Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Reportáž: Servis Setra v Praze

Ladislav Černý
Diskuze (0)
Před více než čtyřmi roky společnost EvoBus Bohemia otevřela nové servisní centrum v Praze. Jak vypadá dnes?

Rozšiřování

Přijíždíme k zázemí Setry na západním okraji Prahy. Cesta vede skrz nový dopravní uzel na 26. kilometru rychlostní komunikace R1. Strategická poloha na silnici číslo 606 těsně u tohoto křížení dostala ještě větší důležitost po otevření části silnice R1 spojující dálnice D5 a D1.

Račte dál

Vstupní hala končí oddělením prodeje náhradních dílů a příslušenství. Zde nejen tyto položky nabízejí, ale na základě požadavku klienta rovněž pomáhají při vyhledávání přesné specifikace dílů. Při otevření servisního zázemí zde byly otvírací hodiny běžně omezené, od začátku roku 2008 došlo kvůli rostoucímu zájmu zákazníků k jejich rozšíření. V pracovních dnech otvírací doba servisu činí 8-20 hodin, v sobotu pak od 8 do 12. Samozřejmě existuje i nonstop výjezdová služba.

Desítka mechaniků

V areálu běžně pracuje deset mechaniků, kteří se střídají na směny, aby byla zajištěna výše zmíněná otvírací doba. Překvapuje nás, že toto servisní zázemí zvládne opravit následky i těžkých dopravních nehod, například můžeme vidět autobus s uraženou přídí až k první řadě sedadel pro cestující. Dozvídáme se, že takto rozsáhlé opravy dělá pražský servis už od roku 2009. Do té doby zdejší pobočka pouze zprostředkovala opravu autobusu ve Vídni, kdy byli na těžké bouračky připraveni.

Rozšířeno o minibusy Sprinter

Od začátku ledna mají autobusoví dopravci s vozidly Setra a Mercedes-Benz Sprinter možnost servisovat celý vozový park pod jednou střechou. Pražské zázemí Setry už nabízí opravy také minibusů Sprinter.

V areálu vidíme rovnací stolici na samonosné karoserie autobusů a pojízdná ramena pro fixaci vyrovnávacích členů. Deset stání pro autobusy pražskému servisu plně dostačuje. Nenacházíme však lakovací kabinu, a proto klademe otázku, kdo po opravě zajišťuje finální lakování. Setra má na lakovací práce externí firmu, které udělila vlastní certifikát. Provádí zde audity a spoléhá se na barvy značky Standox.

Repase běží

Pro zajištění co nejkratšího času opravy, a tedy neproduktivního období autobusu, se čím dál více zákazníků uchyluje k repasování některých dílů. Tento systém dokáže proti běžnému rozebrání poškozeného dílu, jeho opravě a montáži ušetřit až několik dní. Nepatrně větší náklady na výměnu repasovaných dílů štědře vynahradí časová úspora. Na základně objednávky předem opravené díly putují do Prahy přes noc. V optimálním případě tedy řidič s autobusem ráno přijede a po několika hodinách ze servisu odjíždí.

Pro tyto případy pražský servis nabízí bezplatnou zápůjčku vozu Smart, aby čekající řidič autobusu mohl využít čas a zajet si, kam potřebuje. K úhradě dostane pouze spotřebované pohonné hmoty.

Motory výjimkou

Výměna za repasované díly neprobíhá u motoru, což je vzhledem k jeho složitosti a závislosti kondice na chování řidiče pochopitelné. Pokud tedy dojde k poruše agregátu, musí ven a je přes noc poslán k opravě. Do deseti dnů by se opravená jednotka měla vrátit a následující den zákazník může odjet.

Vcházíme do dalšího stání, ve kterém se nachází diagnostický kanál. Měří se zde geometrie náprav, nacházíme i brzdovou stolici od firmy Siems a Klein. Ostatní vybavení pochází od společnosti Maha. Kanál neboli montážní jáma také slouží k předávání opravených autobusů, aby si zákazník mohl ověřit kvalitu provedené práce.

Myčka a ekologie

Opravené vozidlo putuje do myčky, použité materiály pak do sektoru věnovaného třídění odpadu. Vidíme, že sekcí pro druhy odpadu je tady mnoho a dochází k jeho pečlivému rozdělování.

Vcházíme do prostoru s tanky pro motorové a převodové oleje, nechybí ani velký zásobník na nemrznoucí směs do chladicího okruhu motoru. Mezi obrovskými barely také nacházíme ty pro použitý olej. Výměna a doplnění oleje nejsou pro pracovníky servisu náročné. Veškerou práci vykonávají sací či tlaková čerpadla, mechanici pouze volí správnou pistoli a vsunují ji do odpovídajícího otvoru v motoru. Mazací tuky se nacházejí v plechovkách pod stojany s olejovými pistolemi.

Další místnost tvoří nástrojárna, myčka jednotlivých dílů a jiné drobné nástroje k úpravám malých či větších dílů.

Megasklad

Míříme do nezbytného zázemí, které v regálech skrývá 8000 položek pro autobusy Setra. Tento sklad také funguje coby centrální pro dalších pět poboček v rámci České republiky. Při objednávce dílu do 15 hodin je součástka v 16.00 odeslána kurýrem tak, aby se následující den v 8 hodin ráno nacházela na konkrétní pobočce. Samozřejmě si lze pro díl dojet a osobně jej vyzvednout. Dlouhá pracovní doba toto ještě rychlejší řešení dovoluje.

PRAŽSKÝ SERVIS V ČÍSLECH
Vstupní investice (mil. eur) 4
Pozemek (m2) 13 000
Zastavěná plocha (m2) 3000

Z HISTORIE

Po oficiálním zahájení výstavby dne 20. dubna 2006 vzniklo v Praze již 40. ServiceCenter v Evropě. Během pěti měsíců plánované doby výstavby byla kromě rozlehlé dílny a skladu náhradních dílů vybudována rovněž dvoupodlažní budova pro kanceláře.

Ladislav Černý
Diskuze (0)