30.11. 2014 Svět motorů

Rozhovor s Filipem Sajlerem: Nechápu lidi, kteří jezdí sto přes vesnici

 

Většina lidí ho zná z kuchařského pořadu České televize Kluci v akci. Zasvěcenější však vědí, že Filip Sajler nadevše miluje rychlá auta.

Rychlost mu tak učarovala, že už čtyři roky navléká kromě kuchařského rondonu a manažerského obleku i závodnickou kombinézu a jezdí nejen české mistrovství do vrchu, ale i evropský šampionát. K tomu dokázal rozběhnout u nás nebývalý projekt dobrého jídla a potravin na jednom místě. Právě v jeho Pankráckém rynku jsme si s ním dali schůzku.

Dřív jste vařil, nebo řídil?

No určitě vařil! I když, ono to může být i opačně. Už od deseti jsem občas na polní cestě s tátou vyzkoušel žigulíka. Pokud se tohle dá brát jako řízení, dřív jsem řídil, než vařil.

V kolika letech jste získal řidičák?

Hned jak to šlo. A udělal jsem ho napoprvé. Tajný trénink s tátou přinesl ovoce.

A první kilometry?

Pochopitelně že jsem při první příležitosti tátovi zboural auto. Myslím, že to byl Opel Kadett. Přední světla, kapota. Byl jsem moc rychlej na brzdy. Vyjel jsem od baráku na Smíchově a za deset minut byl s rozbitým autem zase doma. Ale vůz byl pojízdný.

Jaké auto jste si pořídil první?

Volkswagen Polo první generace. Hodně ojetý. Dokonce tak, že jsem si vlastně koupil auta dvě. Jedno mělo dobrou karoserii, druhé motor, tak jsem to dal dohromady. Aspoň jsem se na tom zdokonalil jako mechanik. Táta je povoláním automechanik a hodně mě naučil. Dost mě to bavilo. Kdybych nedělal to, co dělám, bylo by to hezké povolání.

Je pro vás vůz víc než kus plechu?

Určitě. Auto musí mít něco, co mi dělá radost. Já nepotřebuju mít prestižní model, nad kterým by ostatní vzdychali. Pro mě je rozhodující, abych s ním byl já spokojen, abych se do něj těšil. A je jedno, jestli mi tu radost udělá trabant nebo mercedes. Hlavně když mi přináší emoce.

A vaše první polo vám jich dodávalo dostatek?

Bylo skvělé. Z dnešního pohledu to byl možná střep, ale na začátek na učení ideální.

Co následovalo?

Pak jsem měl Mercedes W 115. To bylo auto mého dědy. Po něm ho měl bratranec a od něj jsem si ho koupil já. Dokonce jsem s ním jel do Německa za prací a na benzinových pumpách jsme budili zaslouženou pozornost. Lidé zamačkávali slzy.

A dál?

Kadett. Docela skok. Ale já vždycky chtěl Kadett GSI. Na ten jsem neměl, ale koupil jsem si takovou nižší řadu. Bylo to pěkné, sportovní, ale jen s šestnáctkou pod kapotou. Tím jsem si tehdy udělal velkou radost. Po kadettu jsem si pořídil astru druhé generace. Moc se mi líbila. A pak, protože jsem už chodil se svojí dnešní ženou Gábinou, následovala zase astra, ale už OPC. A to bylo auto, které mě strašně bavilo. Jo, vlastně mezitím jsem měl ještě Alfu 147. To by mě mrzelo, kdybych na ni zapomněl. Sloužila dobře.

Už končíte?

Kdepak. Pak následovalo Audi A3. To auto jsem měl dlouho půjčené od závodníka Petra Vojáčka a pak jsem ho teprve koupil. Prodal jsem ho bráchovi a koupil si opět od Petra Vojáčka BMW 330d. To mi pak zmizelo v plamenech, když Petrovi shořely v Máslovicích garáže. Tak jsem si pořídil Alfu Romeo Brera. Krásné pohodlné auto na dlouhé cesty. Ale jen pro dva. Na breru navázala červená Alfa 159. A potom přišly lahůdky. Společně s tchánem jsme si koupili Alfu 4C a Astru OPC Nürburgring Edition. Alfa 4C, to je óda na automobilovou radost. Jedno z nejlepších aut, v jakém jsem kdy seděl. Úžasné emoce, skvěle se řídí. Závoďák, přitom pohodlný. Nevymlátí z vás duši.

Auta hodně točíte, přitom mluvíte o emocích. Jak se vám pak prodávají?

Docela lehce. Mám ta auta rád, ale všechno má svůj čas. Člověk něco pozná a brzy má chuť na něco nového.

Čím jezdíte teď?

Mám BMW M 135i. Většinu aut jsem si kupoval ojetých, ale tohle jsem si pořídil nové. Jak jsem plný obdivu k tvůrcům Alfy 4C, tak tady také před konstruktéry smekám. Je to malé, svižné, neuvěřitelné auto. Vydává ty správné zvuky a je v něm skvělé svezení.

Myslíte si, že jste nejrychlejší kuchař v republice?

Tak to nevím. Na normálních silnicích určitě ne, na závodních tratích možná.

Jak dlouho vlastně závodíte?

Letos jsem absolvoval čtvrtou sezonu. K vrchům jsem se dostal přes manželku. Ono co dělat jiného, když žena je úspěšná závodnice, stejně jako tchán Martin Jerman, který byl dokonce mistrem Evropy.

To jste začal dost pozdě.

Být při závodech opravdu rychlý a něco dokázat je strašně těžké. Jezdím ve skupině N a tam je konkurence asi největší. Musíte mít nejen talent, ale také něco najezděno a k tomu dobré nářadí. A nakonec stejně rozhoduje hlava. První sezona skončila hrozivou havárií tchána. Když bourá někdo blízký, je to hrozný. Strašně vás to zasáhne. Další sezonu se vybourala Gábina, to bylo ještě horší. To jsem měl pocit, že bychom se na to měli raději vykašlat. Minulou sezonu mi zase vůbec nejelo auto. Až letos mi dal Martin Komárek Mitsubishi Lancer Evo X do skvělé kondice. Fungovalo auto, občas začal fungovat i ten článek mezi volantem a sedačkou a já si vyjel třetí místo v ME v německém Glasbachu. Několikrát jsem letos porazil jak Martina, tak Gábinu, což pro mě moc znamenalo. Jezdí dlouho, umějí to. Gábina závodí deset let, Martin patnáct.

Jaké to je, když vás poráží vlastní manželka?

Je skvělá, jsme ve stejném týmu, přejeme si navzájem úspěch. Ale vyhrát chce každý, jinak by to člověk nedělal.

Boural jste při závodech?

Jen jednou jsem měl malinký ťukaneček v Lanškrouně. Zasekla se mi spojka. Snažím se jezdit co nejrychleji, ale nechci bourat. Když chcete vyhrát, v první řadě musíte dojet do cíle. Na prvním místě mám tedy bezpečnost. Zbytek rodiny, Martin a Gábina, jsou impulzivnější, dokážou víc zatlačit, a občas to nevyjde. Ale mají na to srdce. Kopec, to je sprint, nesmíte udělat žádnou chybu, rozhodují setinky. Každé prořazení vás stojí umístění.

Jaký jste řidič?

Dřív jsem býval trochu divočejší, ale teď už jsem se uklidnil. Možná i díky závodům. Mám sice rád rychlá auta a rychlou jízdu, ale nevyhledávám nebezpečí. Nechápu lidi, kteří jezdí sto přes vesnici. To mi přijde jako úchylárna. Zrovna nedávno jsem někde na okresce předjel auto, pak byla vesnice, předpisově jsem ubral a on mě šmiknul stovkou. To mi hlava nebere.

Jak jste na tom s body?

Zrovna cestou do Glasbachu mi na kontě přistály dva. Na dálnici mi naměřili 153 km/h. Takže zase nic dramatického. Ale stálo to dva tisíce a body. Jel jsem zrovna Alfou 4C a tam člověku noha ujede lehce.

Co vás na silnicích štve?

Řídil jsem na celém světě, ale u nás je stupeň agresivity a bezohlednosti na silnici asi nejvyšší. To i v Itálii nebo Španělsku to má aspoň nějakou úroveň, šarm.

Máte vysněné auto?

Jednou bych chtěl porsche, to je pěkný auto. Líbilo by se mi GT3.

Jak je důležité jídlo za volantem?

Určitě je, kdo není najedený, je nervózní. Nejsem ale příznivcem jedení v autě. Lepší je někde zastavit a dobře se najíst.

Filip Sajler

  • Narozen: 8. července 1979
  • Rodinný stav: Ženatý, manželka Gabriela, dcera Sophie
  • Povolání: Šéfkuchař, podnikatel, moderátor
  • Největší profesní úspěchy: Vařil mj. v předních restauracích v Německu, Singapuru a v USA. Gastronomii a hotelnictví vystudoval na vysoké škole a má titul Ing. Několik let byl členem Českého národního týmu kuchařů a získal řadu medailí z mezinárodních soutěží. Je spolumajitelem firem Perfect Catering a Perfect Canteen. Letos v Praze na Pankráci otevřel kulinářské centrum Pankrácký rynek. Od roku 2005 uvádí pořad o vaření Kluci v akci v České televizi. V roce 2010 soutěžil společně s profesionální tanečnicí Veronikou Šmikovou v tanečním klání StarDance.
  • Závodní kariéra: Poslední čtyři roky se účastní závodů automobilů do vrchu jako součást týmu Liqui Moly Racing, v němž je společně s manželkou Gabrielou a jejím otcem Martinem Jermanem. Na kontě má řadu medailových umístění v domácím i evropském mistrovství.

Autor: Zbyšek Pechr, Svět motorů

Spolupracujeme s TipCars.com
Podpořte své oblíbené weby ve 13. ročníku ankety Křišťálová Lupa Podpořte své oblíbené weby ve 13. ročníku ankety Křišťálová Lupa

I letos jsou v rámci ankety Křišťálová Lupa 2018 – Cena…

Útok v Íránu má třicet obětí. Rúhání obvinil USA Útok v Íránu má třicet obětí. Rúhání obvinil USA

Střelbu patrně zorganizovala místní arabská opozice,…

Vládní strana Jednotné Rusko prohrála další gubernátorské volby Vládní strana Jednotné Rusko prohrála další gubernátorské volby

Kremelská strana Jednotné Rusko utrpěla další porážku v…

 
 

Přidat názorDiskuse: Rozhovor s Filipem Sajlerem: Nechápu lidi,…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Před 40 lety představil Mercedes systém ABS. Demonstroval jej názorně Před 40 lety představil Mercedes systém ABS. Demonstroval jej názorně

Věřili byste, že je to už 40 let od první prezentace…

VW nám ukázal zbraň pro příští dekádu. Srazí cenu elektroaut na minimum VW nám ukázal zbraň pro příští dekádu. Srazí cenu elektroaut na minimum

Nová platforma MEB koncernu Volkswagen je určena výhradně…

 





 
Víte, že Kia staví armádní vozidla? Model Light Tactical Vehicle (LTV) je takové korejské Humvee!

Víte, že Kia staví armádní vozidla? Model Light Tactical Vehicle (LTV) je takové korejské Humvee!

Včera

Kia LTV vznikla na požadavek Ministerstva obrany Jižní Koreje. Na první pohled vypadá jako známý americký armádní vůz HMMWV.




Blesk.cz

Bučková po rozchodu s rybářem Vágnerem: Prchla z Česka!

Bučková po rozchodu s rybářem Vágnerem: Prchla z Česka!

Po více než dvou letech to mezi Eliškou Bučkovou (29) a Jakubem Vágnerem (36) vypadalo na svatbu, místo toho ale…

Ministerstvo chce ušetřit 100 milionů ročně: Známka elektronicky, kontrola kamerami

Ministerstvo chce ušetřit 100 milionů ročně: Známka…

Zavedení elektronických dálničních známek státu ušetří přes 100 milionů korun ročně. ČTK to řekla mluvčí…

 

iSport.cz

Vondrka po loupeži v Brně: Mojí misí je dotáhnout Boleslav co nejdál

Vondrka po loupeži v Brně: Mojí misí je dotáhnout…

Jeho transfer patřil k letním hitům. Michal Vondrka se z Chomutova přestěhoval do Mladé Boleslavi. Stát se…

Slavii dochází hráči. Náš program je nemilosrdný, řekl Trpišovský

Slavii dochází hráči. Náš program je nemilosrdný,…

Dobře věděl, že jeho mužstvo nečeká ve vršovickém derby proti Bohemians nic lehkého. Tím spíš, když slávisté…

 

Reflex.cz

Exceloval jako král Kazisvět, cirkusák Carlo Humberto nebo fanatický jezuita Koniáš. Před sto lety se narodil herec Martin Růžek

Exceloval jako král Kazisvět, cirkusák Carlo…

Kazisvět šestý, z Boží vůle král, mocný panovník a hlava pomazaná. Tak se tituloval herec Martin Růžek v jedné…

Padesát odstínů sirotků aneb morální kýč jedné české europoslankyně

Padesát odstínů sirotků aneb morální kýč jedné české…

Českým mediálním a politickým prostorem již několik dnů rezonuje jako jedno z hlavních témat (ne)přijetí…