Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Peking omezí vydávání registračních značek a tím i počty nových aut

Aleš Dragoun
Diskuze (3)
Čínské hlavní město bojuje s obřími zácpami a znečištěním ovzduší. Omezí tedy příliv nových aut díky zpřísněnému vydávání registračních značek.

Doby, kdy v Číně mohly automobily vlastnit pouze firmy, jsou dávno pryč. Dnes je Říše středu největším světovým trhem. Hlavní město chce ovšem omezit příliv nových automobilů, bojuje se smogem a každodenními dopravními zácpami, proti kterým jsou ty pražské procházkou růžovým sadem. Tažení musí být pochopitelně zákonné. A jaké je to hlavní opatření? Omezení vydávání registračních značek. Automobilové emise byly totiž identifikovány jako hlavní znečišťovatel ovzduší. Čeká tedy Čínu podobná hysterie jako v Evropě?

Letos bylo vydáno 240 tisíc registračních značek a přitom rok ještě neskončil. V tom příštím se jih zájemci dočkají jen 150 tisíc a musí mít v hlavním městě trvalý pobyt. Pokud se jedná o přistěhovalce z jiných oblastí, musí se prokázat pobytem po alespoň dobu pěti let a pochopitelně zde také platit daně. Vydávání navíc neprobíhá jako u nás, ale formou loterie. O situaci si lze udělat obrázek už jen tím, že účastníků posledního listopadového kola v listopadu bylo 1,74 milionu...

To tedy znamená, že v příštích čtyřech letech přibude na silnicích čínské metropole jen 600 tisíc aut, 430 tisíc benzinových a 170 tisíc elektromobilů a hybridů. Jejich počet se bude postupně zvyšovat z 20 až na 60 tisíc přírůstků v roce 2017. U benzinových tomu bude naopak, přírůstky se sníží do roku 2017 ze 130 na 90 tisíc. Diesely, jak známo, nemají v Číně šanci. Pro elektřinou poháněná vozidla však neexistuje zatím patřičná infrastruktura, do které se ale hodlá v blízké budoucnosti investovat a stavět je i v nových obytných čtvrtích. Uvedl to představitel městské komise pro dopravu Rong Jun, aniž by nějak upřesnil konkrétní částku. Li Kunsheng, muž z městského úřadu pro ochranu životního prostředí zodpovědný za regulaci emisí vozidel, řekl: „Protože město nemá žádnou dodatečnou kapacitu absorbovat další znečištění, každá varianta, která by ho mohla zhoršit, musí být přísně kontrolována.“ Už příští rok se exhalace (bez jejich přesnější identifikace) dle odhadů sníží o 1500 tun.

Loterijní systém byl představen a uveden v život už předloni a potenciální zákazníci, kteří získají patřičné povolení k nákupu vozu, se ho můžou zúčastnit každý měsíc. Alespoň prozatím. Pokud nevyhrají, je nutné se zapsat do dalšího kola. Nefunguje to tedy tak, že si Číňan nejprve koupí vůz a pak ho má stát v garáži nebo před domem a čeká na udělení registrační značky. Příslušné lejstro také musí vlastnit, nelze zajít do showroomu a jen tak si vybrat nový vůz.

Počínaje rokem 2014 se „tombola“ bude konat dokonce každé dva měsíce, ale žadatelé, kteří se zúčastnili více kol a dosud vysněné poznávací značky nezískali, budou mít větší šanci na výhru. Nejmenší mají ti, kteří participovali na maximálně 24 kolech, naopak největší, trojnásobnou ti, kteří se zúčastnili 37-48 kol této loterie.

Aleš Dragoun
Diskuze (3)
1. 12. 2013 18:12
Jak za totáče
Hm, za totáče pořadníky, v Číně loterie... Obojí vyjde na stejno, jen v Číně budou mít pocit, že prostě "vyhráli" :-)
1. 12. 2013 17:53
Re: Jak scifi...
No proste Cina ;-) Len by ma zaujimalo ci tento problem uz zaregistrovali vo svetovych automobilkach, kde povazuju Cinu za spasenie pre svoje nekonecne navysovanie seriovej vyroby a ziskov.
Avatar - skejpa
1. 12. 2013 00:04
Jak scifi...
Loterie o to, kdo si muze koupit auto ? >:D Tak to je ulet >:D