Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Plošná působnost TÜV SÜD Czech a homologační postup: Schvalování ve více stupních

Ladislav Černý
Diskuze (0)
K registraci sériově vyráběného silničního vozidla v Evropské unii je třeba schválení jeho typu podle příslušných unijních předpisů.

Na schvalování automobilů a přípojných vozidel se vztahuje rámcová směrnice 2007/46/ES. Typ vozidla se schválí na základě úspěšného vykonání příslušných zkoušek a ověření pověřenou technickou zkušebnou. Společnost TÜV SÜD Czech je jednou z významných technických zkušeben pověřených prováděním schvalovacích zkoušek a ověření v celé této oblasti.

Přesná metodika

Rámcová směrnice stanovuje početný soubor jednotlivých předpisů (regulačních aktů) týkajících se vždy určitých specifických částí a vlastností vozidel a jejich systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků. Podle nich pověřená technická zkušebna vykonává zkoušky a ověření. Požadavky těchto regulačních aktů se v průběhu času vyvíjejí, mění se, rozšiřují a jsou často poměrně složité, a to včetně množství přechodných ustanovení.

Zájemci o homologaci se proto již v předvýrobní fázi a běžně před začátkem zkušebního procesu obracejí na TÜV SÜD Czech, aby si ujasnili ustanovení regulačních aktů a technických možností, které z nich vyplývají. To platí zvláště při vícestupňovém schvalování, kde k uvedeným požadavkům přistupuje ještě stanovení vazeb mezi jednotlivými stupni schvalování.

Velmi častá vícestupňová výroba vozidla znamená, že se na konečném stavu vozidla postupně podílí více výrobců. Vozidlo se také schvaluje vícestupňově. To znamená, že výstupní podoba částečného a v posledním stupni pak dokončeného vozidla se od každého z těchto výrobců schvaluje zvlášť. Jde o typ, který vychází z daného stupně.

Vícestupňové schvalování typu je možno použít i na úplná vozidla - vyrobená jedním výrobcem v konečné podobě. Příkladem může být dodávkové vozidlo se skříňovou karoserií, která se ve druhém stupni upraví nebo doplní například tepelnou izolací a chladicím systémem.

Krok po kroku

Schvalování každého jednotlivého stupně výroby probíhá stejně jako při schvalování úplného vozidla. Uplatňují se příslušné technické požadavky, nároky na dokumentaci, vydání certifikátu schválení a vydání prohlášení o shodě. Základním vozidlem (tj. v 1. stupni) může být jak neúplné, tak úplné (i z velkosériové výroby).

Uspokojivý průběh postupu vícestupňového EU schválení typu vyžaduje součinnost všech zúčastněných výrobců. Proto musí schvalovací orgány dříve, než udělí schválení typu v prvním a v následujících stupních, zajistit, aby mezi různými výrobci byly uzavřeny potřebné dohody o dodávání a výměně podkladů a informací nezbytných pro to, aby dokončené vozidlo splnilo technické požadavky všech příslušných jednotlivých regulačních aktů. Vzhledem k častým nedorozuměním mezi výrobcem základního vozidla a těmi následnými vydala v roce 2011 zvláštní pracovní skupina složená ze zástupců schvalovacích orgánů členských států EU podrobnější doporučení v této věci a příklady vzorových formulací dohod.

Poskytování dat

Výrobce v druhém a dalších stupních výroby musí mít k dispozici potřebné části dokumentace výrobce a certifikáty ES schválení typu z předchozích stupňů výroby. Sám pak vyplní jen ty části dokumentace a předloží dílčí schválení podle jednotlivých regulačních aktů, které se týkají doplněných či změněných částí.

Výrobce v každém následujícím stupni musí mít přístup k seznamu všech schválení systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků, popř. zkušebních protokolů, které byly použity v předchozích stupních schvalování, a to pro každou variantu a verzi typu vozidla.

Každý stupeň je kompletní

Z hlediska platnosti schválení podle použitých jednotlivých regulačních aktů se každý stupeň výroby vozidla (má certifikát schválení a prohlášení o shodě) pokládá za „hotové“ vozidlo. Pro něj platí termíny, do nichž se vozidlo smí vyrábět bez potřeby nového schvalování.

Když je základní vozidlo schváleno s použitím regulačního aktu ve znění, které už ztratilo platnost pro udělení schválení pro nový typ vozidla v době průběhu 2. stupně (avšak neztratilo platnost pro registraci nových vozidel), není tím dotčeno schválení 2. nebo dalšího stupně do doby, pokud trvá možnost registrace nových vozidel podle dřívějšího znění regulačního aktu. Podmínkou pro to ovšem je, že v 2. a popř. dalším stupni výrobce nijak nezasáhne do předmětu dotyčného schválení.

Změna kategorie vozidla

V průběhu jednotlivých stupňů schvalování se může změnit kategorie vozidla (osobní automobil, autobus, nákladní automobil, přípojné vozidlo, s dalším rozdělením podle určitého rozsahu maximální technicky přípustné hmotnosti vozidla). V takovém případě ve stupni, v kterém se mění kategorie vozidla, je nutno změnit nebo doplnit jednotlivá schválení použitá v předchozích stupních, jestliže to dotyčný regulační akt vyžaduje z důvodu jiné kategorie vozidla.

Když informační dokument (tj. podrobně předepsaný seznam technických údajů vozidla) předchozího výrobce obsahuje u určitých položek, např. rozměrů a hmotností, minimální a maximální hodnoty, musí je výrobce následujících stupňů respektovat. V opačném případě je nutné nové schválení podle příslušného regulačního aktu.

Identifikace vozidla

Rámcová směrnice 2007/46/ES požaduje, aby identifikační číslo základního vozidla (VIN) bylo zachováno ve všech dalších stupních k zaručení zpětné kontroly postupu schvalování. V posledním stupni však může dotyčný výrobce se souhlasem schvalovacího orgánu nahradit první a druhou část identifikačního čísla vozidla svým vlastním kódem výrobce za podmínky, že vozidlo musí být registrováno pod obchodní firmou tohoto výrobce. Nesmí však přitom dojít ke znehodnocení úplného identifikačního čísla základního vozidla.

Každý výrobce musí ve druhém a následujících stupních přidat na vozidlo doplňkový štítek podle stanoveného vzoru. Jestliže v některém stupni dojde ke změně hmotností, které se uvádějí na štítku, musí být tyto změněné hmotnosti uvedeny na doplňkovém štítku tohoto stupně.

Pro velké série

Účelem vícestupňového schvalování typu je dát takto schváleným vozidlům možnost přímé registrace v jednotlivých státech Unie bez dalšího zkoušení a schvalování. Tento druh schválení může být použit i na vozidla vyráběná v malých sériích či zvláštního určení.

Kvůli značným nákladům na požadovanou dokumentaci a vlastní schvalovací proces je vícestupňové schvalování vhodné jen pro větší počty vyráběných vozidel určených na export. U malého počtu upravovaných vozidel nebo jen jednotlivých vozidel, kde se nepředpokládá jejich export, je vhodnější využívat méně náročný vnitrostátní způsob schvalování jednotlivých vozidel nebo přestaveb.

Společnost TÜV SÜD Czech poskytuje zákazníkům vyrábějícím vozidla ve druhém nebo dalších stupních kompletní podporu při schvalovacím procesu, počínaje legislativními konzultacemi, přes pomoc se zpracováním informačního dokumentu, provedení všech relevantních zkoušek až po zajištění schválení u schvalovacího orgánu.

Otázky pro Martina Hrona, ředitele sekce Certifikace vozidel

TÜV SÜD Czech má ve svém názvu předurčené působení v České republice. Může přesto provádět zkoušky vozidel pro typové schválení či komponentů, které se v Česku nevyrábějí?

Homologace vozidel a jejich částí se provádějí podle mezinárodních předpisů a právě jejich „mezinárodnost“ umožňuje i to, že o schválení může žádat i výrobce z jiné země než České republiky, v některých případech dokonce z libovolné země na světě. Díky našim akreditacím a pověřením jsme schopni danému vozidlu nebo komponentu zajistit homologace nejen v ČR (homologační značka E8/e8) a na Slovensku (E27/e27), ale i ve Velké Británii (E11/e11), Německu (E1/e1) a několika dalších zemích EU. Tyto homologace jsou pochopitelně rovnocenné, co se týká platnosti, ale cenové podmínky nebo rychlost vyřízení se mohou lišit. Některý výrobce může získání homologace např. v Německu považovat za prestižní záležitost.

Platí totéž pro provádění zkoušek mimo Česko vyrobených vozidel pro malou sérii, kterou evropská směrnice dovoluje?

U schválení vozidel v malé sérii dle směrnice 2007/46/ES může být žadatel z jakékoliv země Unie. Pokud tomu tak není, musí mít kdekoliv v EU alespoň pověřeného zástupce. Stejné podmínky platí i pro vozidla vyráběná v neomezených sériích.

Žádají technici dopravních odborů při posuzování některých žádostí o individuální přestavby odbornou radu po TÜV SÜD a TÜV SÜD Czech ji poskytuje?

Obecně se pracovníci dopravních odborů obracejí spíše na ministerstvo dopravy, protože je v této oblasti metodicky vede. My se s dotazy setkáváme spíše méně, ale pochopitelně odpovíme dle našich možností a znalostí.

Je nějakým způsobem specifikována působnost TÜV SÜD v jednotlivých zemích, aby nedocházelo k přetahování klientů žádajících o typové schválení a podbízení se nižší cenou či „přimhouřenýma“ očima?

V rámci holdingu TÜV SÜD se zde z České republiky orientujeme na země střední a východní Evropy, kde se také tradičně nacházejí naši zákazníci. Pro klienty z ostatních zemí pracujeme s vědomím lokální TÜV SÜD společnosti. Co se týká „přivřených očí“, myslím, že to není zcela na místě, protože pokud si chceme udržet pověst nezávislé zkušebny, nemůžeme žádnému výrobci nadržovat, a to platí jak v ČR, tak i jinde ve světě.

Ladislav Černý
Diskuze (0)