17.7. 2016 Matouš Jelínek

Převáželi jsme nadrozměrný náklad: Když most cestuje

 

Zorganizovat převoz nadměrného nákladu není jen tak. Sledovali jsme přepravu šedesátitunové zásilky Polabím.

Dopolední slunce zplna pálí na obrovskou ocelovou konstrukci uprostřed mostáren Chládek a Tintěra v Záboří nad Labem. „Je to pořádný kousek, ale nic, co bychom nezvládli,“ vítá nás technik jeřábu Marek Vaculík ze společnosti Švestka, když přicházíme. Před námi se na pojízdných podvalech tyčí nový pětadvacetimetrový železniční most. Jeho další parametry? Za zmínku stojí třeba váha 64 tun a hlavně šířka šest a půl metru. Proč rozměry zmiňujeme? Samozřejmě jsme se sem nepřijeli pouze podívat, budeme most i převážet. Z uvedených parametrů musí být hned jasné, že půjde o takzvanou nadrozměrnou přepravu.

Jako dva kamiony

To už na místo přijíždí čtyřnápravový tahač s návěsem, který přidá dalších osm řad kol. Opodál čeká také jeřáb s maximální nosností čtyř set tun, který zásilku naloží. „Už jen pro jeho převoz jsme museli žádat o speciální povolení. Sám o sobě váží čtyřiaosmdesát tun. A to se doplní ještě dalšími sto dvaceti tunami závaží,“ popisuje Vaculík, zatímco pracovníci pečlivě vyměřují zdejší železný výtvor a rovnají na návěs pražce, kam zásilku usadí. „Snažíme se náklad umístit co nejvýše. Třeba v tomto případě díky tomu budeme mít dostatek prostoru, aby se pod něj vešlo například i auto, které někdo zapomněl odstranit,“ popisuje šéf přepravy Daniel Novotný. A je možné, že to bude potřeba – šířka přes šest metrů je opravdu extrémní. Pro představu – běžný kamion je široký jen 2,5 metru.

Ve vysílačkách, které mají zdejší pracovníci u sebe, to jen zašumí a jde se do akce. Jeřábník pomalu zvedne do vzduchu obra, po kterém budou už za čas jezdit vlaky v Plotišti nad Labem, a ladným obloukem jej přemístí nad návěs. „Musí se usadit přesně doprostřed,“ popisuje Novotný, zatímco řidič popojíždí se soupravou tak, aby byla přímo pod nákladem. „Možná to překvapí, ale most podél osy otáčíme normálně rukou. Pokud nefouká, není to problém,“ směje se na nás. Po asi patnácti minutách cizelování sedí most konečně na svém místě, přivázán tlustými řetězy.

Mercedes Arocs SLT
Počet válců, zdvih. objem (dm3) R6 Turbo, 15,6
Výkon (kW při ot./min) 460/1600
Točivý moment (N.m při ot./min) 3000/1100
Převodovka 16° automat
Pohon 8x4

Noční jízda

Je deset večer, když se souprava konečně dává do pohybu. Museli jsme počkat, až opadne doprava. Kudy pojedeme? „Trasu si vybíráme, už když domlouváme zakázku. Hned na začátku na ní strávíme hned několik nocí. Během nich prověřujeme, zdali odpovídají šířky, které značky budeme muset odmontovat a podobně. Musíme také vybrat vhodná místa k odstavení, aby nás mohla předjet kolemjedoucí auta. Následně si na trasu necháváme udělat statický posudek, který se týká hlavně přejížděných mostů. Pak přichází asi pěti- až šestitýdenní jednání s úřady a správci komunikací, kteří musí transport schválit,“ popisuje vedoucí přepravy Daniel Novotný, když se znovu potkáváme.

Motory vrčí, majáky blikají a celá kolona se pomalu dává do pohybu. „Hádám, že po obchvatu Kolína a následně po dálnici na Hradec pojedeme i osmdesát. Na okreskách se však v některých místech budeme ploužit maximálně třicítkou, někde pak dokonce krokem,“ vysvětluje Novotný. „Vše je naplánované na minuty a pro hladký průběh dopravy je nejdůležitější práce doprovodných vozidel. Musí vše nachystat a zabránit jakémukoliv zdržení,“ vysvětluje.

Liebherr LTM 1400-7.1/1
Počet válců, zdvih. objem (dm3) V8 Turbo, 16,2
Výkon (kW) 440
Točivý moment (N.m) 2600
Převodovka 12° automat
Pohon 14x8
Motor pro jeřáb
Počet válců, zdvih. objem (dm3) R6 Turbo, 10,5
Výkon (kW) 240
Točivý moment (N.m) 1480

Pravý úhel

Abychom si prohlédli celou akci v plné parádě, opouštíme na chvíli konvoj a míříme na jedno z nejzapeklitějších míst celé téměř stokilometrové trasy. Kousek za Kolínem se opravuje hlavní a objížďka vede centrem Velimi. „Je tam pravoúhlá křižovatka s betonovým hrazením, kde to bude opravdu těsné,“ naviguje nás po telefonu Novotný. Kolona by tudy měla projet s úderem půlnoci. S asi patnáctiminutovým předstihem přijíždí první z doprovodných vozidel. „Už se blíží. Musíme nyní odklánět auta, která by chtěla jet proti nám,“ vysvětluje muž z doprovodného vozu. To už na místo přijíždí další dodávka. V mžiku z ní vyskáčou tři pracovníci v reflexních vestách a začnou odstraňovat značky, jež by mohly překážet. Doráží také hlídka policie, která si bere na starosti hlídání křižovatky. „Bohužel často řidiči nerespektují majáky a snaží se například předjet na úzké silnici. Zdržují tak nejen nás, ale ve výsledku i sebe, jelikož to většinou nejde. Stejně co chvíli zastavujeme, aby nás auta mohla předjet,“ vysvětluje Novotný, když se ze tmy vynořuje náš cestující most.

Parametry celé soupravy
Délka (m) 36
Šířka (m) 6,5
Výška (m) 4
Hmotnost (t) 111,2

Na dálkové ovládání

Náklad vypadá v kontrastu s okolními domy opravdu giganticky. Před křižovatkou celá kolona zastaví. Z doprovodných aut, kterých je kolem deseti, vystoupí několik lidí a v mžiku se jde na průjezd. Za nákladem jde další řidič, který třímá v ruce miniaturní bezdrátový ovladač zatáčení kol návěsu. „Ovladatelné jsou všechny nápravy. V určitém rozmezí je můžeme nastavovat i výškově,“ vysvětluje, zatímco s nimi předvádí takový rejd, na který můžeme u osobáků zapomenout. Mimochodem zadní kola v průběhu přepravy řídí stejným ovladačem z doprovodného vozu.

Šofér tahače si nadjíždí a díky řiditelnému návěsu teď jede celý náklad vlastně bokem. Od nedalekého domu jej dělí sotva desítky centimetrů. Vše ale jde naprosto hladce a během několika minut může náklad pokračovat. Přes Velim jedeme sotva krokem – šest a půl metru zhruba odpovídá šířce zdejší silnice. Za obcí zastavujeme, aby kolem mohly projet vozy čekající na průjezd v protisměru. „Teď už to budeme mít po hlavní a pak snad bez problémů až do Hradce, kde dnes skončíme,“ popisuje Daniel Novotný. Úskalí přepravy tím však nekončí. „Místo, kam most vezeme, není po silnici dostupné. Proto jej musíme nakonec přeložit na železniční podvozky a na místo určení dopravit po dráze,“ loučí se s námi.

Až 250 tun

Souprava, kterou jsme dnes sledovali, byla naložena na své silniční maximum. „V Česku platí i u nadměrných přeprav limitní zatížení deset tun na nápravu,“ vysvětluje vedoucí přepravy Daniel Novotný, proč už by nešlo vézt více. Speciální tahač Mercedes Arocs SLT by však v kombinaci s použitým návěsem zvládl i více než dvojnásobek. Pro nadměrné náklady je speciálně konstruovaný - má například zdvojené chlazení nebo tlačný bod vpředu. „Lokálně jsme už převáželi i 250 tun, jednalo se o transformátorovou stanici,“ říká Novotný. A kdy se vlastně přistupuje k takovéto přepravě? Vždy, když není možné díly rozložit a převézt jednotlivě. U společnosti Švestka mají takovéto zakázky několikrát do měsíce.

Spolupracujeme s TipCars.com
Výrobce espézetek čeká horká valná hromada, v bývalém Neographu se bojí podpásovek Výrobce espézetek čeká horká valná hromada, v bývalém Neographu se bojí podpásovek

Spletitá kauza bývalé papírny Neograph se může ještě více…

Tillerson: Trump podporuje alianční princip Tillerson: Trump podporuje alianční princip "jeden za všechny"

Americký prezident Donald Trump podporuje pátý článek…

Senátoři brání zařazení tradiční čínské medicíny do běžného zdravotnictví Senátoři brání zařazení tradiční čínské medicíny do běžného zdravotnictví

Přes senátní výbor pro zdravotnictví a sociální politiku…

Median: Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO Median: Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO

Vládní krize, která oslabila jmenováním nového ministra…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

 






 
Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

Dnes 18:53

V blízké budoucnosti nabídnou automobilové převodovky ještě více převodů. S jejich rostoucím počtem už dvě spojky stačit nebudou. Víte proč?




Blesk.cz

Kajínek na svobodě: Falšovali moje zdravotní záznamy! Proč?

Kajínek na svobodě: Falšovali moje zdravotní záznamy! Proč?

Jiří Kajínek je na svobodě. Jeho doživotní trest ukončila prezidentská milost a v úterý ve 13:40 opustil…

Obezita i únava: Lidé netuší, že je za tím štítná žláza. Jak to zjistila Marie?

Obezita i únava: Lidé netuší, že je za tím štítná…

Příznaky špatně fungující štítné žlázy mohou být nenápadné, podle celosvětového průzkumu téměř polovina lidí o…

 

iSport.cz

CHAT: Věří Slavii, nebo Plzni? A jaké má plány? Ptejte se Martina Vaniaka

CHAT: Věří Slavii, nebo Plzni? A jaké má plány?…

Ve Slavii ho fanoušci milovali a přezdívali ho „čaroděj“. Když se ale stal z Martina Vaniaka trenér brankářů,…

Co změní italský kouč ve Spartě: Čistka, zlepší vztahy i tvrdší tréninky

Co změní italský kouč ve Spartě: Čistka, zlepší…

Od chvíle, kdy vyšlo najevo, že si Sparta plácla s italským trenérem Andreou Stramaccionim (41), jsou všichni na…

 

Reflex.cz

Nejslavnější český kuřák Jiří Bartoška: Cigareta byla láska na první pohled

Nejslavnější český kuřák Jiří Bartoška: Cigareta…

Víte, jak to chodí v kavárnách. Někoho tam potkáte, chvíli se s ním pobavíte, pak se zas přidá někdo jiný, kdo…

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb Cesta dobrodruhů do Japonska

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb…

Jeho první velká cesta stopem do Japonska nebyla ani přímočará, ani lehká. Zdeňka Thomu ale definitivně…