Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Čínská ojetina za 30 milionů? Koupil si ji podnikatel z Dubaje, překvapí i interiérem

Hongqi Guoli
Hongqi Guoli
Hongqi Guoli
Hongqi Guoli
27 Fotogalerie
Michal Dokoupil
Diskuze (1)

Pojmy luxusní vůz a čínský původ nejsou spojovány příliš často, zejména pokud mají navíc spalovací motor. I takové existují a překvapivě se našel minimálně jeden člověk mimo Čínu, který si podobný stroj byl ochoten koupit.

Jedním ze zásadních otazníků nově příchozích čínských vozů v Evropě je jejich hodnota na trhu s ojetinami. Kombinace původu, neznámých značek, nižší kvality, ať už reálné nebo vnímané, a další faktory nehrají v jejich prospěch. Existují ale lidé, kteří jsou ochotní za ojetou Čínu dát více peněz než za nový Rolls-Royce.

Nejde samozřejmě o nic obyčejného, ale o vskutku unikátní stroj. Značku Hongqi už brzy poznají i Češi, právě letos v červnu se plánuje uvedení na náš trh. Jenže, zatímco sem přijde s relativně normálními spalovacími a elektrickými modely, v Číně má nabídku podstatně širší, a to zejména nahoru.

Hongqi se prezentuje jako prémiová značka, ale její série s logem Slunečnice, nazvaná Hongqi Golden Flower, míří do luxusní sféry. Dnes do ní spadají tři modely: základem je 5,3 metrů dlouhý sedan Guoya s hybridem, jehož základem je volitelně třílitrový šestiválec nebo čtyřlitrový osmiválec. Nad ním stojí šestimetrový sedan Guoli s dvakrát přeplňovaným osmiválcem a 5,7 metrů dlouhé SUV Guoyao se stejným pohonem. Trochu překvapivě sem spadá také 7,3 metrů dlouhý minibus Guoye s třílitrovým šestiválcem a kapacitou pro 17–23 lidí.

Stejně jako dřívější velké modely Hongqi jsou vozy z této série určeny primárně pro členy vlády, centrální i těch lokálních, vysoce postavené funkcionáře komunistické strany a podobně. Na rozdíl od dřívějších časů si je dnes ale mohou koupit také bohatí soukromníci. Vozy, nakreslené bývalým šéfdesignérem Rolls-Royce Gilesem Taylorem, ale nemíří na exportní trhy. Extrémně drahé modely jsou zjevně mířené na Čínu, ať už vzhledem k zevnějšku, tak interiéru.

Sedan Guoli se natolik zalíbil ruskému podnikateli Stanislavu Semenovi, zakladateli dubajského fondu Quantitative Trading Equal, že si jeden do Dubaje nechal dovézt. Jde o edici Lanting Yayun, vyrobenou v jediném kuse, která jej vyšla na 11 milionů jüanů, v přepočtu 33 milionů korun. Vyvezeno bylo jako ojetina, což je ale pouze způsob, jak se vyhnout vyšším clům; reálně šlo o nové auto bez najezdu. Semenov si auto objednal na letošním šanghajském autosalonu, kde byla vystavena celá řada Golden Sunflower a právě i tento kokrétní kousek.

Stánek nebyl přístupný veřejnosti. K autům personál pouštěl jen potenciální zájemce a známější čínské novináře a influencery. Na stánku Hongqi jsem se ale potkal s majitelem firmy Plastonic, která bude Hongqi do Česka dovážet. Díky tomu jsem si mohl všechny čtyři modely ze série Golden Sunflower prolézt a rozhodně umí zanechat dojem.

Sedan Guoli je naživo opravdu masivní a navazuje na starší vozy Hongqi, včetně nezbytných rudých vlajek a různých ornamentů. Interiér kombinuje velmi kvalitně působící materiály, včetně koženého čalounění a pravého dřeva. Ale zejména jsou tu ručně dělané reprodukce uměleckých děl, což auto opravdu odlišuje od západní konkurence. Nechybí zde ale ani moderní výbava, včetně obrovských obrazovek. Základní cena sedanu je v Číně v přepočtu 21,5 milionu korun.

Ještě dražší Lanting Yayun dovezená do Dubaje jde ještě dále. Středová konzole a obklad dveřních panelů jsou vyrobeny pomocí techniky lakování bez podkladu, což pochází z provincie Fujian. Na povrch je ručně naneseno 28 vrstev přírodního laku, který poté pomalu na vzduchu schne, a poté je leštěn po dobu 60 dnů, aby se dosáhlo teplé textury podobné nefritu. Povrch je pak inkrustován perleťí, a jsou zde vytvořeny obrazce z díla Lantingji Xu, neboli „Předmluva k básním sebraným z pavilonu orchidejí“. Ty se objevují i na jiných místech interiéru, a zobrazení jsou použity i další materiály, včetně zlata.

Zadní opěradla sedadel jsou také vyšívaná scénami z „Předmluvy k básním sebraným z pavilonu orchidejí“ pomocí techniky „zlatonitného vyšívání“, která se pyšní hustotou hedvábných nití 300 stehů na čtvereční centimetr. Díky tomu jsou postavy i výjevy velmi detailně zpracované, ostatně to vyšívačům zabralo přes 600 hodin práce.

Auto pohání osmiválec z vlastního vývoje automobilky FAW, pod kterou Hongqi patří. Dvakrát přeplňovaný čtyřlitr má maximální výkon 285 kW, 530 Nm točivého momentu a je spárován s osmistupňovým automatem. Poháněna jsou všechna kola, zrychlení z nuly na stovku je za 5,1 sekundy a udávaná spotřeba 15,2 litrů/100 km.

Video placeholder
Hongqi H9 • Zdroj: xp sixe

Zdroj: Carnewschina, zdroj foto: FAW a Michal Dokoupil, 

Vstoupit do diskuze (1)