Porsche Cayenne – Sága pokračuje

Porsche Cayenne – Sága pokračuje

 
 

Nové Porsche Cayenne lze charakterizovat dvěma slovy: lehčí a úspornější. I přes stejné rozměry karoserie se podařilo konstruktérům ušetřit 185 kg, ve voze je nová osmistupňová převodovka a nabídku rozšířil i hybridní pohon.

Historie automobilky Porsche je plná neočekávaných zvratů. Například v roce 1969 se začal vyrábět model 914 vyvinutý společně s Volkswagenem, který měl jako první produkční Porsche motor umístěný před zadní nápravou. V roce 1976 se zase automobilka pustila do výroby kupé s motorem vpředu a pohonem zadních kol (typ 924 a o dva roky později větší 928), v devadesátých letech naopak byl překvapením konec výroby vzduchem chlazených motorů.

Nic z toho se ale nevyrovná revoluci, kterou způsobil příchod SUV Cayenne v roce 2002. Všechna sériová Porsche měla do té doby karoserii kupé, roadster nebo kabriolet a jeden pár dveří, Cayenne dostal dva páry dveří a techniku do značné míry odvozenou od Volkswagenu Touareg. Odvážný krok, který zpočátku vyvolal řadu kontroverzí, se automobilce vyplatil – SUV přineslo potřebné ekonomické výsledky, které zajistily automobilce navzdory její malé velikosti dlouhodobou stabilitu.

Nástupce s typovým označením 958 (interní kód nové generace je však 92A) rozvíjí úspěšný recept předchůdce. Vnější rozměry narostly do všech stran v řádu centimetrů, karoserie však ukrývá podstatně objemnější zavazadlový prostor a především o generaci novější techniku, která je společná s novým VW Touareg.

Porsche Cayenne - srovnání generací
RozměrCayenne (9PA)
2002-2009
Cayenne (92A)
od 2010
Rozdíl
Délka [mm]47984846+48
Šířka [mm]19281939+11
Výška [mm]16991705+6
Rozvor [mm]28552895+40
Zavazadlový prostor [l]540/1770670/1780+130/+10

Hmotnost se podařilo snížit až o 185 kg, nové nebo modernizované motory jsou nejčastěji spojeny s osmistupňovou automatickou převodovkou, rozšířenou o systém start-stop. Kombinovaná spotřeba tak klesla ve většině případů o neuvěřitelných 20 % nebo dokonce o 23 %.

Ve srovnání se sesterskými modely ze skupiny Volkswagen se postavení Cayenne s novou generací nezměnilo. Nový VW Touareg zachovává podobné rozměry jako Cayenne, jen je o 5 cm kratší. Porsche nabízí silnější image značky, výraznější design a nyní i poněkud překvapivě větší zavazadlový prostor. Audi Q7 i po letošní modernizaci využívá platformu předchozí generace. Navzdory tomu si zachovává postavení největšího z trojice modelů.

Porsche Cayenne - srovnání s modely VW Group
ZnačkaPorscheVolkswagenAudi
ModelCayenneTouaregQ7
Délka [mm]484647955089
Šířka [mm]193919401983
Výška [mm]170517091737
Rozvor [mm]289528933002
Zavazadlový prostor [l]670/1780493/1555775

Z konkurenčních modelů má ke Cayenne velikostí i tržním zaměřením BMW X5. Vnější rozměry obou SUV se liší jen nepatrně, X5 také jako jediný z konkurentů dokáže kontrovat základnímu objemu zavazadlového prostoru Porsche.

Porsche Cayenne - srovnání s konkurencí
ZnačkaPorscheBMWInfinitiMercedes
ModelCayenneX5FXtřída M
Délka [mm]4846485448654781
Šířka [mm]1939193319251911
Výška [mm]1705177616801815
Rozvor [mm]2895293328852915
Zavazadlový prostor [l]670/1780620/1750410/1305551/2050

Design karoserie kombinuje typické proporce Cayenne s prvky představenými na sedanu Panamera. Obrácené otvory v nárazníku, horizontální orientace světel pro denní svícení, výraznější prolisy na kapotě motoru a oblejší přední blatníky dodávají přídi ve srovnání s předchůdcem dynamický vzhled.

Zpětná zrcátka se přemístila na dveře, také tento prvek je inspirován Panamerou. Záď nese výrazněji tvarované křídlo na pátých dveřích a zcela nový tvar koncových světel, která zasahují více do boků.

obrázek [555 x 320]  

Také interiér je po stránce designu kombinací první generace Cayenne a Panamery. Nízká palubní deska obsahuje jen střídmé množství dřevěného dekoru. Před řidičem se nachází volant z Panamery, naopak oblouk nad přístrojovým štítem je stylistickým odkazem na předchůdce. Zachována zůstala i madla na středovém tunelu a kruhové přepínače nastavení vozu.

Z prodloužení rozvoru o 40 mm profitují cestující na zadních sedadlech. Z hlediska prostoru je tak u nové generace komfort na všech místech srovnatelný. Zadní sedadla jsou navíc posuvná v rozsahu 160 mm a sklon opěradla se mění v rozpětí 6°. Standardní výbava zahrnuje multimediální systém s 4,8palcovým TFT displejem na palubní desce, za příplatek jsou audiosystémy z modelu Panamera – výkonný Bose nebo prémiový Burmester.

obrázek [555 x 443]  

Novinkou u Porsche jsou plně adaptivní světla, nazvaná Porsche Dynamic Light System (PDLS). Světelné jednotky rozšiřují xenonová světla nejen o dnes běžné funkce statického a dynamického osvětlení zatáček (odbočovací světla, resp. natáčení hlavních světel), ale intenzita světla a tvar světelného kužele se dynamicky mění v závislosti na rychlosti, viditelnosti a počasí.

Asistent pro jízdu v pruzích zabírá 70metrový úsek před autem a monitoruje vozidla blížící se do mrtvého úhlu řidiče již na vzdálenost 55 metrů. Adaptivní tempomat funguje v rychlostech 30 až 240 km/h, umožňuje tak cestovat s tempomatem i velmi vysokými rychlostmi.

V6, V8, diesel a poprvé i hybrid

V oblasti pohonných jednotek nabídne nový Cayenne stejné spektrum jako jeho předchůdce. Všechny motory jsou novou generací nebo modernizací předchozích, ke stávajícímu rozsahu portfolia se přidává premiérově také hybridní pohon.

Základem je model s označením Cayenne. Pod jeho kapotou se nachází nový šestiválec o objemu 3,6 litru. Jedná se o agregát s vidlicovým litinovým blokem. Jeho nejvyšší výkon je 220 kW, tedy přesně 300 koní. Na výběr je šestistupňová manuální převodovka nebo osmistupňová automatická spojená se systémem samočinného vypínání motoru. Díky této funkci a vyššímu počtu převodů dosahuje automat nižší normované spotřeby – 9,9 místo 11,2 l/100 km.

Dalším v hierarchii je Cayenne Diesel. Jeho vznětový motor o objemu 3,0 litru disponuje vstřikováním common-rail s piezovstřikovači, které mají nejvyšší plnící tlak 1800 bar. Přeplňování zajišťuje jedno turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek, motor je vybaven dvěma mezichladiči stlačeného vzduchu. Nejvyšší výkon je 176 kW mezi 4000 a 4400 min-1, omezovač je ale nastaven až na 5100 min-1. Maximum točivého momentu je 550 Nm. Kombinovaná spotřeba se standardně dodávanou automatickou převodovkou činí 7,4 l/100 km, Cayenne Diesel je tak navzdory existenci hybridního provedení nejúspornější motorizací v novém Cayenne.

Porsche Cayenne 2010 - Technická data
ModelCayenneCayenneCayenne Diesel
Motor3,6 V63,6 V63,0 V6 TDI
Převodovka6M8A8A
Zdvihový objem [cm3]359835982967
Válce/ventily6/46/46/4
Největší výkon [kW/min-1]220/6300220/6300176/4000-4400
Největší toč. mom. [Nm/min-1]400/3000400/3000550/2000-2250
Max. rychlost [km/h]230230218
Zrychlení 0-100 km/h [s]7,57,87,8
Komb. spotřeba [l/100 km]11,29,97,4
Pohotovostní hmotnost [kg]199520302175
Cena [Kč]1.524.000,--1.598.000,-

Cayenne S Hybrid má základ v šestiválcovém motoru 3,0 TFSI od Audi. Zážehový motor je celohliníkový, s přímým vstřikováním a přeplňovaný kompresorem. Dosahuje nejvyššího výkonu 245 kW při 5500-6500 min-1 a maxima točivého momentu 440 Nm při 3000-5250 min-1. Synchronní elektromotor přidává 34 kW a 300 Nm, obě hodnoty jsou dosahovány při 1150 min-1. Celkové parametry soustavy jsou: 279 kW při 5500 min-1 a 580 Nm při 1000 min-1.

Hybridní Cayenne je full-hybrid, elektromotor tedy může být výhradním zdrojem hnací síly až do rychlosti 60 km/h. Převodovka s funkcí děliče výkonu spojuje do optimálního celku charakteristiky spalovacího motoru a elektromotoru. Elektromotor nemá jen roli pomocníka při rozjezdu, ale pomáhá i při akceleraci ve vyšších rychlostech. Spalovací motor navíc může být vypnut kdykoliv není třeba, a to až do rychlosti 156 km/h.

Akumulátorová sada NiMH má jmenovité napětí 288 V, kapacitu 1,7 kWh a je umístěna v zadní části vozidla. Elektrifikací prošly všechny pomocné agregáty: kompresor klimatizace, čerpadlo posilovače řízení, podtlakové čerpadlo. Hybridní modul se skládá ze spojky, elektromotoru, hydraulické řídicí jednotky a výkonové elektroniky obsluhující elektromotor.

Porsche Cayenne 2010 - Technická data
ModelCayenne SCayenne S HybridCayenne Turbo
Motor4,8 V83,0 V6 TFSI+ el.mot.4,8 V8
Převodovka8A8A8A
Zdvihový objem [cm3]480629954806
Válce/ventily8/46/48/4
Největší výkon [kW/min-1]294/6500279/5500368/6000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]500/3500580/1000700/2250-4500
Max. rychlost [km/h]258242278
Zrychlení 0-100 km/h [s]5,96,54,7
Komb. spotřeba [l/100 km]10,58,211,5
Pohotovostní hmotnost [kg]214023152245
Cena [Kč]1.985.000,-2.143.000,-3.129.000,-

Cayenne S pohání atmosférický celohliníkový osmiválec o objemu 4,8 litru. Motor je osazen plně variabilním časováním sacích a výfukových ventilů VarioCam Plus a přímým vstřikováním paliva. Agregát má navíc nezvykle vysoký kompresní poměr (12,5:1) a mazání se suchou skříní. Nejvyšší výkon je 294 kW, maximum točivého momentu 500 Nm a kombinovaná spotřeba jen 10,5 l/100 km, což je nižší hodnota, než jaké dosahuje stejný agregát v modelu Panamera S.

Cayenne Turbo má navíc přeplňování dvojicí turbodmychadel a kompresní poměr snížený na 10,5:1. Nejvyšší výkon 4,8litru je v tomto případě 368 kW, maximum točivého momentu 700 Nm. I zde kombinovaná spotřeba 11,5 l/100 km překonává stejnou motorizaci v Panamera Turbo.

obrázek [555 x 292]  

Přední náprava je tvořena dvojící příčných ramen na každé straně uspořádaných nad sebou, vzadu je víceprvková náprava. Častější využití hliníku ušetřilo na zavěšení dohromady 33 kg. Aktivní tlumiče PASM jsou dostupné pro všechny verze, u modelů se vzduchovým odpružením jsou standardem.

Všechny modely jsou vybaveny stálým pohonem všech kol s elektronicky řízenou mezinápravovou lamelovou spojkou s přiřaditelnou uzávěrkou nebo se samosvorným mezinápravovým diferenciálem.

Verze s odpružením ocelovými pružinami umí brodit vodou s hloubkou 500 mm, světlá výška měří 215 mm. Cayenne se vzduchovým odpružením zvládá brod s hloubkou 555 mm a světlá výška se z běžných 210 mm může v terénním režimu zvětšit až na 268 mm.

Oficiálně byl prodej nového Cayenne v Evropě zahájen 8. Května 2010. V současné době jsou již známy ceny pro český trh, základní provedení stojí 1,524 milionu Kč.

Spolupracujeme s TipCars.com
Eurokomisařka chce zavést jednotné mýtné v celé EU Eurokomisařka chce zavést jednotné mýtné v celé EU

Violeta Bulcová, eurokomisařka pro dopravu, vyzvala k…

Tusk: Zajistit státům nezávislost a občanům svobodu dokáže pouze jednotná Evropa Tusk: Zajistit státům nezávislost a občanům svobodu dokáže pouze jednotná Evropa

Odhodlání pokračovat v Evropě společně i po odchodu Velké…

V čele Starostů zůstávají Gazdík a Rakušan. Chtějí řídit stát jako obec V čele Starostů zůstávají Gazdík a Rakušan. Chtějí řídit stát jako obec

Podle staronového předsedy budou sněmovní volby střetem s…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou.. Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou..

Volba barvy laku našeho vozu prý do jisté míry souvisí s…

Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta

Koncept vozu bude mít svoji premiéru na autosalonu v…

 




Frajírci v Porsche šikanovali cyklistu. Všechno zarazilo ozbrojené komando (video) Frajírci v Porsche šikanovali cyklistu. Všechno zarazilo ozbrojené komando (video)

Arogance posádky Porsche Cayenne je do nebe volající,…

Porsche Cayenne Platinum Edition: Špičková výbava pro diesel a hybrid Porsche Cayenne Platinum Edition: Špičková výbava pro diesel a hybrid

Porsche představuje limitovanou sérii úspěšného SUV…

 



 
Sledujte zrychlení Bugatti Chiron z 0-351 km/h. Digitální tachometr nestíhá…

Sledujte zrychlení Bugatti Chiron z 0-351 km/h. Digitální tacho nestíhá…

Dnes 13:19

Na internetu se začínají objevovat první recenze Bugatti Chiron. A v souvislosti s nimi i některá velmi zajímavá videa…




Blesk.cz

Panama končí jako daňový ráj? Po skandálu přestane „krýt“ podnikatele

Panama končí jako daňový ráj? Po skandálu přestane…

Panama začne od roku 2018 uplatňovat mezinárodní daňovou dohodu podepsanou loni. Agentuře AFP to sdělila její…

U metra v Lille střílel z auta maskovaný muž: 3 zranění včetně dítěte

U metra v Lille střílel z auta maskovaný muž: 3…

Při střelbě v severofrancouzském městě Lille byli v pátek večer zraněni tři lidé. Místní média hovoří o tom, že…

 

iSport.cz

Skvělý Hamilton válí v Austrálii, kvalifikaci vyhrál v rekordním čase

Skvělý Hamilton válí v Austrálii, kvalifikaci vyhrál…

Z prvního místa do nedělní Velké ceny Austrálie, úvodního závodu sezony formule 1, odstartuje britský favorit…

TOP 10 talentů světa: Hvězdičky z Anglie i Německa a Buffonův nástupce

TOP 10 talentů světa: Hvězdičky z Anglie i Německa a…

Jsou mladí, ale už zatraceně dobří. Prahnou po nich velkokluby nebo za ně dokonce už hrají. Britský deník Daily…

 

Reflex.cz

Defraudace, podvody, únosy i obchod s myším masem: Anča a Papík souborně!

Defraudace, podvody, únosy i obchod s myším masem:…

Nebýt Anči a Pepíka, neměl by dnes asi český komiks svou první dámu – Lucii Lomovou. Právě na nich se doslova a…

Gorillaz: Nejslavnější virtuální kapela světa ohlašuje návrat

Gorillaz: Nejslavnější virtuální kapela světa…

Na co Damon Albarn šáhne, to funguje: Blur!, Good, Bad and The Queen a samozřejmě Gorillaz. A právě Gorillaz…