Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nové nařízení OSN může v Evropě urychlit příchod aut bez řidiče

David Bureš
Diskuze (3)
Automaticky řízená auta jsou zase o krok blíže realitě. Smlouva OSN totiž nově povoluje jejich použití na běžných silnicích.

Mnohé automobilky v současnosti pracují na automaticky řízených vozech. Příchodu aut dosud vedle jejich ještě nedokončeného vývoje bránily zákony. To se však mění, nový dodatek tzv. vídeňské úmluvy o silničním provozu povoluje jízdu automaticky řízených vozidel na běžných silnicích.

Minulý měsíc odsouhlasená novela Úmluvy Organizace spojených národů o silničním provozu umožňuje použití autonomního vozu, pokud jeho systém automatického řízení může řidič kdykoliv vypnout a přejít na běžné řízení. Řidič nadále musí sedět za volantem a být schopen převzít řízení.

Novela je velkou změnou proti dosavadní verzi Úmluvy. Ta stanovovala, že každý řidič musí být kdykoliv schopen ovládat řízení vozidla.

Úpravu vídeňské úmluvy předložili zástupci Německa, Itálie, Francie, Německa, Belgie a Rakouska. Právě německé firmy se o příchod aut bez řidiče velice zasazují – třeba Mercedes-Benz loni demonstroval schopnosti automaticky řízené třídy S během 103kilometrové jízdy z Mannheimu do Pforzheimu.

Skutečné zlegalizování aut bez řidiče však bude ještě chvilku trvat. Danou novelu totiž musí do svých právních systémů zakomponovat země, které vídeňskou úmluvu schvalují. Mezi těmito 72 zeměmi je vedle České republiky a dalších evropských států také třeba Mexiko nebo Brazílie, naopak Čína, Japonsko či USA smlouvu neuznávají.

Příchod aut bez řidiče v minulosti prosazoval především americký internetový gigant Google, který takové vozy již dlouhodobě testuje ve Spojených státech. Jako první schválila v USA provoz těchto vozů na běžných silnících Nevada, později následovaly další státy – Florida, Kalifornie a Michigan.

Dnes automaticky řízená vozidla vyvíjejí i samy automobilky. Volvo je testuje na silnicích ve Švédsku, Volkswagen v rodném Wolfsburgu. BMW zase ukázalo, že M231i umí samo také driftovat. Mercedes-Benz pak už na trh uvedl adaptivní tempomat s funkcí udržování jízdy v daném pruhu, který je schopen sám auto vést po dobu až 15 sekund v případě, že řidič dá ruce z volantu.

David Bureš
Diskuze (3)
6. 6. 2014 08:52
Re: řízení
Vida, obligátní sada keců o lenosti dnešní mládeže :-)
Avatar - positivemind
21. 5. 2014 11:31
Re: řízení
Taky mám rád řízení, ale dálky na dálnicích, které znáš, jsou občas prostě pruda... takže jo, na dálnicích bych to uvítal.
Avatar - Hittman
21. 5. 2014 10:38
řízení
Pro mne je řízení a obecně jízda autem velkým koníčkem, kdy si to pěkně užívám...takže to pro mne je naprosto nezajímavé. I když chápu, že dnešní generace je pohodlná a tomu se vše přizpůsobuje, aby se nemusel tolik namáhat mozek...