Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

ŘSD: autem cestujeme rychleji než před 17 lety

Ondřej Láník
Diskuze (32)
Od roku 1990 se jízdní doby na hlavních tazích v České republice zkrátily o dvě hodiny, v roce 2010 to bude dokonce přes tři hodiny...

Vysoká dynamika výstavby dopravní infrastruktury, rychlejší a kvalitnější vozový park a zvýšení rychlostních limitů v roce 1997 mimo obec - to jsou hlavní důvody rychlejší silniční dopravy v České republice. Zatímco v roce 1990 zvládnul řidič cestu z Prahy do Ostravy za 3 hodiny a 43 minut, o 17 let později, tedy v letošním roce, ujede stejnou vzdálenost za 2 hodiny a 51 minut. Významnou úsporu času získá řidič i na jiných trasách, například z Prahy na německé hranice nebo Hradce Králové.

"Jsme si vědomi toho, že náš průzkum nekalkuluje s uzavírkami či nehodami, se kterými je v reálném životě potřeba počítat. Je to prostý výpočet vzdálenosti a rychlosti, který ovšem těm zapomnětlivějším z nás připomíná jak se za poslední období změnila česká dálniční síť a jaké investice jsme museli vynaložit. Úspory desítek minut každého z nás jsou v makroekonomickém pojetí ohromné," říká generální ředitel ŘSD Alfred Brunclík.

Ještě v roce 1990 mohl řidič při cestě na německé hranice využít pouze 28 kilometrů dálnice maximálně do Berouna. V roce 1997 bylo v provozu již 130 kilometrů, od roku 2006 lze pohodlně cestovat po dálnici až na hranice do Rozvadova přímo z Prahy. Úspora na této trase dosáhla v rozmezí let 1990 a 2007 celých 37 minut.

Podobných úspor v čase při cestování může řidič získat i na dalších trasách v České republice. Jednotlivé úspory charakterizuje následující tabulka.

Trasa199020072010
Praha - Ostrava3 h, 43 min2 h, 51 min2 h, 30 min
Praha - Rozvadov1 h, 47 min1 h, 10 min1 h, 10 min
Praha - Cínovec/Petrovice1 h, 15 min58 min42 min
Praha - Hradec Králové1 h, 4 min47 min42 min
Praha - České Budějovice1 h, 43 min1 h, 40 min1 h, 16 min

Časy v tabulce jsou měřeny za předpokladu dodržování maximální povolené rychlosti mezi jednotlivými městy a bez zajíždění do center.

Největší úsporu času od roku 1990 získal řidič na trase mezi Prahou a Ostravou (52 minut), kde byly otevřeny nové úseky dálnice D1 a rychlostní silnice R35. V současné době finišuje výstavba dálnice D47 a proto v roce 2009 dosáhne úspora času rekordních 73 minut.

O více jak půl hodinu rychleji se cestuje mezi Prahou a Rozvadovem na bavorské hranice (směr Norimberk či Mnichov) díky již zcela dokončené dálnici D5. Stejný případ je cestování na saské hranice (směr Drážďany či Berlín), kdy v roce 1990 se ještě nedalo využít dálnice. Díky novému tahu D8 nyní řidič uspoří téměř 20 minut, po konečném dokončení v roce 2010 to bude již přes půl hodiny.

Výrazného posunu v roce 2010 se řidiči dočkají také na dálnici D3, kde bude možné získat k dobru téměř půl hodiny ve srovnání s rokem 1990. Po úplném dokončení tahu D3 bude úspora času na cestě do Českých Budějovic dokonce 40 minut.

Podle generálního ředitele ŘSD rychlejší výstavba a s tím současně i cestování po českých silnicích a dálnicích významně pomůže k lepší mobilitě celé veřejnosti. "Lidé budou mít možnost cestovat za prací na mnohem vzdálenější místa, aniž by je to stálo velké množství času. To má efekt nejen na rostoucí ekonomiku, ale především na snižování nezaměstnanosti v jednotlivých regionech," uzavírá Alfred Brunclík.

Ondřej Láník
Diskuze (32)
12. 5. 2007 08:19
Re: To je ale smůla
A máš vůbec auto? >:D >:D
11. 5. 2007 17:07
Re: Zlín - Otrokovice
>:D >:D
11. 5. 2007 15:17
Re: Zlín - Otrokovice
:yes: :yes: :yes: >:D >:D >:D
Avatar - superkutil
11. 5. 2007 15:12
Výstavba obchvatu Černáho mostu v Praze.
můžete mi někdo vysvětlit proč se staví včetně komplikované křižovatky ve Kbelích a proč se raději peníze nepoužijí na vybudování spojky z D8 (Chabry) na dálnici na Mladou Boleslav? Vždyť ten by mnohem líp pomohl odklonit tranzit z Letňan, Kbel a Černého mostu.
Avatar - superkutil
11. 5. 2007 15:09
To je sporné.
Jezdím kolem Prahy do 100km a po Praze, Sice pár dálnic přibylo, ale většinou je to spíše pro přístup ze zhraničí do ČR. A to nepociťuji. Naopak dojet kamkoliv trvá určitě déle jak před 17leta a to proto, že silnice jsou zastaralé a přetížené, protože silnice zaplnily kamióny které nesmyslně vozí zboží sem-tam. Hodně přibylo i tranzitních vozů. Okolo mého domu jezdí denně 20tis. kamiónů a přes 100tis. aut. Před 17lety jich projelo 1000x míň. Výstavba silnic a dálnic je v ČR nedostatečná, v Praze stále není okruh, který plánoval a začal stavět už Hitler a to jen proto, že se posranci a politici nedokáží dohodnout, jak ho postavit, aby z toho měli soukromně co největší zisk. 8-s Pokud to půjde takhle dále, tak se doprava v Praze a okolí úplně zastaví. Jedině, že by se o 300% zvýšila spotřební daň na palivo nebo by byl vjezd do Prahy placený.