Škoda 450/Felicia – Padesátiletá kráska

Škoda 450/Felicia – Padesátiletá kráska

 
 

Škoda 450 (později dostala jméno Felicia), je jedna z nejhezčích škodovek celé historie. Přesto, že od zahájení výroby uteklo již 50 let, setkáváme se s ní dodnes na silnicích a jejich majitelé jsou na ni právem hrdí.

Když se v roce 1955 začal sériově vyrábět model Škoda 440, napadlo konstruktéry z pobočky mladoboleslavské automobilky v Kvasinách, že by otevřený sportovní vůz, postavený na podvozku Š 440, mohl být na západních trzích úspěšný a přinést tolik potřebné devizy. Vývoj vozu byl velmi rychlý, takže už na brněnském veletrhu v roce 1956 byl vystaven prototyp s padesátikoňovým čtyřválcovým motorem, takže nový vůz dostal analogicky s typem 440 označení Škoda 450.

Současně s prototypem z AZNP Mladá Boleslav byl v Brně vystaven prototyp z Karosy ve Vysokém Mýtě (dříve to byla karosárna Josefa Sodomky), postavený rovněž na podvozku z typu Š 440, měl ale sklolaminátovou karoserii. Lehká karoserie byla složena ze sedmi dílů a vyrobena ve spolupráci s národním podnikem Kovona Karviná, který již měl s tímto materiálem zkušenosti. Pro pohledný dvoudveřový kabriolet 2+2 délky 4070 mm byla vyrobena i odnímatelná laminátová střecha (hardtop), bohatě prosklená organickým sklem. Prototyp z Karosy se zúčastnil několika domácích sportovních podniků. Na rozdíl od tovární Škody 450 ale k sériové výrobě nedošlo.

obrázek [555 x 325]
 

Škoda 450 jde do výroby

V pobočném závodě AZNP Škoda v Kvasinách se v květnu 1958 začala sériově vyrábět Škoda 450 (typ 984) s otevřenou karoserií 2+2 (zadní sedadla byla opravdu jen nouzová). Výroba se rozbíhala současně s typem Š 1201 (jeho výroba skončila koncem roku 1958). S typem Š 440 měla Škoda 450 společný podvozek a motor s rozvodem OHV stejného objemu 1089 cm3. Pro kabriolet Š 450 byl ale osazen dvěma spádovými karburátory Jikov 32 SOPb, motor dostal nové sací potrubí, průměr sacích ventilů se zvětšil o 1 mm a kompresní poměr se díky deflektorům na pístech zvětšil na 8,4:1. Výkon se těmito úpravami podařilo zvýšit na 36,8 kW (50 k) při 5500 ot/min a točivý moment na 74,5 Nm při 3500 ot/min. Přesto se nejednalo o žádný vyloženě sportovní automobil, na našem hubeném trhu to byla ale opravdová bomba. Vzhledem k nízké pohotovostní hmotnosti kolem 900 kg stačil motor na dosažení maximální rychlosti těsně pod 130 km/h.

Karoserie Škody 450 byla povedená, i po padesáti letech se dá označit za velmi pohlednou. Oválná maska chladiče s výraznou mřížkou vypadala na výsost sportovně a pozadu nezůstávala ani dlouhá nízká záď s velkým víkem zavazadlového prostoru (prototyp převzal tvar zádě z typu Š 440). Čelní okno, výrazně zaoblené do stran, mělo silný chromovaný rám. Vůz měl plátěnou stahovací střechu, zakotvenou v rámu předního skla. Brzy po zahájení výroby se začala dodávat i odnímatelná laminátová střecha (obě střechy byly zaměnitelné). Laminátová střecha se zpočátku vyráběla technologií spočívající v postupném vrstvení textilie a pryskyřice, která se neosvědčila. Novější technologie používala nástřik směsi sklolaminátových vláken s plnivem do formy. S bíle nalakovanou laminátovou střechou to čtyřistapadesátce opravdu slušelo. Při jízdě bez střechy se dala vysunout boční okna, takže cestující byli o trochu více chráněni před větrem. Jednoduchá přístrojová deska měla před volantem tři kruhové přístroje (větší rychloměr byl uprostřed) a před spolujezdcem malou odkládací skříňku s víkem.

obrázek [555 x 351]
 

Šťastná Felicia

V roce 1959 došlo k modernizaci typů Škoda 440/445/450, spočívající především v nové přední nápravě. Původní nápravu s příčným listovým perem nahradila lichoběžníková náprava se spirálovými pružinami, teleskopickými tlumiči a příčným zkrutným stabilizátorem. K dalším drobnějším změnám patřila instalace přetlakové zátky chladicího systému, rekonstruovaná převodová skříň s řadicí pákou na sloupku řízení a listové pero zadní nápravy s progresivním účinkem. Změny byly považovány za natolik významné, že došlo k přejmenování všech typů. Škoda 440 se stala Octavií, Š 445 Octavií Super a naše Škoda 450 dostala krásné jméno Felicia, odvozené od latinského slova felicitas, což znamená štěstí. Interní typové označení Felicie se změnilo na 994.

obrázek [555 x 327]
 

Další modernizace se Felicia dočkala v roce 1961, kdy karoserie všech tří typů dostaly atraktivní ploutvičky na zadních blatnících, do kterých byly vsazeny větší koncové svítilny. Další změnou byla nová maska chladiče s utopenou mřížkou, složenou z malých obdélníků. Ty se později změnily na čtverečky. Ještě v roce 1961 se nabídka rozšířila o model Felicia Super (typ 996) s motorem o obsahu 1221 cm3 (vrtání 72 mm, zdvih 75 mm), jehož výkon stoupl na 40,5 kW (55 k) při 5100 ot/min.

obrázek [555 x 357]
 

Zájem o Felicie na západoevropském trhu převyšoval kapacitní možnosti závodu a proto se jich na náš trh dostalo jen omezené množství. Ze závodu v Kvasinách vyjelo celkem 1 010 kusů typu 450 a 14 863 kusů modelu Felicia a Felicia Super. Jméno Felicia použila mladoboleslavská automobilka ještě jednou u čtyřdveřového typu s předním pohonem, vyráběným v letech 1994 – 2001. Ta první Felda bude ale v automobilové historii určitě zapsána tučnějším písmem.

Spolupracujeme s TipCars.com
Projektování a řízení výstavby budov zažívá evoluci. Evoluci pod názvem BIM Projektování a řízení výstavby budov zažívá evoluci. Evoluci pod názvem BIM

Building Information Modeling neboli BIM je inteligentní…

Spolupráce mezi automobilkami? To je běžná praxe, zaznívá z Volkswagenu Spolupráce mezi automobilkami? To je běžná praxe, zaznívá z Volkswagenu

Německá společnost Volkswagen označila spolupráci mezi…

Američané zpřísňují pravidla v letecké dopravě. Terčem je elektronika Američané zpřísňují pravidla v letecké dopravě. Terčem je elektronika

Americký Úřad pro bezpečnost v dopravě (TSA) oznámil, že…

 

Štítky Kabriolet Škoda

 

Tapety








Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody? Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody?

Místo velkých pák ručních brzd dnes automobilky dávají…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 






 
Malá MPV vymírají. Která na českém trhu zatím zůstávají? A kolik stojí?

Malá MPV vymírají. Která na českém trhu zatím zůstávají? A kolik stojí?

Včera

Nabídka malých MPV se v posledních letech hodně ztenčila a ztenčovat se bude i dál. Konec prodeje již vyhlíží Citroën C3 Picasso, Hyundai ix20 i Opel Meriva.




Blesk.cz

Staňte se diktátorem rostlin: Hey! Pikmin je chytlavá hříčka

Staňte se diktátorem rostlin: Hey! Pikmin je chytlavá hříčka

Série originálních strategií v reálném čase Pikmin, v níž hrají hlavní roli stejnojmenná stvoření, která jsou…

Starší lékaři hrozí, že okamžitě skončí. Vadí jim povinné e-recepty

Starší lékaři hrozí, že okamžitě skončí. Vadí jim…

Počet lékařů, kteří se už zapojili do systému elektronických receptů, se od podzimu loňského roku zdvojnásobil.…

 

iSport.cz

Úleva pro hvězdu Barcelony. Neymara zbavili obvinění z daňových úniků

Úleva pro hvězdu Barcelony. Neymara zbavili obvinění…

Fotbalový útočník Barcelony Neymar byl zbaven v Brazílii obvinění z daňových úniků. O tom, že prokuratura případ…

Šéf FCSB Becali po remíze s Plzní diktoval: Tenhle hráč si už nekopne

Šéf FCSB Becali po remíze s Plzní diktoval: Tenhle…

Po losu sebevědomá prohlášení, po domácí remíze s Plzní 2:2 v třetím předkole Ligy mistrů ostrá kritika do…

 

Reflex.cz

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta Bartoše a vodáci pod palbou kontrol

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta…

Pro letošní léto vyhlásila Policie ČR akci Voda 2017 – sérii důkladných alkoholových kontrol vodáků, které mají…

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního dopravního systému Hyperloop pokračují, zatím je to hlemýžď

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního…

Hyperloop, vysokorychlostní dopravní systém, který by měl údajně v budoucnosti nahradit vlaky, auta i autobusy,…