nebo jiným problémem. Taktéž firmy realizující transportní chlazení auta se Start stopem nedělají. Ale to už jsme od start-stopu odbočily. Zde zjevně více do hloubky nemá smysl jít...
kdybys nekdy delal do vyvoje elektroniky a ne se jen snazil podle servisniho manualu neco resit, tak bys vedel, ze standardni spinanej zdroj pracuje s ubytkem napeti od 2V, linearni LDO od 0.2V, takze pri 5 voltovy logice ti bohate staci napajeni 7V s tim, ze kratkej vypadek preklene kondenzator. navic podpurny obvody jako treba WDT, obvody hlidajici nabeh napeti a jeho minimalni hodnoty nebo obvody zpozdujici nabeh procesoru po zapnuti nebo resetu jsou uz davno soucasti vetsiny procesoru a cely to i pri 5V logice zarucene funguje i pri 3V. navic 5V procesor s nejakym rozumnym vykonem je dnes uz rarita, dnes to vetsinou jede maximalne na 3.3V, 5V se pouziva maximalne tak na periferie z duvodu vetsi odolnosti proti ruseni.
takze, jestlize HW a SW neni uplne zprasenej, cely to bude naprosto bez problemu fungovat od 7V, ale klidne jeste min
Tych 16V je riadna blbost, alebo nejaka skodovacka feature...
To by tym bateria fakt neprospelo a mozno sa nakoniec ukaze, ze bolo vadne dobijanie, co tu bateriu znicilo :-)
Na jednoduchom "cigaretovom" voltmetri som nikdy nevidel viac ako 14.4V.
Toto je PR nie technický článok...a ešte k tomu zavadzajuci...príklad: ja a sused máme dokopy 4 auta. Každé s nabehom 20-30000 km ročne...až na to najstaršie má každé start stop ktorý nevypiname...všetky majú pôvodne batérie...a najstaršie auto má 8 rokov(PSA) ďalšie 5 (Hyundai), ďalšie 4 (Ford)a aj to najnovšie má viac ako 3(Škoda)...je mi ľúto že musíte rozprávať o tom ze baterky vydržia len ťažko viac ako 3 roky a "jediná" možnosť je pravidelne dobíjanie...
Závěr
Byť auta se systémem stop-start mají odolnější autobaterie typu EFB (s vyztuženými deskami) či AGM (s elektrolytem ve skelné vatě), přesto zmíněné týrání v praxi vydrží málokdy déle než tři roky. Jedinou možností, jak životnost prodloužit, je pravidelné dobíjení externí nabíječkou. Kdyby byla baterka stále nabitá, vydrží i přes deset let...
Cca rok dozadu sa kdesi riesilo, ako odchadzaju baterky na skodovkach kvoli keyless. Ze treba ho radsej vypnut, lebo strasne vybija bateriu. Takze necudoval by som sa, keby to u skodovky fakt bola "vlastnost", lebo konstrukcne zase nieco odflakli. Inde s tym problem nie je.
PS: baterky odchadzali v samotnom kluci, nie v aute som si teraz spomenul. Jednoducho nezvladnuta technologia.
Zrovna to píšu...ve škodovkách často a nečekaně odchází baterka v klíčku. Ono to vyplývá z logiky keyless, ale nevím, jak to mají jiné značky. Odcházející autobaterie jsou specialitou Nissanu.
Mne kedysi na Octavii odisla aj bez keyless. Takze odvtedy nosim v penazenke vzdy nahradnu. Nie je to nic prijemne, ked si autom niekde mimo a sice klucom odomknes, ale alarm huka. Resp. je dobre ju vymenit kazdych cca 5 rokov.
Medzi zmeraním a interpretáciou výsledku je je dlhá cesta...pani z Auto.CZ uz neraz ukázali že si radi výberu cestu kratšiu pokiaľ sa im ta skrátka oplatí.
ano autor na mňa kašle...v tlm máš pravdu, inak sa mi mýliš, pretože kvalita môjho tvrdenia je rovnako dobrá ako kvalita autorovho tvrdenia...on tvrdí že väčšina akumulátorov nevydrží viac ako 3 roky, ja tvrdím že 100% mnou vyhodnocovanych akumulátorov vydrží viac ako 3 roky...
To že jeho tvrdenie podporené obrázkami a grafikou ktoré na teba spravili dojem dávajú článku takmer až vedecký nádych hovorí viac o Tebe samotnom ako o autorovi...
Podstata je že toto nie je technický článok ..je to PR článok ktorého účelom je propagácia nejakého produktu...
Ja cumim, co sa ... sa tu clovek docita.
1) Je to CTEK, nie CTEC, isto ma z toho inzerent velku radost :-)
2) "obyčejnou z prodejny autodílů" - co je toto zase za manipulaciu, ze firemna draha = kvalita a ina predajna ma byt nejaka nekvalitna smelina ? Preco z tej "autodielne" nekupit nieco kvalitnejsie (za podobnu cenu) ako ucelovo ten najlacnejsi model ? Co je to vobec za znacku BARS ?
3) "Jediným řešením je použít akumulátor typu EFB, který má odolnější desky a dvaapůlkrát vyšší cyklickou odolnost." + "Jelikož nemá výrobní vadu, může za to nesprávná aplikace – přetížení příliš mnoha cykly vybití a nabití." - takze podla tejto matematiky kvalitna a draha (EFB/AGM) nevydrzi ani dva roky ? Vyborne.
4) Co takto chodit s vypnutym start/stopom , ako to robi vacsina rozumnych ludi ?
5) "Moderní škodovka ji za devět měsíců jednoduše utýrala." - este to moze byt aj tak, ze ine moderne auto by sa k baterii spravalo citlivejsie. Skor ju utyral vodic nevhodnou prevadzkou.
Podla nameranych hodnot je ta bateria stale v prekvapivo dobrej kondicii, len ta kapacita je problem vdaka nevhodnemu pouzivaniu.
Vysledkom celeho je len to, ze pouzivat na dane pouzitie nevhodne a co najlacnejsie komponenty nie je spravna cesta. A to je snad jasne kazdemu.
CTEK ma dobre nabijacky, ale necha si za to aj zaplatit.
Inteligentne viaccyklove nabijacky maju aj ini.
A co takto spomenut vyrazne vacsiu zavislost dizlov na kapacite a kvalite baterie ? :-)
Dobra vec je aj rucny tester baterii, v cene cca 40E, vratane simulacie startov.
A jednoduchy sposob, ako si toto nabijanie za jazdy odsledovat, je voltmeter do 12V zapalovaca.
Pred zimou si preventivne dobijem ale bateriu aj ja. Mestska prevadzka jej moc neprospieva.
Ono u tých dieslov sa akosi predpokladá že nebudú väčšinovo poskakovať po meste, ale že budú hltať mnoho kilometrov mimo mesta, kde si tú baterku v pohode dobijú. Takže u nich to vidím skôr na užívanie v nevhodnom režime.
Ani nie, tiež aj pri dlhšiej jazde bude "chytrá" elektronika iba udržiavať čiastočne nabitú batériu. Jediným rozdielom bude, že mimo mesta netrápiš auto ( v tomto prípade motor a batériu) častým štartovaním ;-)
Nevím, školy nemám, ale v roce 1977 jsem koupil nového - dnes zatracovaného Fiátka Mirafiori 1600 a po 12 ti, slovy dvanácti letech jsem ho prodával s původním akumulátorem Magneti Marelli, bez toho, aby ho někdy bylo třeba dobíjet.
Ať se s těmi pokrokovými technologiemi jdou vycpat. Stačilo by zachovat výkony techniky z minulého století. ;-\ :-!
Ekvivaletní baterie by dnes stála tolik, že by ji nikdo nekoupil. Základem baterie je těžké a drahé olovo. V roce 1993 vážila AKUMA 44AH 13,5 kg. A baterie stála cca 1000 až 1100 Kčs. OD té doby se změnili technologie, ale také ceny materiálu, energií a práce. Dnes by taková baterie musela stát minmálně 3000 Kč. V konkurenci s "odlehčenými" či "vykradenými " bateriemi by neobstála. Trh chce cenu, výrobce a obchodník zisk. A marketing je mocná zbraň. S tím nic nenaděláte, máte to stejně s ostatním zbožím.
Re: Jak poznám auto s "chytrým" a "klasickým" dobíjením?
Mám Mondeo 2007, tam si myslím bude klasika. Pak mám ještě čerstvě Focus 2018, ale s 1,6i 77kW - klasický motor a otázka je jestli je možné, že k tomuhle motoru dávali, řekněme, pokročilejší systém dobíjení, nebo vzhledem k tomu, že motor je prostě postarší konstrukce, bude tam klasické nabíjení.
V celém článku je dost chyb a zavádějících informací, ostatně jako téměř vždy, když se probírá autobaterie. Spíše mi to přijde jako účelový článek pro reklamu nabíječů CTEK.
pokud vypne motor všechny spotřebiče jako potkavaci světla,klimatizace-topeni,atd běží vesele dál.Poskakovat po městě tímhle stylem tu baterku musí odrovnat.JA to vypínám.
další vychýtávka moderních automobilů - autobaterie skrytá v
Dnes jsem se setkal se zajímavou situací - oba automobily, tj. jak ten s vybitou baterií tak zachránce s nastartovaným vozem měli na povrch motorového prostoru vyveden pouze KLADNÉ póly svých autobaterií. Selský rozum kázal propojit kabelem při pokusech o nastartování také kostry obou vozů, ke kterým jsou ASI připojeny ZÁPORNÉ póly obou baterií. Bohužel ani po této operaci nedošlo k nastartování nepojízdného vozidla, nutno ovšem říci, že na vině mohla být také nějaká elektronická pojistka a kombinace s automatickou převodovkou.
Otázka zní, jak nabíjet/propojit automobily bezpečně/funkčně v takovémto případě.
Tak koukám, že nejen baterie klasické, které si můžete koupit pro jakoukoliv potřebu jsou nespolehlivé, tak už i ty do auta. To je hrůza, člověk se opravdu nemůže spolehnout dnes už na nic. Jediné, co snad dává opravdový smysl je si pořizovat nějaké levnější baterie, aby na tom neutratil majlant. Já mám takovou stránku a tou je https://www.ame.cz/…20689_10699.aspx
To můj manžílek koupil před 3 lety novou Octávku. Bral ji z bazaru, měla najeto snad jen 150 tisíc na to, že byla 8 let stará. Moc dobrý kup! Teda až do včera.. to jsme si takhle jeli za babičkou na Vsetínsko a najednou nám odešel akumulátor. Manžel dostal tip od kamaráda na e-shop s akumulátory - https://www.filsonstore.cz/…rie-akumulatory/ znáte?