Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Seřizování geometrie náprav: Miteral - Hofmann a Haweka

AutoProfi
Diskuze (0)
Miteral nabízí široký sortiment zařízení pro osobní a dodávková vozidla od společnosti Hofmann i pro nákladní a busy od firmy Haweka.

Pro skalní zastánce klasických opticko-mechanických geometrií, kterých je s generační obměnou majitelů a pracovníků servisů stále méně, Miteral nabízí laserová, opticko-mechanická zařízení Haweka s elektronickým měřením úhlů.

Ostatní si mohou vybrat z několika elektronických měřicích systémů, lišících se více uživatelským komfortem než přesností měření.

Prémiová firma Hofmann, jíž je Miteral v Česku autorizovaným partnerem, již před časem opustila klasické měřicí 6/8 senzorové systémy se čtyřmi snímacími hlavami umístěnými v kritické zóně na kolech vozidla. Firma se soustředila na technologii 3D a z ní odvozených zařízení na měření geometrie kol dodávkových a osobních vozidel.

Úspornější provoz

K těm odvozeným náleží především patentovaný měřicí systém Prism. Model Hofmann Geodyne 580 Elite s novým softwarem Gen 4 využívá jedinečnou technologii, mající klasickým nepodobné samostředicí měřicí hlavy (tzv. pody) pouze na zadních kolech. Na předních jsou jen odrazové terče, původně vyvinuté pro 3D systémy. Přednosti jsou nasnadě: poloviční množství elektronických prvků přímo na kolech + poloviční množství akumulátorů. Znamená to menší nebezpečí poškození zařízení, tudíž podstatně bezpečnější a levnější provoz.

Software Gen 4 navíc umožňuje i takové vychytávky, jako je možnost použít podů při najíždění na plošinový zvedák, využití pojezdové kompenzace apod.

3D na špici

Ovšem pro ty, kteří se chtějí opravdu dotknout žhavé současnosti je tu zaručeně pravá a originální 3D technologie, jejímž vynálezcem je koncern Snap-On, do kterého firma Hofmann patří.

Firma Miteral je nabízí výhradně v poslední specifikaci Gen 4 s novými kamerami s vysokým rozlišením, umístěnými v bezpečné zóně mimo vozidlo, dvojitými ultra lehkými odrazovými terči a software na bázi Win 7 s rozšířenými informačními možnostmi a se špičkovou 3D grafikou. Praktickou zajímavostí nového systému je i naváděcí systém pro správné a bezpečné najetí vozidla na zvedák s asistentem polohy automobilu a externím kamerovým systémem.

Několik úrovní

Geometrie 3D od firmy Hofmann se dodávají v několika provedeních. Základní typ 650 s ekonomickým přístrojovým vozíkem posouží především pro pneu- a rychloservisy. Typ 670, určený pro větší neznačkové servisy, má již standardní kabinet a košatější software. Typ 680 míří do značkových servisů s OEM softwarem a homologací od firem Mercedes-Benz, VW Group, Ford, Opel, Volvo, Peugeot-Citroën, Renault atd.

Na samém vrcholu technologie měření geometrie osobních a dodávkových vozů je novinka Hofmann Geoliner 790, který vychází z osvědčeného principu Snap-On Arago tvořeného dvěma samostatnými sloupy a třemi CCD kamerami.

Novinka vychází vstříc požadavkům některých dealerů vozidel na tzv. inspekční geometrie. Na rozdíl od nich však umožňuje použít zařízení nejen v tomto režimu, např. při dnech otevřených dveří kdekoli na zpevněné ploše servisu, nýbrž pracuje především i v režimu klasické geometrie. Není tedy nutné mít v servisu dvě zařízení, jedno pro rychlé zjištění stavu podvozku vozidla a druhé pro seriozní měření a seřízení, jako u jiných značek. Úspora nejen pořizovacích nákladů je nasnadě.

Pohyb dovolen

Zařízení je navíc konstruováno i pro použití na průjezdné pracoviště. Sloupy s kamerami lze kdykoli převést stranou, umožnit bezpečný průjezd vozidla a pak je vrátit zpět bez nutnosti překalibrování systému.

Zařízení disponuje všemi výhodami softwaru Gen 4, asistencí při nájezdu na zvedák, komunikací se SAS, možností měření geometrie na vozidle bez kol, klasickou i značkovou databází vozidel, seřizováním při natočených kolech, automatickou kontrolou rozměrů kol a jejich extrémního opotřebení atd.

Velkou předností jsou i rychloupínací držáky terčů pro kola do průměru až 99 cm.

V nabídce firmy Hofmann stále zůstává i ekonomický model Geoliner 610 s původním software a odrazovými terči, který umožní přístup k této moderní technologii i malým servisům a dílnám. Nedílnou součástí nabídky společnosti Miteral pro pracoviště měření geometrie tvoří i plošinové zvedáky. Zahrnují například čtyřsloupové od firmy Oma, nůžkové a především bezkonkurenční bezsloupové plošinové od firmy Omer.

Pro nákladní vozy a autobusy

Nákladní a užitková vozidla nemají tak extrémní nároky na přesnost měření jako osobní a zvláště pak sportovní automobily. Vyžadují ovšem možnost proměření parametrů, které se u osobních aut nevyskytují, jako jsou rovinnost rámu, proměření točnice kamionu, přípojného zařízení návěsů a přívěsů, dvojité řídící nápravy apod.

Miteral nabízí dva rozličné systémy, splňují tyto požadavky. Laserové, opticko-mechanické zařízení s elektronickým měřením úhlů Haweka Axis 200/500 umožňuje efektivní a dostatečně přesné proměření parametrů nákladních (s příslušenstvím i osobních) automobilů, autobusů, návěsů a přívěsů, včetně vytištění protokolu prostřednictvím PC. Laserové hlavy jsou na ráfku kol upnuty prostřednictvím rychloupínáků se silnými magnety, které není nutné kompenzovat. Jediným elektronickým prvkem je digitální snímač úhlů. Zařízení tudíž vykazuje vysokou spolehlivost i v podmínkách servisů těžké techniky.

Druhou možností je plně elektronický systém od téže firmy se dvěma měřícími hlavami Haweka Axis 4000. Zařízení je určeno pro nákladní automobily s libovolnou konfigurací náprav, pro jejich přípojná vozidla a autobusy.

Na rozdíl od klasických kamerových přístrojů není program pouze odvozen od softwaru pro diagnostikování osobních a dodávkových vozidel, ale jedná se o zařízení speciálně vytvořené pro servisy užitkových vozidel. Proto lze velmi jednoduše proměřovat vozidla nejen s jednou přední a jednou zadní nápravou, ale stejně snadno i automobily s jednou přední a dvěma zadními nápravami, dvěma předními a jednou zadní nápravou, dvěma předními a dvěma zadními nápravami atd. Bezproblémové s pomocným rámem a snímačů je i proměřování náprav návěsů včetně seřízení vůči čepu točnice.

Programové vybavení na bázi Windows si v ničem nezadá s tím, které známe ze servisů osobních automobilů. Samozřejmostí je databáze vozidel s možností individuálního rozšíření, databáze zákaznická pro archivaci měřících protokolů, přehledná grafika atd.

Samotné měření se provádí pomocí dvou měřících hlav CCD kamerami s radiovým přenosem do PC a speciálních škál, využívajících terčů jako 3D technologie. Kamery jsou na kola uchyceny moderními rychloupínacími držáky s magnety.

Vyhodnocení se provádí pomocí notebooku nebo PC.

Měření geometrie u užitkových vozidel probíhá většinou na montážní jámě. Modernější alternativou jsou plošinové bezsloupové zvedáky Stertil Koni Skylift, které také dodává firma Miteral.

AutoProfi
Diskuze (0)