Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Patnáctimetrový odstup ve 100 km/h nestačí

Aleš Dragoun
Diskuze (29)
Německý svaz pojišťoven UDV varuje: nedodržení bezpečné vzdálenosti na dálnicích může způsobit vážnou nehodu, smrtí jich končí skoro třetina.

Nedodržování bezpečné vzdálenosti je velmi známým nešvarem, a to zdaleka nejen v Německu, ale i u nás. Automobily jezdí po dálnicích na sebe doslova nalepeny v rychlostech 100 a více km/h.

Není tedy divu, že nehody jsou na denním pořádku.

Dle statistik se jich v roce 2008 odehrálo na silnicích a dálnicích našich západních sousedů 43.000! Takřka každá třetí havárie tohoto druhu na vysokorychlostní komunikaci znamenala ztrátu lidského života. Alarmující je i to, že k 8 z 10 nebezpečných kolizí došlo na volné silnici prosté rušivých elementů, jakými jsou křižovatky, dálniční uzly a kruhové objezdy.

Německý svaz pojišťoven UDV, respektive jeho Výzkumný ústav dopravních nehod (GDV) provedl na letišti u hesenského Griesheimu test dvou starších vozů. Vpředu jedoucí kombi Opel Astra F Caravan zastavilo z rychlosti 100 km/h. BMW řady 3 E36 jelo 15 metrů za ním a bylo řízeno profesionálním závodníkem. Ani on nestačil reagovat a čelně narazil do zadní části opelu, pochopitelně značnou silou. Video z experimentu je umístěno na Youtube.com.

Matematicky by musela být vzdálenost mezi oběma automobily alespoň 31 metrů, aby nedošlo k nehodě. Zastavit na takto krátkém úseku jsou ale schopny jen nejlepší sportovní vozy s testovacími řidiči za volanty, a to v takřka laboratorních podmínkách. V praxi je potřeba nejméně 50 m, často ale i více, délka brzdné dráhy závisí na mnoha faktorech (technický stav auta, rychlost reakce řidiče, počasí apod.).

Jaká opatření by mohla dle UDV tento závažný problém zmírnit? Především povinná instalace inteligentního tempomatu v kombinaci se systémem nouzového brzdění do všech nových automobilů. Jednodušší varovná zařízení by se dala namontovat rovněž do těch starších.

Aleš Dragoun
Diskuze (29)
6. 12. 2011 11:09
Re: Rozdíly mezi rychlostmi
8. 9. 2011 14:19
Re: ..
Mám dojem, že to bylo trochu jinak. Bylo to domluvený - v tunelu mlha, aby jakoby nebylo vidět, na cestě položené prkno, které novinář při přejezdu cítil a v tom okamžiku měl šlápnout na brzdu, úspěšně zastavit a pak potvrdit, jak ten systém krásně funguje. Nějak jim to ale nevyšlo a pak to provařili tím, že mu nechali zapnutej mikrofon, když šel za technikama a říkal jim, že všechno udělal tak, jak se domluvili :-)
Avatar - Ronault.
21. 2. 2011 23:56
Re: ..
Ten měřič vzdálenosti na čas už někde funguje, ale teď si nejsem jist, která značka jej nabízí... Nebylo to i u nového 508 na tom head up displayi? Každopádně je to dobrý nápad.
Avatar - Ronault.
21. 2. 2011 23:55
Re: Špatná logika
Souhlas. :yes:

Taky jsem onehdá projížděl nějakým městem v noco za deště, za mnou jelo cosi se xenony nebo spíše přestavnou dle toho jak mu to pitomě svítilo a na poslední chvíli jsem si všiml chodců, kteří se už pomalu hrnuli do cesty. Sešlápl jsem brzdu a jen čekal, kdy se ozve zezadu rána. Tentokrát to ten za mnou ubrzdil... Výjde mu to i příště? A přejeď člověka výměnou za páté dveře 8-s
Avatar - Ronault.
21. 2. 2011 23:52
Nepočítat, myslet!
Pánové, zahoďte kalkulačku, jiné gumy, jinak nastavený podvozek, absence abs, nastavení ESP, výkonnost brzdové soustavy, stav brzdové soustavy atd.
Nedopočítáte se.

Platí pořád to stejné, "Nemyslíš, zaplatíš". Bohužel zaplatí i ten, co myslí. A na našich silnicích (nejen našich, abych neubližoval Čechům) to vypadá občas jako v džungli, bezpečná vzdálenost je pro některé naprosto bezpředmětná a bezvýznamná věc. A došlo to tak daleko, že ty, který myslíš a dodržuješ vzdálenosti, tak tě napadne šílenec.

Onehdá mě při dodržování bezpečné vzdálenosti ve městě předjelo přes tramvajový pruh stříbrné BMW X5, byla zácpa, pomalu se sunu a nechávám si odstup, jízda plyn brzda je pro bezmozky. Ani se do té mezery nevlezl, málem jsme se srazili a zablokoval jízdu tramvaji. Popojel jsem blíže, jelikož stál šikmo, ukazuju mu klepáním na čelo, co si o něm myslím. Dotyčný stáhl okénko a ze slovy "tady se jezdí ty **** na kratší vzdálenosti" mi vynadal. Asi padesátiletý prémiový kovboj s třídenním strništěm.

Takže pánové, jezdí se na kratší vzdálenosti, tedy pokud chcete být jako on, zbytek doufám za jízdy po dálnici nemá v ruce kalkulačku a počítá si vzdálenost mezi auty raději přemýšlí.

Dnes snad jen bravo Besip, TUV, UDV a všichni ti, co připomínají, co je idiocie. :yes: :yes: