ŠkoFIN radí: K bezpečné jízdě nepotřebujete vůz za miliony korun

Prezentace klienta
Nové automobily procházejí náročnými nárazovými testy. Prvky pasivní bezpečnosti jsou ale pouze základem skutečně vyspělého automobilu.

Výsledky nárazových testů jsou kolikrát to první, co před koupí nového automobilu řešíme. Organizace jako je Euro NCAP (New Car Assessment Programme), Global NCAP nebo NHTSA (The National Highway Traffic Safety Administration) podrobují vozy náročným testům, které mají odhalit rizika během dopravní nehody nejen ve vztahu k posádce, ale také okolí (například chodcům). Čím lepší má vůz výsledek, tím lepší pocit z jízdy můžeme mít, a je vcelku jedno, zda řídíme Škodu Fabia nebo výbavou doslova napěchovaný Volkswagen Passat. Vozy totiž musejí splnit stejné podmínky.

U nových automobilů je celkem běžný pětihvězdičkový, tedy nejlepší možný výsledek, a proto organizace přistupují ke stále tvrdším zkouškám. Vozy například určitou rychlostí narážejí bokem karoserie na pevnou tyč (simulace bočního nárazu do stromu) nebo celou přídí do neformovatelné či nedeformovatelné překážky. Všechno proto, aby se dostatečně otestovala schopnost deformačních zón rozložit sílu nárazu na co největší plochu karoserie.

Zatímco dříve zbyly z naleštěných bouráků pouze těžko definovatelné objekty připomínající harmoniku, dnes se při čelním nárazu neohnou ani boční prahy dveří. Všechno navíc bývá naplánováno tak detailně, že se cíleně odsune pedálová skupina (aby nezasáhla nohy řidiče) a sloupek řízení je deformován tak, aby nevyrazil proti řidičovu hrudníku…

Velkou váhu přikládáme také prvkům aktivní bezpečnosti, které pomáhají předejít dopravním nehodám. Dnes je to již standardně dodávaný systém stability vozu (ESP, ESC a podobně), systém proti blokování kol při brzdění (ABS), systém hlídání slepého úhlu za vozidlem, adaptivní tempomat s funkcí udržování vzdálenosti od vozu jedoucího před vámi, nebo systém nouzového brzdění, který dokáže automobil sám zastavit do rychlosti až 50 km/h (dále výrazně snižuje následky střetu). Neméně důležitý je také dobrý výhled z vozu, kvalitní tlumiče, přesné řízení, účinné brzdy nebo dostatečné, ale neoslňující osvětlení.

Dnes už lze jenom stěží pochopit, že se někdo před jízdou nepřipoutá, nebo nevěnuje dostatečnou péči převozu dětí, které musejí být podle zákona usazeny ve speciálních sedačkách (děti do výšky 150 cm nebo 36 kg hmotnosti). Skvělým pomocníkem je zádržný systém Isofix – sedačku totiž jednoduše upnete do speciálních oček pevně připevněných ke karoserii vozu, a všechno můžete pojistit zapnutím standardního bezpečnostního pásu. Mnoho matek si myslí, že dítě během nárazu udrží v rukou, ale není tomu tak…

Záleží také na nás, šoférech, jak budeme k řízení automobilu přistupovat. Někdy se nestačíme divit, jaká zvěrstva na silnicích vídáme (předjíždění v nepřehledných zatáčkách, vybrzďování, nepřiměřeně rychlá jízda, nezpůsobilý technický stav vozu a podobně) a policie je mnohdy zcela bezradná. Přitom stačí dodržovat pár jednoduchých pravidel, díky kterým bude jízda nesrovnatelně bezpečnější.

Nechejte si dostatečnou časovou rezervu

Ve spěchu mnohdy jednáme nerozvážně a zvyšujeme riziko dopravní nehody. Před odjezdem do práce nebo na důležitou schůzku proto počítejte s malou časovou rezervou, díky které vás drobné zdržení (třeba kvůli dopravní zácpě) nerozhodí. Plynulá jízda je bezpečnější a v neposlední řadě také ekonomičtější.

Usedejte za volant s čistou hlavou

Nejenom krev bez alkoholu či omamných látek, ale také mysl bez starostí ovlivňuje průběh jízdy. Ne vždy se v životě daří, proto ve chvílích úzkosti nechejte řídit někoho jiného nebo využijte hromadnou dopravu.

Předvídejte situaci

Dopravní situace se může zcela změnit během jediné sekundy, proto se snažte problémy předvídat. Jezděte plynule, dodržujte bezpečný odstup od vozidla před vámi, ale stále kontrolujte situaci kolem automobilu pomocí zpětných zrcátek. Schopnost předvídat chyby ostatních řidičů je klíčem k bezpečné jízdě.

Dodržujte dopravní předpisy

Dopravní předpisy v Česku nemáme jen tak pro legraci. Předepsaná rychlost vám dodá více času k reakcím na změny dopravní situace, a přispěje k bezpečí posádky i okolí. Vždy jezděte pouze takovou rychlostí, na jakou se sami cítíte a nikdy se nenechte vyprovokovat k silničním závodům. Takové „hrátky“ by se totiž mohly nehezky prodražit.

Dodržujte pravidelné přestávky

Na profesionální řidiče se vztahují pravidelné a zákonem tvrdě kontrolované bezpečnostní přestávky, běžným šoférům ale nikdo nic podobného nenařizuje. I krátká občerstvovací přestávka může udělat zázraky, a pokud ani ta nepomáhá a stále se cítíte unavení, v bezpečí parkoviště si uvnitř vozu na malou chvíli pospěte. I desetiminutový spánek může mít stejný efekt, jako by vás někdo polil vědrem ledové vody.

Mějte vůz v perfektním technickém stavu

Kvalitní pneumatiky s dostatečnou výškou dezénu, správný výhled, bezchybně šlapající motor – pokud váš vůz nesplňuje byť jedinou z vyjmenovaných částí, nevyjíždějte, dokud všechno neuvedete do pořádku. Není nic horšího než ve vysoké rychlosti chytnout defekt nebo se srazit s jiným automobilem jenom kvůli tomu, že jste jej přes špinavá okna zkrátka neviděli…

Uzpůsobte styl jízdy stavu vozovky

Především v zimě je třeba dávat pozor na výmoly a nerovnosti, které se vytvářejí vlivem tepelné roztažnosti vody. Ušetříte nejen samotný automobil, ale také předejdete situacím, které by mohly vést k náhlému vyhýbacímu manévru a nekontrolovanému výletu mimo silnici kvůli náledí. V podzimních měsících si zase dávejte pozor na mokré spadané listí – nečekaná ztráta stability může mít fatální následky!

Vždy vozte „balíček poslední záchrany“

I původně krátký výlet automobilem se může v mžiku změnit v mnohahodinové popotahování v kolonách, ze kterého není úniku. Vedle standardního vybavení na opravu defektu s sebou proto vozte i takzvaný „balíček poslední záchrany“, složený z dostatečného množství tekutin, potravin bohatých na cukry, deky, případně teplého oblečení. Taková výbava v zavazadelníku nezabere moc místa, nezkazí se, a je připravena vám kdykoliv pomoci.

Vždy mějte v nádrži dostatečné množství paliva

Další rada se úzce váže k předchozímu bodu. Jízda s rozsvícenou kontrolkou rezervní zásoby paliva se dá na nějakou chvíli vydržet, pro lepší pocit však vždycky mějte nádrž alespoň z poloviny plnou. Takové množství paliva stejně v budoucnu natankujete (byť možná po částech) a vyhnete se strachu, že vám někde v neznámém prostředí dojde.

Dobře se pojistěte

Zákonnému pojištění se nikdo nevyhne, havarijní pojištění však povinné není. Nicméně je dobré mít jistotu a předcházet situacím, kdy budete muset platit opravu celého automobilu z vlastní kapsy. Výhodné pojištění od ŠkoFINu zajistí klid, a pokud se na silnici přesto něco přihodí, výlohy pokryje předem sjednaná spoluúčast.

Prezentace klienta
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly