Rozhovor s Marcem Comou: Afrika už ne

 

Španěl Marc Coma vyhrál Rallye Dakar pětkrát v sedle motocyklu. Počínaje letošním rokem se stal sportovním ředitelem slavného podniku.

Soutěž s legendární hlavou beduína ve znaku je stále vnímána jako významná ikona motoristického sportu. Nebylo tedy od věci popovídat si s člověkem, který zná Dakar z obou stran.

Co můžete říci k trase Dakaru 2017?

Poprvé pojedeme přes Paraguay, devětadvacátou zemi v dějinách Dakaru. Čeká nás cesta přes severní část Argentiny a opět navštívíme hlavní město Bolívie La Paz, kde má závod velkou publicitu. Věřím, že jsme zvolili přitažlivá místa. Skončíme v Buenos Aires, kde má soutěž stále aktivní jméno.

Bráníte se návratu do Afriky?

Absolvovat maraton na severu Afriky není kvůli nebezpečné geopolitické situaci bohužel možné. Osobně bych byl rád, kdyby se v příštích letech objevila šance se tam vrátit. Teď však musíme myslet na bezpečnost.

Budou se teritoria Dakaru střídat?

Trasa se neustále vyvíjí a na konci každého ročníku se mluví o možnosti využití jiných destinací. Hledáme nové oblasti. Filozofie Dakaru spočívá v neustálé evoluci, ale proti nám stojí to, co se děje v jednotlivých částech planety.

Jak tedy vidíte budoucnost soutěže?

Je hodně těžké zajistit podporu vlád, naplánovat trasu a její bezpečnost. Není to tak snadné, jak se na první pohled zdá.

Bylo dobré zrušit Dakar v roce 2008 a přestěhovat ho z Afriky do Jižní Ameriky?

Pro mě to tehdy bylo dobré rozhodnutí. Byl jsem jezdec a neměl dostatek informací. Dnes je situace v tamních regionech dokonce ještě horší. Pro bezpečnost jezdců i celé kolony účastníků bylo lepší soutěž stopnout.

V čem se změnil váš přístup, když nesedíte na motocyklu?

Stále jsem členem dakarské rodiny a miluji všechno, co v rámci projektu dělám. Zodpovídám za spoustu rozhodnutí, mám větší odpovědnost a nečiní mi to problém.

Chybí vám závodění?

Už ne. Na motorce jsem dosáhl mnoha úspěchů, teď mě naplňuje možnost pomáhat soutěži.

Co všechno víte o českých závodnících?

Už to nejsou jen kamiony. Máte silné zastoupení ve všech dalších kategoriích, vždyť jste letos byli pátou nejpočetnější zemí. Proto jsme také záhy po premiérové prezentaci dalšího ročníku přijeli do Prahy, abychom ho představili ve vaší zemi.

Vrátí se Dakar ke kořenům bez satelitní navigace GPS, nebo je to už navždy obchodní a komerční záležitost?

Vývoj se nedá zastavit, ať jde o cokoliv. Podle mě to půjde ještě hodně kupředu. Musíme najít dobrý kompromis mezi starou technikou a zároveň zachovat duch Dakaru. Ale ve spojitosti s novinkami jako GPS je to těžké skloubit a uchovat smysl soutěže.

Měl jste někdy na Dakaru strach?

Spíše bych mluvil o respektu. Musíte být soustředěni na všechno, co děláte, protože jedete značnou rychlostí. Opravdu těžké okamžiky si nevybavuji, byl to však často pořádný adrenalin.

Kdo je historicky největší osobností Dakaru?

Těžko vyzvednout jednoho člověka. Bylo hodně dobrých závodníků, kteří vytvářeli historii soutěže.

A co třeba devítinásobný mistr světa v rallye Sebastien Loeb?

Všichni jsme pyšní na to, že přichází nová generace závodníků. Jedná se o šampiony z rallye nebo motocyklového endura. Jsou hodně konkurenceschopní, mají potenciál porážet ostřílené borce Dakaru a dokazují, jak může být tato soutěž ještě rychlejší.

Marc Coma

  • Narozen: 7. 10. 1976
  • Povolání: sportovní ředitel Rallye Dakar
  • Úspěchy: vítěz Rallye Dakar (2006, 2009, 2011, 2014 a 2015), šestinásobný mistr světa v dálkových rallye
Spolupracujeme s TipCars.com
Ministerstvo zahraničí USA souhlasí s prodejem vrtulníků české armádě Ministerstvo zahraničí USA souhlasí s prodejem vrtulníků české armádě

Ministerstvo zahraničí Spojených států vyslovilo souhlas…

Fintechový Revolut posiluje v Česku byznys, chce zdvojnásobit počet klientů Fintechový Revolut posiluje v Česku byznys, chce zdvojnásobit počet klientů

Britský hráč hodlá do konce roku zdvojnásobit počet svých…

Tesla bude vyrábět v Číně, jako první automobilka bude mít závod ve výlučném vlastnictví Tesla bude vyrábět v Číně, jako první automobilka bude mít závod ve výlučném vlastnictví

Americký výrobce elektromobilů Tesla bude vyrábět v Číně,…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před…

Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron? Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron?

Čekání je skoro u konce. Vážný soupeř pro superauto…

 





 
Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Dnes 18:50

S rostoucí nabídkou je pro výrobce stále těžší vymýšlet názvy svých aut. Z toho důvodu najímají různé specialisty nebo zakládají speciální oddělení zaměřená na tuto problematiku.




Blesk.cz

Exorcismus ve 21. století: Vymítání ďábla je častější, než si myslíte

Exorcismus ve 21. století: Vymítání ďábla je…

Ačkoli někdo může mít tzv. exorcismus, tedy vymítání ďábla, za praktiky minulosti, není tomu tak. Dodnes jsou…

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest sdílí na internetu: Své vypracované tělo ukázal i v Praze

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest…

Matt Olesiak (28) je nejen úspěšný doktor, ale také miláček internetu. Matt, který pochází z Varšavy, ale…

 

iSport.cz

Skoro jsem nespal, přiznal Šilhavý po Liberci. Pochválil rozjetou Plzeň

Skoro jsem nespal, přiznal Šilhavý po Liberci.…

Trenér Jaroslav Šilhavý připustil, že po nedělní domácí porážce 1:2 s Libercem, která byla po 36 zápasech jeho…

Zamořeno zámořím. Levní hráči z Kanady tu kazí ceny, tvrdí Ihnačák

Zamořeno zámořím. Levní hráči z Kanady tu kazí ceny,…

Evropu má procestovanou. A nepotřebuje k tomu cestovky, Brian Ihnačák (32) se zaměřením na ofenzivní hokejovou…

 

Reflex.cz

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

Začíná to vypadat, že sestavování nové vládní koalice není tentokrát až tak důležité jako po jiných volbách.…

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí, ale často volí zcela iracionálně. Smiřme se s tím

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí,…

Řečeno s klasikem – Volby dopadly tak, jak dopadly, jelikož lidé volili tak, jak volili. Ano, autorem…