Padesát nejprodávanějších aut v ČR v roce 2004
Český trh nových automobilů neměl v roce 2004 na růžích ustláno. Pokles prodeje osobních automobilů byl sice vyvážen rekordním odbytem lehkých užitkových aut, ale přes to se prodalo o 4,7 % méně automobilů než v roce 2003.
Nejprodávanějšími modely se tradičně staly dvě menší Škodovky. Fabia je stále na vrcholu žebříčku, ale meziroční ztráta 6149 vozů je větší než průměr, o který klesl celý trh. Fabia přitom prodělala v roce 2004 první facelift a výrazné přepracování nabídky, které v podstatě plošně zlevnilo většinu modelové řady. Nová Octavia prodávaná společně se starší sestrou bohužel není ve statistice SDA odlišena a tak si musíme počkat na výroční zprávu Škody Auto, kde by měly být podrobnější informace o odbytu této novinky. Vzhledem ke slevám na starší model a k atraktivitě nového modelu je meziročně dvouprocentní nárůst prodeje modelu Octavia zklamáním.
Absolutně největším skokanem a nejprodávanějším dováženým automobilem českého trhu je Volkswagen Golf. Podle údajů českého dovozce se jich prodalo 3953 ks. Na krk mu šlape dlouholetý bestseller nejen českého trhu dovážených vozů, Peugeot 206. Opakovaně musíme smeknout před francouzskou automobilkou, která před sedmi lety dokázala navrhnout tak dlouhodobě úspěšný lidový automobil. Ačkoli je to nejvážnější konkurent domácí Fabie, prodala se jich ani ne desetina ve srovnání s prodeji Škody Fabie.
Na pátém místě je další překvapení trhu. Zatímco v Německu je končící generace Fordu Focusu až na desátém místě s meziročním růstem 1,1 %, u nás zaznamenal Ford téměř desetiprocentní nárůst u tohoto modelu. Focus je tedy nejprodávanějším osobním Fordem a přesto že je cenově situován výše než mladší Fiesta, prodával se lépe.
Prodeje limuzíny Superb klesly o 40,9 %, což bohužel není překvapení. Velké Škodě pomůže po nedávném feceliftu ceníků zřejmě už je výraznější facelift karosérie.
Do top ten se dostal také Getz, třistasedmička, Fiesta a Yaris, tedy stálice českého trhu.
Čtrnáctá pozice Opelu Astra je zajímavá snad nejvíce z hlediska souboje s Volkswagenem Golf. Astra sice ztrácí meziročně asi deset procent prodejů, ale novinka se začala prodávat až ve druhém čtvrtletí, takže ztráta na Golfa je ve skutečnosti menší.
K dalším zajímavostem českého trhu aut v roce 2004 se budeme vracet v dalších zprávách.
50 nejprodávanějších automobilů v ČR v roce 2004 (Zdroj dat: SDA) | |||||||
OA 2004 | LUV 2004 | OA+LUV 2004 | OA+LUV 2003 | Změna meziročně [ks] | Změna meziročně [%] | ||
1. | Škoda FABIA | 43589 | 176 | 43765 | 49914 | -6149 | -14,1% |
2. | Škoda OCTAVIA | 18322 | - | 18322 | 17961 | +361 | +2,0% |
3. | Volkswagen GOLF | 3866 | 87 | 3953 | 1835 | +2118 | +53,6% |
4. | Peugeot 206 | 3690 | 200 | 3890 | 4591 | -701 | -18,0% |
5. | Ford FOCUS | 1882 | 797 | 2679 | 2417 | +262 | +9,8% |
6. | Škoda SUPERB | 2589 | - | 2589 | 3647 | -1058 | -40,9% |
7. | Hyundai GETZ | 2545 | 15 | 2560 | 2861 | -301 | -11,8% |
8. | Peugeot 307 | 1700 | 831 | 2531 | 3389 | -858 | -33,9% |
9. | Ford FIESTA | 2254 | 120 | 2374 | 1598 | +776 | +32,7% |
10. | Toyota YARIS | 2098 | 22 | 2120 | 1950 | +170 | +8,0% |
11. | Renault THALIA | 1976 | - | 1976 | 2880 | -904 | -45,7% |
12. | Volkswagen PASSAT | 1574 | 373 | 1947 | 2484 | -537 | -27,6% |
13. | Volkswagen POLO | 1908 | 4 | 1912 | 2114 | -202 | -10,6% |
14. | Opel ASTRA | 1863 | 31 | 1894 | 2074 | -180 | -9,5% |
15. | Renault MEGANE | 1222 | 613 | 1835 | 2212 | -377 | -20,5% |
16. | Citroën C3 | 1722 | - | 1722 | 1885 | -163 | -9,5% |
17. | Ford MONDEO | 1009 | 403 | 1412 | 1749 | -337 | -23,9% |
18. | Chevrolet/Daewoo KALOS | 1361 | - | 1361 | 962 | +399 | +29,3% |
19. | Renault CLIO | 1047 | 53 | 1100 | 1344 | -244 | -22,2% |
20. | Fiat PANDA | 995 | 39 | 1034 | 294 | +740 | +71,6% |
21. | Renault MEGANE SCENIC | 741 | 283 | 1024 | 917 | +107 | +10,4% |
22. | Toyota COROLLA | 1002 | - | 1002 | 926 | +76 | +7,6% |
23. | Opel CORSA | 915 | 79 | 994 | 1309 | -315 | -31,7% |
24. | Hyundai ACCENT | 993 | - | 993 | 814 | +179 | +18,0% |
25. | Seat IBIZA | 987 | 4 | 991 | 1146 | -155 | -15,6% |
26. | Mazda 3 | 985 | - | 985 | 167 | +818 | +83,0% |
27. | Fiat PUNTO | 785 | 73 | 858 | 1124 | -266 | -31,0% |
28. | Fiat STILO | 769 | 64 | 833 | 881 | -48 | -5,8% |
29. | Seat CORDOBA | 820 | - | 820 | 927 | -107 | -13,0% |
30. | Mazda 6 | 592 | 225 | 817 | 1427 | -610 | -74,7% |
31. | Chevrolet/Daewoo MATIZ | 812 | - | 812 | 680 | +132 | +16,3% |
32. | Volkswagen TOURAN | 398 | 405 | 803 | 422 | +381 | +47,4% |
33. | Nissan ALMERA | 705 | - | 705 | 808 | -103 | -14,6% |
34. | Nissan MICRA | 651 | - | 651 | 567 | +84 | +12,9% |
35. | Honda CIVIC | 589 | - | 589 | 581 | +8 | +1,4% |
36. | Opel MERIVA | 428 | 160 | 588 | 525 | +63 | +10,7% |
37. | Toyota AVENSIS | 419 | 166 | 585 | 454 | +131 | +22,4% |
38. | Audi A4 | 468 | 108 | 576 | 588 | -12 | -2,1% |
39. | Ford Focus C MAX | 391 | 168 | 559 | 53 | +506 | +90,5% |
40. | Opel VECTRA | 357 | 177 | 534 | 692 | -158 | -29,6% |
41. | Citroën XSARA PICASSO | 372 | 142 | 514 | 732 | -218 | -42,4% |
42. | Audi A3 | 507 | - | 507 | 261 | +246 | +48,5% |
43. | Audi A6 | 500 | - | 500 | 367 | +133 | +26,6% |
44. | Citroën XSARA | 479 | - | 479 | 714 | -235 | -49,1% |
45. | Honda JAZZ | 470 | - | 470 | 222 | +248 | +52,8% |
46. | Mazda 2 | 462 | - | 462 | 292 | +170 | +36,8% |
47. | Peugeot 407 | 382 | 79 | 461 | 0 | +461 | +100,0% |
48. | Hyundai SANTAFE | 170 | 289 | 459 | 482 | -23 | -5,0% |
49. | Honda ACCORD | 458 | - | 458 | 669 | -211 | -46,1% |
50. | Toyota RAV4 | 233 | 216 | 449 | 516 | -67 | -14,9% |
Trh celkem | 159707 | 167656 | -7949 | -4,7% |