reklama


Schvalování typu traktorů a jejich přívěsů: Změny po 11 letech

 

Od ledna letošního roku platí pro schvalování nových typů traktorů a jejich přípojných vozidel nařízení EU 167/2013.

Požadavků na konstrukci traktorů a jejich přívěsů, motocyklů, tří a čtyřkolek značně přibylo. Jak ověřit, že respektujeme novou regulaci?

Rámcové směrnice pro schválení vozidel v Evropské unii, týkající se zejména traktorů a jejich přívěsů i motocyklů, byly vydány jako jedny z prvních v této oblasti - již dříve byla tato možnost uzákoněna pro osobní auta. Tím umožňovaly princip schválení vozidla v jednom státě EU a následnou povinnou akceptaci schválení ostatními členskými státy. Tento postup se oficiálně nazývá schválení typu, běžně pak globální homologace.

Rámcové směrnice 2003/37/ES pro traktory a jejich přívěsy a návěsy (2002/24/ES pro motocykly, tří a čtyřkolky) po více než deseti letech značně zastaraly. Zejména po vydání rámcové směrnice 2007/46/ES, která definovala postupy schvalování pro všechna osobní a nákladní vozidla, autobusy, přívěsy a návěsy, bylo evidentní, že i oblast motocyklů a zemědělských vozidel potřebuje větší změnu. Je potřeba také říci, že směrnice 2007/46/ES prochází od svého vzniku častými modernizacemi, což nebyl případ rámcových směrnic 2002/24/ES pro motocykly a 2003/37/ES k traktorům a jejich přípojným vozidlům. Větší změna byla opravdu nutná.

Nařízení místo směrnic

Přístup EU k vydávání regulačních aktů pro schvalování vozidel se v mezidobí také změnil. Dříve jsme hovořili o směrnicích, nyní tuto oblast regulují nařízení EU. Nové regulační akty jsou proto nařízeními. Ke schvalování zemědělských a lesnických vozidel a dozoru nad trhem s těmito vozidly vyšlo Nařízení evropského parlamentu a Rady (EU) č. 167/2013 ze dne 5. února 2013. Další Nařízení evropského parlamentu a Rady (EU) č. 168/2013 ze dne 15. ledna 2013 mluví o schvalování dvoukolových nebo tříkolových vozidel a čtyřkolek a dozoru nad trhem s těmito vozidly.

Traktory a přípojná vozidla

Pro tato vozidla vyšlo nařízení 167/2013 a dále hlavně tzv. doplňující nařízení, která jsou celkem čtyři (1322/2014 o konstrukci a obecných požadavcích, 2015/68 o požadavcích na brzdění, 2015/96 týkající se emisí, výkonu i hluku a nařízení 2015/208 o funkční bezpečnosti).

K nařízení 167/2013 bylo vydáno ještě jedno tzv. prováděcí nařízení (2005/504), které definuje administrativní požadavky na schválení typu. Vstupem v platnost tohoto nařízení, tedy 31. března 2015, započala možnost žádat a vydávat EU schválení typu podle nařízení 167/2013. Výrobci mohli ještě do 31. 12. 2015 žádat o schválení dle staré směrnice 2003/37/ES; od 1. 1. 2016 již musejí pro nové typy použít 167/2013.

Technické změny

Nařízení 167/2013 definuje mírně odlišně kategorie vozidel T (zemědělské a lesnické traktory). Zavádí pro každou kategorii ještě podkategorii „a“ a „b“, přičemž „a“ je podkategorie pro vozidla o maximální rychlosti do 40 km/h, „b“ pak pro vozidla nad 40 km/h. Toto umožňuje vydat EU schválení typu pro „rychlé“ traktory, což dříve nebylo možné.

Dále je definován rámec pro schvalování přípojných vozidel kategorie R, výměnných tažených zařízení kategorie S a pásových traktorů kategorie C. Ani těmto kategoriím vozidel nebylo možné dříve udělit globální homologaci a i pro tato vozidla platí rozdělení do podkategorií „a“ a „b“ podle jejich maximální rychlosti. Zemědělská a lesnická vozidla lze schvalovat také ve více stupních stavby, tzn. jako podvozek určený k dostavbě a následně nástavbu.

Nástup Stage IV

Dle nařízení 2015/96, které se odvolává na směrnice 97/68/EC a 2000/25/EC, je možné schválit jen vozidla s emisním stupněm Stage IV. Tato emisní úroveň, i přes rozdílnou metodiku měření, odpovídá přibližně emisnímu stupni Euro VI pro nákladní vozidla.

Zpřísnily se požadavky na brzdový systém „rychlých“ traktorů. Vozidla s nejvyšší rychlostí nad 60 km/h musejí být vybavena systémem ABS a plnit v podstatě požadavky shodné s požadavky pro nákladní vozidla. Vozidla s max. rychlostí mezi 40 a 60 km/h budou muset být vybavena ABS až po roce 2020.

Pro traktory s kabinou jsou nově stanoveny požadavky na hořlavost materiálů, ze kterých je kabina vyrobena; pro případ požáru se navíc řeší i velikost a počet únikových východů.

Vyšší bezpečnost

Byly zpřísněny požadavky na ochranu před mechanickým nebezpečím v podobě ochrany před zachycením rotujícími částmi, ochranu a způsob vedení vysokotlakých hydraulických rozvodů a jejich značení, a také na vnitřní a vnější výčnělky.

U určitých vozidel jsou zavedeny požadavky na ochranu posádky před padajícími objekty a objekty které mohou proniknout do kabiny zepředu, z boku nebo zezadu.

Dozor nad trhem

Přestože jsou opatření dozoru součástí názvu obou nařízení, jsou mu věnovány jen krátké odstavce vyjadřující obecně základní požadavky a dále články specifikující funkci zmocněnce výrobce pro dozor nad trhem. Tento zmocněnec musí mít přístup k příslušným dokumentacím a musí spolupracovat se schvalovacími orgány nebo orgány pro dozor nad trhem, pokud o to požádají, na činnostech, jejichž cílem je vyloučit závažná rizika vyvolaná vozidly, systémy, konstrukčními částmi, samostatnými technickými celky, díly nebo zařízeními. Ustanovení o povinnostech vnitrostátních orgánů v oblasti dozoru nad trhem jsou v těchto nařízeních uvedena konkrétněji, než odpovídající ustanovení nařízení (ES) č. 765/2008. Z pohledu schvalovacích autorit je potřeba zajistit existenci a funkci orgánů dozoru nad trhem a z pohledu výrobců je třeba vědět, že jejich výrobky budou zkoumány a přezkušovány více, než se tomu dělo v současnosti při kontrolách schopnosti výroby, prováděných nejčastěji technickými zkušebnami z pověření schvalovacích orgánů.

Dovozci a distributoři

V části věnované importérům a jejich distribučním sítím jsou stanoveny podmínky pro uvádění vozidel, systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků na trh a pro nakládání s dokumenty s tím souvisejícími.

Zvláštní pozornost je věnována výrobkům, které nejsou ve shodě s platnými požadavky nebo představují závažné nebezpečí. Dále stanoví případy, kdy se povinnosti výrobců vztahují na dovozce a distributory.

Informace o údržbě

Co je již povinné v kategoriích M a N, že výrobce je povinen poskytnout přístup k datům o opravách a údržbě, také již platí pro traktory a motocykly. Jsou podrobně stanoveny povinnosti výrobce vzhledem k samostatným provozovatelům, ať už jde o rozsah přístupu k informacím či o způsoby jeho poskytování, dále vykonávání těchto povinností v případě více držitelů schválení typu a rámcově též o možnosti účtování přiměřeného poplatku. Zvláště jsou též zmíněny účely výroby a údržby náhradních dílů a dílů pro údržbu a diagnostických přístrojů a zkušebních zařízení kompatibilních se systémem OBD.

TÜV SÜD Czech

Společnost TÜV SÜD Czech je pověřena Ministerstvem dopravy ČR i jinými schvalovacími úřady jako technická zkušebna pro provádění zkoušek dle všech výše zmíněných regulačních aktů. Nabízí proto výrobcům zemědělských a lesnických vozidel a také motorek, tří a čtyřkolek komplexní služby od počátečních konzultací, přes provedení všech zkoušek, až po zajištění EU schválení typu na jednom z vybraných schvalovacích orgánů.

Společné požadavky

Dosavadní rámcové směrnice obsahují poměrně stručná správní ustanovení týkající se schvalování a následně odkazy na jednotlivé směrnice, pokud jde o technické požadavky. Také po stránce formálních požadavků jsou značně stručné. Obsahují jen vzor informačního dokumentu, vzor prohlášení o shodě a vzor certifikátu schválení typu. Naproti tomu nová rámcová nařízení obsahují značně rozšířená správní ustanovení, některá nová témata, jako jsou požadavky na opatření vykonávaná orgány dozoru nad trhem, povinnosti dovozců a distributorů, ochranné doložky a postupy, poskytování technických informací, přístup k informacím o opravách a údržbě, určení a oznámení zkušeben.

Autor: Martin HRON, TÜV SÜD Czech

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Travel Service dál roste, loni přidal desetinu cestujících Travel Service dál roste, loni přidal desetinu cestujících

Letecká společnost Travel Service má za sebou úspěšný…

Česko dá miliardu korun za přípravu na klimatické změny Česko dá miliardu korun za přípravu na klimatické změny

Více než miliardu korun budou stát opatření, která mají…

Mobilní síť LTE má už k dispozici 98 procent Čechů Mobilní síť LTE má už k dispozici 98 procent Čechů

Pokrytí Česka rychlými mobilními sítěmi LTE se loni…

Čína vzkazuje Trumpovi, že si v otázce Tchaj-wanu zahrává s ohněm Čína vzkazuje Trumpovi, že si v otázce Tchaj-wanu zahrává s ohněm

Čínská státní média dnes varovala budoucího amerického…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat. Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat.

Ceny ojetých Volkswagenů Tiguan klesají ke dvěma stům…

Zapomenuté koncepty: Toto bylo první elektrické BMW. Je mu už 44 let Zapomenuté koncepty: Toto bylo první elektrické BMW. Je mu už 44 let

Na olympiádě v Mnichově překvapil v roce 1973 kromě…

 






 
Malý crossover Opel Crossland X na první upoutávce. Vypadá jako Mokka X!

Malý crossover Opel Crossland X na první upoutávce. Vypadá jako Mokka X!

Dnes 15:52

Automobilka Opel letos představí sedm nových modelů. Jedním z nich bude i malý crossover Crossland X.




Blesk.cz

Známý slovenský zpěvák boural! Nikdo nepomohl, řidiči se jen dívali

Známý slovenský zpěvák boural! Nikdo nepomohl,…

Slovenský zpěvák Peter Bažík (31) si prožil muka. Se svojí rodinou se naboural v autě, když jel na hory. Nikomu…

Taboo: Seriál syrový jako flák masa a Tom Hardy v rouše Adamově

Taboo: Seriál syrový jako flák masa a Tom Hardy v…

Zatímco nejen v tuzemsku boduje HBO s Pustinou, kde se dá, na obrazovkách této televize se skví další zajímavý…

 

iSport.cz

Mercedes zná dvojku, Rosberga nahradí Bottas. K formuli se vrací Massa

Mercedes zná dvojku, Rosberga nahradí Bottas. K…

Mistra světa F1 Nica Rosberga nahradí v Mercedesu finský pilot Valtteri Bottas. Kvůli jeho odchodu z Williamsu…

Pešta po prohře v UFC: Je po všem, pos*al jsem to a nechal se uškrtit

Pešta po prohře v UFC: Je po všem, pos*al jsem to a…

Smolný den českého bojovníka Viktora Pešty. V rámci galavečera UFC Fight Night nestačil na Alexeje Olejnika,…

 

Reflex.cz

Krádež Muromce Ilji aneb Válka s Ruskem o ukrajinského hrdinu

Krádež Muromce Ilji aneb Válka s Ruskem o…

Úředníci v Kyjevě berou Ukrajincům hrdinu Ilju Muromce, píší ruská média. Ve světle tohoto zločinu je jasné, že…

JFK: Prezident USA, jehož životní příběh začal v harvardském bazénu

JFK: Prezident USA, jehož životní příběh začal v…

Někdy se zdá, jako by John Fitzgerald Kennedy, známý jako Jack Kennedy či JFK, žil pro svůj jediný den. Pátek…

 
 
reklama