Přehled motorů s nejvyšším litrovým výkonem
Zavedení dvoustupňového přeplňování vznětových motorů, plánované na letošní podzim, nás přivedlo k otázce, které vozidlo má v současnosti nejvyšší specifický výkon. Po víkendovém sběru a následném „ladění“ dat jsme sestavili tabulku, kterou najdete v našem článku.
Motory lze porovnávat z mnoha hledisek, ale zřejmě žádné neřekne o kvalitě konstrukce vše. Jedním z těch kritérií, která napoví mnohé o technické úrovni motoru a jeho výrobce je výkon, vztažený na jednotku zdvihového objemu motoru, v našem případě 1 litr. Tuto hodnotu získáte jednoduše vezmete-li jmenovitý výkon motoru a podělíte-li jej zdvihovým objemem motoru, vyjádřeným v litrech. Přesně to jsme udělali i my a výsledek vám předkládáme. Tabulka si neklade za cíl být dokonalým žebříčkem. Řada motorů určitě chybí, ale ty hlavní byste měli najít (pokud, myslíte, že bychom přeci jen některý měli doplnit, použijte prosím diskuzi).
K výkonům jsme přidali také nejvyšší točivý moment a kombinovanou spotřebu, pokud byly tyto údaje k dispozici. Podstatné jsou také informace o palivu (B=benzín 95 okt., B98=benzín 98 okt., D=motorová nafta) a způsobu plnění (A=atmosférické, T= turbodmychadlo, K= mechanické přeplňování).
Rekordmanem je kupodivu motor o skromném objemu 0,7 l, který se objevil nedávno ve Smartu Roadster Coupé v úpravě ladičské firmy Brabus. Jeho měrný výkon 74 kW, je běžný u atmosférických motorů o objemu 1,4 až 1,8 l, turbodmychadlo však dokáže náležitě zvýšit apetit, takže se litrový výkon vyšplhal na neuvěřitelných 106 kW/l. V tabulce jsme neuvedli další verze tohoto přeplňovaného tříválce v Roadsteru Coupé, i když přinejmenším to 60kilowattová by na to měla právo. Vysoko se drží také Smart ForTwo Brabus (78,8 kW/l).
Známým rekordmanem mezi atmosféricky plněnými motory je Honda S2000, jejíž dvoulitr sklidil mnoho ocenění. Specifický výkon 88 kW/l odpovídá mnohem dražšímu speciálu Ferrari Modena Challenge Stradale.
Nejvyšší příčky okupují výrobci sportovních automobilů (Porsche, Ferrari). To se dalo očekávat. Velmi dobře si stojí Audi s motorem 1.8T (165 kW) včetně všech jeho variant, kompresory přeplňované motory Mercedesů, vysoký litrový výkon je charakteristický také pro sportovní Volva a řadu Saabů (nejen Aero). Do žebříčku jsme zařazovali zejména automobily, které jsou nebo brzy budou dostupné na evropském trhu, takže některé japonské speciály se zde neobjevují, kuriozitu Daihatsu Copen s přeplňovaným čtyřválcem 0,7 l jsme však nakonec uvedli (jeho konstrukce vznikla díky daňovému zvýhodnění maloobjemových motorů na japonském trhu).
Z této tabulky to není příliš patrné, ale litrový výkon nových vznětových motorů za poslední roky rychle dohání své zážehové protějšky. V našem přehledu vyčnívají dva vznětové motory s dvoustupňovým přeplňováním (Opel Vectra OPC Twin Turbo, BMW 535d), které by měly být oba na trhu během následujících 12 měsíců.
V tabulce je orientační přehled automobilů, jejichž motory mají v současnosti nejvyšší specifický výkon. Kliknutím na název automobilu se dostanete ve většině případů na související článek o konkrétním automobilu (podrobný popis, test, nebo informace z news.auto.cz ).
Způsobům zvyšování výkonu motoru se budeme brzy věnovat v podrobném článku.
Přehled motorů s vysokým specifickým výkonem
model | způsob plnění | zdvih. objem cm3 | max. výkon kW | při ot. min-1 | litrový výkon kW/l | max. točivý moment Nm/ot/min | komb. spotřeba l/100 km | pal. | |
1. | Smart Roadster Coupé Brabus | T | 698 | 74 | 5250 | 106,0 | 130/2500 | 5,3 | B |
2. | Koenigsegg CC8S | K | 4700 | 487 | 6800 | 103,6 | 750/5000 | -- | B98 |
3. | Mini Cooper Works | K | 1598 | 147 | 6950 | 91,9 | 240/4000 | 8,4 | B |
4. | Porsche 911 GT2 | T | 3600 | 355 | 5700 | 98,6 | 640/3500 | 12,9 | B98 |
5. | Subaru Impreza WRX Sti | T | 1994 | 195 | 6000 | 97,8 | 343/4000 | 11,1 | B |
6. | Mitsubishi Lancer Evo VIII | T | 1997 | 195 | 6500 | 97,6 | 355/3500 | -- | B |
7. | Audi TT 1.8 T | T | 1781 | 165 | 5900 | 92,6 | 280/2200 | 9,4 | B98 |
8. | Bugatti EB 16.4 Veyron | T | 7993 | 736 | 6000 | 92,1 | 1250/2200 | -- | B98 |
9. | Honda S2000 | A | 1997 | 177 | 8300 | 88,6 | 208/7500 | 9,9 | B98 |
10. | Ferrari Modena Challenge Str. | A | 3586 | 317 | 8500 | 88,4 | 373/4750 | -- | B98 |
11. | Volvo S60R | T | 2521 | 220 | 5250 | 87,3 | 400/1950 | 10,5 | B98 |
12. | Porsche 911 Turbo | T | 3600 | 309 | 6000 | 85,8 | 560/2700 | 12,9 | B |
13. | Mercedes-Benz SLR McLaren | K | 5439 | 460 | 6500 | 84,6 | 780/3250 | 14,5 | B98 |
14. | BMW Alpina B7 | K | 4398 | 368 | 5500 | 83,7 | 700/4250 | -- | B98 |
15. | Opel Vectra OPC Twin Turbo | T 2st. | 1900 | 156 | - | 82,1 | 400/1400 | 7,5* | D |
16. | Ferrari Modena | A | 3586 | 294 | 8500 | 82,0 | 373/4750 | 17,9 | B98 |
17. | Mercedes-Benz C 32 AMG | K | 3199 | 260 | 6100 | 81,3 | 450/4400 | 11,5 | B98 |
18. | Ferrari Enzo | A | 5998 | 485 | 7800 | 80,9 | 657/5500 | 23 | B98 |
19. | Saab 9-5 Aero | T | 2290 | 184 | 5300 | 80,3 | 350/1900 | 9 | B |
18. | Ford Focus RS | T | 1988 | 158 | 5500 | 79,5 | 310/3500 | 10,1 | B98 |
20. | Volvo S60 2.3 T | T | 2319 | 184 | 5200 | 79,3 | 330/2400 | 10,2 | B |
21. | Audi RS6 4.2 V8 | T | 4172 | 331 | 5700 | 79,3 | 560/1950 | 14,6 | B98 |
22. | Smart ForTwo Brabus | T | 698 | 55 | 5250 | 78,8 | 110/2200 | 5,5 | B |
23. | Audi A4 1.8 T | T | 1781 | 140 | 5700 | 78,6 | 240/1950 | 8,6 | B |
24. | Lotus Exige | A | 1796 | 141 | 7800 | 78,5 | 180/6800 | 8,4 | B |
25. | Mercedes-Benz C 230 K | K | 1796 | 141 | 5800 | 78,5 | 260/3500 | 8,9 | B |
26. | Porsche Carrera GT | A | 5733 | 450 | 8000 | 78,5 | 590/5750 | 17,8 | B98 |
27. | Saab 9-3 Aero | T | 1988 | 155 | 5500 | 78,0 | 300/2500 | 9,6 | B |
28. | Porsche 911 GT3 | A | 3600 | 280 | 7400 | 77,8 | 385/5000 | 12,9 | B98 |
29. | BMW M3 | A | 3246 | 252 | 7900 | 77,6 | 365/4900 | 11,9 | B98 |
30. | Daihatsu Copen | T | 659 | 50 | 6000 | 75,9 | 100/3200 | 6,4 | B |
31. | Mercedes-Benz S 65 AMG | T | 5980 | 450 | 4800 | 75,3 | 1000/2000 | 14,9 | B98 |
32. | Mini Cooper | K | 1598 | 120 | 6000 | 75,1 | 210/4000 | 8,4 | B |
33. | Ford GT | K | 5409 | 404 | 6000 | 74,7 | 678/4500 | -- | B98 |
34. | Škoda Octavia RS 1.8 T | T | 1781 | 132 | 5500 | 74,1 | 235/1950 | 8 | B |
Audi TT 1.8 T | T | 1781 | 132 | 5500 | 74,1 | 235/1950 | 8,1 | B98 | |
36. | Lamborghini Gallardo | A | 4961 | 367 | 7800 | 74,0 | 510/4800 | 19,5 | B98 |
37. | Honda Civic Type-R | A | 1998 | 147 | 7400 | 73,6 | 196/5900 | 8,9 | B |
Opel Astra 2.0 T | T | 1998 | 147 | 5200 | 73,6 | 262/2000 | 9,1 | B | |
39. | Toyota Yaris TS Turbo | T | 1497 | 110 | 6000 | 73,5 | 200/4200 | 5,8 | B98 |
40. | Maybach 57 | T | 5513 | 405 | 5250 | 73,5 | 900/2300 | 15,9 | B |
41. | TVR Tucsan S | A | 3996 | 291 | 7000 | 72,8 | 420/5250 | -- | B |
42. | Brabus E K8 | K | 5439 | 390 | 6400 | 71,7 | 775/3000 | -- | B |
43. | Saab 9-5 2.3 16V | T | 2290 | 162 | 5500 | 70,7 | 310/1800 | 9,6 | B |
44. | Mazda RX-8 | A | 2616** | 184 | 8500 | 70,3 | 216/7500 | 10,8 | B |
45. | Mercedes-Benz C 200 CGI | K | 1796 | 125 | 5300 | 69,6 | 250/3000 | 7,8 | B98 |
46. | Jaguar XJR | K | 4196 | 291 | 6100 | 69,4 | 541/3500 | 12,3 | B |
47. | Maserati Quattroporte | A | 4244 | 294 | 7000 | 69,3 | 451/4500 | 18,9 | B98 |
48. | Ferrari 612 Scaglietti | A | 5748 | 397 | 7250 | 69,1 | 589/5250 | 12,7 | B98 |
49. | Audi Allroad 2.7T | T | 2671 | 184 | 5800 | 68,9 | 350/1800 | 13,2 | B98 |
50. | Lamborghini Murciélago | A | 6192 | 426 | 7500 | 68,8 | 650/5400 | -- | B98 |
51. | Bentley Continental GT | T | 5998 | 411 | 6100 | 68,5 | 650/1600 | 17,1 | B |
52. | Mercedes-Benz S 55 AMG | K | 5439 | 368 | 6100 | 67,7 | 700/2750 | 13,2 | B98 |
53. | Audi A4 1.8 T | T | 1781 | 120 | 5700 | 67,4 | 225/1950 | 8,2 | B |
... | BMW 535d | T 2st. | 2993 | 200 | - | 66,8 | 560/2000 | -- | D |
* hodnota z testů, **ekvivalentní objem A=atmosférické plnění, T=přeplňování turbodmychadlem, K=přeplňování mechanickým dmychadlem B=benzín 95 okt., B98=benzín 98 okt., D=nafta |