Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jubilejní studentská škodovka slaví výročí značky. Čerpá z historie i ze současnosti

Škoda LaK 130
Škoda LaK 130
Škoda LaK 130
Škoda LaK 130
25 Fotogalerie
Marek Bednář
Diskuze (7)

Třetí pick-up, první superb a první plug-in hybrid vytvořený studenty SOU Strojírenského Škoda Auto je navržen tak, aby co nejlépe fungoval jako podpůrné vozidlo při cyklistických závodech. Toho nejslavnějšího se také zúčastní.

Projekt studentských aut Škoda Azubi začal v roce 2014 trochu chuligánským dvoumístným roadsterem Citijet, za jehož volantem byla vážně legrace. Nyní stojíme před desátým konceptem tohoto projektu – konceptem, který dojde i zapojení v reálném světě.

Škoda L&K 130, jak se upravený kombíkový superb přesně jmenuje, kombinuje historii i současnost velmi zajímavým způsobem. Dnešní Škodovka začínala jako výrobce velocipedů Laurin & Klement a v dnešní době je partnerem cyklistických závodů včetně toho nejslavnějšího, Tour de France.

Tohle všechno do sebe kombinuje první superb a zároveň první plug-in hybrid, s nímž zhruba 28 studentů SOU Strojírenského Škoda Auto v projektu Azubi pracovalo. Do vývoje investovali přes dva tisíce hodin

Posuvný nosič usnadní manipulaci

Začněme od toho nejvýraznějšího – nosiče kol na korbě a střeše. Čtete správně, tenhle superb už není kombi, nýbrž pick-up. Smyslem přestavby je nabídnout vhodnější doprovodné vozidlo pro cyklistické závody a s tím souvisí snaha usnadnit manipulaci s bicykly. Dokud jsou na střeše, může to být pro leckoho obtížné, a tak studenti vymysleli kolejnicový systém na výsuvném zadním čele, který nabídne snazší manipulaci s tímto nákladem.

Čelo je motorizované, ovšem protože je vůz prototypem, nikoliv sériovým výrobkem, musí se s ním opatrně. Mechanismus pohybu bicyklů na nosiči však působí bytelně a funguje elegantně. Třetí žlábek na střeše slouží pro třetí kolo, takže tu převezete až tři, ale to třetí je nutné nandavat standardně na střechu, jako byste měli normální nosič.

Bílá deska na střeše vypadá jako přijímač satelitního internetu Starlink, třebaže o ní Škodovka oficiálně vůbec nehovoří. Faktem však je, že vůz potřebuje spolehlivé připojení k internetu přinejmenším pro tablet, který má v interiéru k dispozici spolujezdec. Může na něm sledovat průběh závodu, mapovat pohyb „svých“ závodníků po trase či cokoliv na tenhle způsob. Pro komunikaci má také vedle levého kolene vysílačku CB.

Třetí člen osádky vozu sedí vpravo vzadu a nejzajímavější na jeho místě jsou dveře. Dvě kliky tu jsou proto, že se tyto dveře neotvírají standardně na pantech na B-sloupku, nýbrž se odklápějí podobně jako dveře aut upravených pro vozíčkáře, či dveře některých autobusů. Ideou tady je moci dveře otevřít, aniž by byla cyklistům vytvořena nečekaná překážka, ovšem dveře samozřejmě pořád z obrysu auta vystupují – jen o trochu méně, než kdyby byly na klasických pantech.

Konečně – barevné provedení. Kombinace červené, zlaté a černé vychází z původního loga Laurin & Klement. Upřímně – velmi bych si přál, kdyby Škoda dokázala pro superb nabídnout tmavě červenou kůži v přesně tomhle odstínu, který je tady na částech karoserie. S bílým nebo zlatým prošíváním a klidně jen jako výroční edici, oslavující 130 let firmy, ale do produkce s tím, prosím!

Pojede na Tour de France

Jako u většiny ostatních studentských škodovek, i s L&K 130 jsem se mohl krátce projet. Jen pomalu a dokola po asfaltové části velodromu v pražských Strašnicích, protože vůz samozřejmě nemá silniční homologaci, ale i takováhle projížďka lepší než žádná. Odhalila, co jsem čekal – že přidaná hmotnost dozadu je v řízení cítit, i když jedete nanejvýš třicítkou.

Přesto tohle auto dojde ostrého nasazení a nebude jen stát ve skladu vedle ostatních prototypů, čekaje na prezentaci dalšího vozu Azubi, aby se mohl ukázat. Pojede v konvoji doprovodných vozidel na první a poslední etapě Tour de France.

Osádka tam zužitkuje i chladničku umístěnou za sedačkou řidiče, která díky použití termistorového článku dokáže svůj obsah i ohřívat. Nepodařilo se chladničku získat v barvách zbytku auta, ale v tomto případě považujme za důležitější její funkci, nikoliv design.

Zajímavým prvkem interiéru je rovněž síť pod stropem, která může sloužit k odkládání předmětů. Za tímhle nápadem stojí nepořádek v interiérech běžných doprovodných aut; tento přídavný odkládací prostor má osádce pomoci lépe podporovat závodníky za menší míry bince ve voze.

L&K 130 je po modelu Mountiaq z roku 2019 a Funstar z roku 2015 třetím pick-upem v projektu Azubi. Ani zde však bohužel nečekejme, že by se Škoda vrátila k výrobě užitkových aut, tím spíš těch s otevřenou korbou.

zdroj: Autorský text s využitím informací od Škoda Auto | zdroj foto: Škoda Auto | zdroj videa: Marek Bednář/Auto.cz

Vstoupit do diskuze (7)