21.3. 2014 Ladislav Černý

Nové pneumatiky Goodyear: KMax a FuelMax

 

Výběr pneumatik pro nákladní vozidla se v posledních letech soustředil zejména do dvou skupin. Jedna preferuje dojezd, druhá co nejnižší valivý odpor.

Nechme stranou futuristický koncept pneumatiky Goodyear 1st AA s nejnižším valivým odporem i výbornou přilnavostí na mokru a soustřeďme se na současnou situaci. Přibližně čtyři pětiny dopravců klade největší důraz na co nejdelší kilometrový proběh, ostatní podnikající zejména v dálkové přepravě zboží žádají co nejnižší valivý odpor, tudíž co nejmenší nároky na palivo. Najdou se také dopravci, kteří snahu o co nejnižší nároky na palivo specifikují požadavkem zejména prořezaného obutí, které je schopné nabídnout minimální valivý odpor díky nízké vrstvě běhounu a přímým drážkám.

Nové pneumatiky Goodyear vyhovují poptávce vozových parků s až o 35 % lepším kilometrovým proběhem a o 10 % nižším valivým odporem ve srovnání s poslední generací předchůdkyň LHS II+ a LHD II+. Nové pláště na vozovém parku o padesáti jízdních soupravách umožňují roční úsporu na pohonných hmotách až 45 000 eur.

Tyto nové pneumatiky nahrazují úspěšné řady pro dálkovou a regionální dopravu Goodyear, mezi něž patřily pneumatiky Regional RHS II, RHD II+ a RHT II a také hospodárné pneumatiky Marathon LHS II+, LHD II+ a LHT II, a lze je používat jak v dálkové, tak v regionální dopravě. Podobně jako předchůdci jsou nové řady produkovány v typech pro jednotlivé nápravy. Základní rozměry jsou již v prodeji, u dalších probíhá vývoj. Aktuální stav najdete v tabulce.

GOODYEAR KMAX
Rozměr Hmotnostní index Rychlostní index Valivý odpor Přilnavost na mokru Hlučnost (dB)
KMax S (řízená náprava)
295/80R22.5 ve vývoji ve vývoji
315/60R22.5 ve vývoji ve vývoji
315/70R22.5 HL 156/150 L C B 72 ))
315/80R22.5 156/150 (154/150) L (M) C B 71 ))
385/65R22.5 ve vývoji ve vývoji
KMax D (hnací náprava)
295/80R22.5ve vývoji ve vývoji
315/60R22.5 ve vývoji ve vývoji
315/70R22.5 154/150 (152/148) L (M) D C 72 )
315/80R22.5 156/150 (154/150) L (M) D C 71 )
KMax T (návěsy a přívěsy)
385/55R22.5 160 (158) K (L) B B 71 ))
385/65R22.5 160 (158) K (L) B B 71 ))

KMax pro největší dojezd

Řada Goodyear KMax byla vyvinuta pro největší kilometrový proběh, aniž by musela dělat kompromis v jiných důležitých kritériích, jako jsou hospodaření s pohonnými hmotami či záběru. Obdobně je řada FuelMax určena pro provozovatele, kteří se snaží optimalizovat hospodaření s pohonnými hmotami s dobrým kilometrovým proběhem. Pro obě řady platí, že se nerozlišuje pro dálkovou či regionální dopravu.

Problém by snad mohl nastat u obutí KMax s velkou běhounovou vrstvou, ale díky modernizaci se nepřehřívají ani neopotřebovávají nerovnosměrně, takže v dálkovém provozu nijak nestrádají. Pro tuto řadu je také typické označení symbolem hor s vločkou, což znamená lepší záběrové schopnosti ve srovnání s pneumatikami M + S. Oboje jsou však celoroční.

Hlubší dezén by mohl způsobovat větší deformaci běhounu zejména v zatáčkách, ale k potření této skutečnosti firma začlenila mezi jednotlivá ramena příčky, které brání přílišné deformaci běhounu.

Testy prokázaly, že ve srovnání s pneumatikou pro řízenou nápravu RHS II dosahuje KMAX S až o 30 % vylepšený kilometrový proběh a ve srovnání s pneumatikou pro hnací nápravu RHD II+ poskytuje KMAX D zlepšení v kilometrovém proběhu až o 35 %.

Hnaná osa

Plášť FuelMax D pro hnanou nápravu charakterizuje směrový dezén běhounu pro lepší záběr a nízký valivý odpor, který je dosažen díky postupnému nasedání bloků vzorku na povrch vozovky. Dobrý záběr, kilometrový proběh a jízdní vlastnosti vycházejí také z lamel Flexomatic ve tvaru kapky a polootevřená ramena udržují hlučnost na nízké úrovni a vylepšují jízdní vlastnosti. Celoroční výkonnost je zajištěna díky dezénu pneumatiky, jenž splňuje veškeré požadavky na pneumatiku pro drsné sněhové podmínky a nese označení M + S i vločky.

Důraz na spotřebu

Druhou řadu obutí nabízející minimální valivý odpor představují pláště FuelMax. Tento typ pneumatik zahrnuje technologii IntelliMax Groove, která zlepšuje valivý odpor a je použita u pneumatiky pro řízenou nápravu (S). Specifický výrobní postup umožňuje, aby byl do pneumatiky vlisován „skrytý“ dezén běhounu. To znamená, že v průběhu počáteční fáze prvního cyklu životnosti pneumatiky se používá vrchní dezén, který se skládá ze tří běhounových žeber, aby se dosáhlo co nejlepší výkonnosti s minimálním valivým odporem.

Když se opotřebení přiblíží k polovině, objeví se další žebra, takže ve středním cyklu je jich vidět šest. S opotřebením kolem 70% zůstávají čtyři žebra, aby zajistila správnou přilnavost za mokra v průběhu celé životnosti pneumatiky.

Spolu s jedinečným dezénem poskytuje vylepšený tvar dutiny dobrý kompromis mezi valivým odporem, kilometrovým proběhem a jízdními vlastnostmi. Přilnavost na mokru se zvyšuje díky lamelovým hranám a vylepšeným úhlům lamel, které ještě více pomáhají snížit valivý odpor.

Větší nosnost

Samozřejmě jsou již zahrnuty pláště pro řízenou nápravu vozidel Euro 6, která mají kvůli náročnějšímu chladícímu systému a složitému dočišťování výfukových plynů více zatěžovaná přední kola. Tyto pneumatiky jsou k mání v obou sériích Max a FuelMax.

Pneumatika FuelMax D pro hnanou nápravu obdržela mimořádně široký běhoun a díky směrové orientaci dezénu vykazuje nízkou hlučnost a odolnost proti schodovitému opotřebení typickému pro záběrovou osu.

„Věříme, že KMax a FuelMax výrazně usnadní manažerům vozových parků výběr nových pneumatik,“ řekl Boris Stevanovic, šéf evropského marketingu Goodyear Dunlop a jedním dechem dodává: „Úspory, které nabízejí, jsou jasné, což přispěje k úspěchu jejich podnikání. Výhody neplynou pouze z vyššího kilometrového proběhu a pozitivního vlivu na spotřebu pohonných hmot, ale také z jejich všestrannosti a výkonnosti v zimních podmínkách.“

GOODYEAR FUELMAX
Rozměr Hmotnostní index Rychlostní index Valivý odpor Přilnavost na mokru Hlučnost (dB)
FuelMax S (řízená náprava)
295/80R22.5 ve vývoji ve vývoji
315/60R22.5 ve vývojive vývoji
315/70R22.5 HL 156/150 L B B 71 ))
315/80R22.5 156/150 (154/150) L (M) B B 71 ))
355/50R22.5ve vývoji ve vývoji
385/55R22.5 ve vývoji ve vývoji
385/65R22.5 ve vývojive vývoji
FuelMax D (hnací náprava)
295/80R22.5 ve vývoji ve vývoji
315/60R22.5ve vývoji ve vývoji
315/70R22.5 154/150 (152/148) L (M) B B 72 )
315/80R22.5 156/150 (154/150) L (M) C B 72 )
FuelMax T (přívěsy a návěsy)
385/55R22.5ve vývoji ve vývoji
385/65R22.5 160 (158) K (L) B C 72 ))
435/50R19.5 160 J A C 71 ))
Spolupracujeme s TipCars.com
Ukrajina pohořela u soudu v Londýně. Nevysvětlila, proč by Rusku neměla splatit dluh Ukrajina pohořela u soudu v Londýně. Nevysvětlila, proč by Rusku neměla splatit dluh

Ukrajina nedokázala uspokojivě vysvětlit, proč nesplatila…

Řekové osekali českým miliardářům zisk ze sázkové společnosti OPAP Řekové osekali českým miliardářům zisk ze sázkové společnosti OPAP

Největší řecké sázkové společnosti OPAP ve čtvrtém…

VIDEO: Koukalová udělala jméno českému biatlonu, vydělala miliony korun VIDEO: Koukalová udělala jméno českému biatlonu, vydělala miliony korun

V sedmadvaceti letech zažila biatlonistka Gabriela…

Koruna se vrátí do roku 2013, říká ekonom Josef Jeřicha Koruna se vrátí do roku 2013, říká ekonom Josef Jeřicha

Nervozita před ukončením intervencí přináší výkyvy na…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí

Hlad zákazníků po módních SUV je drtivý. Automobilky na…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 






 
Jízdní dojmy Kia Picanto: Ještě pořád mini? (+videa)

Jízdní dojmy Kia Picanto: Ještě pořád mini? (+videa)

Včera

U minulé generace picanta jsem měl pocit, že vlastně řídím malé auto. Že je minikia celkově velmi dospělá. Došel jsem ke stejnému závěru i v případě novinky?




Blesk.cz

Zeman z Chorvatska: Jsem agent podnikatelů, kteří nechtějí tunelovat

Zeman z Chorvatska: Jsem agent podnikatelů, kteří…

Prezident Miloš Zeman se setkal s chorvatskou prezidentkou Kolindou Grabar-Kitarović. Při rozhovorech se jednalo…

Nákaza z Bauhausu a Hornbachu: Zemědělci se bojí bakterie, která plení sady

Nákaza z Bauhausu a Hornbachu: Zemědělci se bojí…

Ústřední kontrolní a zkušební úřad zemědělský (ÚKZÚZ) se obává šíření bakterie Xylella fastidiosa, která napadá…

 

iSport.cz

Brněnský Škoda jde do Norska. „Už jsem s tím nepočítal,“ přiznal útočník

Brněnský Škoda jde do Norska. „Už jsem s tím…

Zbrojovka přichází o svého nejlepšího střelce. Útočníka Michala Škodu dnes čekají zdravotní testy v Norsku a…

VIDEO: Hradec - Kometa 0:2. Rozhodl Nečas, do prázdné pečetil Kvapil

VIDEO: Hradec - Kometa 0:2. Rozhodl Nečas, do…

Do semifinále Generali play off Tipsport extraligy vstoupili lépe hokejisté brněnské Komety, kteří v prvním…

 

Reflex.cz

Mladé české podnikatelky vymyslely superlehký stan s koly místo tyčí, chtějí ním na americký trh

Mladé české podnikatelky vymyslely superlehký stan s…

S originálním nápadem vstupují do českého byznysového rybníku Petra Krhutová a Helena Záleská. Mladé…

Brexit začíná. Předseda EK dostal formální oznámení záměru Londýna odejít z unie

Brexit začíná. Předseda EK dostal formální oznámení…

Ostatních 27 zemí Evropské unie bude při jednání s Británií o odchodu ze společenství postupovat jednotně a…