Reportáž: Servis Setra v Praze

Reportáž: Servis Setra v Praze

 
 
9.6. 2011 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Před více než čtyřmi roky společnost EvoBus Bohemia otevřela nové servisní centrum v Praze. Jak vypadá dnes?

Rozšiřování

Přijíždíme k zázemí Setry na západním okraji Prahy. Cesta vede skrz nový dopravní uzel na 26. kilometru rychlostní komunikace R1. Strategická poloha na silnici číslo 606 těsně u tohoto křížení dostala ještě větší důležitost po otevření části silnice R1 spojující dálnice D5 a D1.

Račte dál

Vstupní hala končí oddělením prodeje náhradních dílů a příslušenství. Zde nejen tyto položky nabízejí, ale na základě požadavku klienta rovněž pomáhají při vyhledávání přesné specifikace dílů. Při otevření servisního zázemí zde byly otvírací hodiny běžně omezené, od začátku roku 2008 došlo kvůli rostoucímu zájmu zákazníků k jejich rozšíření. V pracovních dnech otvírací doba servisu činí 8-20 hodin, v sobotu pak od 8 do 12. Samozřejmě existuje i nonstop výjezdová služba.

Desítka mechaniků

V areálu běžně pracuje deset mechaniků, kteří se střídají na směny, aby byla zajištěna výše zmíněná otvírací doba. Překvapuje nás, že toto servisní zázemí zvládne opravit následky i těžkých dopravních nehod, například můžeme vidět autobus s uraženou přídí až k první řadě sedadel pro cestující. Dozvídáme se, že takto rozsáhlé opravy dělá pražský servis už od roku 2009. Do té doby zdejší pobočka pouze zprostředkovala opravu autobusu ve Vídni, kdy byli na těžké bouračky připraveni.

Rozšířeno o minibusy Sprinter

Od začátku ledna mají autobusoví dopravci s vozidly Setra a Mercedes-Benz Sprinter možnost servisovat celý vozový park pod jednou střechou. Pražské zázemí Setry už nabízí opravy také minibusů Sprinter.

V areálu vidíme rovnací stolici na samonosné karoserie autobusů a pojízdná ramena pro fixaci vyrovnávacích členů. Deset stání pro autobusy pražskému servisu plně dostačuje. Nenacházíme však lakovací kabinu, a proto klademe otázku, kdo po opravě zajišťuje finální lakování. Setra má na lakovací práce externí firmu, které udělila vlastní certifikát. Provádí zde audity a spoléhá se na barvy značky Standox.

Repase běží

Pro zajištění co nejkratšího času opravy, a tedy neproduktivního období autobusu, se čím dál více zákazníků uchyluje k repasování některých dílů. Tento systém dokáže proti běžnému rozebrání poškozeného dílu, jeho opravě a montáži ušetřit až několik dní. Nepatrně větší náklady na výměnu repasovaných dílů štědře vynahradí časová úspora. Na základně objednávky předem opravené díly putují do Prahy přes noc. V optimálním případě tedy řidič s autobusem ráno přijede a po několika hodinách ze servisu odjíždí.

Pro tyto případy pražský servis nabízí bezplatnou zápůjčku vozu Smart, aby čekající řidič autobusu mohl využít čas a zajet si, kam potřebuje. K úhradě dostane pouze spotřebované pohonné hmoty.

Motory výjimkou

Výměna za repasované díly neprobíhá u motoru, což je vzhledem k jeho složitosti a závislosti kondice na chování řidiče pochopitelné. Pokud tedy dojde k poruše agregátu, musí ven a je přes noc poslán k opravě. Do deseti dnů by se opravená jednotka měla vrátit a následující den zákazník může odjet.

Vcházíme do dalšího stání, ve kterém se nachází diagnostický kanál. Měří se zde geometrie náprav, nacházíme i brzdovou stolici od firmy Siems a Klein. Ostatní vybavení pochází od společnosti Maha. Kanál neboli montážní jáma také slouží k předávání opravených autobusů, aby si zákazník mohl ověřit kvalitu provedené práce.

Myčka a ekologie

Opravené vozidlo putuje do myčky, použité materiály pak do sektoru věnovaného třídění odpadu. Vidíme, že sekcí pro druhy odpadu je tady mnoho a dochází k jeho pečlivému rozdělování.

Vcházíme do prostoru s tanky pro motorové a převodové oleje, nechybí ani velký zásobník na nemrznoucí směs do chladicího okruhu motoru. Mezi obrovskými barely také nacházíme ty pro použitý olej. Výměna a doplnění oleje nejsou pro pracovníky servisu náročné. Veškerou práci vykonávají sací či tlaková čerpadla, mechanici pouze volí správnou pistoli a vsunují ji do odpovídajícího otvoru v motoru. Mazací tuky se nacházejí v plechovkách pod stojany s olejovými pistolemi.

Další místnost tvoří nástrojárna, myčka jednotlivých dílů a jiné drobné nástroje k úpravám malých či větších dílů.

Megasklad

Míříme do nezbytného zázemí, které v regálech skrývá 8000 položek pro autobusy Setra. Tento sklad také funguje coby centrální pro dalších pět poboček v rámci České republiky. Při objednávce dílu do 15 hodin je součástka v 16.00 odeslána kurýrem tak, aby se následující den v 8 hodin ráno nacházela na konkrétní pobočce. Samozřejmě si lze pro díl dojet a osobně jej vyzvednout. Dlouhá pracovní doba toto ještě rychlejší řešení dovoluje.

PRAŽSKÝ SERVIS V ČÍSLECH
Vstupní investice (mil. eur) 4
Pozemek (m2) 13 000
Zastavěná plocha (m2) 3000

Z HISTORIE

Po oficiálním zahájení výstavby dne 20. dubna 2006 vzniklo v Praze již 40. ServiceCenter v Evropě. Během pěti měsíců plánované doby výstavby byla kromě rozlehlé dílny a skladu náhradních dílů vybudována rovněž dvoupodlažní budova pro kanceláře.

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Lukáše Kovandy: Stomiliardový dluh bez důvěry Komentář Lukáše Kovandy: Stomiliardový dluh bez důvěry

Sto a dvě miliardy korun. O tolik od říjnových voleb…

Ministr Vojtěch dosadil dalšího šéfa fakultní nemocnice Ministr Vojtěch dosadil dalšího šéfa fakultní nemocnice

Ředitelem Fakultní nemocnice Ostrava (FNO) je Evžen…

Japonská Takeda je na prahu největší akvizice v historii země Japonská Takeda je na prahu největší akvizice v historii země

Irská farmaceutická firma Shire je ochotna doporučit svým…

 
 

Přidat názorDiskuse: Reportáž: Servis Setra v Praze

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7? Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7?

Nový Touareg se svými technickými údaji přichází až nyní.

 





 
GTI párty: Jak jsem na okruhu okusil ostré volkswageny, ale auto snů projel až na přilehlé okresce

GTI párty: Jak jsem na okruhu okusil ostré volkswageny, ale auto snů projel až na přilehlé okresce

Dnes 08:00

Jak to vypadá, když se na závodním okruhu sejdou všichni současní členové klanu GTI? Volkswagen nám dal odpověď na jihu Španělska.




Blesk.cz

Eva Decastelo řádila ve svatebním! Chci se znovu vdávat, prohlásila

Eva Decastelo řádila ve svatebním! Chci se znovu…

Sice je už skoro devět let vdanou paní, přesto by chtěla mít ještě alespoň jednu veselku. Herečka a moderátorka…

Diana Kobzanová porodila! Dcera přišla na svět tisíce kilometrů od domova

Diana Kobzanová porodila! Dcera přišla na svět…

Diana Kobzanová (36) přivedla na svět utajovanou dceru! Modelka, která ukázala těhotenské bříško až v 38. týdnu,…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a výsledky zápasů

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a…

Na olympiádě to nakonec těsně nevyšlo, další cíl české hokejové reprezentace je tak jasný: medaile z MS v hokeji…

Bratři Musilové poprvé spolu za Čechy. Děda se bude koukat, věří Adam

Bratři Musilové poprvé spolu za Čechy. Děda se bude…

Pod národními barvami se uskuteční bratrské setkání. Hokejový útočník Adam Musil, který od začátku dubna…

 

Reflex.cz

Generál NATO Pavel: Spojenci nevědí, co si o nás myslet. Češi jsou vlastenci, jen když vyhráváme ve sportu

Generál NATO Pavel: Spojenci nevědí, co si o nás…

Jsme spojenec, který si plní své povinnosti na zahraničních misích, ale není konzistentní v názorech. Tak nás ve…

Babiš žaluje slovenský list a bývalého příslušníka StB, chce milion eur

Babiš žaluje slovenský list a bývalého příslušníka…

Český premiér Andrej Babiš podal žalobu na vydavatele nejčtenějšího slovenského listu Nový Čas za článek z…