Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Motory Mitsubishi bývaly skoro v každém čínském autě. Úspěšný příběh však definitivně skončil

Brilliance BS6
Brilliance BS6
Brilliance BS6
Brilliance BS6
25 Fotogalerie
Michal Dokoupil
Diskuze (1)

Byly doby, kdy Mitsubishi bylo v Číně univerzální odpovědí na dotaz „Co to má za motor?“. Jenže japonská firma přechod do současné doby elektrifikované moc dobře nezvládla a ještě více to platí pro její účinkování v Číně.

V historii čínského automobilového průmyslu má Mitsubishi speciální místo. Byly totiž doby, kdy většina lokálních výrobců využívala pohonnou jednotku od japonské značky. Zatímco vyrobit auto samotné není až tak těžké, vyvinout spolehlivý použitelný motor je už podstatně náročnější. Proto se velká část tamních automobilek musela spolehnout na dodávky od těch pár lokálních producentů a od zahraničních výrobců. Ještě na počátku tohoto století až 30 % všech vozů v Číně využívalo motory Mitsubishi.

Japonská automobilka začala prodej svých vozů v Číně už v roce 1973 a později se tam začaly nějakou formou její vozy také montovat. To hlavní ovšem přišlo v roce 1997, kdy Mitsubishi založilo společný podnik se zbrojovkou China Aerospace Corporation. Ta je zodpovědná za výrobu raket pro armádní použití, ale také se podílí na čínském vesmírném programu. Společný podnik Shenyang Aerospace Mitsubishi Motors Engine Manufacturing každopádně vyráběl pouze automobilové motory. Ve stejném roce, mimochodem, Mitsubishi koupilo podíl také v dalším výrobci motorů, a sice Harbin Dongan Auto Engines.

Ihned po zahájení výroby v roce 1997 začal společný podnik motory dodávat automobilkám po celé Číně. Spousta těch raných z 90. let už dávno neexistuje, odebírali však i dnešní velcí hráči. Mezi klienty patřily třeba Great Wall, Geely, BAIC, Zotye, Great Wall, Chery, SAIC, GAC, BYD, JMC, Hafei, Changan, JAC, Soueast, Brilliance, Seres, Haima, FAW, Landwind nebo Dongfeng.

Že mají čínská auta často motory Mitsubishi, si mohli všimnout i lidé v Česku. Ostatně už první tamní vozy, které se tu dostaly, je opravdu využívaly. Platí to pro vozy Brilliance BS4 i BS6, Shuanghuan CEO, Landwind X6 i vozy automobilky Great Wall. Když se zde objevil Dongfeng v roce 2021, jeho první modely měly také motory Mitsubishi. Dnes už to však neplatí a čínská auta prodávaná u nás mají obvykle motory z vlastního vývoje.

Ve společném podniku v Shenyangu se vyráběl především motor řady Sirius, který Mitsubishi uvedlo už v roce 1980. Řadový čtyřválec se nabízel v objemech od 1,6 do 2,4 litru a to jak na benzin, tak diesel. S různými úpravami se udržel ve výrobě do dneška, kdy už jej neprodukuje Mitsubishi, ale samotné automobilky v licenci. Dostal se tak třeba i do lokálně vyráběného Fordu Transit, Peugeotu Landtrek nebo různých modelů Nissanu. Svou verzi mimochodem vyráběl i Hyundai.

Další společný podnik, nazvaný Dongan Mitsubishi Motors Engine Manufacturing, vyráběl motory ze série Orion, které Mitsubishi uvedlo v roce 1977. V tomto případě šlo o benzinové řadové čtyřválce o objemu 1,2 až 1,6 litru. Používaly se tedy v menších modelech a kromě nespočtu lokálních vozů se objevily třeba i v čínské verzi Mazdy 323.

Tomu všemu je ale konec a Mitsubishi kompletně opouští čínský trh. Už v roce 2020 prodalo svůj podíl v Dongan Mitsubishi Motors Engine Manufacturing, o rok později se zbavilo podílu v automobilce Soueast, která vyráběla automobily Mitsubishi pro lokální trh. V roce 2023 byl zrušen další společný podnik s automobilkou GAC, který měl také na starosti výrobu Mitsubishi pro Čínu, a teď končí i ikonický podnik Shenyang Aerospace Mitsubishi Motors Engine Manufacturing. Ten samotný tedy pokračovat bude a i nadále zřejmě bude vyrábět motory založené na technice Mitsubishi, to se však zbavilo svého podílu a už s tím tedy nebude mít nic společné.

V Číně si tedy už nové Mitsubishi místní nekoupí a jeho logo už neuvidí ani na žádném novém motoru. Mitsubishi zůstává aktivní na Taiwanu, kde je naopak dost úspěšné. A to jak pod vlastní značkou, tak i ve spolupráci s lokálním výrobcem China Motor Corporation, ve kterém vlastní 14 %. CMC vyrábí auta na technice Mitsubishi a dlouhodobě se drží v první desítce nejpopulárnějších značek na Taiwanu.

Video placeholder
Dongfeng Forthing U-Tour • Zdroj: auto.cz

Zdroj: Mitsubishi, zdroj foto: Wheelsage, zdroj videa: 

Vstoupit do diskuze (1)