Nový centrální registr vozidel nefunguje, zřejmě skončí
Ministr dopravy Pavel Dobeš na středeční tiskové konferenci oznámil, že pokud se nový centrální registr vozidel nepodaří zprovoznit do čtvrtečních (tj. dnes) 17 hodin, vrátí se ministerstvo dopravy ke starému systému.
Ministerstvo chce ještě dát šanci dodavatelské firmě ATS-Telecom, proto ona lhůta na zprovoznění systému. Pokud však do čtvrtečního (dnešního) večera nebude registr vozidel plně fungovat, vrátí se ministerstvo k původnímu systému. Ten dříve spadal pod ministerstvo vnitra. Nyní by na něm ministerstvo dopravy spolupracovalo s policií a ministerstvem vnitra.
Pokud se ministerstvo vrátí ke starému registru, mohl by začít fungovat od pondělí příštího týdne. Jak uvedl náměstek ministra vnitra Radek Šmerda serveru iDnes.cz, návrat znamená změny na síti a v nastavení počítačů. V menších obcích by však původní registr mohl začít fungovat už od pátku, tj. od zítra. Obecní úřady s rozšířenou působností už byly o možném návratu k původnímu systému informovány.
Speciálně vytvořená krizová pracovní skupina ministerstva dopravy zjišťovala na pracovištích registru, jak nový systém funguje. Podle kontrol sice funkční je, má však mnoho nedostatků. Ministr dopravy na středeční tiskové konferenci oznámil, že nepředpokládá, že by se firmě podařilo do stanovené lhůty všechny potíže odstranit.
Mezi úředníky hlášenými chybami jsou takové případy, kdy je automobil dle systému registrován na čtyřleté dítě, nebo že auto vlastní leasingová společnost, přestože už je splacené. Kvůli tomu mohou úředníci odbavit jen minimum žadatelů.
Ministerstvo za dodávku nefunkčního systému zatím nebude firmě ATS-Telecom platit. Možností jsou i sankce za nefungující registr. „Ministerstvo zcela jistě uplatní tvrdé smluvní sankce vůči dodavateli a na základě dnešního jednání s vedením společnosti dokonce zvažuji odstoupení od smlouvy," oznámil Dobeš.
Dosud však není jisté, zda ATS-Telecom za nefunkční systém opravdu může. Dříve totiž byla data uložena na centrálním registru a na jednotlivých serverech okresních ředitelství. Při přepisování původních záznamů do elektronické podoby tak mohla vzniknout řada chyb. Ty nebyly odhaleny proto, že registr souběžně fungoval na dvou úrovních – centrální a regionální. Na chyby se přišlo až teď, kdy byla databáze sjednocena.
Nový centrální registr vozidel měl být bezpečnější, navíc měl umožnit spojení s podobnými databázemi ostatních států Evropské unie. K propojení se Česko zavázalo, funkční má být nejpozději do 1. ledna 2013.