Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Podle EK je tendr na mýtné v pořádku, problémy na obzoru

Dan Vořechovský
Diskuze (3)
Komplikace s výstavbou bran pro mýtný systém mohou český stát přijít na miliardy korun. Vše závisí na rozhodnutí brněnského soudu.

Ve čtvrtek rozhodla Evropská komise o tom, že veřejná soutěž na mýtné neporušila unijní pravidla pro veřejné zakázky. Evropská komise tím zamítla stížnost, podle které český stát preferoval společnosti se systémem mikrovlnné technologie. Unijní pravidla umožňují, aby ve veřejné soutěži byly stanoveny podmínky preferující určitou technologii, pokud to není záměr, jak “uměle” zvýhodnit jednu společnost oproti ostatním.

Toto rozhodnutí Evropské komise ve skutečnosti nic neznamená, protože soud se jím nemusí řídit, může k němu nanejvýše přihlédnout. Komise navíc dala najevo, že bude probíhající soudní řízení sledovat a pokud český soud v Brně dospěje k názoru, že české státní orgány při výběrovém řízení pochybily, mohlo by se o porušení unijních pravidel jednat. Ve skutečnosti je to tedy rozhodnutí soudu, které bude bernou mincí celého sporu, ne názor Evropské komise.

Jak se nyní ukazuje, komplikace se zavedením mýtného se začínají dotýkat i dalších oblastí. V první řadě jde o výstavbu dálnic v příštím roce. Pokud by mýtný systém příští rok spuštěn nebyl, přišel by stát o 2,8 miliardy korun, které by se na mýtném vybraly. Částečně by stát pokryl ztrátu vytištěním dálničních známek pro kamiony. Na nich se však dosud ročně vybralo jen 1,1 miliardy korun. Státu by tak stále chybělo 1,7 miliardy korun, se kterými na příští rok počítá. A aby to nebylo tak jednoduché, tak by se kvůli vytištění dálničních známek musel změnit platný silniční zákon. Ten totiž stanovuje, že se za užívání dálnic bude od příštího roku platit mýtným.

Vše se bude odvíjet od rozhodnutí brněnského soudu příští úterý. Pokud soud rozhodne o oprávněnosti stížnosti, vrátí se případ Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (UOHS). Ten může opět stížnost firmy Autostrade zamítnout. V tom případě by se italská společnost odvolala k Nejvyššímu správnímu soudu. Za těchto okolností by však přinejmenším dočasně mohla rakouská firma Kapsch pokračovat ve výstavbě mýtných bran. Když bude UOHS stížnost akceptovat, rozdá kompetentním státním orgánům pokuty, ale výsledek veřejné soutěže zůstane platný a Kapsch bude moci pokračovat ve výstavbě. Italská společnost Autostrade má jedinou možnost jak efektivně zvrátit současnou výstavbu mýtného systému. Musí podat u soudu žádost o zrušení smlouvy mezi Ministerstvem dopravy a rakouskou společností Kapsch. Nejpříznivější variantou z hlediska včasného spuštění mýtného systému se jeví rozhodnutí brněnského soudu o zamítnutí stížnosti společnosti Autostrade.

Dan Vořechovský
Diskuze (3)