21.3. 2014 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Nové pneumatiky Goodyear: KMax a FuelMax

 

Výběr pneumatik pro nákladní vozidla se v posledních letech soustředil zejména do dvou skupin. Jedna preferuje dojezd, druhá co nejnižší valivý odpor.

Nechme stranou futuristický koncept pneumatiky Goodyear 1st AA s nejnižším valivým odporem i výbornou přilnavostí na mokru a soustřeďme se na současnou situaci. Přibližně čtyři pětiny dopravců klade největší důraz na co nejdelší kilometrový proběh, ostatní podnikající zejména v dálkové přepravě zboží žádají co nejnižší valivý odpor, tudíž co nejmenší nároky na palivo. Najdou se také dopravci, kteří snahu o co nejnižší nároky na palivo specifikují požadavkem zejména prořezaného obutí, které je schopné nabídnout minimální valivý odpor díky nízké vrstvě běhounu a přímým drážkám.

Nové pneumatiky Goodyear vyhovují poptávce vozových parků s až o 35 % lepším kilometrovým proběhem a o 10 % nižším valivým odporem ve srovnání s poslední generací předchůdkyň LHS II+ a LHD II+. Nové pláště na vozovém parku o padesáti jízdních soupravách umožňují roční úsporu na pohonných hmotách až 45 000 eur.

Tyto nové pneumatiky nahrazují úspěšné řady pro dálkovou a regionální dopravu Goodyear, mezi něž patřily pneumatiky Regional RHS II, RHD II+ a RHT II a také hospodárné pneumatiky Marathon LHS II+, LHD II+ a LHT II, a lze je používat jak v dálkové, tak v regionální dopravě. Podobně jako předchůdci jsou nové řady produkovány v typech pro jednotlivé nápravy. Základní rozměry jsou již v prodeji, u dalších probíhá vývoj. Aktuální stav najdete v tabulce.

GOODYEAR KMAX
Rozměr Hmotnostní index Rychlostní index Valivý odpor Přilnavost na mokru Hlučnost (dB)
KMax S (řízená náprava)
295/80R22.5 ve vývoji ve vývoji
315/60R22.5 ve vývoji ve vývoji
315/70R22.5 HL 156/150 L C B 72 ))
315/80R22.5 156/150 (154/150) L (M) C B 71 ))
385/65R22.5 ve vývoji ve vývoji
KMax D (hnací náprava)
295/80R22.5ve vývoji ve vývoji
315/60R22.5 ve vývoji ve vývoji
315/70R22.5 154/150 (152/148) L (M) D C 72 )
315/80R22.5 156/150 (154/150) L (M) D C 71 )
KMax T (návěsy a přívěsy)
385/55R22.5 160 (158) K (L) B B 71 ))
385/65R22.5 160 (158) K (L) B B 71 ))

KMax pro největší dojezd

Řada Goodyear KMax byla vyvinuta pro největší kilometrový proběh, aniž by musela dělat kompromis v jiných důležitých kritériích, jako jsou hospodaření s pohonnými hmotami či záběru. Obdobně je řada FuelMax určena pro provozovatele, kteří se snaží optimalizovat hospodaření s pohonnými hmotami s dobrým kilometrovým proběhem. Pro obě řady platí, že se nerozlišuje pro dálkovou či regionální dopravu.

Problém by snad mohl nastat u obutí KMax s velkou běhounovou vrstvou, ale díky modernizaci se nepřehřívají ani neopotřebovávají nerovnosměrně, takže v dálkovém provozu nijak nestrádají. Pro tuto řadu je také typické označení symbolem hor s vločkou, což znamená lepší záběrové schopnosti ve srovnání s pneumatikami M + S. Oboje jsou však celoroční.

Hlubší dezén by mohl způsobovat větší deformaci běhounu zejména v zatáčkách, ale k potření této skutečnosti firma začlenila mezi jednotlivá ramena příčky, které brání přílišné deformaci běhounu.

Testy prokázaly, že ve srovnání s pneumatikou pro řízenou nápravu RHS II dosahuje KMAX S až o 30 % vylepšený kilometrový proběh a ve srovnání s pneumatikou pro hnací nápravu RHD II+ poskytuje KMAX D zlepšení v kilometrovém proběhu až o 35 %.

Hnaná osa

Plášť FuelMax D pro hnanou nápravu charakterizuje směrový dezén běhounu pro lepší záběr a nízký valivý odpor, který je dosažen díky postupnému nasedání bloků vzorku na povrch vozovky. Dobrý záběr, kilometrový proběh a jízdní vlastnosti vycházejí také z lamel Flexomatic ve tvaru kapky a polootevřená ramena udržují hlučnost na nízké úrovni a vylepšují jízdní vlastnosti. Celoroční výkonnost je zajištěna díky dezénu pneumatiky, jenž splňuje veškeré požadavky na pneumatiku pro drsné sněhové podmínky a nese označení M + S i vločky.

Důraz na spotřebu

Druhou řadu obutí nabízející minimální valivý odpor představují pláště FuelMax. Tento typ pneumatik zahrnuje technologii IntelliMax Groove, která zlepšuje valivý odpor a je použita u pneumatiky pro řízenou nápravu (S). Specifický výrobní postup umožňuje, aby byl do pneumatiky vlisován „skrytý“ dezén běhounu. To znamená, že v průběhu počáteční fáze prvního cyklu životnosti pneumatiky se používá vrchní dezén, který se skládá ze tří běhounových žeber, aby se dosáhlo co nejlepší výkonnosti s minimálním valivým odporem.

Když se opotřebení přiblíží k polovině, objeví se další žebra, takže ve středním cyklu je jich vidět šest. S opotřebením kolem 70% zůstávají čtyři žebra, aby zajistila správnou přilnavost za mokra v průběhu celé životnosti pneumatiky.

Spolu s jedinečným dezénem poskytuje vylepšený tvar dutiny dobrý kompromis mezi valivým odporem, kilometrovým proběhem a jízdními vlastnostmi. Přilnavost na mokru se zvyšuje díky lamelovým hranám a vylepšeným úhlům lamel, které ještě více pomáhají snížit valivý odpor.

Větší nosnost

Samozřejmě jsou již zahrnuty pláště pro řízenou nápravu vozidel Euro 6, která mají kvůli náročnějšímu chladícímu systému a složitému dočišťování výfukových plynů více zatěžovaná přední kola. Tyto pneumatiky jsou k mání v obou sériích Max a FuelMax.

Pneumatika FuelMax D pro hnanou nápravu obdržela mimořádně široký běhoun a díky směrové orientaci dezénu vykazuje nízkou hlučnost a odolnost proti schodovitému opotřebení typickému pro záběrovou osu.

„Věříme, že KMax a FuelMax výrazně usnadní manažerům vozových parků výběr nových pneumatik,“ řekl Boris Stevanovic, šéf evropského marketingu Goodyear Dunlop a jedním dechem dodává: „Úspory, které nabízejí, jsou jasné, což přispěje k úspěchu jejich podnikání. Výhody neplynou pouze z vyššího kilometrového proběhu a pozitivního vlivu na spotřebu pohonných hmot, ale také z jejich všestrannosti a výkonnosti v zimních podmínkách.“

GOODYEAR FUELMAX
Rozměr Hmotnostní index Rychlostní index Valivý odpor Přilnavost na mokru Hlučnost (dB)
FuelMax S (řízená náprava)
295/80R22.5 ve vývoji ve vývoji
315/60R22.5 ve vývojive vývoji
315/70R22.5 HL 156/150 L B B 71 ))
315/80R22.5 156/150 (154/150) L (M) B B 71 ))
355/50R22.5ve vývoji ve vývoji
385/55R22.5 ve vývoji ve vývoji
385/65R22.5 ve vývojive vývoji
FuelMax D (hnací náprava)
295/80R22.5 ve vývoji ve vývoji
315/60R22.5ve vývoji ve vývoji
315/70R22.5 154/150 (152/148) L (M) B B 72 )
315/80R22.5 156/150 (154/150) L (M) C B 72 )
FuelMax T (přívěsy a návěsy)
385/55R22.5ve vývoji ve vývoji
385/65R22.5 160 (158) K (L) B C 72 ))
435/50R19.5 160 J A C 71 ))
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
EasyJet těží z potíží v letecké přepravě EasyJet těží z potíží v letecké přepravě

Britské nízkonákladové aerolinky easyJet zvýšily v…

Chřipka už má letos čtyři oběti, epidemie se nejspíš Česku nevyhne Chřipka už má letos čtyři oběti, epidemie se nejspíš Česku nevyhne

Na chřipku už letos zemřeli čtyři lidé. Její epidemie se…

Komunisté připustili podporu vládě, SPD vidí problém v Babišovi Komunisté připustili podporu vládě, SPD vidí problém v Babišovi

KSČM bude s hnutím ANO pokračovat v jednáních o programu,…

Akcie, měny & názory Vladana Gallistla: Masakr Edisonova impéria Akcie, měny & názory Vladana Gallistla: Masakr Edisonova impéria

Americký kolos General Electric (GE) zažil minulý týden…

 

Štítky Profi Nákladní Pneu

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál

Liberecké automobilové závody byly svého času největším…

 





 
Policie ČR převzala první várku nových Superbů. Budou hlídat dálnice po celé republice

Policie ČR převzala první várku nových Superbů. Budou hlídat dálnice po celé republice

Dnes 14:16

Mladoboleslavská automobilka dodá dopravní policii ČR celkem 38 automobilů.




Blesk.cz

Teroristické útoky kvůli zadržení Terezy! Propusťte ji do 48 hodin, vyhrožuje anonym z Česka

Teroristické útoky kvůli zadržení Terezy! Propusťte…

Podepisuje se jako Nikolaj Ivanov a vyhrožuje Pákistánu teroristickým útokem. Důvodem má být zadržení pašeračky…

Ničí vaši krásu zima? 4 rady, jak nemít popraskané rty a lámavé vlasy

Ničí vaši krásu zima? 4 rady, jak nemít popraskané…

Rozpraskané rty, suchá pokožka a vlasy bez života? Vypadá tak v zimním období také? Poradíme, jak s tím zatočit.…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Průvodce losem Ligy národů: Česku hrozí Bale, Slovensko, nebo Bosna

Průvodce losem Ligy národů: Česku hrozí Bale,…

Čeští fotbalisté se ve středu dozvědí soupeře v Lize národů. V Lausanne v poledne začne losování prvního ročníku…

 

Reflex.cz

Muslimský imám z Prahy a jeho bratr jsou stíháni pro teroristické trestné činy

Muslimský imám z Prahy a jeho bratr jsou stíháni pro…

Bývalý muslimský duchovní a zároveň český občan Sámer Shehadeh, jeho bratr a švagrová čelí nyní trestnímu…

Příručka moderního fotra: Jak se dá unavit dítě?

Příručka moderního fotra: Jak se dá unavit dítě?

Průměrný rodič malého dítěte má v podstatě z hlediska krátkodobosti jenom jeden cíl. Unavit dítě, aby usnulo. O…