Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Polská rallye po 1. etapě: Pronásledovaný Neuville

Michal Štěpanovský
Diskuze (2)
Belgická posádka Thierry Neuville a Nicolas Gilsoul vede s vozem Hyundai i20 WRC Coupé po prvním dnu Polskou rallye, osmý podnik mistrovství světa v automobilových soutěžích.

Se ztrátou pouhých 1,3 sekundy je za nimi estonská dvojice Ott Tänak a Martin Järveoja (Ford Fiesta WRC´17), kteří vyhráli předchozí podnik na Sardinii.

Po čtvrteční předehře čekalo v pátek na posádky devět rychlostních zkoušek o délce 113,66 kilometru. Úvodní etapu provázela velká nepřízeň počasí. Vytrvalý déšť výrazně poznamenal blátivý povrch erzet a převážná většina jezdců si stěžovala, že vozy se daly na kluzkém povrchu ovládnout jen s nejvyšším úsilím a potřebnou dávkou štěstí. Šestá speciálka musela být dokonce zrušena s ohledem na bezpečnost diváků.

Pětkrát změna ve vedení

V průběhu úvodního dne soutěže se pětkrát změnil lídr soutěže. Do dnešního dne vstupoval na vedoucí pozici Brit Elffyn Evans (Ford Fiesta WRC´17), ale hned po RZ2 ho přeskočil Thierry Neuville (Hyundai i20 Coupé WRC). Ovšem ani se dlouho vpředu neohřál. „Ze začátku bylo více gripu než jsem čekal, ke konci zase méně. Nemohl jsem najít správné tempo. Byla místa, kde šlo být rychlejší, ale to teď není potřeba. Nebylo v mém zájmu udělat hloupou chybu. Ve vyjetých kolejích stálo spousty vody, tak jsme čistili trať soupeřům, kteří jeli za námi,“ snažil se Belgičan popsat dění na trati.

Po třetí zkoušce ho přeskočil Fin Jari-Matti Latvala (Toyota Yaris WRC), jenž se udržel v čele až do sedmého měřeného testu. „Absolutně šílené. Auto lítalo ze strany na stranu. Je úžasné, že jsme vůbec tady. Na sedmé erzetě jsme měli velkou krizovku a tu další zkoušku jsme proto začali více opatrně. Auto nechtělo moc zatáčet. V těchto podmínkách jsme zatím auto moc netestovali,“ vykládal Latvala.

Po osmém speciálu už byl první Ott Tänak (Ford Fiesta WRC´17), který jede plný sebevědomí. Když byl v cíli etapy druhý, v klidu a podle svého zvyku stroze prohlásil: „Je teprve pátek, takže nejedu zdaleka na hraně. Podmínky byly během erzet extrémní, ale nebylo nutné jet úplně na hraně. Mám ještě možnosti zabrat naplno.“

V závěru pátečního dne se tak vrátil na první místo Neuville, ale musí se mít v dalším průběhu náramně na pozoru, protože nabuzený Tänak je zpět jen o 1,3 sekundy a třetí Latvala má manko pouhých 6,6 sekundy.

Šílený den pro Ogiera

Čtvrtá příčka patří zatím obhájci titulu Sebastienu Ogierovi, který startoval dnes jako vedoucí jezdec seriálu z nevýhodné první pozice. Musel tak soupeřům čistit trať a ztrácí na lídra soutěže 35,1 sekundy. „Je to šílené, neřiditelné, koleje byly plné vody. Grip se hodně měnil a povrch se těžko četl. Nešlo jet na hraně, proto jsem byl na konci dne opatrnější,“ shrnul Ogier postřehy z páteční etapy.

Ne všichni měli štěstí, že projeli trať bez problémů. Fin Esapekka Lappi vyhrál na předchozí Rallye Sardinia šest rychlostních zkoušek a dojel čtvrtý. Před Polskou rallye dostal příslib angažmá v továrním týmu Toyota Gazoo Racing do konce sezony. V okolí Mazurských jezer však měl smůlu. „Janne udělal chybu při čtení rozpisu, přeskočil řádku a já najednou nevěděl, kde jsem. Ale jsme tu,“ líčil příhodu po třetí rychlostní zkoušce. V té následující ulomil pravé přední kolo a je ze hry o bodovanou pozici.

Bez starostí nebyl ani Nor Andreas Mikkelsem, který nahradil v továrním týmu Citroën Brita Krise Meeka. Jeho speciál C3 WRC měl nové úpravy na zadním diferenciálu. V rychlé pravé zatáčce páté erzety však neudržel auto ve stopě. „Zkusil jsem přidat, v pravé zatáčce jsme ale vylétli ven a trefili pařez. Máme poškozenou zadní levou část,“ komentoval situaci, vinou které ztratil 106 sekund. Do potíží se dostal také na desáté erzetě. „Po startu jsem si všiml defektu, takže jsem byl opatrný v levých zatáčkách, abych nezul pneumatiku,“ dodal Mikkelsen. Aktuálně je na dvanáctém místě s mankem 2:48,5 minuty na vedoucího Neuvilla.

Hned za Mikkelsenem jsou nejrychlejší jezdci kategorie WRC2. Třináctá příčka patří norskému soutěžákovi Ole Christianu Veibymu na voze Škoda Fabia R5, který vede hodnocení WRC2. Jen o 5,1 sekundy zpět je Pontus Tidemand z továrního týmu Škoda Motorsport. Švédský pilot letos vyhrál v rámci mistrovství světa již pětkrát klasifikaci WRC2. Pokud se mu to podaří také v Polsku, udělá předposlední krok k zisku titulu světového šampiona ve WRC2.

V sobotu čeká na posádky devět rychlostních zkoušek o celkové délce 151 kilometrů. První zkouška sobotního programu má start v 8.08 a poslední test dne je naplánován na 19.30.

Průběžné pořadí (po 10 z 23 RZ): 1. Neuville, Gilsoul (Bel./Hyuindai i20 Coupe WRC) 56:21,2; 2. Tänak, Järveoja (Est./Ford Fiesta WRC´17) +1,3; 3. Latvala, Anttila (Fin./Toyota Yaris WRC) +6,6; 4. Ogier, Ingrassia (Fr./Ford Fiesta WRC´17) +35,1; 5. Paddon, Marshall (N. Zél./Hyundai i20 Coupé WRC) +39,6; 6. Sordó, Martí (Šp./Hyundai i20 Coupe WRC) +51,7; 7. Suninen, Markkula (Fin./Ford Fiesta WRC´17) +1:11,0; 8. Hänninen, Lindström (Fin./Toyota Yaris WRC) +1:28,9; 9. Lefebvre, Moreau (Fr./Citroën C3 WRC) +1:37,0; 10. Ostberg, Floene (Nor./Ford Fiesta WRC´17) +1:42,7; … 13. Veiby, Sjaermoen (Nor./Škoda fabia R5) +4:20,5 (1. v kategorie WRC2); 14. Tidemand, Andersson (Švéd./Škoda Fabia R5) +4:25,6 (2. v kategorii WRC2).

Zbývající program Polské rallye

Sobota – 8.08 RZ11 (15,55 km); 9.20 RZ12 (24,28 km); 10.45 RZ13 (14,75 km); 11.35 RZ14 (19,58 km); 14.08 RZ15 (15,58 km), 15.20 RZ16 (24,28 km); 16.45 RZ17 (14,75 km); 17.35 RZ18 (19,58 km); 19.30 RZ19 (2,50 km).

Neděle – 8.10 RZ20 (11,15 km); 9.08 RZ21 (18,68 km); 10.45 RZ22 (10,45 km); 12.18 RZ23 (18,68 km).

Michal Štěpanovský
Diskuze (2)
30. 6. 2017 21:47
Polská rallye po 1. etapě:
on napsal po 1. etapi
30. 6. 2017 21:46
Polská rallye po 1. etapě:
prosím, vyhoďte redaktora, cvičená opice bude psát lépe.