Nechápu, jak by mohla problém vyřešit softwarová úprava. Kdyby byli schopni v tak relativně krátkém čase vytvořit aktualizaci, která údajně neovlivní vlastnosti motoru, ale sníží emise na požadovanou úroveň, proč by to už neudělali v rámci pravidelného servisu?
Čo to kecáš? Odpovedaj až keď pochopíš otázku. Tu ide o to, ako je možné jednoduchou úpravou softvéru dosiahnuť povolenú hranicu emisií motora, a pritom neovplyvniť resp. nezhoršiť výkonové parametre motora. To je absolútna kravina, keby to šlo, nemuseli vymýšlať žiadny podvodný softvér a klamať zákazníkov aj technické kontroly. Ten človek by spor mal vyhrať, inak by som povedal, že ten sudca je podplatený. Lebo keď vyhrá, VW bude musieť odkupovať nazad svoje výrobky nie iba v USA, ale aj vEurópe a to už ide zas o iné prachy...
Myslím, že úpravy budou řešeny v rámci garančních prohlídek, aby zákazníka co nejméně zdržovaly, alespoň to tak někde psali.
Ale pánovi jde spíš o to, že by za svého starého Tiguana dostal peníze za které ho před lety koupil. To je velice výhodný prodej.
Ne před lety, ani ne rok starý...to ještě není auto na vyhození.
No a softwarová úprava, aby zachovala jak předešlý výkon a vlastnosti vozu, tak i proklamované nízké emise v jízdním režimu, zatím neexistuje. Pokud vím. To už se tady přetřáslo milionkrát.
Proč by neexistovala? Emise NOx, CO2, pevných částic etc. se měří v cyklu NEDC na válcích při velmi malých simulovaných rychlostech, kdy auto se 100kW stačí jenom šimrat nad volnoběhem. Takže úprava SW řídící jednotky aby splňovala emise se týká pásma výkonu někde od 0 do řekněme do 40 kW. V oblasti max. výkonu se u auta žádné emise neměří, takže v této oblasti může řídící jednotka nechat auto se stejným výkonem nebo jej ještě navýšit a v klidu vypouštět mnohonásobky emisí proti cyklu NEDC. Auto po takovém zásahu bude mít max. výkon stejný nebo klidně vyšší a bude plnit emise. Negativum bude to, že auto bude mít horší průběh výkonu v nízkých otáčkách (půjde hůře "za plynem") anebo ještě spíše se zhorší životnost motoru (protože řídící jednotka nakáže ve výkonovém pásmu měření NEDC maximální recyklaci výfuk plynů, což u dieselů vede k ředění oleje sazemi, vzniku karbonu v mazacích kanálech motoru a známým důsledkům na životnost a protože takové auto bude i v reálném provozu při malých rychlostech víc degradovat olej, takže to odnese životnost) ale to jsou parametry (životnost, průběh výkonu v nízkých otáčkách), který výrobce nikde negarantuje, všude se uvádí jen hodnota max. výkonu a ten kvůli emisím v NEDC není potřeba měnit, protože na emise nemá žádný vliv (v cyklu NEDC).
Nezachová, ale není mi jasné jak u soudu dokazovat horší průběh výkonu v nízkých otáčkách. Když kupuješ auto, tak v kupní smlouvě nikde nemáš garantováno jaký bude výkon motoru v 1500 ot. Jediné o co se kupec může opírat jsou vlastnosti motoru dané v homologaci a následně zapsané do TP, tedy emise podle nějaké normy/normovaná spotřeba, max. výkon, max. moment a to je zhruba tak vše co je u motoru nějak deklarováno a pokud by to motor po úpravě neplnil tak by se na tom dala stavět žaloba u soudu. Ale když výrobce dodrží max. výkon a moment (což není vůbec žádný problém pro výrobce dodržet) tak toho moc k souzení nebude.
Já jsem ale v prvním kole psal pouze o tom, že dosud neexistuje softwarová úprava, která by alespoň zachovala všechny předešlé výkony a vlastnosti.
A za tím si stále stojím. Nic víc, nic méně.
Máš ale úplnou pravdu, že dokazování je úplně jiná písnička. To jistě bude obtížné, ne-li nemožné. Proto i chápu potrefené majitele, že se cítí poškozeni. Jejich poškození nenahradí zatím žádné přehrání softwaru ani nějaké sítko v sání a ani případné rozhodnutí, že to nechají tak, jak to je a na úpravu se vykašlou. A o horší prodejnosti, ať auta dosud neupraveného nebo již upraveného, není třeba hovořit.
Tady nejde o nějaké exaktní dokazovaní, ale o princip. Lidé koupili zbastlené křápy, které by vlastně neměli mít homologaci a vůbec jezdit po pozemních komunikacích. A teď jim nabídnou, že to nějakým servisně - šamanským zásahem očůrají, takže to jako bude ok.
Také bych chtěl vrátit peníze. Ani by mě nenapadlo proč ne.
Kdyby k vraceni vozu, resp. vraceni jakehokoliv zbozi stacila kdejaka prkotina, pak by to bylo na hlavu postavene a snadno zneuzitelne. Mohly by zmizet zarucni opravy a rovnou by se menilo auto. Pan by mel do VW pokorne napsat dekovny dopis, ze mu dodali autak s poradnym motorem, protoze jak tu uz nekdo nedavno napsal, auto ma poradne tahnout, ne vonet... >:D
Auto má pořádně táhnout a ne vonět a podle této logiky má každý kotel levně topit a ne vonět,každý tovární komín ....
Ale každému podle jeho chuti.Tak přeji hodně jedovatého smradu. ;-)
Tak ho může klidně prodat. Navíc jestli je rok starý, tak se ho ten problém nejspíš ani netýká. Nemyslím že by měl problém rok starýho Tiguana prodat. Prostě vychcánek >:D
Hele taky si myslím, že to nebude jen zásluha VW. Zřejmě výrobci aut přesvědčili EU o nesmyslnosti jejich požadavku s ohledem na stav současnýho vývoje spalovacích motorů. Možná za 5-10 let bude situace jiná a technologie umožní NOx více snížit.
auto nechat upravit a samozrejme na naklady VW, tech 100 eur je nesmysl ktery rozhodne nemuzou chtit po zakaznikovi, a posleze nechat auto zmerit certifikovanou firmou, zda odpovida parametrum s jakyma bylo auto porizovane, pokud by melo nizsi vykon nebo se zvedla spotreba, tak to nebude splnovat kupni podminky a odstoupeni od smlouvy by melo bejt mnohem snazsi
ale celkem verim ze jak pravni zastupce tak majitel toho Tiga tohle vedi, do roka tech zalob na VW jiste bude daleko vic :-) a VW s tim bude mit problemy jeste nekolik nasledujicich let
Co se spotřeby týče - fakticky bys mohl reklamovat jakékoli auto, protože "neodpovídá parametrům, s jakými bylo pořizované". Pokud je pravda to o zalepování spár a přehušťování gum atd., tak bys po koupi jakéhokoli auta a jeho předání certifikované zkušebně (ať už tou certifikací myslíš cokoli) pravděpodobně zjistil, že dle platné metodiky naměří třeba o 20% víc, než udává výrobce. Můžeš takové auto reklamovat? Nevím, podle mě nemůžeš.
Myslím, že i s tím výkonem to bude podobně mlhavé, musel bys prokázat, že před úpravou měl motor třeba těch udávaných 110kW a po ní má jen 100kW, to se dá změřit lépe než ta spotřeba...
Já si myslím, hypoteticky a možná i naivně, že když vezmou reklamované auto na spotřebu do rukou technici z továrního měření, tak to auto režim spotřeby asi dokáže splnit. Je druhá věc, že třeba bude v motoru místo oleje "voda", že budou odpojeny alternátor, servo a bůh ví co, že budou přelepeny spáry, přefouklé gumy (no a to ani nevím, jestli tu spotřebu náhodou neměří jen na válcích s nějakým stanoveným algoritmem odporů). Co je to ale zákazníkům platné, když v provozu takovou spotřebu nemohou dosáhnout.
Spotřeba je problém, tu uznal snad jenom český soud, což byla totální kravina...žádný soud nemůže uznat reklamaci na základě vyšší spotřeby než udává výrobce. To je možné pouze v případě, že by auto bylo testováno úplně stejně jako ten jeden kus, na kterém ty výpočty provádějí a navíc by se výrobce mohl bránit tím, že auto už je rok staré a používáním se tyhle parametry mohli změnit - špatné zajetí, nešetrné chování k motoru apod.
Já myslím, že VW za těch 100€ (což je nehoráznost chtít po zákazníkovi) upraví řídící jednotku a tím změní parametry výkonu auta a tím pádem zákazník může chtít auto vrátit, protože auto už nemá parametry deklarované výrobcem (zase je zde háček...koncern VW má dieslové motory většinou s vyšším výkonem než udává a existuje určitá tolerance v deklarovaném výkonu, takže by se tam možná vešli. Navíc jak dlouho to auto musí výkonové parametry mít? Po několika letech užívání jde i výkon motoru dolu tak jako tak).
Zajímavé bude spíš sledovat soudy v USA, ty německé se asi budou snažit neposlat koncern do úplných sra*ček, ale v americe by to mohlo být zajímavé...
Netestuje se jeden kus, ale myslím minimálně tři a pokud výsledky nemají jisté statistické kvality (jsou příliš daleko od sebe), přidávají další a další, dokud jich nedosáhnou. Je tam nějaká tolerance pro typovou shodu a soud bude mít možná ještě větší pro konkrétní ojetý kus. Tady by zřejmě záleželo na posudku soudního znalce.
ok tak nechat auto otestovat za pritomnosti soudniho znalce a klidne prizvat i zastupce automobilky (pravdepodobne domitne), nechat auto upravit automobilkou, respektive jejich servisnim partnerem podle toho jak to chteji upravovat, a posleze u stejne firmy se stejnym soudnim znalcem a opet pozvat zastupce automobilky (pravdepodobne domitne) provest znovu mereni, pokud bude rozil znevyhodnujici zakaznika a toho co si poridil, ma hodne velke paky na to aby u soudu uspel, tohle ale zrejme zvazuje jen velmi male procento ci spise promile procenta dnesnich majitelu dotcenych aut
Až na to, že pokud je na papíře 110kw tak ted to má ve skutečnosti nejspíš tak 120 a po úpravě výkon klesne, ale pokud to nebude pod 105kw tak máš smůlu a při větším poklesu bys musel mít nové auto jinak bude výrobce tvrdit, že to máš rozbité... Takže ikdyž menší výkon poznáš tak to neznamená, že odporuje papíru >:D
Přesně tak. Auta mají větší výkon než uvedený v papírech a navíc je tam ještě nějaká tolerance, takže problém s nedostatečným výkonem, který by šel žalovat asi i přes úpravu vznikat nebude.
Proč by nemohl svůj vůz prodat? To mi přijde jako argument vycucaný z prstu. Nevím jak v Německu, ale silně pochybuji, že by u nás dieselgate významně ovlivnila situaci na trhu ojetin.
Jak odstranit zavadu?
To neni zadna zavada - to je prave podstata veci, ze to auto neni porouchany.
Uplne vsechno funguje presne tak, jak to vyrobit chteli :-!
A zakaznik podle me ma narok se zlobit, ze mu lhali a nevidim duvod, proc by zakaznik (!) mel nest jakekoliv negativni dopady, kdyz ho nekdo podvedl.
No vsak uvidime...