31.1. 2016 Petr Barták

Rozhovor s Lucií Borhyovou: Za volantem jsem chlap

 

Řízení auta je pro televizní moderátorku Lucii Borhyovou tak trochu denním chlebem, na cestách stráví spoustu času. Ať už pracovně nebo s rodinou.

Lucie Borhyová je hodně vytížená, čas má rozložený na minuty. Na živo na nás ale působila uvolněně. Stejně jako na televizní obrazovce byla energická a příjemná. A když jsme si začali povídat o autech, úplně pookřála. Během tři čtvrtě hodinky věnované Světu motorů jí neustále zvonil telefon. Nezvedla ho ani jednou.

Co pro vás auto znamená?

Ráda řídím a automobil je důležitou součástí mého života, potřebuji ho k práci i pro rodinu každý den. Prostě si to bez něj nedovedu představit, vždyť v něm trávím hodně času. Jezdím hlavně v Praze, ale cestuji i po Evropě. Občas si připadám jako taxikářka – denně totiž najezdím hodně kilometrů. Auto je tak trochu jako můj dům.

Jak tomu máme rozumět?

Tím, že jsem za volantem velmi často, mám ve voze všechno. Je to kancelář, skladiště i dětský pokoj. Nechybí mi tu nic pro běžný život můj i mých dětí – vozím stále jídlo, pití, knihy, hračky, cédéčka nebo brýle.

Kolik máte najeto?

To se ani neodvažuji odhadnout – budou to desítky tisíc kilometrů ročně.

Kdy jste poprvé usedla za volant?

Řidičský průkaz mám od osmnácti let, jezdit jsem začala v devatenácti. Hodně jsem okoukala od tehdejšího přítele a spoustu se od něj naučila. Reakce auta na mokru, ledu, v běžném provozu. V tom byl pro moje řízení velmi přínosný. A auto mi dokonce i půjčoval.

To je zajímavé, obvykle se první řidičské zkušenosti získávají s otcem. To vás tedy za volant nepustil?

I když byl můj tatínek velkým vzorem, auta mi nepůjčoval. Spoléhal na sebe, v tom jsem po něm. Třeba při cestách na hory nebo k moři nikdy nikoho k řízení nepustil. I když maminka měla také řidičák, za volant si sedla, jen když jsme jely v autě samy – například na společné nákupy.

Jaká za volantem vlastně jste?

Dodržuji pravidla. Nemám ráda bezohledné řidiče. Ty, co se soustřeďují vždy jen na sebe. Vozím děti, takže jezdím velmi opatrně.

Tvrdíte, že jste jako řidička po otci. A co třeba notoricky známé ženské potíže s couváním nebo parkováním?

Problémy při couvání jsem nikdy neměla a nemám, v dnešní době auto navíc dokáže pomoct díky parkovacím senzorům. Tak je to rychlejší a jednodušší.

Necháte se ráda vozit?

Stejně jako ráda řídím, tak naopak nejsem příliš šťastná jako spolujezdec. Vzadu se vozím nerada, občas se mi tam dělá špatně. A vpředu sleduji šoféra. Když se jeho řidičské zvyklosti liší od mých, bývám nervózní. S nelibostí sleduji třeba brzdění na poslední chvíli nebo nebezpečné manévry. Jako spolujezdec jsem klidná jen v případě, že se styl jízdy blíží té mojí. Prostě nejsem-li za volantem, necítím se úplně dobře. Když řídím, vím, že mám všechno ve svých rukou.

Jací jsou čeští řidiči?

Na svých cestách v cizině jsem si nemohla nevšimnout daleko větší ohleduplnosti k ostatním. Jak k řidičům, tak především k chodcům a cyklistům. Když je tamní šoféři vidí, automaticky sundají nohu z plynu, nebo rovnou zabrzdí. Srovnejte to se situací u nás… A stejné je to i za volantem – než vás někdo pustí třeba na hlavní, to je věčnost.

Jak vzpomínáte na svá první auta?

Ze začátku to byly vozy spíše menší – mým vůbec prvním autem bylo twingo, taková nákupní taška. Už tam jsem si spoustu věcí vozila s sebou. Hodně oblíbený byl pak můj další vůz – Peugeot 206 CC. Kabriolet jsem si užívala hlavně v létě, se staženou střechou byla jízda super. Pak už přišla větší auta, napřed Audi A3. To mi sloužilo dobře, ale musela jsem se s ním rozloučit po nezaviněné dopravní nehodě. Vůz byl na odpis, já naštěstí vyvázla bez škrábnutí.

To byl impulz ke změně?

Ano, tato zkušenost mě největší měrou vedla k tomu, že jsem začala více sledovat bezpečnost ve voze a shlédla se v SUV. Nejdříve jsem si oblíbila BMW X3, pak přešla na větší X5. A v současnosti jezdím Hyundaiem ix35.

A co jízda na motorce?

Motocykly respektuji, velmi se mi líbí jako stroje. Řídí i spousta mých přátel, ale na nich mám prostě strach. Zkusila jsem to jako spolujezdec s tatínkem, necítím se však dobře. Třeba když stojíme na červené a okolo nás je spousta aut, neubráním se pocitu, že některé najede na nás.

Jaké jsou vaše zkušenosti s policií?

Nikdy se mi nestalo, že bych měla výhody nebo úlevy. Policie ke mně pokaždé při kontrolách přistupovala jako ke každému jinému řidiči.

Splnila jste si nějaký motoristický sen?

Protože se mi líbí rychlá jízda, uvítala jsem možnost svézt se na uzavřeném okruhu v Mostě. Líbilo se mi to, na trati nás bylo jen pár. Tady jsem skutečně dosáhla své nejvyšší rychlosti za volantem. Kolik to tenkrát bylo, to si už nevybavím. Ale v dnešním provozu na běžných silnicích dodržuji rychlostní limity.

A nějaké další zážitky?

Líbí se mi veterány, ty jejich spanilé jízdy při velkých akcích. Moc pěkné. Užila jsem si třeba řízení původní staré corvetty, krásně červené. Báječná byla také výhra v golfovém turnaji – byla jí na víkend zapůjčená úplně nová oranžová corvette, s níž jsme si udělali výlet do Mnichova. Byla krásná, nádherně jela, my všude středem pozornosti, protože auto se každému líbilo a tehdy bylo neokoukané. Přesto mi víkend s corvettou stačil, vlastnit bych ji nechtěla. Je na mě moc nízká.

Co byste vzkázala mužům, kteří se na ženy za volantem dívají spatra?

Že bychom si to mohli v řízení rozdat. Třeba bych jim dokázala, že všechny řidičky nelze strkat do jednoho pytle!

Lucie Borhyová

  • 37 let
  • Moderátorka TV Nova od roku 1998 (Televizní noviny, Víkend).
  • Vidět je i mimo televizi (například ceny TýTý, Český slavík, Motocykl roku, Fotbalista roku) a na dalších společenských, sportovních i charitativních akcích (například Srdce patří dětem).
  • Podporuje nadační fond Dobrý anděl.
  • Mezi její záliby patří golf, lyžování, tanec, fotografování či malování.
Spolupracujeme s TipCars.com
Eurokomisařka Bieńkowská vyzvala Volkswagen k odškodnění zákazníků v Evropě Eurokomisařka Bieńkowská vyzvala Volkswagen k odškodnění zákazníků v Evropě

Eurokomisařka pro vnitřní trh Elžbieta Bieńkowská dnes…

Dubaj za 71 miliard prodlouží své metro. Připravuje se na Expo Dubaj za 71 miliard prodlouží své metro. Připravuje se na Expo

Kontrakt na prodloužení městského systému metra v Dubaji…

Počet obětí útoku v Istanbulu vzrostl na 41, zraněných je 239 Počet obětí útoku v Istanbulu vzrostl na 41, zraněných je 239

Sebevražední atentátníci zabili v úterý večer na…

Protonové centrum se po několikaletých sporech dohodlo s VZP Protonové centrum se po několikaletých sporech dohodlo s VZP

Soukromá ozařovací klinika Protonové centrum Praha…

 
 

Přidat názorDiskuse: Rozhovor s Lucií Borhyovou: Za volantem jsem chlap






Doporučujeme
Legendy východního bloku: Rychle a zběsile Legendy východního bloku: Rychle a zběsile

Sportovní automobil byl podle mnohých komunistů buržoasní…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Fotogalerie: Festival rychlosti v Goodwoodu 2016 Fotogalerie: Festival rychlosti v Goodwoodu 2016

Uplynulý víkend patřil dalšímu ročníku festivalu…

Škoda Fabia Kofola: Nová limitovaná edice zahrnuje 99 exemplářů Škoda Fabia Kofola: Nová limitovaná edice zahrnuje 99 exemplářů

Škoda představila limitovanou edici Kofola určenou pro…

 



Autoslevy


Související články
Byli jsme na soutěži mechaniků: Profíci se koncentrují Byli jsme na soutěži mechaniků: Profíci se koncentrují

Jakým způsobem mezi sebou soupeří pracovníci servisní a…

Can-Am Spyder F3 Limited Special Series: V závětří Can-Am Spyder F3 Limited Special Series: V závětří

Tříkolky Can-Am Spyder se letos opět sjely na rakouský…

 



 
Legendy východního bloku: Ty nejzajímavější pětidveřové modely

Legendy východního bloku: Ty nejzajímavější pětidveřové modely

Včera

Hatchbacky dnes patří mezi nejoblíbenější druhy karoserie. Zatímco na Západě už v sedmdesátých letech byly trendem, na Východě teprve nastupovaly.




Blesk.cz

Kamery zachytily teroristy před útokem. „Není proti nim obrany,“ bojí se expert

Kamery zachytily teroristy před útokem. „Není proti…

Sebevražední atentátníci zabili v úterý večer na Atatürkově letišti v Istanbulu 41 lidí a přes 239 dalších osob…

Po 10 letech svítá chudým šance na bydlení. Marksová se Šlechtovou končí válku

Po 10 letech svítá chudým šance na bydlení. Marksová…

Ministerstva práce a sociálních věcí a místního rozvoje zakopala válečné sekery. Alespoň prozatím. Po několika…

 

iSport.cz

Nabídka Plzně? Wow! Nechtěl jsem promrhat šanci, říká posila Hromada

Nabídka Plzně? Wow! Nechtěl jsem promrhat šanci,…

Jako šestnáctiletý vyrazil za zkušenou do Juventusu Turín, kde každý týden potkával Pavla Nedvěda. Teď se…

Schick o přestupu: Na Itálii bych si věřil. Konkurence je i ve Spartě

Schick o přestupu: Na Itálii bych si věřil.…

Osm ligových tref na hostování v Bohemians Praha a také za reprezentaci do 21 let udělalo divy. Kolem…

 

Reflex.cz

Babišovy koblihy v ohrožení nejsou, ale dárci ANO se musí zmenšit či rozmnožit

Babišovy koblihy v ohrožení nejsou, ale dárci ANO se…

Prázdné stranické pokladny a snaha podvázat bezedný měšec miliardáře Andreje Babiše a ředitelíčků jeho firem…

Den nezávislosti 2: Kolik klišé se dá narvat do jednoho velkofilmu?

Den nezávislosti 2: Kolik klišé se dá narvat do…

Roland Emmerich byl kdysi dávno braný jako král filmových megalomanů. Kde ostatním stačilo ohrožení města, on…