Schvalování typu traktorů a jejich přívěsů: Změny po 11 letech

 

Od ledna letošního roku platí pro schvalování nových typů traktorů a jejich přípojných vozidel nařízení EU 167/2013.

Požadavků na konstrukci traktorů a jejich přívěsů, motocyklů, tří a čtyřkolek značně přibylo. Jak ověřit, že respektujeme novou regulaci?

Rámcové směrnice pro schválení vozidel v Evropské unii, týkající se zejména traktorů a jejich přívěsů i motocyklů, byly vydány jako jedny z prvních v této oblasti - již dříve byla tato možnost uzákoněna pro osobní auta. Tím umožňovaly princip schválení vozidla v jednom státě EU a následnou povinnou akceptaci schválení ostatními členskými státy. Tento postup se oficiálně nazývá schválení typu, běžně pak globální homologace.

Rámcové směrnice 2003/37/ES pro traktory a jejich přívěsy a návěsy (2002/24/ES pro motocykly, tří a čtyřkolky) po více než deseti letech značně zastaraly. Zejména po vydání rámcové směrnice 2007/46/ES, která definovala postupy schvalování pro všechna osobní a nákladní vozidla, autobusy, přívěsy a návěsy, bylo evidentní, že i oblast motocyklů a zemědělských vozidel potřebuje větší změnu. Je potřeba také říci, že směrnice 2007/46/ES prochází od svého vzniku častými modernizacemi, což nebyl případ rámcových směrnic 2002/24/ES pro motocykly a 2003/37/ES k traktorům a jejich přípojným vozidlům. Větší změna byla opravdu nutná.

Nařízení místo směrnic

Přístup EU k vydávání regulačních aktů pro schvalování vozidel se v mezidobí také změnil. Dříve jsme hovořili o směrnicích, nyní tuto oblast regulují nařízení EU. Nové regulační akty jsou proto nařízeními. Ke schvalování zemědělských a lesnických vozidel a dozoru nad trhem s těmito vozidly vyšlo Nařízení evropského parlamentu a Rady (EU) č. 167/2013 ze dne 5. února 2013. Další Nařízení evropského parlamentu a Rady (EU) č. 168/2013 ze dne 15. ledna 2013 mluví o schvalování dvoukolových nebo tříkolových vozidel a čtyřkolek a dozoru nad trhem s těmito vozidly.

Traktory a přípojná vozidla

Pro tato vozidla vyšlo nařízení 167/2013 a dále hlavně tzv. doplňující nařízení, která jsou celkem čtyři (1322/2014 o konstrukci a obecných požadavcích, 2015/68 o požadavcích na brzdění, 2015/96 týkající se emisí, výkonu i hluku a nařízení 2015/208 o funkční bezpečnosti).

K nařízení 167/2013 bylo vydáno ještě jedno tzv. prováděcí nařízení (2005/504), které definuje administrativní požadavky na schválení typu. Vstupem v platnost tohoto nařízení, tedy 31. března 2015, započala možnost žádat a vydávat EU schválení typu podle nařízení 167/2013. Výrobci mohli ještě do 31. 12. 2015 žádat o schválení dle staré směrnice 2003/37/ES; od 1. 1. 2016 již musejí pro nové typy použít 167/2013.

Technické změny

Nařízení 167/2013 definuje mírně odlišně kategorie vozidel T (zemědělské a lesnické traktory). Zavádí pro každou kategorii ještě podkategorii „a“ a „b“, přičemž „a“ je podkategorie pro vozidla o maximální rychlosti do 40 km/h, „b“ pak pro vozidla nad 40 km/h. Toto umožňuje vydat EU schválení typu pro „rychlé“ traktory, což dříve nebylo možné.

Dále je definován rámec pro schvalování přípojných vozidel kategorie R, výměnných tažených zařízení kategorie S a pásových traktorů kategorie C. Ani těmto kategoriím vozidel nebylo možné dříve udělit globální homologaci a i pro tato vozidla platí rozdělení do podkategorií „a“ a „b“ podle jejich maximální rychlosti. Zemědělská a lesnická vozidla lze schvalovat také ve více stupních stavby, tzn. jako podvozek určený k dostavbě a následně nástavbu.

Nástup Stage IV

Dle nařízení 2015/96, které se odvolává na směrnice 97/68/EC a 2000/25/EC, je možné schválit jen vozidla s emisním stupněm Stage IV. Tato emisní úroveň, i přes rozdílnou metodiku měření, odpovídá přibližně emisnímu stupni Euro VI pro nákladní vozidla.

Zpřísnily se požadavky na brzdový systém „rychlých“ traktorů. Vozidla s nejvyšší rychlostí nad 60 km/h musejí být vybavena systémem ABS a plnit v podstatě požadavky shodné s požadavky pro nákladní vozidla. Vozidla s max. rychlostí mezi 40 a 60 km/h budou muset být vybavena ABS až po roce 2020.

Pro traktory s kabinou jsou nově stanoveny požadavky na hořlavost materiálů, ze kterých je kabina vyrobena; pro případ požáru se navíc řeší i velikost a počet únikových východů.

Vyšší bezpečnost

Byly zpřísněny požadavky na ochranu před mechanickým nebezpečím v podobě ochrany před zachycením rotujícími částmi, ochranu a způsob vedení vysokotlakých hydraulických rozvodů a jejich značení, a také na vnitřní a vnější výčnělky.

U určitých vozidel jsou zavedeny požadavky na ochranu posádky před padajícími objekty a objekty které mohou proniknout do kabiny zepředu, z boku nebo zezadu.

Dozor nad trhem

Přestože jsou opatření dozoru součástí názvu obou nařízení, jsou mu věnovány jen krátké odstavce vyjadřující obecně základní požadavky a dále články specifikující funkci zmocněnce výrobce pro dozor nad trhem. Tento zmocněnec musí mít přístup k příslušným dokumentacím a musí spolupracovat se schvalovacími orgány nebo orgány pro dozor nad trhem, pokud o to požádají, na činnostech, jejichž cílem je vyloučit závažná rizika vyvolaná vozidly, systémy, konstrukčními částmi, samostatnými technickými celky, díly nebo zařízeními. Ustanovení o povinnostech vnitrostátních orgánů v oblasti dozoru nad trhem jsou v těchto nařízeních uvedena konkrétněji, než odpovídající ustanovení nařízení (ES) č. 765/2008. Z pohledu schvalovacích autorit je potřeba zajistit existenci a funkci orgánů dozoru nad trhem a z pohledu výrobců je třeba vědět, že jejich výrobky budou zkoumány a přezkušovány více, než se tomu dělo v současnosti při kontrolách schopnosti výroby, prováděných nejčastěji technickými zkušebnami z pověření schvalovacích orgánů.

Dovozci a distributoři

V části věnované importérům a jejich distribučním sítím jsou stanoveny podmínky pro uvádění vozidel, systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků na trh a pro nakládání s dokumenty s tím souvisejícími.

Zvláštní pozornost je věnována výrobkům, které nejsou ve shodě s platnými požadavky nebo představují závažné nebezpečí. Dále stanoví případy, kdy se povinnosti výrobců vztahují na dovozce a distributory.

Informace o údržbě

Co je již povinné v kategoriích M a N, že výrobce je povinen poskytnout přístup k datům o opravách a údržbě, také již platí pro traktory a motocykly. Jsou podrobně stanoveny povinnosti výrobce vzhledem k samostatným provozovatelům, ať už jde o rozsah přístupu k informacím či o způsoby jeho poskytování, dále vykonávání těchto povinností v případě více držitelů schválení typu a rámcově též o možnosti účtování přiměřeného poplatku. Zvláště jsou též zmíněny účely výroby a údržby náhradních dílů a dílů pro údržbu a diagnostických přístrojů a zkušebních zařízení kompatibilních se systémem OBD.

TÜV SÜD Czech

Společnost TÜV SÜD Czech je pověřena Ministerstvem dopravy ČR i jinými schvalovacími úřady jako technická zkušebna pro provádění zkoušek dle všech výše zmíněných regulačních aktů. Nabízí proto výrobcům zemědělských a lesnických vozidel a také motorek, tří a čtyřkolek komplexní služby od počátečních konzultací, přes provedení všech zkoušek, až po zajištění EU schválení typu na jednom z vybraných schvalovacích orgánů.

Společné požadavky

Dosavadní rámcové směrnice obsahují poměrně stručná správní ustanovení týkající se schvalování a následně odkazy na jednotlivé směrnice, pokud jde o technické požadavky. Také po stránce formálních požadavků jsou značně stručné. Obsahují jen vzor informačního dokumentu, vzor prohlášení o shodě a vzor certifikátu schválení typu. Naproti tomu nová rámcová nařízení obsahují značně rozšířená správní ustanovení, některá nová témata, jako jsou požadavky na opatření vykonávaná orgány dozoru nad trhem, povinnosti dovozců a distributorů, ochranné doložky a postupy, poskytování technických informací, přístup k informacím o opravách a údržbě, určení a oznámení zkušeben.

Autor: Martin HRON, TÜV SÜD Czech

Spolupracujeme s TipCars.com
Z Afghánistánu se nestahujme, říkají bývalý ministr a exnáčelník armády Z Afghánistánu se nestahujme, říkají bývalý ministr a exnáčelník armády

Česká republika by se z Afghánistánu stahovat neměla,…

Blockchain jako šance: nová iniciativa s podporou Kysilky chce dostat Česko na špičku Blockchain jako šance: nová iniciativa s podporou Kysilky chce dostat Česko na špičku

Technologie, na které stojí virtuální měny typu bitcoin,…

ODS a Starostové srovnali v Senátu síly ODS a Starostové srovnali v Senátu síly

Senátoři Ivo Valenta a Ladislav Faktor přešli do klubu…

 

Štítky Profi

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Divák narušil přenosy F1 po celém světě. Mňoukáním imitoval zvuk formulí Divák narušil přenosy F1 po celém světě. Mňoukáním imitoval zvuk formulí

Také jste jako malí imitovali zvuk monopostů Formule 1?…

Škoda Karoq zdražila. Už známe i ceny derivátů Sportline a Scout Škoda Karoq zdražila. Už známe i ceny derivátů Sportline a Scout

Nový ceník Škody Karoq platný od 19. října přinesl hodně…

 





 
Audi R8 se představuje po faceliftu, má vyšší výkon i dravější design

Audi R8 se představuje po faceliftu, má vyšší výkon i dravější design

Dnes 00:01

Supersport se čtyřmi kruhy ve znaku prošel faceliftem. Kromě několika pozměněných křivek má i výkonnější motor. Naštěstí je to pořád atmosférický desetiválec.




Blesk.cz

Herní Xiaomi Black Shark udělá další krok. Dostane se k nám? Přijde druhá generace?

Herní Xiaomi Black Shark udělá další krok. Dostane…

Black Shark je prvním herním smartphonem od Xiaomi, který trpěl zásadním neduhem. Vyjma domovské Číny se totiž…

Skok z mostu, utopené auto, šikana. Ve videu zpěváka Jena se střídá jedno drama za druhým

Skok z mostu, utopené auto, šikana. Ve videu zpěváka…

Jen, jak si nově říká Jan Nedvěd, vypouští do světa nový singl a videoklip Stoupáš. Ve spletitém příběhu nechybí…

 

iSport.cz

SESTŘIH: Sparta - Litvínov 1:2. Králem utkání se stal Hanzl, vystřelil výhru

SESTŘIH: Sparta - Litvínov 1:2. Králem utkání se…

Hokejisté Litvínova zvítězili v předehrávce 24. kola extraligy v pražské O2 areně nad vedoucí Spartou 2:1 a…

SESTŘIH: Real Madrid - Plzeň 2:1. Český mistr trápil giganta

SESTŘIH: Real Madrid - Plzeň 2:1. Český mistr trápil giganta

Lekce od úřadujících šampionů, jak mnozí čekali, se nekonala. Fotbalisté Plzně prohráli na půdě Realu Madrid…

 

Reflex.cz

Kdo ji kritizuje, je belzebub, který nemá rád ženy. Instantní Istanbulská úmluva jako cesta k lepším zítřkům?

Kdo ji kritizuje, je belzebub, který nemá rád ženy.…

V článku „Svoboda slova v ohrožení: To už ani kněz nesmí svobodně veřejně hovořit?“ jsem se věnoval tématice…

Žádné SMS za volantem! Emotivní klip Rande ukazuje, jak je psaní zpráv za volantem nebezpečné

Žádné SMS za volantem! Emotivní klip Rande ukazuje,…

Používání mobilu za jízdy, psaní textových zpráv a s tím spojená nepozornost při řízení patří v posledních…