Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nové crashtesty: 8 automobilů získalo 5 hvězdiček!

Ondřej Láník
Diskuze (17)
Dnes byly v Praze vyhlášeny výsledky dalšího testování pasivní bezpečnosti automobilů Euro NCAP. Pět hvězd si tentokrát odvezlo celkem osm automobilů. Jsou mezi nimi také velké novinky Volkswagen Golf a Opel Astra, ale i Renault Mégane CC,či Toyota Prius.

Dnes byly v Praze vyhlášeny výsledky dalšího testování pasivní bezpečnosti automobilů Euro NCAP. Pět hvězdiček si tentokrát odvezlo celkem osm automobilů. Jsou mezi nimi také velké novinky Volkswagen Golf a Opel Astra, pozornost si zaslouží také výsledky otevřeného Renaultu Mégane CC nebo Toyoty Prius s hybridním pohonem.

Opel Astra ztratil v čelním nárazu pouze dva body, v bočním nárazu obstál na výbornou a odváží si pět hvězdiček.

Ochrana dětí je účinná na rozdíl od ochrany chodců, kde vidí komisaři Euro NCAP u nového Opelu stále velké rezervy.

Renault s flotilou pětihvězdičkových modelů si může připsat další úspěch. Testem prošla otevřená verze Mégane CC, která téměř bezchybně absolvovala čelní i boční náraz. Karosérie zůstala stabilní, i když vozu chybí pevná střecha, která je jinak důležitou součástí tuhé bezpečnostní schránky obklopující posádku.

Volkswagen Golf získal pětihvězdičkové hodnocení poté, co Euro NCAP povolilo opakovaný test. Volkswagen mezitím změnil okenní airbagy, které nesplnily v prvním testu stoprocentně svou úlohu (v testu simulujícím boční náraz do stromu). Nyní má tedy Golf jak 5 hvězd za ochranu cestujících, ale také velmi dobré hodnocení ochrany dětí a chodců.

Skelet karosérie Peugeotu 407 fungoval v crashtestech bezchybně, podobně jako zádržné systémy. Sada airbagů je rozšířena o kolenní airbag řidiče. Ochrana dětí na palubě je dobrá, kontakt přídě nového Peugeotu s chodcem odpovídá dnešnímu průměru.

Otevřený Saab 9-3 si z Prahy odvezl také pět hvězd, i když až po úpravách v oblasti uchycení pedálů, kvůli kterým požádal výrobce o opakování čelního nárazu.

O Toyotě Prius se hovoří spíše v souvislosti s jejím hybridním pohonem, ale výsledky nezávislého hodnocení Euro NCAP potvrzují, že jde o všestranně vyspělý automobil. Skelet i zádržné systémy pracovaly podle předpokladů výrobce a posádka by obdobnou nehodu přežila s lehkými zraněními. Problematickým místem Priusu je kontakt řidičových kolen se sloupkem řízení a tvrdou spodní částí přístrojové desky.

Volvo S40 absolvovalo dvakrát test simulující boční náraz do stromu, protože při prvním testu nefungoval okenní airbag tak jak měl. Volvo provedlo změny a automobil si tak odváží pět hvězd. Ochrana chodců je lehce nadprůměrná.

Malá Honda Jazz získala čtyři hvězdy, když karosérie vhodně zachovala prostor pro přežítí a zádržné systémy splnily primární cíl, ale posádka byla vystavena vyšším zatížením hrudníku v případě bočního nárazu a nebezpečnému kontaktu a zatížení kolen a stehen při čelním nárazu. Nadprůměrné hodnocení získal Jazz za ochranu chodců, neboť je prvním malým autem od roku 2002 (zavedení nové metodiky), které získalo v této disciplíně tři hvězdičky.

Toyota Corolla Verso má prvotřídní výsledek jak v čelním tak v bočním nárazu a získala pět hvězd. Stále ještě neobvyklý je kolenní airbag a jak ukazují vyýsledky jiných vyzů, je právě oblast kolen velmi častým zdrojem rizika poranění. Corolla Verso v tomto směru problém nemá.

Fiat Doblo jako jediný z testované skupiny automobilů získal pouze 3 hvězdy. Deformace struktury karosérie nesplnila vysoké požadavky Euro NCAP a tak tento Fiat ztratil body tam kde je ostatní získávají. Po čelním nárazu došlo k deformaci prostoru pro posádku a posunutí sloupku řízení. Velmi problematická je také konstrukce přídě, která chodcům nedává mnoho šancí při střetu.

BMW Z4 dosáhlo solidního čtyřhvězdičkového výsledku, řidičovy dveře se po čelním nárazu zdeformovaly pouze minimálně, na konci nárazu však došlo ke sklouznutí hlavy řidiče z airbagu a k lehkému kontaktu se sloupkem čelního skla.

Kabriolet roku - nový Opel Tigra - byl také testován se střechou schovanou v zádi, aby byl zachycen nejhorší možný případ hodnocený v daném testu. Tigru nepotkaly žádné fatální deformace ale posádka by pravděpodobně vyvázla se zraněními kolen (stehen), která se střetla s přístrojovou deskou. Dalším problematickým místem se stalo vysoké zatížení hrudníku způsobené bezpečnostními pásy.

Všechny další výsledky testů Euro NCAP naleznete včetně fotodokumentace v samostatné sekci serveru Auto.cz. Tam je také připraveno ke stažení více než 400 videozáznamů z crash-testů Euro NCAP.

Euro NCAP výsledky červen 2004
Střední třídabezpečnost cestujícíchbezpečnost dětíbezpečnost chodců
Peugeot 407***********
Saab 9-3 Convertible *********
Toyota Prius ***********
Volvo S40 ***********
Nižší střední třída
Opel Astra**********
Renault Mégane CC**********
VW Golf************
Malé vozy
Honda Jazz**********
Malá MPV
Toyota Corolla Verso ***********
Fiat Doblo*******
Roadstery
BMW Z4 ****není k dispozici**
Opel Tigra****není k dispozici**

Ondřej Láník
Diskuze (17)