Rozhovor s Marcem Comou: Afrika už ne

 

Španěl Marc Coma vyhrál Rallye Dakar pětkrát v sedle motocyklu. Počínaje letošním rokem se stal sportovním ředitelem slavného podniku.

Soutěž s legendární hlavou beduína ve znaku je stále vnímána jako významná ikona motoristického sportu. Nebylo tedy od věci popovídat si s člověkem, který zná Dakar z obou stran.

Co můžete říci k trase Dakaru 2017?

Poprvé pojedeme přes Paraguay, devětadvacátou zemi v dějinách Dakaru. Čeká nás cesta přes severní část Argentiny a opět navštívíme hlavní město Bolívie La Paz, kde má závod velkou publicitu. Věřím, že jsme zvolili přitažlivá místa. Skončíme v Buenos Aires, kde má soutěž stále aktivní jméno.

Bráníte se návratu do Afriky?

Absolvovat maraton na severu Afriky není kvůli nebezpečné geopolitické situaci bohužel možné. Osobně bych byl rád, kdyby se v příštích letech objevila šance se tam vrátit. Teď však musíme myslet na bezpečnost.

Budou se teritoria Dakaru střídat?

Trasa se neustále vyvíjí a na konci každého ročníku se mluví o možnosti využití jiných destinací. Hledáme nové oblasti. Filozofie Dakaru spočívá v neustálé evoluci, ale proti nám stojí to, co se děje v jednotlivých částech planety.

Jak tedy vidíte budoucnost soutěže?

Je hodně těžké zajistit podporu vlád, naplánovat trasu a její bezpečnost. Není to tak snadné, jak se na první pohled zdá.

Bylo dobré zrušit Dakar v roce 2008 a přestěhovat ho z Afriky do Jižní Ameriky?

Pro mě to tehdy bylo dobré rozhodnutí. Byl jsem jezdec a neměl dostatek informací. Dnes je situace v tamních regionech dokonce ještě horší. Pro bezpečnost jezdců i celé kolony účastníků bylo lepší soutěž stopnout.

V čem se změnil váš přístup, když nesedíte na motocyklu?

Stále jsem členem dakarské rodiny a miluji všechno, co v rámci projektu dělám. Zodpovídám za spoustu rozhodnutí, mám větší odpovědnost a nečiní mi to problém.

Chybí vám závodění?

Už ne. Na motorce jsem dosáhl mnoha úspěchů, teď mě naplňuje možnost pomáhat soutěži.

Co všechno víte o českých závodnících?

Už to nejsou jen kamiony. Máte silné zastoupení ve všech dalších kategoriích, vždyť jste letos byli pátou nejpočetnější zemí. Proto jsme také záhy po premiérové prezentaci dalšího ročníku přijeli do Prahy, abychom ho představili ve vaší zemi.

Vrátí se Dakar ke kořenům bez satelitní navigace GPS, nebo je to už navždy obchodní a komerční záležitost?

Vývoj se nedá zastavit, ať jde o cokoliv. Podle mě to půjde ještě hodně kupředu. Musíme najít dobrý kompromis mezi starou technikou a zároveň zachovat duch Dakaru. Ale ve spojitosti s novinkami jako GPS je to těžké skloubit a uchovat smysl soutěže.

Měl jste někdy na Dakaru strach?

Spíše bych mluvil o respektu. Musíte být soustředěni na všechno, co děláte, protože jedete značnou rychlostí. Opravdu těžké okamžiky si nevybavuji, byl to však často pořádný adrenalin.

Kdo je historicky největší osobností Dakaru?

Těžko vyzvednout jednoho člověka. Bylo hodně dobrých závodníků, kteří vytvářeli historii soutěže.

A co třeba devítinásobný mistr světa v rallye Sebastien Loeb?

Všichni jsme pyšní na to, že přichází nová generace závodníků. Jedná se o šampiony z rallye nebo motocyklového endura. Jsou hodně konkurenceschopní, mají potenciál porážet ostřílené borce Dakaru a dokazují, jak může být tato soutěž ještě rychlejší.

Marc Coma

  • Narozen: 7. 10. 1976
  • Povolání: sportovní ředitel Rallye Dakar
  • Úspěchy: vítěz Rallye Dakar (2006, 2009, 2011, 2014 a 2015), šestinásobný mistr světa v dálkových rallye
Spolupracujeme s TipCars.com
Řidiči autobusů budou stávkovat. Chtějí dostat víc Řidiči autobusů budou stávkovat. Chtějí dostat víc

Stávka řidičů linkových autobusů kvůli nízkým mzdám se…

Chovanec se dohodl s Babišem. Platy policistů a hasičů porostou Chovanec se dohodl s Babišem. Platy policistů a hasičů porostou

Policisté, hasiči, celníci či vězeňští dozorci si od…

Fotokvíz: Poznáte lokomotivy, které křižují Českou republiku? Fotokvíz: Poznáte lokomotivy, které křižují Českou republiku?

Lachtan,Laminátka,Brejlovec, Bardotka, Plecháč, Krokodýl,…

Jaderný obr, který chtěl dostavět Temelín, vyhlásil bankrot Jaderný obr, který chtěl dostavět Temelín, vyhlásil bankrot

Americký dodavatel jaderných technologií Westinghouse…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

 






 
VW Arteon odhalil technická data. Jak rychlý je nástupce Passatu CC?

VW Arteon odhalil technická data. Jak rychlý je nástupce Passatu CC?

Dnes 12:49

Nástupce Volkswagenu (Passat) CC bude v době zahájení prodeje dostupný výhradně s dvěma vrcholnými motory, 2.0 TDI a 2.0 TSI.




Blesk.cz

Boeing se 141 lidmi zachvátily plameny. „Letadlo se nezastavitelně řítilo“

Boeing se 141 lidmi zachvátily plameny. „Letadlo se…

Peruánský komerční let se 141 lidmi na palubě byl nucen v noci z úterý na středu nouzově přistát poté, co se u…

Je líný, tvrdil lékař rodičům. Adámkovi (4) pak našli nevyléčitelnou nemoc

Je líný, tvrdil lékař rodičům. Adámkovi (4) pak…

Adámek (4) se narodil jako zdravý kluk a nic nenasvědčovalo tomu, že je něco v nepořádku. Když mu byly tři…

 

iSport.cz

Dojemné loučení se Strachovou! Budeš mi chybět, smutní slovenská hvězda

Dojemné loučení se Strachovou! Budeš mi chybět,…

Mají toho hodně společného. Obě už s třicítkou za zády, obě šťastně vdané, obě překonaly spoustu zdravotních i…

Zlomí rekord? Začíná hon na Neymara a spol., cena nejde pod tři miliardy

Zlomí rekord? Začíná hon na Neymara a spol., cena…

Jaro je sotva v rozpuku, světové velkokluby už se ale chystají rozbít prasátko a rozjet pořádné letní utrácení.…

 

Reflex.cz

Babiš to dal bez Andreje

Babiš to dal bez Andreje

Ministr financí Andrej Babiš jde, jak je ostatně jeho zvykem, s lidem. Sotva se rozjela EET, už se začalo v…

Meteorologové uznali nový typ mraku, pojmenovali ho „Drsňák“

Meteorologové uznali nový typ mraku, pojmenovali ho „Drsňák“

Je to jako když vzhlédnete do rozbouřeného moře. Shluky oblaků jsou malé a pravidelné a působí místy až děsivě.…