Škoda 450/Felicia – Padesátiletá kráska

Škoda 450/Felicia – Padesátiletá kráska

 
 

Škoda 450 (později dostala jméno Felicia), je jedna z nejhezčích škodovek celé historie. Přesto, že od zahájení výroby uteklo již 50 let, setkáváme se s ní dodnes na silnicích a jejich majitelé jsou na ni právem hrdí.

Když se v roce 1955 začal sériově vyrábět model Škoda 440, napadlo konstruktéry z pobočky mladoboleslavské automobilky v Kvasinách, že by otevřený sportovní vůz, postavený na podvozku Š 440, mohl být na západních trzích úspěšný a přinést tolik potřebné devizy. Vývoj vozu byl velmi rychlý, takže už na brněnském veletrhu v roce 1956 byl vystaven prototyp s padesátikoňovým čtyřválcovým motorem, takže nový vůz dostal analogicky s typem 440 označení Škoda 450.

Současně s prototypem z AZNP Mladá Boleslav byl v Brně vystaven prototyp z Karosy ve Vysokém Mýtě (dříve to byla karosárna Josefa Sodomky), postavený rovněž na podvozku z typu Š 440, měl ale sklolaminátovou karoserii. Lehká karoserie byla složena ze sedmi dílů a vyrobena ve spolupráci s národním podnikem Kovona Karviná, který již měl s tímto materiálem zkušenosti. Pro pohledný dvoudveřový kabriolet 2+2 délky 4070 mm byla vyrobena i odnímatelná laminátová střecha (hardtop), bohatě prosklená organickým sklem. Prototyp z Karosy se zúčastnil několika domácích sportovních podniků. Na rozdíl od tovární Škody 450 ale k sériové výrobě nedošlo.

obrázek [555 x 325]
 

Škoda 450 jde do výroby

V pobočném závodě AZNP Škoda v Kvasinách se v květnu 1958 začala sériově vyrábět Škoda 450 (typ 984) s otevřenou karoserií 2+2 (zadní sedadla byla opravdu jen nouzová). Výroba se rozbíhala současně s typem Š 1201 (jeho výroba skončila koncem roku 1958). S typem Š 440 měla Škoda 450 společný podvozek a motor s rozvodem OHV stejného objemu 1089 cm3. Pro kabriolet Š 450 byl ale osazen dvěma spádovými karburátory Jikov 32 SOPb, motor dostal nové sací potrubí, průměr sacích ventilů se zvětšil o 1 mm a kompresní poměr se díky deflektorům na pístech zvětšil na 8,4:1. Výkon se těmito úpravami podařilo zvýšit na 36,8 kW (50 k) při 5500 ot/min a točivý moment na 74,5 Nm při 3500 ot/min. Přesto se nejednalo o žádný vyloženě sportovní automobil, na našem hubeném trhu to byla ale opravdová bomba. Vzhledem k nízké pohotovostní hmotnosti kolem 900 kg stačil motor na dosažení maximální rychlosti těsně pod 130 km/h.

Karoserie Škody 450 byla povedená, i po padesáti letech se dá označit za velmi pohlednou. Oválná maska chladiče s výraznou mřížkou vypadala na výsost sportovně a pozadu nezůstávala ani dlouhá nízká záď s velkým víkem zavazadlového prostoru (prototyp převzal tvar zádě z typu Š 440). Čelní okno, výrazně zaoblené do stran, mělo silný chromovaný rám. Vůz měl plátěnou stahovací střechu, zakotvenou v rámu předního skla. Brzy po zahájení výroby se začala dodávat i odnímatelná laminátová střecha (obě střechy byly zaměnitelné). Laminátová střecha se zpočátku vyráběla technologií spočívající v postupném vrstvení textilie a pryskyřice, která se neosvědčila. Novější technologie používala nástřik směsi sklolaminátových vláken s plnivem do formy. S bíle nalakovanou laminátovou střechou to čtyřistapadesátce opravdu slušelo. Při jízdě bez střechy se dala vysunout boční okna, takže cestující byli o trochu více chráněni před větrem. Jednoduchá přístrojová deska měla před volantem tři kruhové přístroje (větší rychloměr byl uprostřed) a před spolujezdcem malou odkládací skříňku s víkem.

obrázek [555 x 351]
 

Šťastná Felicia

V roce 1959 došlo k modernizaci typů Škoda 440/445/450, spočívající především v nové přední nápravě. Původní nápravu s příčným listovým perem nahradila lichoběžníková náprava se spirálovými pružinami, teleskopickými tlumiči a příčným zkrutným stabilizátorem. K dalším drobnějším změnám patřila instalace přetlakové zátky chladicího systému, rekonstruovaná převodová skříň s řadicí pákou na sloupku řízení a listové pero zadní nápravy s progresivním účinkem. Změny byly považovány za natolik významné, že došlo k přejmenování všech typů. Škoda 440 se stala Octavií, Š 445 Octavií Super a naše Škoda 450 dostala krásné jméno Felicia, odvozené od latinského slova felicitas, což znamená štěstí. Interní typové označení Felicie se změnilo na 994.

obrázek [555 x 327]
 

Další modernizace se Felicia dočkala v roce 1961, kdy karoserie všech tří typů dostaly atraktivní ploutvičky na zadních blatnících, do kterých byly vsazeny větší koncové svítilny. Další změnou byla nová maska chladiče s utopenou mřížkou, složenou z malých obdélníků. Ty se později změnily na čtverečky. Ještě v roce 1961 se nabídka rozšířila o model Felicia Super (typ 996) s motorem o obsahu 1221 cm3 (vrtání 72 mm, zdvih 75 mm), jehož výkon stoupl na 40,5 kW (55 k) při 5100 ot/min.

obrázek [555 x 357]
 

Zájem o Felicie na západoevropském trhu převyšoval kapacitní možnosti závodu a proto se jich na náš trh dostalo jen omezené množství. Ze závodu v Kvasinách vyjelo celkem 1 010 kusů typu 450 a 14 863 kusů modelu Felicia a Felicia Super. Jméno Felicia použila mladoboleslavská automobilka ještě jednou u čtyřdveřového typu s předním pohonem, vyráběným v letech 1994 – 2001. Ta první Felda bude ale v automobilové historii určitě zapsána tučnějším písmem.

Spolupracujeme s TipCars.com
Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci

Sněmovna dnes požádala vládu, aby zrušila platnost…

Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec

Vědec z lovaňské univerzity objevil chybu bezdrátového…

Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil

Ruské automobilky hledaly v devadesátých letech různé…

Z investiční firmy zmizely peníze. Místo výplat klientům došlo na zásah policie Z investiční firmy zmizely peníze. Místo výplat klientům došlo na zásah policie

Klienti investiční společnosti PIP Benefits žádají…

 

Štítky Kabriolet Škoda

 

Tapety








Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Deset Deset "nesmrtelných" motorů. Ve výrobě vydržely desítky let

Některé motory se povedou, jiné nikoliv. My jsme pro vás…

Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví

Vždy si dobře rozmyslete, kde zaparkujete svůj vůz.…

 






 
Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Včera

Od ukončení výroby kupé puma uplynulo už 16 let, takže dnes jsou tato auta k mání za cenu jednoho průměrného platu. Racing Puma je ale něco docela jiného...




Blesk.cz

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V restauracích se pije méně

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V…

Prodej piva v českých restauracích a hospodách klesl letos do konce srpna meziročně o 4,2 procenta. O čtyři…

Bezdrátová síť wi-fi není bezpečná! Chyba KRACK ohrožuje počítače, mobily i chytré televize

Bezdrátová síť wi-fi není bezpečná! Chyba KRACK…

Bezdrátovou síť wi-fi používá denně téměř každý uživatel internetu. Připojení přes ni však i k překvapení těch…

 

iSport.cz

Jelínek prožil s Motorem vítěznou premiérou, Vary už vedou jen o bod

Jelínek prožil s Motorem vítěznou premiérou, Vary už…

Trenér Marian Jelínek zažil vítěznou premiéru na lavičce hokejistů Českých Budějovic. Ve 14. kole první ligy…

Hyský po šlágru: Nevěřím, že se Sparta vrátí do boje o druhé místo

Hyský po šlágru: Nevěřím, že se Sparta vrátí do boje…

OČIMA EXPERTA | Nedělní šlágr mezi Spartou a Plzní (0:1) se mu po fotbalové stránce líbil, potěšily ho oba…

 

Reflex.cz

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal Rakušan Sebastian Kurz, předstihl i Kim Čong-una

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal…

Svět politiky se někdy otevírá i pro hodně mladé lidi, ale aby někdo dosáhl tak závratné kariéry jako Rakušan…

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po tibetsku

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po…

Klášter Däpung, ležící sedm kilometrů severozápadně od Lhasy, je spolu s kláštery Sera a Gandän považován za…