Průměr otáčení: Kdo se otočí nejsnáze?
Německý autoklub ADAC zjišťoval průměr otáčení u pěti set aut, která jsou v současnosti na trhu. Myslíte, že se malé auto otočí snadno a velké hůř? Skutečnost není zdaleka tak jednoduchá.
Průměr otáčení je prostor, který automobil potřebuje k tomu, aby se bez pomocných manévrů obrátil o 360°. Měří se kružnice, kterou opíše vnější okraj karoserie.
Výsledek záleží na mnoha faktorech – rozvoru náprav, rozchodu kol, geometrii náprav a úhlu natočení předních kol. Každý z nich má rozhodující vliv na výsledek. Výhodu mají modely s motorem umístěným podélně.
To je vysvětlením, proč mezi nejlepšími nepanují zásadní rozdíly. Do různých tříd zařazené Škoda Yeti, Mercedes-Benz SLK, E Cabrio a SL se vejdou do rozmezí 50 centimetrů – nejlepší z nich potřebuje 10,45 metru a nejslabší 10,95 metru.
Obří auta jsou vcelku logicky nejméně obratná. Nejhorší ze všech, Fiat Scudo, potřebuje 13,08 metru, ale ani Volvo XC90 a Mercedes-Benz R nejsou příliš vzdálené od 13 metrů.
Z publikovaných výsledků nejlepších a nejhorších je patrný také jeden paradox – malý roadster Renault Wind má větší průměr otáčení než o čtyři segmenty výš řazený Mercedes-Benz SL.