Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Optimal Energy Joule v Ženevě 2010

Aleš Dragoun
Design navrhl Jihoafričan Keith Helfet, který v minulosti působil například u Jaguaru.

Původní nepojízdný prototyp byl přetvořen do podoby funkčního vzorku za nemalého přispění italské firmy Zagato. S jeho ruční výrobou pomáhala také Hi-Tech Automotive z jihoafrického Port Elizabeth, kde by se měla ještě letos rozběhnout kusová produkce. Do celého projektu je zainteresována i německá firma EDAG, lithium-iontové baterie by měla dodávat jihokorejská Energy Innovation Group.

Joule je elektromobil. Pohání jej synchronní elektromotor s permanentním magnetem umístěný vpředu napříč. Poskytuje největší výkon 75 kW (102 k) a točivý moment 280 Nm. Ten je přenášen na přední kola přes stálý převod. Baterie o kapacitě 36 kWh jsou umístěny pod podlahou vozu zespodu a jejich výměna trvá jen několik minut. Vůz na jedno nabití ujede dle normy NEDC 230 km, nepotřebuje ale elektřinu ze sítě, neboť palubní nabíječku vozí s sebou. Z běžné elektrické zásuvky lze ale jeho akumulátory samozřejmě také dobíjet..

Brzdový systém při deceleraci přeměňuje kinetickou energii na elektrickou, která také napájí baterie. Na přední nápravě najdeme vzpěry McPherson, vzadu je nezávislé zavěšení. Automobil jezdí na šestnáctipalcových litých kolech.

Karoserie má jednoprostorovou koncepci a je na ni použita dokonce vysokopevnostní ocel. Pětice samostatných sedadel, jejich variabilita i velikost zavazadlového prostoru 700 l řadí Joule mezi MPV. Na přání mohou být nainstalovány na střechu fotovoltaické solární panely.

Pokud by se Joule rozjel proti bariéře v testech Euro NCAP, výrobce věří, že může získat alespoň 4 hvězdičky. Je schopen zrychlit z 0 na 60 km/h za méně než 5 s, akcelerace z klidu na stovku pak trvá nějakých 15 s. Jede maximálně 135 km/h.

V plánu je zatím produkce 100 kusů, první z nich by měly být k dispozici během červnového mistrovství světla ve fotbale. Skutečná malosériová výroba by se měla rozběhnout za dva roky.

Ke koupi budou vozy zřejmě v červnu 2013 za cenu asi 24.300 eur. Tato částka dnes odpovídá zhruba 630 tisícům Kč.


Aleš Dragoun