Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Prodej automobilů v ČR: březnové trápení

Ondřej Láník
Diskuze (23)
Slabší počáteční období roku většinou končí na českém automobilovém trhu třetím měsícem, kdy se prodává o 3000 až 5000 nových osobních aut více než v únoru. Letos je ale vše jinak.

Slabší počáteční období roku většinou končí na českém automobilovém trhu třetím měsícem, kdy se prodává o 3000 až 5000 nových osobních aut více než v únoru. Letošní březen se zavedenému scénáři vymyká, neboť prodej proti únoru vzrostl jen o tisícovku na 11710 aut, což je podstatně méně, než běžných 14 až 15 tisíc vozů z posledních pěti let.

Složení českého trhu podle segmentů je i v roce 2004 určováno prodeji Škodovky, která stanovuje pořadí prvních dvou segmentů převládajími modely Fabia a Octavia. Nejmenších automobilů (třída mini) se u nás prodává méně než podstatně dražších velkoprostorových vozů MPV.

Český trh nových automobilů v březnu 2004 dle segmentů

1. Malé 6536 ks 55,82% z toho Fabia (3547 ks)

2. Střední 1917 16,37% z toho Octavia (1206 ks)

3. Nižší střední 1573 13,43%

4. MPV 571 4,88%

5. Mini 450 3,84%

6. Vyšší střední 333 2,84% z toho Superb (174 ks)

7. Terénní 221 1,89%

8. Sportovní 87 0,74%

9. Luxusní 22 0,19%

Menší počty prodaných automobilů se odrazily v mnohem vyrovnanějších podílech jednotlivých značek. Všechny značky první desítky mají alespoň 3 % trhu, Škoda se po delší době vzdala nadpolovičního tržního podílu. Výrazný je návrat Peugeotu a Renaultu, kteří obsadili další dva březnové stupně vítězů a Hyundai může být pyšné na bramborovou příčku s 576 prodanými vozy. Ford proti silnému únoru ztratil 156 aut a v meziměsíční ztrátě je kupodivu také Volkswagen i přes nástup nového Golfa. Opel, který se chystá na dubnovou premiéru nové Astry na českém trhu, si v březnu připravil prodejem 458 vozů dobrou výchozí pozici pro útok na pozici věčného rivala z Wolfsburgu.

TOP 10 – nejprodávanější značky, osobní automobily, březen 2004

1. Škoda 4927 ks 42,08%

2. Peugeot 809 6,91%

3. Renault 626 5,35%

4. Hyundai 576 4,92%

5. Ford 520 4,44%

6. Volkswagen 513 4,38%

7. Opel 458 3,91%

8. Toyota 370 3,16%

9. Fiat 359 3,07%

10. Citroën 358 3,06%

10. Seat 358 3,06%

Ve třídě mini se žádná překvapení v pořadí nekonají, vede Panda, za Agilou a Matizem, ale přesto je zde jedna zajímavost. Proti únoru se prodeje první trojky a tím i celého segmentu ztrojnásobily (za 159 ks na 450 ks).

Mini

1. Fiat PANDA 135 30,00%

2. Opel AGILA 105 23,33%

3. Daewoo MATIZ 97 21,56%

4. Renault TWINGO 30 6,67%

5. Fiat SEICENTO 25 5,56%

Fabia „přenechala“ ve třídě malých vozů tři stovky vozů z únorového prodeje konkurenci a tak se otevřel prostor pro nárůst prodejů Peugeotu 206 (meziměsíčně +224 ks) a Hyundaii Getz (meziměsíčně +154 ks). Také zde je vidět vyrovnání podílů jednotlivých modelů oproti minulému měsíci.

Malé vozy

1. Škoda Fabia 3547 54,27%

2. Peugeot 206 502 7,68%

3. Hyundai GETZ 382 5,84%

4. Ford FIESTA 223 3,41%

5. Citroën C3 216 3,30%

6. Renault CLIO 212 3,24%

7. Toyota YARIS 202 3,09%

8. Renault THALIA 196 3,00%

9. Daewoo KALOS 174 2,66%

10.Seat IBIZA 163 2,49%

Ostře sledovaná nižší střední třída nemá zástupce z Boleslavi, a tak letošní souboj Golfu, Focusu a Astry s asijskou, francouzskou a italskou konkurencí bude určitě velmi zajímavý. Třistadsedmička zatím zdatně odolává nájezdům nového „etalonu třídy“, Mazda3 ještě jistě řekne své s příchodem nejlevnějších modelů s motorem 1.4 l.

Nižší střední třída

1. Peugeot 307 224 14,24%

2. Volkswagen GOLF 210 13,35%       

3. Mazda 3 159 10,11%

4. Ford FOCUS 122 7,76%

5. Hyundai ACCENT 103 6,55%

5. Renault MEGANE 103 6,55%

7. Toyota COROLLA 83 5,28%

8. Fiat STILO        80 5,09%

9. Opel ASTRA 79 5,02%

10.Nissan ALMERA 73 4,64%

Cenová zvýhodnění drží současnou Octavii na výsluní střední třídy, za tradičně druhým Passatem, který ale proti únorovým počtům ztratil přes 150 prodaných kusů. Do první pětky střední třídy se v březnu dostala Mazda 6 a Toyota Avensis.

Střední třída

1. Škoda Octavia 1206 62,91%

2. Volkswagen PASSAT 106 5,53%

3. Ford MONDEO 97 5,06%

4. Mazda 6 76 3,96%

5. Toyota AVENSIS 57 2,97%

Prodeje Superbu zřejmě není snadné naplánovat. V lednu 88 ks, v únoru 368 a teď 174 ks. Kterým směrem se tento automobil vydá na jaře? V klidu může být značka Audi, protože i když podstatně větší nástupce řady A6 klepe na dveře, prodává se limuzína A6 velmi dobře a z kombi odvozené terénní SUV Allroad quattro je v užitkové verzi hitem již dlouhou dobu (v březnu prodáno 28 užitkových Allroadů).

Vyšší střední třída

1. Škoda SUPERB 174

2. Mercedes-Benz E 39

3. Audi A6 38

4. Audi Allroad q. 3+28

5. BMW 5 31

V únoru se prodalo 22 luxusních limuzín. 10 ks Audi A8, 5 ks BMW řady 7, 4 vozy Mercedesy S a po jednom Maserati Quattroporte, Phaetonu a Opirusu.

Sportovní a otevřené automobily nejlépe prodával Peugeot (model 307 - 14 ks), Mercedes-Benz (CLK-11 ks, SL-3 ks, CL – 1 ks), Mazda (RX-8 – 10 ks) a Nissan (350 Z – 8 ks)

Dvakrát promíchaná skupina SUV a terénních aut v osobní nebo užitkové verzi je v březnu vedena Kiou Sorento a Vokswagenem Touaregem a Hyundaiem SantaFe.

Terénní vozy

1. Kia SORENTO 18+31 ks

2. Volkswagen TOUAREG 3+32 ks

3. Hyundai SANTAFE 14+19 ks

4. Toyota RAV4 16+13 ks

5. Nissan X-TRAIL 28+0 ks

Žebříček MPV nově vede Opel Meriva, ostatní modely ve smíšené třídě MPV jsou převážně vozy střední velikosti: Touran, Focus C-MAX, Xsara Picasso nebo Zafira.

MPV

1. Opel MERIVA 84+23

2. Volkswagen TOURAN 33+45

3. Ford Focus C-MAX 35+17

4. Citroën XSARA PICASSO 45+0

5. Opel ZAFIRA 23+18

6. Renault MEGANE SCENIC 26+8

Na začátku příštího týdne se budeme věnovat prodejům osobních aut za první tři měsíce letošního roku.

Ondřej Láník
Diskuze (23)