21.3. 2014 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Nové pneumatiky Goodyear: KMax a FuelMax

 

Výběr pneumatik pro nákladní vozidla se v posledních letech soustředil zejména do dvou skupin. Jedna preferuje dojezd, druhá co nejnižší valivý odpor.

Nechme stranou futuristický koncept pneumatiky Goodyear 1st AA s nejnižším valivým odporem i výbornou přilnavostí na mokru a soustřeďme se na současnou situaci. Přibližně čtyři pětiny dopravců klade největší důraz na co nejdelší kilometrový proběh, ostatní podnikající zejména v dálkové přepravě zboží žádají co nejnižší valivý odpor, tudíž co nejmenší nároky na palivo. Najdou se také dopravci, kteří snahu o co nejnižší nároky na palivo specifikují požadavkem zejména prořezaného obutí, které je schopné nabídnout minimální valivý odpor díky nízké vrstvě běhounu a přímým drážkám.

Nové pneumatiky Goodyear vyhovují poptávce vozových parků s až o 35 % lepším kilometrovým proběhem a o 10 % nižším valivým odporem ve srovnání s poslední generací předchůdkyň LHS II+ a LHD II+. Nové pláště na vozovém parku o padesáti jízdních soupravách umožňují roční úsporu na pohonných hmotách až 45 000 eur.

Tyto nové pneumatiky nahrazují úspěšné řady pro dálkovou a regionální dopravu Goodyear, mezi něž patřily pneumatiky Regional RHS II, RHD II+ a RHT II a také hospodárné pneumatiky Marathon LHS II+, LHD II+ a LHT II, a lze je používat jak v dálkové, tak v regionální dopravě. Podobně jako předchůdci jsou nové řady produkovány v typech pro jednotlivé nápravy. Základní rozměry jsou již v prodeji, u dalších probíhá vývoj. Aktuální stav najdete v tabulce.

GOODYEAR KMAX
Rozměr Hmotnostní index Rychlostní index Valivý odpor Přilnavost na mokru Hlučnost (dB)
KMax S (řízená náprava)
295/80R22.5 ve vývoji ve vývoji
315/60R22.5 ve vývoji ve vývoji
315/70R22.5 HL 156/150 L C B 72 ))
315/80R22.5 156/150 (154/150) L (M) C B 71 ))
385/65R22.5 ve vývoji ve vývoji
KMax D (hnací náprava)
295/80R22.5ve vývoji ve vývoji
315/60R22.5 ve vývoji ve vývoji
315/70R22.5 154/150 (152/148) L (M) D C 72 )
315/80R22.5 156/150 (154/150) L (M) D C 71 )
KMax T (návěsy a přívěsy)
385/55R22.5 160 (158) K (L) B B 71 ))
385/65R22.5 160 (158) K (L) B B 71 ))

KMax pro největší dojezd

Řada Goodyear KMax byla vyvinuta pro největší kilometrový proběh, aniž by musela dělat kompromis v jiných důležitých kritériích, jako jsou hospodaření s pohonnými hmotami či záběru. Obdobně je řada FuelMax určena pro provozovatele, kteří se snaží optimalizovat hospodaření s pohonnými hmotami s dobrým kilometrovým proběhem. Pro obě řady platí, že se nerozlišuje pro dálkovou či regionální dopravu.

Problém by snad mohl nastat u obutí KMax s velkou běhounovou vrstvou, ale díky modernizaci se nepřehřívají ani neopotřebovávají nerovnosměrně, takže v dálkovém provozu nijak nestrádají. Pro tuto řadu je také typické označení symbolem hor s vločkou, což znamená lepší záběrové schopnosti ve srovnání s pneumatikami M + S. Oboje jsou však celoroční.

Hlubší dezén by mohl způsobovat větší deformaci běhounu zejména v zatáčkách, ale k potření této skutečnosti firma začlenila mezi jednotlivá ramena příčky, které brání přílišné deformaci běhounu.

Testy prokázaly, že ve srovnání s pneumatikou pro řízenou nápravu RHS II dosahuje KMAX S až o 30 % vylepšený kilometrový proběh a ve srovnání s pneumatikou pro hnací nápravu RHD II+ poskytuje KMAX D zlepšení v kilometrovém proběhu až o 35 %.

Hnaná osa

Plášť FuelMax D pro hnanou nápravu charakterizuje směrový dezén běhounu pro lepší záběr a nízký valivý odpor, který je dosažen díky postupnému nasedání bloků vzorku na povrch vozovky. Dobrý záběr, kilometrový proběh a jízdní vlastnosti vycházejí také z lamel Flexomatic ve tvaru kapky a polootevřená ramena udržují hlučnost na nízké úrovni a vylepšují jízdní vlastnosti. Celoroční výkonnost je zajištěna díky dezénu pneumatiky, jenž splňuje veškeré požadavky na pneumatiku pro drsné sněhové podmínky a nese označení M + S i vločky.

Důraz na spotřebu

Druhou řadu obutí nabízející minimální valivý odpor představují pláště FuelMax. Tento typ pneumatik zahrnuje technologii IntelliMax Groove, která zlepšuje valivý odpor a je použita u pneumatiky pro řízenou nápravu (S). Specifický výrobní postup umožňuje, aby byl do pneumatiky vlisován „skrytý“ dezén běhounu. To znamená, že v průběhu počáteční fáze prvního cyklu životnosti pneumatiky se používá vrchní dezén, který se skládá ze tří běhounových žeber, aby se dosáhlo co nejlepší výkonnosti s minimálním valivým odporem.

Když se opotřebení přiblíží k polovině, objeví se další žebra, takže ve středním cyklu je jich vidět šest. S opotřebením kolem 70% zůstávají čtyři žebra, aby zajistila správnou přilnavost za mokra v průběhu celé životnosti pneumatiky.

Spolu s jedinečným dezénem poskytuje vylepšený tvar dutiny dobrý kompromis mezi valivým odporem, kilometrovým proběhem a jízdními vlastnostmi. Přilnavost na mokru se zvyšuje díky lamelovým hranám a vylepšeným úhlům lamel, které ještě více pomáhají snížit valivý odpor.

Větší nosnost

Samozřejmě jsou již zahrnuty pláště pro řízenou nápravu vozidel Euro 6, která mají kvůli náročnějšímu chladícímu systému a složitému dočišťování výfukových plynů více zatěžovaná přední kola. Tyto pneumatiky jsou k mání v obou sériích Max a FuelMax.

Pneumatika FuelMax D pro hnanou nápravu obdržela mimořádně široký běhoun a díky směrové orientaci dezénu vykazuje nízkou hlučnost a odolnost proti schodovitému opotřebení typickému pro záběrovou osu.

„Věříme, že KMax a FuelMax výrazně usnadní manažerům vozových parků výběr nových pneumatik,“ řekl Boris Stevanovic, šéf evropského marketingu Goodyear Dunlop a jedním dechem dodává: „Úspory, které nabízejí, jsou jasné, což přispěje k úspěchu jejich podnikání. Výhody neplynou pouze z vyššího kilometrového proběhu a pozitivního vlivu na spotřebu pohonných hmot, ale také z jejich všestrannosti a výkonnosti v zimních podmínkách.“

GOODYEAR FUELMAX
Rozměr Hmotnostní index Rychlostní index Valivý odpor Přilnavost na mokru Hlučnost (dB)
FuelMax S (řízená náprava)
295/80R22.5 ve vývoji ve vývoji
315/60R22.5 ve vývojive vývoji
315/70R22.5 HL 156/150 L B B 71 ))
315/80R22.5 156/150 (154/150) L (M) B B 71 ))
355/50R22.5ve vývoji ve vývoji
385/55R22.5 ve vývoji ve vývoji
385/65R22.5 ve vývojive vývoji
FuelMax D (hnací náprava)
295/80R22.5 ve vývoji ve vývoji
315/60R22.5ve vývoji ve vývoji
315/70R22.5 154/150 (152/148) L (M) B B 72 )
315/80R22.5 156/150 (154/150) L (M) C B 72 )
FuelMax T (přívěsy a návěsy)
385/55R22.5ve vývoji ve vývoji
385/65R22.5 160 (158) K (L) B C 72 ))
435/50R19.5 160 J A C 71 ))
Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Jana Stuchlíka: Trocha štěstí Zápisník Jana Stuchlíka: Trocha štěstí

Tvrdě proti Rusku, zavelel americký Kongres a schválil…

Stát nestíhá vyřizovat poptávku po ukrajinských zaměstnancích Stát nestíhá vyřizovat poptávku po ukrajinských zaměstnancích

Rok od spuštění vládního podpůrného programu pro…

Ukrajinci nestačí, dovezme i Srby, navrhuje Hospodářská komora Ukrajinci nestačí, dovezme i Srby, navrhuje Hospodářská komora

Rok od spuštění vládního pilotního projektu na získání…

 

Štítky Profi Nákladní Pneu

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí! Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí!

Jet autem 235 km/h za hodinu není jen tak ani pro zkušené…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 





 
Bazar: Je stará Škoda Rapid výhodnou investicí? Žádaná kdysi, žádaná dnes!

Bazar: Je stará Škoda Rapid výhodnou investicí? Žádaná kdysi, žádaná dnes!

Včera

Kdo za socialismu toužil po voze sportovního střihu, neměl prakticky jinou možnost, než zvolit „kupátko” Škoda Garde, později pak Rapid.




Blesk.cz

Víme, kde rostou! Kam vyrazit na houby a nepřijít s prázdnou?

Víme, kde rostou! Kam vyrazit na houby a nepřijít s…

Zdá se vám, že letos houby nerostou? Není to pravda! Jen je třeba vědět, kam na ně! A s tím vám poradíme.

Proč Pavla Tomicová tolik zhubla? Stojí za tím nemoc

Proč Pavla Tomicová tolik zhubla? Stojí za tím nemoc

Měla k tomu vážný důvod! Pavla Tomicová (55), která se na tiskovce k novému seriálu ČT Trapný padesátky…

 

iSport.cz

PÁTEČNÍ MAGAZÍN: velký průvodce ke startu HET ligy. Plus dárek PEXESO

PÁTEČNÍ MAGAZÍN: velký průvodce ke startu HET ligy.…

Fotbalová horečka je tady a deník Sport pro vás připravil celkem 84 stran průvodce novou sezonou HET ligy.…

CZ Bělehrad – Sparta 2:0. Bídný výkon, Stramaccioniho tým v problémech

CZ Bělehrad – Sparta 2:0. Bídný výkon,…

Tohle přesně nechtěli dopustit. Jenže nic jiného si za špatný výkon nezasloužili. Fotbalisté Sparty prohráli…

 

Reflex.cz

O Romech se přece nesmí psát špatně!

O Romech se přece nesmí psát špatně!

Napsal jsem sloupek, takovou impresi, že po Ostravě se procházejí agresívní tlupy Romů, obklopené houfy řvoucích…

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci. Mohli jsme být lithiovou velmocí, ale nejsme...

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci.…

Už už se zdálo, že dieselgate je sice neblaze proslulá, nicméně přeci jen stará kauza, která jak náhle začala,…