Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Parkování elektromobilů v Praze už nebude zdarma. Radní schválili změnu

Ilustrační foto
V Úvalech u Prahy se v centru používají kotoučky. Ty si řidič může zadarmo vzít ve schránce na sloupu. Do Německa by se s nimi ale vydávat neměl. Tam jsou jasně dané rozměry, tvar a barva kotoučků.
V Palackého ulici v Praze používají místo zelených a červených čísel kontrolky. Červené světýlko vedle údaji o času značí, že řidič překročil povolenou půlhodinu.
Parkování v Praze
16 Fotogalerie
Marek Bednář
Diskuze (26)

Elektromobily v pražských ulicích budou od ledna 2026 parkovat za poloviční sazbu. Vozy registrované mimo Prahu však nová úprava tzv. modrých zón znevýhodňuje.

Elektromobily a plug-in hybridy, které mají nárok na „elektromobilní“ registrační značku začínající písmeny „EL“, dosud parkují v Praze na tzv. modrých zónách zdarma. Platí to, ať je vůz registrován kdekoliv v republice. Od příštího roku se to však změní, informovala ČTK.

Pražští radní schválili, že i majitelé elektromobilů budou muset za parkování platit – ovšem poloviční částku oproti majitelům konvenčních vozů. To znamená, že pokud rezident platí za klasický vůz 1.200 korun ročně pro tu městskou část, v níž má trvalý pobyt, u elektromobilu to bude 600 korun.

Bude také možno pořídit si celopražskou povolenku, ale ta bude drahá – 24 tisíc korun za rok, a navíc tuto možnost budou mít jen obyvatelé Prahy a pražské firmy. Zdali bude poloviční také sazba krátkodobého parkování po hodinách, a příp. pro koho, zatím není jasné.  

Předkladatelem schváleného návrhu je Martin Sedeke (ODS), předseda zastupitelského dopravního výboru. Přišel s ním jako s protinávrhem materiálu navrženého Zdeňkem Hřibem (Piráti), náměstkem primátora pro dopravu. „Podporujeme ekologickou mobilitu, ale zároveň chráníme zájmy Pražanů a jejich městských částí,“ citovala ČTK koncem května Sedekeho.

Hřib původně prosazoval, aby za 25 tisíc korun ročně mohli ve smíšených a návštěvnických zónách parkovat všichni elektromobilisté, nejen ti pražští. Varoval, že z právního hlediska může být problém takto zvýhodňovat Pražany, což potvrdil i ředitel dopravního odboru magistrátu Libor Šíma. „Riziko by bylo poměrně významné,“ řekl dříve.

Pokud by ministerstvo shledalo toto nařízení jako nezákonné, mohlo by pozastavit platnost celého systému zón, protože celý systém definuje stejná úprava, jak dříve upozornil opoziční zastupitel Pavel Zelenka (Praha Sobě).

Video placeholder
Silničář: Tato česká města majitele aut nesnášejí. Pravidly pro parkování to dávají jasně najevo • Zdroj: Videohub

zdroje: ČTK skrz iDnes a Deník N, ČTK | zdroj foto: Svět motorů a auto.cz | zdroj videa: Videohub/Auto.cz

Vstoupit do diskuze (26)