Mirai byl pouze začátek. Toyota se vodíku nevzdává, použije ho i v náklaďácích
Po Toyotě Mirai poháněné elektromotorem s palivovými články plánuje japonská automobilka využít tuhle techniku také u těžkých nákladních aut. A není na to sama.
Ačkoliv využití vodíku coby paliva pro palivové články zatím nedoznalo většího rozšíření, už nyní Toyota plánuje uplatnit tuhle techniku také jinde. A sice u těžkých nákladních aut. Sama však taková vozidla nevyrábí. Proto se spojila s firmami poskytujícími logistické služby – Vos Transport Group, CEVA, Groupe CAT a Yusen. Smyslem je nabídnout těžká užitková auta (tedy vozy s hmotností nad 3,5 tuny) s nulovými lokálními emisemi při jízdě do vlastních logistických operací.
Pro Toyotu je to vlastně takový test. Chce si vyzkoušet, jak se budou nákladní auta s palivovými články chovat v náročném provozu. Přitom bude sbírat data v rámci běžného provozu Toyota Parts Center Europe, tedy v podstatě dceřiné společnosti, která zástupcům Toyoty distribuuje originální náhradní díly. Denně jich vyexpeduje přes půl milionu včetně příslušenství.
Co se týče aut, která se projektu účastní, tak půjde o 40tunová vodíková nákladní vozidla s podobným výkonem jako u sourozence s naftovým agregátem, které ovšem obdobné trasy zdolá s nulovými emisemi. Samotný pohon je řešen elektromotorem, přičemž elektřina se získává chemickou reakcí v palivovém článku. Projekt slibuje, že na jedno natankování vodíku auto zvládne ujet až 400 km při běžných provozních podmínkách.
„Tato iniciativa je v souladu s cílem Toyoty dosáhnout do roku 2040 uhlíkové neutrality v rámci jejích logistických operací, ale zároveň má přispět k rozvoji vodíkové ekonomiky. Těžké nákladní vozy na palivové články mohou zvýšit poptávku po vodíku, což je jeden z klíčových faktorů, společně s implementací nařízení EU o infrastruktuře pro alternativní paliva (AFIR). Ve spolupráci s našimi poskytovateli logistiky se snažíme shromáždit poznatky z každodenního provozu naší první logistické flotily na vodíkové palivo a dále zlepšovat vozidla a provozní procesy,“ říká Thiebault Paquet, viceprezident pro výzkum a vývoj společnosti Toyota Motor Europe.

Pojem „nulové výfukové emise“ odkazuje na hnací ústrojí, které za jízdy nevypouští z výfuku žádné skleníkové plyny ani škodlivé částice. Vozidla vypouštějí z výfuku pouze vodní páry. Emise však mohou existovat v jiných fázích životního cyklu produktu, jako je těžba, výroba, logistika, údržba, recyklace nebo šrotování, jakož i během používání, a to u pneumatik, brzd a při výrobě vodíku v závislosti na příslušném zdroji.
Zdroj a foto: Toyota Central Europe-Czech, video auto.cz