Shell Eco-marathon 2013: Z Rotterdamu do Atén na jediný litr paliva
183 studentských týmů z 24 zemí soutěžilo v náročných podmínkách na obtížném městském okruhu s úspornými vozidly, která si samy navrhly a postavily. Během závodů pak vytvořily pět nových rekordů. Výsledky byly určeny na základě přepočtu, kdo dojede nejdál na ekvivalent 1 kWh nebo 1 litru paliva.
V kategorii městských konceptů dosáhl francouzský tým Polytechniky v Nantes nového rekordu ve třídě elektrických vozidel poháněných bateriemi, a to s hodnotou 145,7 km na 1 kWh, proti loňskému roku je to zlepšení o 41,7 km na 1 kWh. „Příští rok se určitě vrátíme a vylepšíme náš letošní rekord,“ slibuje už nyní vedoucí vítězného týmu Polytechniky Nantes. Německý tým Schluchspecht z University aplikovaných věd v Offenburgu opět posunul hranice ve své kategorii výkonem 315,4 km/l.
V kategorii prototypů francouzský tým SCS Pasquet výsledkem 1 224,1 km/kWh vymazal předchozí rekord pro elektrická vozidla poháněná bateriemi. Favorizovaný tým Microjoule-La Joliverie znovu stanul na vrcholu hodnocení kategorie prototypů poháněných spalovacím motorem, když dosáhl dojezdu 2 980,3 km/l, což odpovídá ujetí vzdálenosti mezi Rotterdamem a Aténami na jeden jediný litr paliva.
Mezi zajímavé momenty letošního ročníku patří i rekordní počet návštěvníků, kteří navštívili Shell Energy Lab – unikátní expozici představující budoucnost energií, technologií a mobility způsobem, který je velkolepým zážitkem pro návštěvníky všech věkových kategorií.
„Je vždy inspirující vidět budoucí lídry a inženýry, jak převádí své tvůrčí myšlenky do praxe. Letošní Shell Eco-marathon opět představil zajímavá řešení a technické inovace. Ohlížíme se za úspěšnou akcí, jež přilákala více než 50 000 návštěvníků a 3 000 studentů z Nizozemska i zahraničí. Přijeli, aby si užili jedinečnou atmosféru, podpořili soutěžící týmy a navštívili Shell Energy Lab. Opět jsem si potvrdil, jak povzbudivé je vidět tolik lidí užívajících si atrakce spojené s inovacemi, vědou a budoucností ve využívání energie,“ dodává Peter Voser, generální ředitel společnosti Royal Dutch Shell plc.
Výsledky stanovily neuvěřitelný precedens pro příští ročník. Norman Koch, technický ředitel Shell Eco-marathonu, k tomu řekl: „Tak silná konkurence jako v letošním ročníku Shell Eco-marathonu ještě nikdy nebyla. Celá řada týmů ve srovnání s loňským rokem prokázala významné zlepšení, což vedlo k vyrovnanosti soutěže jako takové a těsným výsledkům v mnoha kategoriích. Jen to dokresluje, že stále větší počet studentů, a tím pádem i soutěžních týmů, je schopno úspěšně zavádět inovace do praxe."
Ocenění Shell Eco-marathonu Europe 2013
Tým | Kategorie Prototypů | Vítěz | Výsledek |
1 | Spalovací motory (benzín) | La Joliverie (FRA) | 2 980,3 km/l |
7 | Spalovací motory (nafta) | IUT GMP Valenciennes (FRA) | 1 236,1 km/l |
206 | Palivové články | Hogeschool van Amsterdam (NED) | 342,2 km/kWh |
318 | Elektrické baterie | Lycee Pasquet (FRA) | 1 224,1 km/kWh |
3 | Alternativní pohony (benzín) | INSA-UPS (FRA) | 2 846,2 km/l |
67 | Alternativní pohony (nafta) | Getrudiscollege (NED) | 314,6 km/l |
Tým | Kategorie Městských konceptů | Vítěz | Výsledek |
519 | Spalovací motory (benzín) | Warsaw University of Technology (POL) | 334,2 km/l |
514 | Spalovací motory (nafta) | University of Applied Sciences Offenburg (GER) | 315,4 km/l |
614 | Palivové články | Polytech Nantes (FRA) | 145,7 km/kWh |
718 | Elektrické baterie | Lycee des metiers de l energie dans les systemes automatises (FRA) | 376,2 km/kWh |
501 | Alternativní pohony (benzín) | Technical University of Denmark (DEN) | 612.3 km/l |