reklama


Peugeot 206 RC 2.0 16V 180 k - konečně nástupce 205 GTi

Peugeot 206 RC 2.0 16V 180 k - konečně nástupce 205 GTi

 
 

Francouzský výrobce roku 1984 oprášil myšlenku Golfa GTI, vycizeloval ji a přenesl mezi nejmenší auta. Do tehdejšího hitu – Peugeota 205 – namontoval výkonnou šestnáctistovku (77 kW) a stvořil legendární Peugeot 205 GTi.

Necelých 900 kg těžký hatchback dostal kromě silného motoru i modifikovaný podvozek s velkými koly, u sériového vozu do té doby nevídanou míru exteriérových úprav a miláček všech žen se proměnil v ostré sportovní náčiní, záměrně připomínající závodní monstrum 205 T16. V roce 1986 přišla devatenáctistovka (až 95 kW), která malému autíčku dala doslova křídla a gétéíčka se přes nikterak nízkou cenu prodávala v desetitisícových kvantech po celé Evropě. Vzniklo pravděpodobně nejoblíbenější dostupné sportovní auto, které zdobí tuningové srazy a amatérské závody dodnes a stále má neřídnoucí řady příznivců.

Po ukončení výroby gétéíček po úctyhodných deseti letech, zůstalo v nabídce vakuum, které se neúspěšně snažil zaplnit malý ďábel 106 XSi (1992, 70-88 kW) a později i výkonný, ale těžký 306 GTi (1996, 125 kW). Nástupce legendárního bonbónku se představil až po neuvěřitelných 15 letech v podobě modelu 206. Majitelů opečovávaných, přesto však stárnoucích gétéíček volali po přímém nástupci, takže výrobce uvedl na trh nejprve model S16/GTi, posléze limitovaný typ GT značně bojovného vzhledu, při příležitosti homologace pro WRC prodloužený o nabobtnalé nárazníky na nezbytné 4 metry. Ovšem technika byla pro skutečné nositele lvích srdcí zklamáním – sériový šestnáctiventilový dvoulitr sice dával 99 kW, relativně těžkou dvěstěšetku s civilní převodovkou však nechával dosti chladnou, nehledě na relativně měkký podvozek a takřka standardní interiér. Přes nemalé ambice zůstali oba bojovníci stranou zájmu ryzích sportovců.

Roky bestselleru z Douai se naplňují a prosebníci už pomalu přestávali doufat, když se v roce 2003 náhle zjevila připomínka vavřínového Peugeotu 206 WRC, označená asociativně 206 RC. Koncepčně nezměněná technika doznala celkového zpevnění stárnoucího těla a zejména citelného nárůstu síly ze stejného zdvihového objemu. Ambiciózní výkon 130 kW z něj činí černého koně, s předpoklady pokořit i sebevědomého premianta Mini Cooper S (test zde).

Bohužel nám nevyšel záměr srovnávacího testu mezi dvěma zmíněnými a jízdní zkoušky se konaly za extrémně nevstřícných povětrnostních podmínek. Proto se tentokrát zaměříme spíš na subjektivní dojmy.

Peugeot 206 RC je sexy vůz, na tom se shodli všichni, kdo jej spatřili. Zvláště v exkluzivní modré metalíze malý Francouz přitahuje pozornost obou pohlaví, díky skvělému kompromisu mezi potlačovanou agresivitou a lahodivou zaobleností. Nepřehnané aerodynamické doplňky, snížená světlá výška a přesně sladěné 17“ lité disky (náš kus byl bohužel obutý v menších a obyčejnějších zimních kolech) dodávají již mírně okoukané dvěstěšetce velkou dávku čerstvého sex-appealu. Mnohoslibně působí i dvě rozměrné koncovky výfuku.

Shodujeme se, že interiér se obzvlášť povedl. Nevtíravá a přitom působivá černé kůže se musí líbit snad každému a skvělý dojem završují sportovní sedačky. Po usednutí sice nadšení trochu ochládá, zejména kvůli stísněnému prostoru, ovšem dojmy zůstávají vysoce pozitivní. Líbí se nám „prolamovaný“, výborně padnoucí volant, stejně jako svěží grafika budíků, pocházející ze standardního P206. Trochu horší je to s hledáním pohodlného posezu pro vyšší postavu, úplně špatné pak s nalezením snesitelné polohy pro normálně vzrostlého muže na zadní sedačce. Opěradla také nedrží boky tak bezchybně, jak jsme od nich očekávali. Interiér je zkrátka dimenzován pro útlou ženu a její potřeby.

Startujeme a konstatujeme, že jsme zažili asi nejkrásnější moment z celého testu. Zvuk vyspělého motoru s laděným výfukem je totiž doslova parádní. Ve všech otáčkách nabízí přesně vyvážený koktejl ještě bez problémů snesitelné dávky decibelů a zároveň těch správných temných vibrací. To vše platí bezezbytku pro přední místa, vzadu je – stejně jako ve starém gétéíčku – hluk od výfuku již za hranicí komfortu. Při rozjezdu konstatujeme, že pohrobek zdědil po svém duchovním otci i gumové řazení, nepřesné, s dlouhými drahami a ne zcela bezproblémovou synchronizací. Zde Peugeot ztrácí na Mini Cooper celé koňské délky. Manipulace s tuhou, ale vstřícnou spojkou, nepůsobí potíže.

Než prohřejeme motor, všímáme si jízdního komfortu. Ercéčko je tvrdé jak cihla, pojíždění po pražské dlažbě se proměňuje v nekončící sérii drobných poskoků. Subjektivně nám připadá, že někteří konkurenti pérují – nikoliv na úkor jízdních vlastností – lépe, což ovšem v žádném případě neplatí pro ultratvrdý Mini Cooper S. RC prostě není auto na denodenní popojíždění po městě.

Olej s vodou už dosáhly provozních teplot, takže si nacházíme kus prázdného asfaltu a zkoušíme, co malý lev umí. Zmíněná elektrizující zvuková kulisa přebírá vládu nad našimi pocity, vypínáme rádio a každým stiskem plynu vyvoláváme další a další adrenalin. Nastává chvíle pravdy; spojka, jednička, otáčky, obě ruce na volant a start! Kola jen lehce kviknou a pak přilnou k silnici. Ručka obkrouží skoro dvě třetiny obvodu otáčkoměru a my s potěšením zjišťujeme, že dvoulitr si nechá hladce líbit vytáčení až do 7.500 otáček. Vrchol výkonové křivky je ovšem o 500 níže a točit motor až „do červené“ postrádá praktický smysl. Rychlé přeřazení na dvojku znamená drobnou potyčku se synchronizací převodovky, pak je zase vše v pořádku, motor je přesně na „krouťáku“ a znovu ze sebe vydává vše. Trojka, ručička mine stovku a motor táhne dál. Dosud to nemá chybu, hlavně díky siláckému dunění výfuku, ovšem při dalších akceleračních zkouškách zjišťujeme, že akcelerace na stovku neodpovídá skoro 180 koníkům, skrývajícím se mezi předními koly, subjektivně jich je cca o 30 méně. Ani pružné zrychlení není ohromující a zde Peugeot ztrácí na anglobavoského minikonkurenta nejvíce. Lze namítnout, že Cooper S vydatně podporuje kompresor, na druhou stranu mu ale proti 206 RC chybí 400 kubíků zdvihového objemu a 10 kW. Objektivněji by tedy působilo srovnání např. s Hondou Civic Type-R, která svých 147 kW doluje z dvou litrů také bez přeplňování, na tu ale Peugeot také ztrácí. Podíl na tomto výsledku má jistě i pouze pětistupňová převodovka s převody blízko za sebou, RC by potřebovalo šestku jako sůl.

Lepší pocity máme z jízdních vlastností, Peugeot v zatáčkách drží jak na kolejích, velký rozvor a nízká setrvačnost dovolují velmi jiskrné kousky. Pokyny řízení poslouchá podvozek bez odmluv a na hladkém asfaltu poskytuje řidiči jistotu. Při rychlé jízdě po nerovném povrchu se projevují limity zadní nápravy, která jeví tendence k směrové nestabilitě. I zde ztrácí Peugeot body na Mini. Žádná záludnost se neskrývá ani v brzdách, odvádějí standardní práci a nepřehřívají se, pouze při panické deceleraci jeví dva-nula-šestka sklon k směrové nestabilitě. Radostí na závěr je rychlý slalom, miniaturní karoserie prakticky vylučuje vliv setrvačnosti.

206 RC je auto především pro radost, na úkor praktické využitelnosti. Nabízí „jedovatý“ vzhled, elektrizující interiér a silný motor, ovšem nákup a potomka v něm odvezete jen s omezeními a rizikem, že přijdou k úhoně od vibrací. Za nemalou prodejní cenu nabízí exkluzivitu a také velmi dobrou úroveň standardní výbavy, za jakou se u konkurence obyčejně vydávají horentní sumy. Potenciální kupec si také musí dobře rozmyslet, zda by se mu za srovnatelné peníze v garáži lépe nevyjímalo Mini.

Oznámkuj dealera
Spolupracujeme s TipCars.com

Peugeot 206 RC

Cena v základní výbavě: 669 000 Kč Cena v testované výbavě: 677 500 Kč

Základní výbava:6x airbag, ABS + el. rozdělovač brzdných sil, brzdový asistent (EVA), ESP + ASR, imobilizér, degresivní posilovač řízení, hliníková 17“ kola Atlantis, dešťový a světelný senzor, mlhovky, tónovaná skla + reflexní čelní, centrální zamykání na DO, elektricky ovládaná okna, el. ovládaná, vyhřívaná a sklopná vnější zrcátka, výškově nastavitelné vyhřívané sedačky, kožený volant, dělené zadní sedadlo, palubní počítač, automatická klimatizace s pylovým filtrem, rádio s CD + 6 repro a ovládání u volantu, síťka k uchycení zavazadel, čalounění kůže/alcantara, hliníková hlavice řadící páky, pedály a víčko nádrže

Výbava testovaného vozu:metalíza (+8.500,-)

Renzi by měl skončit. Italové dle odhadů jasně odmítli jeho reformu Renzi by měl skončit. Italové dle odhadů jasně odmítli jeho reformu

Podle prvních odhadů Italové v referendu jasně odmítli…

Íránec jde opět vazby, na krku má podvody za miliardy Íránec jde opět vazby, na krku má podvody za miliardy

Městský soud v Brně poslal dnes obžalovaného podnikatele…

Boj mezi železničními projektanty komplikuje zakázky Boj mezi železničními projektanty komplikuje zakázky

V zákulisí české železnice se v posledních týdnech a…

Radim Hladík byl jedním z mála českých výjimečných kytaristů Radim Hladík byl jedním z mála českých výjimečných kytaristů

V České republice se nenarodilo příliš mnoho…

 
Technické údaje
Motor Peugeot 206 RC
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 130 / 7000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 202 / 4750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 225
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.4
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 11.8 / 6.7 / 8.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 245 / 1130
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1159 / 391
Rozměr pneu:205/40 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3822
b) šířka (mm): 1673
c) výška (mm): 1435
d) rozvor (mm): 2445
e) rozchod vpředu (mm): 1425
f) rozchod vzadu (mm): 1416
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 540 / 760
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):890
k) šířka vpředu (mm): 1390
l) šířka vzadu (mm): 1370
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 570
výška opěradla vzadu (mm): 570
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Peugeot 206 RC
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 6
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 6
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 7
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 5
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,69
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Volkswagen v novém kabátu Volkswagen v novém kabátu

Z důvodu zvětšení výstavní plochy pro neustále se…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Škoda Trekka bylo SUV, které uvezlo osm lidí. Vzniklo před 50 lety Škoda Trekka bylo SUV, které uvezlo osm lidí. Vzniklo před 50 lety

Už před padesáti lety měla Škoda svoje SUV. Jezdilo ovšem…

Facelift Mazdy 3 pod drobnohledem: Přehled cen, motorizací a výbav Facelift Mazdy 3 pod drobnohledem: Přehled cen, motorizací a výbav

Nejnovější Mazda 3 se dočkala drobných kosmetických…

 




Ojetý Peugeot 206: Ženy jej chtějí Ojetý Peugeot 206: Ženy jej chtějí

Líbivé tvary automobilů Peugeot si oblíbila řada řidičů a…

Francouzi k utopení auta povodně nepotřebují Francouzi k utopení auta povodně nepotřebují

Že dovádět na šotolině na náspu jezera není úplně…

 



 
Tříválec 1.2 HTP: Opravdu jde o takový průšvih, jak se traduje?

Tříválec 1.2 HTP: Opravdu jde o takový průšvih, jak se traduje?

Včera

Motor HTP o objemu 1,2 litru léta platil za jeden z nejkontroverznější pohonů aut. Zpočátku mnohdy zbytečně tendenční kritika koncepce a výkonů dostala později mnohem reálnější základ. To když se začaly objevovat mnohdy fatální závady...




Blesk.cz

Češi brali sjezdovky útokem: Tisíce lidí zaplavily Krkonoše i Orlické hory

Češi brali sjezdovky útokem: Tisíce lidí zaplavily…

Mrazivé a slunečné počasí přilákalo do lyžařských areálů v Krkonoších o víkendu kolem 7000 lidí. Lanovky a vleky…

Že by si Apple opět dodal odvahu? Nový iPad prý přijde o tlačítko Home

Že by si Apple opět dodal odvahu? Nový iPad prý…

U nového iPhonu 7 se Apple odhodlal k odebrání tradičního audiokonektoru a podobně odvážný krok by měl přijít i…

 

iSport.cz

Fantazie, Schick se zase trefil. Hvězdnému Hartovi zahrál na housle

Fantazie, Schick se zase trefil. Hvězdnému Hartovi…

Dvacetiletý útočník podruhé od letního příchodu ze Sparty dostal šanci v základní sestavě a stejně jako v…

SESTŘIHY: Pražská S dotahují lídra, duel Plzně odložen, Příbram vydřela bod

SESTŘIHY: Pražská S dotahují lídra, duel Plzně…

Fotbalisté Sparty přezimují v ePojisteni.cz lize na třetím místě. Rozhodlo o tom jejich vítězství nad Teplicemi…

 

Reflex.cz

Česko: Ale anonymně udávat je přece normální!

Česko: Ale anonymně udávat je přece normální!

Napsal jsem dva články proti podpoře udávání spojené s Babišovou EET, a z temnoty Internetu se vynořily ty…

Budou žít Češi na Měsíci? Evropská kosmická agentura tam chce postavit vesnici

Budou žít Češi na Měsíci? Evropská kosmická agentura…

Když loni v červenci nastoupil Němec Johann-Dietrich Wörner na místo generálního ředitele Evropské kosmické…

 
 
reklama