Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Velký přehled prodejů aut v Evropě v roce 2025: Triumf Německa a Škoda na bedně

Volkswagen Golf GTI Clubsport
Volkswagen Golf GTI Clubsport
Volkswagen Golf GTI Clubsport
Volkswagen Golf GTI Clubsport
181 Fotogalerie
Ondřej Šámal
Diskuze (2)

Nejoblíbenější značkou v Evropě zůstává Volkswagen, který v 1. pololetí 2025 zaznamenal meziroční růst. Skvělý výsledek si připsala Škoda, která přeskočila loňské třetí BMW.

Podle dat Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) si v prvním letošním pololetí nejlépe vedla značka Volkswagen, která v Evropě prodala téměř tři čtvrtě milionu aut. Navzdory dlouhodobé krizi mateřského koncernu, který bojuje například s klesající marží a celkově vysokými náklady na výrobu v německých závodech, to představuje meziroční nárůst o více než 30 tisíc aut.

Naopak druhá Toyota kvůli delším čekacím lhůtám a generační obměně SUV RAV4 počítá ztráty. Jestliže loni za prvních šest měsíců dosáhla na téměř 483 tisíc vozů, letos je to téměř o 9 % méně.

Prodeje aut v Evropě v prvním pololetí 2025 podle značek
PořadíZnačkaPočet 2025 (ks)Počet 2024 (ks)Meziroční změna (%)
1.Volkswagen747.922716.3824,4
2.Toyota440.070482.867-8,9
3.Škoda412.339381.3908,1
4.BMW406.126398.4401,9
5.Renault394.278363.6378,4
6.Peugeot363.635345.6945,2
7.Mercedes-Benz335.418334.3410,3
8.Audi328.761345.093-4,7
9.Dacia308.957305.6871,1
10.Kia271.864282.344-3,7
11.Hyundai267.348281.884-5,2
12.Ford224.484226.477-0,9
13.Opel/Vauxhall205.054233.620-12,2
14.Citroën190.280223.526-14,9
15.Volvo 170.110194.959-12,7
16.Nissan167.301176.401-5,2
17.SAIC Motor (MG)153.154129.12218,7
18.Cupra152.974112.90935,5
19.Fiat150.412197.231-23,7
20.Seat113.715150.918-24,7
21.Tesla109.879164.569-33,2
22.Suzuki93.668115.649-19
23.Mazda81.91693.369-12,3
24.Mini79.76169.12515,4
25.Jeep72.25570.8422
26.Land Rover69.69169.2020,7
27.Porsche49.93658.413-14,5
28.Lexus40.39636.26711,4
29.Honda37.29041.309-9,7
30.Alfa Romeo33.11624.84433,3
31.Mitsubishi27.89437.667-25,9
32.DS17.10921.447-20,2
33.Lancia/Chrysler650024.841-73,8
34.Smart579115.850-63,5
35.Alpine4871256689,8
36.Jaguar281314.349-80,4

Naproti tomu v Mladé Boleslavi slaví malé vítězství. Díky osmiprocentnímu růstu česká automobilka překonala loni třetí BMW a vyšvihla se na bronzovou příčku. Škoda se díky tomu dostala mezi největší značky v Evropě, přičemž díky vysokým maržím plní vlastní kapsy i společnou kasu koncernu Volkswagen, pro který je Škodovka stále důležitější.

Kde naopak slavit nebudou, je Stellantis. Tahle mnohonárodnostní skupina (Francouzi, Němci, Italové a Američané) se potýká s poklesem nejen v Evropě, ale i ve Spojených státech. Devítiprocentní pokles prodejů jde na vrub primárně Opelu/Vauxhallu, Citroënu a Fiatu.

Video placeholder
Videotest Volkswagen Golf 1.5 TSI People • Zdroj: auto.cz

Stellantis však bude muset řešit také budoucnost menších značek (DS, Lancia a Maserati), které peníze pouze spotřebovávají. V případě DS a Lancie je krajním řešením ukončení činnosti. Zato Maserati by si zasloužilo nového majitele, který by potenciál tohoto výrobce sportovních aut dokázal pořádně využít.

Na pozoru by se měli mít také v Hyundaii. Této skupině spolu s Kiou letos mírně klesly prodeje, přičemž v hierarchii výše postavený Hyundai na svou sestru mírně ztrácí.

Prodeje aut v Evropě v prvním pololetí 2025 podle skupin
PořadíSkupinaPočet 2025 (ks)Počet 2024 (ks)Meziroční změna (%)
1.Volkswagen 1.810.6581.769.,7892,3
2.Stellantis1.040.9021.145.4199,1
3.Renault708.106671.8905,4
4.Hyundai/Kia539.212564.228-4,4
5.BMW485.887467.5653,9
6.Toyota480.466519.134-7,4
7.Mercedes-Benz341.209350.191-2,6
8.Jaguar Land Rover72.50483.551-13,2

Oklikou se ještě vrátím ke koncernu Volkswagen. Tomu sice dělají radost stoupající prodeje elektrických volkswagenů a kondice Škody, propad Audi a Porsche už tolik optimismu nevzbuzují. Otázkou také zůstává, co se Seatem. Ten se v letošním 1. pololetí propadl za sesterskou Cupru, přičemž tento trend se bude kvůli stárnoucímu portfoliu bez novinek jenom prohlubovat.

Téměř třináctiprocentní pokles Volva jde na vrub čekání na omlazená SUV XC90 a XC60, ukončení výroby sedanů a většiny kombi (s výjimkou V60, které však také brzy skončí) a zpomalení prodejů elektrického EX30, které postihla evropská cla na čínské elektromobily.

Americká Tesla z hlediska procentuálního propadů patří mezi nejhorší. Prodeje klesly téměř o třetinu, přičemž nechuť některých lidí kupovat produkty této značky nepřebije ani povedená modernizace stěžejního modelu Y.

Pohled na žalostná čísla Jaguaru zabolí snad každého fanouška aut. Britská automobilka v Evropské unii aktuálně neprodává žádné nové vozy, pouze skladové zásoby a ojetiny. Česká se totiž na novou, elektrickou éru. U té však hrozí, že se zcela nepotká s požadavky zákazníků. Zájem je totiž aktuálně hlavně o dostupnější elektromobily, ty dražší a luxusnější naopak zažívají pokles, o čemž by mohli vyprávět třeba v Porsche. Taycanu totiž v prodejích moc nepomáhá ani loňská modernizace. U nového SUV Macan je situace lepší, byť značka z Zuffenhausenu se musí připravit, že zlaté časy minimálně na několik let skončily.

Zdroj: ACEA, video: auto.cz

Vstoupit do diskuze (2)