reklama


Peugeot 308 – Evoluční remix

Peugeot 308 – Evoluční remix

 
 

Francouzi se jako vždy spoléhají na šarmantní design, který tentokrát doplnili výborným zpracováním interiéru a kvalitními materiály. Bude to ovšem stačit na nejsilnější evropský třílístek Golf, Astra, Focus?

Segment nižší střední třídy, tvořený z větší části automobily s karoserií typu hatchback, ještě stále reprezentuje sen průměrného evropského řidiče. Tyto vozy tvoří na starém kontinentu třetinu všech prodejů nových aut (prvních sedm nejprodávanějších vozů Evropy jsou hatchbacky). Třída Golfu, jak se ji někdy říká, je pro automobilky velmi důležitá a nevyplácí se ji podceňovat – Fiat se svým Stilem by mohl vyprávět.

Úspory bez viditelných stop

Peugeot není v situaci, kdy by se měl bát o své postavení. I když model 1007 můžeme považovat za obchodní propadák a vlajková loď 607 už potřebuje vyměnit, Francouzi všechno dohání zbytkem typových řad. To ale neznamená, že by si mohli dovolit chyby na Peugeotu 308. Po technické stránce nepřináší tento vůz nic převratného. Systém varování před opuštěním jízdního pruhu LDWS, je ve skutečnosti od Citroënu vypůjčený AFIL a devět airbagů nebo bi-xenonové světlomety najdete i u konkurence. Podívejte se Peugeotu 308 pod sukni a zjistíte, že podvozkové skupiny (přední náprava typu McPherson, vzadu vlečená ramena spojená torzní příčkou) pochází z modelu 307. Taky vás zajímá, kde je to zlepšení?

Peugeot na to šel šikovně – nejvíce péče a peněz věnoval tomu, co přijde do kontaktu se zrakem nebo hmatem zákazníka. Pochopitelně se soustředil na design, který je bez ohledu na váš nebo můj náš názor výrazný a těžko zaměnitelný za cokoliv z této či jiné třídy. Modely 207 a 407 již definovaly, jak budou Peugeoty vypadat nejbližších pár let. A pokud bychom zjednodušili popis vzhledu modelu 308 na jedinou větu, mohli bychom napsat, že nová „šelma“ dostala předvídatelné křivky. Skutečnou revoluci tak představuje interiér s vysokou kvalitou použitých materiálů a jejich zpracováním.

Práce v detailech

obrázek [300 x 270] Peugeot 308 vznikal pod kódovým jménem T7, na platformě 2, kterou sdílí s Citroënem C4. Má rozvor 2608 mm, ale celková délka 4276 mm je ve srovnání s modelem 307 o 74 mm větší, což lze připsat na vrub delšímu převisu vpředu (+ 48 mm) i vzadu (+26 mm). Také šířka narostla o významných 85 mm (na 1815 mm) a citelně ovlivnila prostorové podmínky v interiéru. Snížila se jen výška (-12 mm), což byl výsledek snahy o napravení příliš vysoké siluety předchůdce.


 
Rozměry Peugeot 308 vs. Peugeot 307
RozměrPeugeot 308Peugeot 307
Délka [mm]42764202
Šířka [mm]18151730
Výška [mm]14981510
Rozvor [mm]26082608
Rozchod vpředu [mm]15361506
Rozchod vzadu [mm]15311515

Přestože podvozkový základ pochází z 307 a karoserie narostla skoro ve všech směrech, její torzní tuhost se zvýšila o 10 procent, při současném snížení těžiště o 5 mm. Také díky tomu mohli konstruktéři pozměnit uchycení pomocného rámu přední nápravy a tím zvýšit jeho příčnou pevnost. Následně bylo možné změnit odklony předních kol o - 0,3 stupně, proto se lze domnívat, že společně se širším rozchodem vpředu (+ 30 mm) i vzadu (+16 mm) a širšími standardními pneumatikami, bude Peugeot 308 lépe odolávat nedotáčivosti a na silnici vzroste jeho obratnost. Po první jízdě zjistíme, jestli na tom bude mít zásluhu i přepracované řízení s elektrohydraulickým posilovačem, v každém případě pro nejsilnější dieselový motor 2.0 HDi bude mít posilovač zvýšený výkon z 575 na 650 wattů.

obrázek [555 x 327]
 

O zastavení vozu se starají kotoučové brzdy na všech kolech. V běžném provedení mají přední ventilované disky průměr 283 mm, model s nesilnějším naftovým agregátem je dostane o něco větší (308 mm). Vzadu pracují plné brzdové disky s průměrem 249 mm. Součástí výbavy je pochopitelně protiblokovací systém ABS, elektronická distribuce brzdné síly a brzdový asistent EBA. V lépe vybavených modelech bude k mání stabilizační program ESP s integrovanou trakční kontrolou. Jen škoda, že Peugeot opět neponechává řízení vozu zcela na řidiče. ESP sice můžete vypnout, ale při rychlosti 50 km/h se automaticky aktivuje.

Když zmiňujeme jízdu, nemůžeme vynechat ani pneumatiky Energy Saver, které si Peugeot nechal na zakázku vyrobit firmou Michelin. Budou k dispozici pro modely 1.6 HDi (66 kW/90 k a 80 kW/110 k). Při srovnání se šesti konkurenčními pneumatikami dokázaly v kombinovaném provozu ušetřit v průměru 0,2 litru paliva na 100 km. Michelin přitom říká, že se kromě snížení valivého odporu nijak nezměnily jejich výkony nebo životnost.

Rozměry Peugeot 308 vs. konkurence
RozměrPeugeot 308Fiat BravoFord FocusVW Golf VCitroën C4
Délka [mm]42764336434242044255
Šířka [mm]18151792184017591766
Výška [mm]14981497148914851473,5
Rozvor [mm]26082600264025782608
Rozchod vpředu [mm]15361536153515391505
Rozchod vzadu [mm]15311532153115281497
Zavazadlový prostor [l]348400380350323

Na palubě

Francouzská automobilka má bezpochyby důvod chlubit se tím, kolik prostoru nabízí svým cestujícím model 308. Přední sedadla, uložená níž než v Peugeotu 307, jsou široká, mají dostatečně dlouhý sedák a v podélném směru je lze posouvat o 23 centimetrů. Řidič pak má možnost najít ideální pozici podélně i výškově stavitelným volantem a výškovým nastavováním sedadla v rozsahu 5 cm (v kombinaci s koženým čalouněním není problém objednat si elektrické ovládání). Pokud máte zájem a peníze, můžete si do interiéru pustit spoustu světla pomocí panoramatické střechy, která zvětší prosklenou plochu auta na 4,86 m2 a zasahuje až nad zadní sedadla. Světloplachým cestujícím ulevíte stiskem tlačítka a zatažením elektricky ovládaných střešních panelů, za příplatek dostanete i roletky na boční okna zadních dveří.

obrázek [555 x 357]
 

Na drobné předměty máte po celém interiéru odkládací boxy o celkovém objemu 42 litrů, ale od moderního auta podobné ergonomické vymoženosti očekáváte – přesto není úplně obvyklé, abyste do dveřních kapes bez problémů uložili 1,5litrovou PET lahev. Vejde se dokonce i do přihrádky před spolujezdce, takže pokud jste si připlatili za lepší výbavu, můžete si ji vychladit. Mimochodem, ve skřínce před spolujezdcem hledejte také přípojku na externí MP3 přehrávač. Zajímavým nápadem je přihrádka umístěná v krytu zavazadlového prostoru – lze ji otevírat ze dvou stran, takže do ní můžou i cestující ze zadních sedadel.

Základní objem zavazadlového prostoru činí 348 l (měřeno metodou VDA), sklápěním asymetricky dělené zadní lavice se lze dostat až na 1201 l (měřeno metodou VDA). Nastavitelné popruhy a síť (podle výbavy) lze zafixovat pomocí dvanácti kotevních háčků, takže dát řád zavazadlům bude hračka.

obrázek [555 x 343]
 

Pohodová atmosféra

Při výběru klimatizace má majitel k dispozici volbu mezi manuální nebo automatickou duální jednotkou. V obou případech jsou však k dispozici výdechy i pro pasažéry na zadních sedadlech. Komu nestačí obyčejné aroma okolního vzduchu, může si ho upravit pomocí jednoho ze šesti automobilových parfémů.

Do seznamu základní i příplatkové výbavy patří nepřeberné množství prvků, takže alespoň několik nejdůležitějších: audio-systém JBL, 7palcový výklopný displej navigačního systému, bluetooth, 30 GB hard disk, CD přehrávač, systém varování před opuštěním jízdního pruhu LDWS, parkovací snímače vpředu i vzadu, tempomat nebo senzory kontroly tlaku v pneumatikách. Bi-xenonové světlomety umí svítit i do zatáček – natáčení je aktivní v rychlostech od 5 do 160 km/h a čočky umí měnit svou polohu o 22 stupňů.

Peugeot 308 zatím neabsolvoval nárazové zkoušky EuroNCAP, ale francouzská automobilka neočekává nic horšího než pět hvězdiček. Sebevědomé předpoklady vychází z rozsáhlejšího použití vysokopevnostní oceli – 11 procent ve srovnání se 6 procenty modelu 307. O snížení hmotnosti se stará přední kapota, dveřní výztuhy a některé další struktury karoserie, které jsou vyrobené z hliníku. Kolem cestujících se dokáže v případě krize rozvinout až devět airbagů – kupříkladu řidiče chrání boční, hlavový, čelní i kolenní.

Do dvou litrů

Řekli byste, že Peugeot má pro model 308 v portfoliu nejmodernější motory současnosti? Pochybovat o jejich dieselových jednotkách HDi je bezpředmětné, Francouzi patří ve stavbě vznětových agregátů ke špičce. K výborným zážehovým motorům si v Peugeotu pomohli partnerstvím s BMW.

Na začátku budou k mání čtyři motory: dvě benzinové šestnáctistovky se odlišují způsobem plnění a dávkování paliva. Slabší atmosférický čtyřválec má nepřímé vstřikování, pracuje však nejen s variabilním časováním ale také variabilním zdvihem ventilů. Má výkon 88 kW (120 k) při 6000 ot./min. a maximální točivý moment 160 Nm při 4250 ot./min. Přeplňovaný motor 1.6 THP dostal navíc injekci v podobě turbodmychadla poháněného výfukovými plyny a přímé vstřikování benzinu. Disponuje výkonem 110 kW (150 k) při 5800 ot./min. a točivým momentem 240 Nm v neuvěřitelně nízkých 1400 ot./min. Díky tomu dokáže akcelerovat na 4. převodovém stupni z rychlosti 80 na 120 km/h jen za 7,8 s a v průměru spotřebuje pouze 7,1 l/100 km.

Dieselové motory budou zastupovat dva čtyřválce 1.6 HDi a 2.0 HDi, standardně vybavené filtry pevných částic FAP. Slabší má výkon 80 kW (110 k) a točivý moment 240 Nm (s funkcí overboost 260 Nm) při 1750 ot./min. Větší jednotka dokáže vyprodukovat 100 kW (136 k) při 4000 ot./min. a 320 Nm (respektive 340 Nm) při 2000 ot./min. A jízda s nimi bude opět za hubičku, přesněji za 4,7 l, případně 5,5 l nafty na 100 km.

S malým časovým odstupem se počet motorů rozšíří o další dva agregáty, ohraničující nabídku zespodu. Benzinový 1.4 VTi má výkon 70 kW (95 k) při 6000 ot./min. a točivý moment 136 Nm při 4000 ot./min. Slabší ze dvou dieselů 1.6 HDi vyvine 66 kW (90 k) při 4000 ot./min. a 215 Nm při 1750 ot./min.

Peugeot 308 - Motory
Motor1.4 VTi1.6 VTi1.6 THP1.6 HDi1.6 HDi2.0 HDi
Zdvihový objem [cm3]139815981698156015601997
Válce/ventily4/44/44/44/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]70/600088/6000110/580066/400080/4000100/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]136/4000160/4250240/1400215/1750240-260/1750320-340/2000
Max. rychlost [km/h]n/a195213n/a190205
Zrychlení 0-100 km/h [s]n/a10,88,8n/a11,310,1
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]n/a6,77,14,54,75,5

Všechny motory o objemu 1,6 l se budou kombinovat s manuální 5stupňovou převodovkou, se silnějším naftovým agregátem dostanet Peugeot 308 6stupňovou manuální převodovku. Ani příznivci řazení bez spojkového pedálu nezůstanou zkrátka – Peugeot 308 dostane v kombinaci s motory 1.6 VTi a 1.6 THP automatickou 4stupňovou převodovku, pouze pro 2.0 HDi bude k mání 6stupňová automatická převodovka. To ovšem není všechno. Silnější verze 1.6 HDi dostane i úplně novou 6stupňovou robotizovanou převodovku s elektro-hydraulickým ovládáním spojky a řazením pádly pod volantem.

Peugeot 308 se bude vyrábět v závodech Sochaux a Mulhouse jako tří- a pětidveřový hatchback, později se počítá s kombi a s velkou pravděpodobností dorazí také kabriolet s pevnou sklápěcí střechou. V průběhu roku 2008 se očekává příchod verze BioFlex, která bude jezdit na palivo E85. Již dnes však Peugeot zdůrazňuje, že všechny modely vybavené motory HDi můžou jezdit s 30procentním podílem bionafty. Dalším krokem ke snižování spotřeby a emisí bude nasazení technologie HDi Hybrid.

Spolupracujeme s TipCars.com
 

Tapety




reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

 




Evropské Automobily roku: Peugeot 308 (2014) Evropské Automobily roku: Peugeot 308 (2014)

Peugeot napravil druhou generací 308 chyby, které udělal…

Peugeot 308 GTi vs. Seat Leon Cupra 290 – GTi, nebo Cupra? Peugeot 308 GTi vs. Seat Leon Cupra 290 – GTi, nebo Cupra?

Také Peugeot a Seat bojují v segmentu…

 



 
Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Dnes 18:55

Při evropské premiéře Stingeru jsme nezkoumali jen jeho krásný design, ale také se ptali, co Evropanům nabídne z hlediska techniky. Nebojte, šestiválec bude!




Blesk.cz

„Pomozte, umíráme tu.“ Lavina zavalila hotel, lidé prosili o záchranu marně

„Pomozte, umíráme tu.“ Lavina zavalila hotel, lidé…

Z hotelu zavaleného po středečním zemětřesení lavinou ve střední Itálii se podařilo vyprostit těla prvních čtyř…

Na platbu kartou v menších e-shopech zapomeňte. Prý za to může Babišova EET

Na platbu kartou v menších e-shopech zapomeňte. Prý…

Řada menších tuzemských e-shopů od března, kdy pro ně začne platit elektronická evidence tržeb (EET), zruší…

 

iSport.cz

VIDEOBLOG: Slavia se nemusí hroutit, Vukadinovič ještě může Zlínu pomoct

VIDEOBLOG: Slavia se nemusí hroutit, Vukadinovič…

Zlínský rychlík Vukadin Vukadinovič setrvá i na jaře na Moravě, jeho námluvy se Slavií padly. Samotný hráč se…

Třináctá Puskarčíková byla dlouho v čele, Koukalová ztratila vedení v SP

Třináctá Puskarčíková byla dlouho v čele, Koukalová…

Měla to velmi nadějně rozjeté. Ještě po třetí střelbě mířila česká biatlonistka Eva Puskarčíková do všech terčů…

 

Reflex.cz

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští Tuaregové se vymykají pravidlům

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští…

Už dlouhá staletí křižují Saharu a směr cesty často nechávají na nevidomých. Spoléhají na jejich zvýšenou…

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita současného Ruska na poetických fotografiích

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita…

Marijsko (republika Marij El) leží v evropské části Ruska, přesto se zdá, že se zde čas zastavil. Do Moskvy to…

 
 
reklama