21.3. 2014 Ladislav Černý

Nové pneumatiky Goodyear: KMax a FuelMax

 

Výběr pneumatik pro nákladní vozidla se v posledních letech soustředil zejména do dvou skupin. Jedna preferuje dojezd, druhá co nejnižší valivý odpor.

Nechme stranou futuristický koncept pneumatiky Goodyear 1st AA s nejnižším valivým odporem i výbornou přilnavostí na mokru a soustřeďme se na současnou situaci. Přibližně čtyři pětiny dopravců klade největší důraz na co nejdelší kilometrový proběh, ostatní podnikající zejména v dálkové přepravě zboží žádají co nejnižší valivý odpor, tudíž co nejmenší nároky na palivo. Najdou se také dopravci, kteří snahu o co nejnižší nároky na palivo specifikují požadavkem zejména prořezaného obutí, které je schopné nabídnout minimální valivý odpor díky nízké vrstvě běhounu a přímým drážkám.

Nové pneumatiky Goodyear vyhovují poptávce vozových parků s až o 35 % lepším kilometrovým proběhem a o 10 % nižším valivým odporem ve srovnání s poslední generací předchůdkyň LHS II+ a LHD II+. Nové pláště na vozovém parku o padesáti jízdních soupravách umožňují roční úsporu na pohonných hmotách až 45 000 eur.

Tyto nové pneumatiky nahrazují úspěšné řady pro dálkovou a regionální dopravu Goodyear, mezi něž patřily pneumatiky Regional RHS II, RHD II+ a RHT II a také hospodárné pneumatiky Marathon LHS II+, LHD II+ a LHT II, a lze je používat jak v dálkové, tak v regionální dopravě. Podobně jako předchůdci jsou nové řady produkovány v typech pro jednotlivé nápravy. Základní rozměry jsou již v prodeji, u dalších probíhá vývoj. Aktuální stav najdete v tabulce.

GOODYEAR KMAX
Rozměr Hmotnostní index Rychlostní index Valivý odpor Přilnavost na mokru Hlučnost (dB)
KMax S (řízená náprava)
295/80R22.5 ve vývoji ve vývoji
315/60R22.5 ve vývoji ve vývoji
315/70R22.5 HL 156/150 L C B 72 ))
315/80R22.5 156/150 (154/150) L (M) C B 71 ))
385/65R22.5 ve vývoji ve vývoji
KMax D (hnací náprava)
295/80R22.5ve vývoji ve vývoji
315/60R22.5 ve vývoji ve vývoji
315/70R22.5 154/150 (152/148) L (M) D C 72 )
315/80R22.5 156/150 (154/150) L (M) D C 71 )
KMax T (návěsy a přívěsy)
385/55R22.5 160 (158) K (L) B B 71 ))
385/65R22.5 160 (158) K (L) B B 71 ))

KMax pro největší dojezd

Řada Goodyear KMax byla vyvinuta pro největší kilometrový proběh, aniž by musela dělat kompromis v jiných důležitých kritériích, jako jsou hospodaření s pohonnými hmotami či záběru. Obdobně je řada FuelMax určena pro provozovatele, kteří se snaží optimalizovat hospodaření s pohonnými hmotami s dobrým kilometrovým proběhem. Pro obě řady platí, že se nerozlišuje pro dálkovou či regionální dopravu.

Problém by snad mohl nastat u obutí KMax s velkou běhounovou vrstvou, ale díky modernizaci se nepřehřívají ani neopotřebovávají nerovnosměrně, takže v dálkovém provozu nijak nestrádají. Pro tuto řadu je také typické označení symbolem hor s vločkou, což znamená lepší záběrové schopnosti ve srovnání s pneumatikami M + S. Oboje jsou však celoroční.

Hlubší dezén by mohl způsobovat větší deformaci běhounu zejména v zatáčkách, ale k potření této skutečnosti firma začlenila mezi jednotlivá ramena příčky, které brání přílišné deformaci běhounu.

Testy prokázaly, že ve srovnání s pneumatikou pro řízenou nápravu RHS II dosahuje KMAX S až o 30 % vylepšený kilometrový proběh a ve srovnání s pneumatikou pro hnací nápravu RHD II+ poskytuje KMAX D zlepšení v kilometrovém proběhu až o 35 %.

Hnaná osa

Plášť FuelMax D pro hnanou nápravu charakterizuje směrový dezén běhounu pro lepší záběr a nízký valivý odpor, který je dosažen díky postupnému nasedání bloků vzorku na povrch vozovky. Dobrý záběr, kilometrový proběh a jízdní vlastnosti vycházejí také z lamel Flexomatic ve tvaru kapky a polootevřená ramena udržují hlučnost na nízké úrovni a vylepšují jízdní vlastnosti. Celoroční výkonnost je zajištěna díky dezénu pneumatiky, jenž splňuje veškeré požadavky na pneumatiku pro drsné sněhové podmínky a nese označení M + S i vločky.

Důraz na spotřebu

Druhou řadu obutí nabízející minimální valivý odpor představují pláště FuelMax. Tento typ pneumatik zahrnuje technologii IntelliMax Groove, která zlepšuje valivý odpor a je použita u pneumatiky pro řízenou nápravu (S). Specifický výrobní postup umožňuje, aby byl do pneumatiky vlisován „skrytý“ dezén běhounu. To znamená, že v průběhu počáteční fáze prvního cyklu životnosti pneumatiky se používá vrchní dezén, který se skládá ze tří běhounových žeber, aby se dosáhlo co nejlepší výkonnosti s minimálním valivým odporem.

Když se opotřebení přiblíží k polovině, objeví se další žebra, takže ve středním cyklu je jich vidět šest. S opotřebením kolem 70% zůstávají čtyři žebra, aby zajistila správnou přilnavost za mokra v průběhu celé životnosti pneumatiky.

Spolu s jedinečným dezénem poskytuje vylepšený tvar dutiny dobrý kompromis mezi valivým odporem, kilometrovým proběhem a jízdními vlastnostmi. Přilnavost na mokru se zvyšuje díky lamelovým hranám a vylepšeným úhlům lamel, které ještě více pomáhají snížit valivý odpor.

Větší nosnost

Samozřejmě jsou již zahrnuty pláště pro řízenou nápravu vozidel Euro 6, která mají kvůli náročnějšímu chladícímu systému a složitému dočišťování výfukových plynů více zatěžovaná přední kola. Tyto pneumatiky jsou k mání v obou sériích Max a FuelMax.

Pneumatika FuelMax D pro hnanou nápravu obdržela mimořádně široký běhoun a díky směrové orientaci dezénu vykazuje nízkou hlučnost a odolnost proti schodovitému opotřebení typickému pro záběrovou osu.

„Věříme, že KMax a FuelMax výrazně usnadní manažerům vozových parků výběr nových pneumatik,“ řekl Boris Stevanovic, šéf evropského marketingu Goodyear Dunlop a jedním dechem dodává: „Úspory, které nabízejí, jsou jasné, což přispěje k úspěchu jejich podnikání. Výhody neplynou pouze z vyššího kilometrového proběhu a pozitivního vlivu na spotřebu pohonných hmot, ale také z jejich všestrannosti a výkonnosti v zimních podmínkách.“

GOODYEAR FUELMAX
Rozměr Hmotnostní index Rychlostní index Valivý odpor Přilnavost na mokru Hlučnost (dB)
FuelMax S (řízená náprava)
295/80R22.5 ve vývoji ve vývoji
315/60R22.5 ve vývojive vývoji
315/70R22.5 HL 156/150 L B B 71 ))
315/80R22.5 156/150 (154/150) L (M) B B 71 ))
355/50R22.5ve vývoji ve vývoji
385/55R22.5 ve vývoji ve vývoji
385/65R22.5 ve vývojive vývoji
FuelMax D (hnací náprava)
295/80R22.5 ve vývoji ve vývoji
315/60R22.5ve vývoji ve vývoji
315/70R22.5 154/150 (152/148) L (M) B B 72 )
315/80R22.5 156/150 (154/150) L (M) C B 72 )
FuelMax T (přívěsy a návěsy)
385/55R22.5ve vývoji ve vývoji
385/65R22.5 160 (158) K (L) B C 72 ))
435/50R19.5 160 J A C 71 ))
Spolupracujeme s TipCars.com
Trumpův imigrační dekret je neplatný, potvrdil americký odvolací soud Trumpův imigrační dekret je neplatný, potvrdil americký odvolací soud

Americký odvolací soud potvrdil pozastavení platnosti…

Komentář Miroslava Cvrčka: Díky Babišově EET v Česku bitcoin vytlačí korunu Komentář Miroslava Cvrčka: Díky Babišově EET v Česku bitcoin vytlačí korunu

Jistě, titulek je trochu přehnaný. Trochu víc. Nicméně…

Facebook plánuje vlastní videoslužbu, chce konkurovat Netflixu i televizím Facebook plánuje vlastní videoslužbu, chce konkurovat Netflixu i televizím

Sociální síť Facebook chce rozšířit portfolio svých…

 

Štítky Profi Nákladní Pneu

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Volkswagen CNG pohon nevzdal. Naopak chystá nové motory i modely Volkswagen CNG pohon nevzdal. Naopak chystá nové motory i modely

Světovým rekordmanem v dojezdu pouze na zásobu stlačeného…

Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

 






 
To je škody! Požár dílny zničil několik sportovních aut

To je škody! Požár dílny zničil několik sportovních aut

Včera

Nissan GT-R, Skyline, Ford Escort Cosworth a několik dalších sportovních aut se stalo obětí požáru v jednou britském servisu.




Blesk.cz

Čuba chybí v Senátu devět měsíců. Dál bere plný plat a nadzdvihl vedení

Čuba chybí v Senátu devět měsíců. Dál bere plný plat…

Senátor František Čuba (SPO, 81) nerozhodoval o normách posuzovaných Senátem už přes devět měsíců. Navíc dál…

Tradiční »sójovka« vs. chemicky vyrobená: Je libo glutamát s karcinogenem?

Tradiční »sójovka« vs. chemicky vyrobená: Je libo…

Oblíbená tmavě hnědá omáčka se dá vyrobit tradiční, přírodní cestou ze čtyř ingrediencí – vody, sójových bobů,…

 

iSport.cz

Rutta o zájmu z NHL: Jsem připraven jít i na farmu, nebojím se toho

Rutta o zájmu z NHL: Jsem připraven jít i na farmu,…

Tři obránci národního týmu, kteří si zahráli na mistrovství světa v Paříži, mají v kapse smlouvu s klubem NHL.…

Třesk v Plzni? Po sezoně mají skončit Ivanschitz, Zeman i Hromada

Třesk v Plzni? Po sezoně mají skončit Ivanschitz,…

Přetahovaná se Slavií o titul ještě neskončila a Viktoria Plzeň už intenzivně řeší skladbu mužstva pro příští…

 

Reflex.cz

Další trolení Trumpa: Obamův fotograf dělá promo House of Cards

Další trolení Trumpa: Obamův fotograf dělá promo…

Třicátého května vpustí Netflix do světa první díl již páté série populárního seriálu House of Cards. Ta…

Sen se stane skutečností. Sbírka umění, kterou rozprodal Oliver Cromwell, se vrací do Londýna

Sen se stane skutečností. Sbírka umění, kterou…

Když se v roce 2012 procházel ředitel Královské akademie umění Christopher Le Brun po horách s hlavním kurátorem…