Nové pneumatiky Goodyear: KMax a FuelMax
Nechme stranou futuristický koncept pneumatiky Goodyear 1st AA s nejnižším valivým odporem i výbornou přilnavostí na mokru a soustřeďme se na současnou situaci. Přibližně čtyři pětiny dopravců klade největší důraz na co nejdelší kilometrový proběh, ostatní podnikající zejména v dálkové přepravě zboží žádají co nejnižší valivý odpor, tudíž co nejmenší nároky na palivo. Najdou se také dopravci, kteří snahu o co nejnižší nároky na palivo specifikují požadavkem zejména prořezaného obutí, které je schopné nabídnout minimální valivý odpor díky nízké vrstvě běhounu a přímým drážkám.
Nové pneumatiky Goodyear vyhovují poptávce vozových parků s až o 35 % lepším kilometrovým proběhem a o 10 % nižším valivým odporem ve srovnání s poslední generací předchůdkyň LHS II+ a LHD II+. Nové pláště na vozovém parku o padesáti jízdních soupravách umožňují roční úsporu na pohonných hmotách až 45 000 eur.
Tyto nové pneumatiky nahrazují úspěšné řady pro dálkovou a regionální dopravu Goodyear, mezi něž patřily pneumatiky Regional RHS II, RHD II+ a RHT II a také hospodárné pneumatiky Marathon LHS II+, LHD II+ a LHT II, a lze je používat jak v dálkové, tak v regionální dopravě. Podobně jako předchůdci jsou nové řady produkovány v typech pro jednotlivé nápravy. Základní rozměry jsou již v prodeji, u dalších probíhá vývoj. Aktuální stav najdete v tabulce.
GOODYEAR KMAX | |||||
Rozměr | Hmotnostní index | Rychlostní index | Valivý odpor | Přilnavost na mokru | Hlučnost (dB) |
KMax S (řízená náprava) | |||||
295/80R22.5 | ve vývoji | ve vývoji | |||
315/60R22.5 | ve vývoji | ve vývoji | |||
315/70R22.5 HL | 156/150 | L | C | B | 72 )) |
315/80R22.5 156/150 (154/150) | L | (M) | C | B | 71 )) |
385/65R22.5 | ve vývoji | ve vývoji | |||
KMax D (hnací náprava) | |||||
295/80R22.5 | ve vývoji | ve vývoji | |||
315/60R22.5 | ve vývoji | ve vývoji | |||
315/70R22.5 | 154/150 (152/148) | L (M) | D | C | 72 ) |
315/80R22.5 | 156/150 (154/150) | L (M) | D | C | 71 ) |
KMax T (návěsy a přívěsy) | |||||
385/55R22.5 | 160 (158) | K (L) | B | B | 71 )) |
385/65R22.5 | 160 (158) | K (L) | B | B | 71 )) |
KMax pro největší dojezd
Řada Goodyear KMax byla vyvinuta pro největší kilometrový proběh, aniž by musela dělat kompromis v jiných důležitých kritériích, jako jsou hospodaření s pohonnými hmotami či záběru. Obdobně je řada FuelMax určena pro provozovatele, kteří se snaží optimalizovat hospodaření s pohonnými hmotami s dobrým kilometrovým proběhem. Pro obě řady platí, že se nerozlišuje pro dálkovou či regionální dopravu.
Problém by snad mohl nastat u obutí KMax s velkou běhounovou vrstvou, ale díky modernizaci se nepřehřívají ani neopotřebovávají nerovnosměrně, takže v dálkovém provozu nijak nestrádají. Pro tuto řadu je také typické označení symbolem hor s vločkou, což znamená lepší záběrové schopnosti ve srovnání s pneumatikami M + S. Oboje jsou však celoroční.
Hlubší dezén by mohl způsobovat větší deformaci běhounu zejména v zatáčkách, ale k potření této skutečnosti firma začlenila mezi jednotlivá ramena příčky, které brání přílišné deformaci běhounu.
Testy prokázaly, že ve srovnání s pneumatikou pro řízenou nápravu RHS II dosahuje KMAX S až o 30 % vylepšený kilometrový proběh a ve srovnání s pneumatikou pro hnací nápravu RHD II+ poskytuje KMAX D zlepšení v kilometrovém proběhu až o 35 %.
Hnaná osa
Plášť FuelMax D pro hnanou nápravu charakterizuje směrový dezén běhounu pro lepší záběr a nízký valivý odpor, který je dosažen díky postupnému nasedání bloků vzorku na povrch vozovky. Dobrý záběr, kilometrový proběh a jízdní vlastnosti vycházejí také z lamel Flexomatic ve tvaru kapky a polootevřená ramena udržují hlučnost na nízké úrovni a vylepšují jízdní vlastnosti. Celoroční výkonnost je zajištěna díky dezénu pneumatiky, jenž splňuje veškeré požadavky na pneumatiku pro drsné sněhové podmínky a nese označení M + S i vločky.
Důraz na spotřebu
Druhou řadu obutí nabízející minimální valivý odpor představují pláště FuelMax. Tento typ pneumatik zahrnuje technologii IntelliMax Groove, která zlepšuje valivý odpor a je použita u pneumatiky pro řízenou nápravu (S). Specifický výrobní postup umožňuje, aby byl do pneumatiky vlisován „skrytý“ dezén běhounu. To znamená, že v průběhu počáteční fáze prvního cyklu životnosti pneumatiky se používá vrchní dezén, který se skládá ze tří běhounových žeber, aby se dosáhlo co nejlepší výkonnosti s minimálním valivým odporem.
Když se opotřebení přiblíží k polovině, objeví se další žebra, takže ve středním cyklu je jich vidět šest. S opotřebením kolem 70% zůstávají čtyři žebra, aby zajistila správnou přilnavost za mokra v průběhu celé životnosti pneumatiky.
Spolu s jedinečným dezénem poskytuje vylepšený tvar dutiny dobrý kompromis mezi valivým odporem, kilometrovým proběhem a jízdními vlastnostmi. Přilnavost na mokru se zvyšuje díky lamelovým hranám a vylepšeným úhlům lamel, které ještě více pomáhají snížit valivý odpor.
Větší nosnost
Samozřejmě jsou již zahrnuty pláště pro řízenou nápravu vozidel Euro 6, která mají kvůli náročnějšímu chladícímu systému a složitému dočišťování výfukových plynů více zatěžovaná přední kola. Tyto pneumatiky jsou k mání v obou sériích Max a FuelMax.
Pneumatika FuelMax D pro hnanou nápravu obdržela mimořádně široký běhoun a díky směrové orientaci dezénu vykazuje nízkou hlučnost a odolnost proti schodovitému opotřebení typickému pro záběrovou osu.
„Věříme, že KMax a FuelMax výrazně usnadní manažerům vozových parků výběr nových pneumatik,“ řekl Boris Stevanovic, šéf evropského marketingu Goodyear Dunlop a jedním dechem dodává: „Úspory, které nabízejí, jsou jasné, což přispěje k úspěchu jejich podnikání. Výhody neplynou pouze z vyššího kilometrového proběhu a pozitivního vlivu na spotřebu pohonných hmot, ale také z jejich všestrannosti a výkonnosti v zimních podmínkách.“
GOODYEAR FUELMAX | |||||
Rozměr | Hmotnostní index | Rychlostní index | Valivý odpor | Přilnavost na mokru | Hlučnost (dB) |
FuelMax S (řízená náprava) | |||||
295/80R22.5 | ve vývoji | ve vývoji | |||
315/60R22.5 | ve vývoji | ve vývoji | |||
315/70R22.5 | HL 156/150 | L | B | B | 71 )) |
315/80R22.5 | 156/150 (154/150) | L (M) | B | B | 71 )) |
355/50R22.5 | ve vývoji | ve vývoji | |||
385/55R22.5 | ve vývoji | ve vývoji | |||
385/65R22.5 | ve vývoji | ve vývoji | |||
FuelMax D (hnací náprava) | |||||
295/80R22.5 | ve vývoji | ve vývoji | |||
315/60R22.5 | ve vývoji | ve vývoji | |||
315/70R22.5 | 154/150 (152/148) | L (M) | B | B | 72 ) |
315/80R22.5 | 156/150 (154/150) | L (M) | C | B | 72 ) |
FuelMax T (přívěsy a návěsy) | |||||
385/55R22.5 | ve vývoji | ve vývoji | |||
385/65R22.5 | 160 (158) | K (L) | B | C | 72 )) |
435/50R19.5 | 160 | J | A | C | 71 )) |