Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Obří fotogalerie exotických safety carů. Závodníky hlídají Octavia i Lamborghini

David Bureš
Diskuze (6)
Nejen dnešní safety cary jsou v mnoha případech exoti. O bezpečí jezdců se v minulosti staraly i Tatra 613 nebo Lamborghini Countach.

Letošní závodní sezona pomalu startuje a stáje různých šampionátů postupně představují novinky pro tento rok. Nejen závodními vozy je ale motosport živ, nedílnou součástí okruhových závodů jsou i safety cary. Rozhodli jsme se připomenout ty nejzajímavější.

Hlavním úkolem safety caru (v USA se používá výraz pace car) je starat se o bezpečí závodníků. Na trať takový vůz vyráží v případě nějaké nezvyklé události, jako je vážná nehoda nebo špatné počasí, kdy má za úkol závodní pole zpomalit a snížit tak riziko dalšího nebezpečí. To ale není jeho jediná práce, safety car na trať vyráží také při příležitosti zahájení závodu.

Kvůli svým úkolům nesmí být safety car žádnou brzdou provozu. Přestože se to na televizních obrazovkách nezdá, safety cary jezdí naplno – nejen ve Formuli 1 by příliš pomalá jízda byla pro piloty nebezpečná. Pneumatiky monopostů by vychladly a formule by následně byly neovladatelné. Z toho důvodu jezdce často vidíme, jak gumy zahřívají neustálým kličkováním.

Pro samotné výrobce jsou safety cary navíc zajímavou reklamou. Během závodů jsou dobře vidět, a tak je možné je využít k propagaci značky. Proto mají výrobci velký zájem organizátorům závodů takový vůz nabídnout. Mercedes-Benz tak dlouhá léta dodává safety cary pro Formuli 1, v MotoGP zase slouží BMW.

Před podepsáním těchto dohod bylo pole safety carů ve Formuli 1 přece jen pestřejší. Jistě si pamatujete třeba Tatru 623 GTH, která dlouhá léta sloužila na maďarském Hungaroringu i při závodech Formule 1. Ta vznikla úpravou Tatrou 613, vedle rozšířené karoserie se dočkala i 3,8litrového osmiválce o výkonu 154 kW. V roce 1983 se zase na Velké ceně Monaka objevilo Lamborghini Countach.

Také pestrost pace carů ve slavném americkém závodě 500 mil Indianapolis už není taková jako kdysi. Vozy pro nadcházející ročník vybírají organizátoři závodu, přičemž od roku 2002 pokaždé vsadily na modely značky Chevrolet. Ve funkci se tak v posledních letech střídají různé verze Camara a Corvetty. Naopak v průběhu devadesátých let si službu vyzkoušely modely značek Dodge, Chevrolet, Cadillac, Ford a Oldsmobile.

Naopak v NASCARu se pace cary nadále střídají, vlastně s každým závodem. Každý okruh má vlastní vůz, který se používá jen v daném závodě.

David Bureš
Diskuze (6)
Avatar - beibej
13. 2. 2016 21:42
Re: Tatra
svého času měli na okruhu v Brně i Audi RS4.
13. 2. 2016 07:17
popis
skoda ze nedavate k obrazkom popis s komentarom. podobne ako na autobid.de
Avatar - Ja Prvni 123
12. 2. 2016 21:18
Re: Tatra
Jo jo.. taky jsem vyrostl na Narexu...
;-)
Avatar - Ja Prvni 123
12. 2. 2016 21:17
Re: Tatra
:-)
Jo, taky mi to přišlo jako dobrá vazba.. exotické safety cars.. dokonce i Oktávka!

>:D
12. 2. 2016 20:57
Re: Tatra
to byla doba kdy jsme umeli udelat ceske auto. dneska maximalne slovenskej vandrak navrhnuje hruzy ze skopcackejch dilu a tady se to zboucha dokupy.