Polemika: Odpovídá hodnocení Euro NCAP praxi?
Když bruselské centrum Euro NCAP v roce 1996 začínalo s nezávislými nárazovými testy sériových automobilů, byla to velká sláva. Do té doby se totiž Evropané museli spoléhat pouze na zkoušky samotných automobilek, které samozřejmě neměly zájem na tom, aby prezentovaly nějaké „rizikové“ výsledky. Vozy zkoušely samozřejmě také autokluby nebo různá výzkumná pracoviště, ale jejich záběr nebyl potřebně široký. Takže Euro NCAP lze skutečně brát jako nejdůležitější zdroj informací o pasivní (a v poslední době také aktivní) bezpečnosti vozidel prodávaných na evropském trhu.
Vyvstávají však další potíže, na které upozornil začátkem února časopis AutoTip. Jednou z nich je metodika, respektive prezentování výsledků formou hvězdiček. Přestože kritéria jsou stále složitější a přísnější, s pětihvězdičkovými absolutorii se doslova roztrhl pytel a veřejnost nabývá dojmu, že v prodeji jsou jen a pouze dokonalá auta. Euro NCAP se snaží pomoci si dodatečným procentuálním ratingem, jenže ten média prezentují málokdy, přičemž i pro odborníka je obtížné vysvětlit, proč jeden model má za ochranu dospělých 86 procent a druhý „jen“ 85…
S tím následně souvisí druhá oblast problémů, a to „ověření“ laboratorních výsledků v praxi. Jak se hvězdičkové hodnocení odráží v následcích nehod zkoušených modelů v reálném provozu už ale zkoumali švédští vědci Anders Kullgren, Anders Lie a Clara Tingvall.
Rizikovost vozidel hodnocených Euro NCAP | |||
Počet hvězdiček | Riziko zranění obecně | Riziko těžkého/smrtelného zranění | Riziko smrtelného zranění |
** | 1,02 | 1,01 | 1,06 |
*** | 1,02 | 0,98 | 0,85 |
**** | 1,03 | 0,84 | 0,70 |
***** | 0,92 | 0,78 | 0,33 |
Metodika, kterou použili, je podle AutoTipu poměrně složitá: do výpočtu vstupovaly nejen počty zraněných a usmrcených, ale také hmotnost automobilu (700 až 2500 kg), jeho věk (nejstarší vozy byly vyrobeny v roce 1983) atd. Zpracovávaly se pouze nehody vzniklé kolizí dvou vozidel. V analýze se objevilo 1 526 střetů s tragickými následky, 13 972 s těžkými zraněními a 104 674 incidentů s lehkými zraněními. Asi ve třetině případů se navíc nehody účastnily pouze modely hodnocené Euro NCAP.
Výsledky ukázaly, že na hvězdičky bruselské agentury se skutečně spolehnout lze, když jejich vzrůstající počet vesměs pokaždé znamenal posun ke stále větší bezpečnosti v reálném provozu. Potvrdily se tak některé starší studie z devadesátých let. Lze tedy říci, že v rámci všech druhů zranění je pětihvězdičkový model asi o desetinu bezpečnější než dvouhvězdičkový. U těžkých a smrtelných zranění dohromady je odstup dokonce skoro čtvrtinový, a bereme-li v potaz pouze tragické srážky s úmrtími, je „pětihvězda“ dokonce o 68 procent lepší.
Můžete sice namítnout, že dvouhvězdičkové modely se už nyní nevyrábějí, ovšem v podobě ojetin se jich v autobazarech stále nabízejí stovky, přičemž málokdo ví, že také tato auta Euro NCAP kdysi testovalo. Výsledky švédské studie také mohou stejně dobře posloužit coby motivace k výměně staršího vozu za mladší…
Vybrané modely aut ze zkoumaných nehod | |
Model | Rok výroby* |
2 HVĚZDIČKY | |
BMW 3 | 1991-1997 |
Fiat Bravo/Brava/Marea | 1996-2001 |
Fiat Punto | 1994-1999 |
Ford Sierra | 1983-1987 |
Ford Escort | 1991-2001 |
Opel Corsa | 1994-1999 |
Peugeot 406 | 1996-2004 |
Renault Clio | 1991-1998 |
3 HVĚZDIČKY | |
Audi A4 | 1995-2000 |
Audi A6 | 1995-2005 |
Ford Mondeo | 1994-1999 |
Honda Civic | 1996-2000 |
Hyundai Atos | 1999-2003 |
Opel Zafira | 1999-2004 |
Seta Ibiza/Cordoba | 1999-2002 |
Volkswagen Sharan | 1996-2005 |
4 HVĚZDIČKY | |
BMW 5 | 1997-2007 |
Citroen C3 | 2000-2009 |
Ford Fiesta | 2003-2009 |
Hyundai Santa Fe | 2000-2005 |
Mercedes.-Benz E | 1996-2001 |
Škoda Fabia | 2000-2009 |
Škoda Octavia | 1997-2009 |
Volkswagen Golf | 1998-2004 |
5 HVĚZDIČEK | |
Audi A6 | 2005-2006 |
Citroen C5 | 2004-2009 |
Ford Focus II | 2005-2009 |
Opel Astra | 2004-2009 |
Renault Megane | 2003-2009 |
Toyota Avensis | 2003-2009 |
Volkswagen Golf | 2004-2009 |
Volvo S40/V50 | 2004-2009 |
* Rok výroby aut účastníků zkoumaných nehod |