Nevěrní majitelé hybridů: Dvě třetiny si ho podruhé nekoupí
Vyplývá to z výzkumu firmy Polk. Loni si totiž nový hybridní automobil koupilo jen 35 % Američanů, kteří jej vlastnili už předtím. Jedná se o globální číslo, liší se v jednotlivých regionech. Připomeňme, že průkopníkem v tomto směru byla japonská Toyota, která jim začala nabízet první Prius již před bezmála patnácti lety.
Ta má také v USA nejloajálnější zákazníky. Plných 60 % majitelů Priusů v loňském roce zvolilo nový automobil této značky, ať už to byl hybrid nebo jiný model. 40 % si pak znovu vybralo vůz s hybridním pohonem, lhostejno na tom, jaký emblém nesl. Ty v USA prodává také například Honda. U ní je věrnost nižší. 52 % bývalých vlastníků „ekologických“ Hond si koupilo jiné auto se stylizovaným H. U kombinace zážehového motoru a elektromotoru jich zůstalo takřka 20 %, ale jejich nový miláček měl na karoserii symboly jiného výrobce. Že by Toyoty? Ta prodává za mořem hybridů stále nejvíce.
Přitom stojí v USA o 5-7 tisíc dolarů (94-132 tisíc korun) více než stejně velká vozidla, která mají pod kapotami jen klasické spalovací pohonné jednotky. Alternativní pohony zatím nejsou zkrátka pro spotřebitele dost atraktivní, protože nároky na konzumaci paliva u nových modelů kompaktní a střední kategorie klesají. Výrobci ovšem ve vývoji hybridů neustávají. Vždyť počet všech takových modelů nabízených v USA se od roku 2007 zdvojnásobil. Jejich podíl na celkových registracích přitom spadl z 2,9 % (2008) na 2,4 %. Infrastruktura dobíjecích stanic zatím není ani za oceánem příliš velká a potenciální klienti nemají k těmto inovativním řešením příliš velkou důvěru.
Toyota nedávno rozšířila své portfolio o malý Prius C. Prodává se v USA a Japonsku, Evropané se jej nedočkají, pro ty bude určen podobně velký Yaris Hybrid. Ten tedy doplní současný Auris HSD a třetí generaci Priusu. Honda se nevzdává svého Insightu. Civic s benzinovými motory ovšem přebírá bývalé majitele hybridů i od konkurence.
„Mít hybrid v produktové řadě dává určitě značkám konkurenční výhodu, pokud jde o získávání nových zákazníků,“ řekl Brad Smith ze společnosti Polk a dodal: . „Ceny hybridních vozidel při dalším prodeji jsou známkou toho, že spotřebitelé nadále hledají alternativní řešení v souvislosti s vysokými cenami pohonných hmot.“ Zatímco v roce 2008 platili Američané za galon benzinu (3,8 l) 2 dolary, dnes je to zhruba dvojnásobek.