Patnáctimetrový odstup ve 100 km/h nestačí
Nedodržování bezpečné vzdálenosti je velmi známým nešvarem, a to zdaleka nejen v Německu, ale i u nás. Automobily jezdí po dálnicích na sebe doslova nalepeny v rychlostech 100 a více km/h.
Není tedy divu, že nehody jsou na denním pořádku.
Dle statistik se jich v roce 2008 odehrálo na silnicích a dálnicích našich západních sousedů 43.000! Takřka každá třetí havárie tohoto druhu na vysokorychlostní komunikaci znamenala ztrátu lidského života. Alarmující je i to, že k 8 z 10 nebezpečných kolizí došlo na volné silnici prosté rušivých elementů, jakými jsou křižovatky, dálniční uzly a kruhové objezdy.
Německý svaz pojišťoven UDV, respektive jeho Výzkumný ústav dopravních nehod (GDV) provedl na letišti u hesenského Griesheimu test dvou starších vozů. Vpředu jedoucí kombi Opel Astra F Caravan zastavilo z rychlosti 100 km/h. BMW řady 3 E36 jelo 15 metrů za ním a bylo řízeno profesionálním závodníkem. Ani on nestačil reagovat a čelně narazil do zadní části opelu, pochopitelně značnou silou. Video z experimentu je umístěno na Youtube.com.
Matematicky by musela být vzdálenost mezi oběma automobily alespoň 31 metrů, aby nedošlo k nehodě. Zastavit na takto krátkém úseku jsou ale schopny jen nejlepší sportovní vozy s testovacími řidiči za volanty, a to v takřka laboratorních podmínkách. V praxi je potřeba nejméně 50 m, často ale i více, délka brzdné dráhy závisí na mnoha faktorech (technický stav auta, rychlost reakce řidiče, počasí apod.).
Jaká opatření by mohla dle UDV tento závažný problém zmírnit? Především povinná instalace inteligentního tempomatu v kombinaci se systémem nouzového brzdění do všech nových automobilů. Jednodušší varovná zařízení by se dala namontovat rovněž do těch starších.