Statistika nehod: 10 tragických let na českých silnicích

Statistika nehod: 10 tragických let na českých silnicích

 

Od roku 1994 do konce roku 2003 se u nás stalo 1,95 miliónu dopravních nehod, při kterých zahynulo 13368 osob. Nebezpečnost automobilu roste s jeho stářím. Jak se projevuje vysoký věk aut na českých silnicích ?

Od roku 1994 do konce roku 2003 se u nás stalo 1,95 miliónu dopravních nehod, při kterých zahynulo 13 368 osob. Čísla z nehodových statistik slýcháme často, ale ne všichni si uvědomují jejich závažnost. Nebezpečnost automobilu roste s jeho stářím. Jak se projevuje vysoký věk aut na českých silnicích ?

Minulý týden zveřejnilo Policejní prezidium statistiku dopravních nehod za rok 2003. Čísla to jsou neradostná, ale právě proto by se o nich mělo mluvit. Podrobná policejní statistika rozebírá příčiny nehod a analyzuje sebraná data z různých hledisek. My se zaměříme na vysoký věk českého vozového parku a s ním související následky nehod.

Z údajů o nehodovosti za rok 2003, zveřejněných Ředitelstvím služby dopravní policie ČR a jejich porovnáním s počty v ČR evidovaných vozidel vyplývá, že na 100 motorových vozidel (mimo zemědělské traktory) připadly v roce 2003 více než čtyři (4,01) dopravní nehody. V roce 2002 to bylo 4,02 nehody na 100 motorových vozidel a v roce 2001 pak 3,99 nehody. Z tohoto pohledu, na rozdíl od růstu absolutních čísel, se zdá situace v uplynulých třech letech relativně stabilizovaná. To je možno říci i o období od roku 1997 do roku 2000, kdy se tento poměrový ukazatel pohyboval v rozmezí od 4,62 do 4,70 nehody na 100 evidovaných motorových vozidel. Ke „snížení“ po roce 2001 došlo tím, že od roku 2001 se zvýšila hranice pro povinné nahlášení dopravní nehody na 20 000 Kč (pokud nedošlo ke zranění nebo usmrcení), což do určité míry snížilo celkový počet ohlášených a tedy statisticky podchycených nehod.

Absolutní čísla však již tak optimisticky nevypadají. V roce 2003 bylo Policii České republiky nahlášeno 195 851 nehod (meziroční nárůst + 5133 nehody), při kterých bylo 1 319 osob usmrceno (+4), 5 253 těžce zraněno a 30 312 osob zraněno lehce (+1299). Odhad způsobené hmotné škody je ve výši 9,33 mld. Kč.

180 527 (92,2%) nehod zavinili řidiči motorových vozidel, druhým nejčastějším „viníkem“ jsou lesní a domácí zvířata (3,8%) a dále řidiči nemotorových vozidel (1,6%) a chodci (1%). Z toho je vidět, že vina padá jednoznačně na nás, co jsme za volanty čtyřkolových miláčků.

V roce 2003 zaregistrovala policie celkem 17 641 nehod, kdy viník nehody z místa ujel a při těchto nehodách bylo usmrceno 23 osob a dalších 1 123 bylo zraněno. Počet těchto nehod je oproti stejnému období předchozího roku nižší o 1%.

Nehody a stáří vozového parku
V následující tabulce je uvedeno porovnání počtu nehod a jejich následků podle stáří osobních automobilů. Všeobecně lze říci, že se snižují podíly nehod zaviněných vozidly vyrobenými před rokem 1995. Vozidla vyrobená před rokem 1980 se na počtu nehod podílejí 4,5%. Je tu však jedno „ale“….

Všechny automobily vyrobené před rokem 1989 způsobily pouze 24% nehod, ale zemřelo v nich 32,2% lidí usmrcených při nehodě. Naproti tomu auta nejvýše tři roky stará způsobila také přibližně 24% nehod, ale o život v nových autech přišlo jen 16,2% lidí z celkového počtu usmrcených. Tedy mezi smutnými skutečnostmi jedna potvrzená dobrá zpráva pro majitele nových vozů: moderní technika neochrání vždy, ale šance na přežití je výrazně vyšší.

To dokládá také ukazatel závažnosti nehod, který vyjadřuje počet usmrcených osob na 1000 nehod v dané kategorii. Zatímco v nových autech zemře asi 5 lidí na 1000 nehod, v 15letých autech je usmrceno 9 lidí na 1000 nehod. Průměrně bylo v roce 2003 usmrceno 6,7 lidí na 1000 nehod, před 23 lety, v roce 1980, to bylo 16,5 usmrcených osob na 1000 nehod. To je mj. vizitka vývojářů automobilů (jestli dobrá nebo špatná posuďte sami).

 
Rozdělení nehod a usmrcených osob v závislosti na stáří automobilu       
                                             závažnost nehod
rok výroby    Počet nehod       usmrceno    usmrceno/1000 nehod 
2000-03      31371 tj.23,9%   146 tj.16,2%     4,7
1995-99      40686 tj.31,0%   251 tj.27,9%     6,2
1990-94      26333 tj.20,1%   203 tj.22,6%     7,7
1985-89      19598 tj.14,9%   177 tj.19,7%     9,0
1980-84       6076 tj. 4,6%    50 tj. 5,6%     8,2
před 1980     5915 tj. 4,5%    62 tj. 6,9%    10,5
nezjištěno    1275 tj. 1,0%    11 tj. 1,2%     8,6

Pro zajímavost uvádíme také 15 nejrozšířenějších automobilů v České republice včetně jejich průměrného věku. Tato patnáctka tvoří více než polovinu vozového parku České republiky! Nechybí mezi nimi vozidla domácí nebo zahraniční výroby, která jsou dnes průměrně 20-30 let stará, ale konstrukčně přitom vycházejí z návrhů ze 60. a 70. let. To se projevuje také na tragických následcích dopravních nehod. Počty usmrcených jsou přitom jen pověstným vrcholem ledovce. Pak jsou tu tisíce těžce zraněných a desítky tisíc zraněných lehce.

15 nejrozšířenějších automobilů v ČR (k 30.6.2003)       
                                             podíl na  
                    počet  prům.r.v.  stáří voz.parku
1. Škoda 120       323401   1982,79   20,71     8,83%           
2. Škoda Favorit   292730   1990,84   12,66     7,99%
3. Škoda Felicia   275981   1997,10    6,40     7,54%
4. Škoda 105       230963   1982,44   21,06     6,31%
5. Škoda Fabia     107256   2001,52    1,98     2,93%
6. Škoda Fel.Combi 104075   1997,16    6,34     2,84%
7. Škoda Octavia    98637   1999,45    4,05     2,69%
8. Škoda Forman     89267   1992,80   10,70     2,44%
9. Ford Escort      66915   1992,42   11,08     1,83%
10.Škoda 100        63176   1972,64   30,86     1,73%
11.VW Golf          59392   1990,58   12,92     1,62%
12.Opel Astra       51225   1996,73    6,77     1,40%
13.Trabant          49525   1974,64   29,25     1,35%
14.VAZ 2101         44493   1975,62   27,88     1,22%
15.Renault 19       41893   1991,67   11,83     1,14%

Problém zřejmě nebude v technických závadách, ale v nedostatečné úrovni pasivní bezpečnosti. Statistika totiž říká, že z důvodu technické závady vozidla bylo v roce 2003 zaviněno jen 1 414 nehod (tj. asi 0,8% z celkového počtu nehod zaviněných řidiči motorových vozidel). Při těchto nehodách bylo 5 osob usmrceno a dalších 233 osob bylo zraněno. Nejčastější příčinou bylo „nesprávné uložení nákladu“, na druhém místě v pořadí četnosti následuje „jiná technická závada“ (např.: rozlomení traktoru v půli, upadnutí blatníku, upadnutí výfuku, palivové nádrže, najetí na roztrženou pneumatiku), následuje upadnutí nebo ztráta kola vozidla, defekt pneumatiky způsobený průrazem nebo náhlým únikem vzduchu, poruchy brzd a řízení.

Uplynulých 10 let ukazuje, že českého řidiče jen tak lehce nikdo nepřevychová. Asi se dříve dočkáme obratu k lepšímu díky nové technice, než kdybychom čekali na změnu ve způsobech motorizovaných účastníků provozu. Nebo je to jinak ?

Podrobná statistika nehodovosti na území ČR je k dispozici na internetových stránkách Ministerstva vnitra ČR.

Spolupracujeme s TipCars.com
Podvodné stránky nabádají investovat do kryptoměny Telegramu Podvodné stránky nabádají investovat do kryptoměny Telegramu

Kyberbezpečnostní firma Kaspersky Lab odhalila velké…

Valachová: Vláda ČSSD s Babišem by musela mít pojistky nepřehlasování Valachová: Vláda ČSSD s Babišem by musela mít pojistky nepřehlasování

Sociální demokraté obnoví jednání o vládní spolupráci s…

Košťata, sudy i pivo. Přečtěte si, co Česko vyváží do Severní Koreje Košťata, sudy i pivo. Přečtěte si, co Česko vyváží do Severní Koreje

Ačkoliv Severní Korea platí za nejizolovanější stát…

ArcelorMittal zřejmě získá svolení k převzetí konkurenční společnosti ArcelorMittal zřejmě získá svolení k převzetí konkurenční společnosti

Největší světový výrobce oceli ArcelorMittal zřejmě získá…

 
Zdroj: AUTOSAP, Policie ČR

Štítky Ford Golf Octavia Fabia Technika Statistiky

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Příběh, jak Mercedes na zlatém podnosu přinesl Audi Volkswagenu Příběh, jak Mercedes na zlatém podnosu přinesl Audi Volkswagenu

Audi vám tuto část své historie nejspíše připomínat…

Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová

Americký prezident Donald Trump při svých cestách zatím…

 





 
Nissan Boga (1989): Do města v pohodlí

Nissan Boga (1989): Do města v pohodlí

Včera

Sedan, do kterého se vejde pět dospělých, přitom je vlastně mini. S digitálními budíky, dotykovým otevíráním dveří a klimatizaci i audiem poháněnými sluneční energií. Budoucnost? Kdepak...




Blesk.cz

Miliardář, filantrop, ďábel a „mrtvé prase“: Kdo je George Soros a proč na něj útočí?

Miliardář, filantrop, ďábel a „mrtvé prase“: Kdo je…

Americký finančník a filantrop maďarského původu George Soros (87) získal značný majetek burzovními spekulacemi,…

Paroubek po porážce u soudu nelenil, pátral a… Řekl, kolik a za co Petra utrácí

Paroubek po porážce u soudu nelenil, pátral a… Řekl,…

Jiří Paroubek (65) soptí. Expremiéra ČR rozhněvalo, že po prohraném soudu o dceru Margaritu (8), který vedl s…

 

iSport.cz

Proč nehrál Jágr proti Jihlavě? Bůh nejsem, abych to rozhodl

Proč nehrál Jágr proti Jihlavě? Bůh nejsem, abych to rozhodl

Na střídačce předvedl spoustu emotivních gest. Když Jihlava v 57. minutě vstřelila klíčový gól, smutně se opřel…

SESTŘIH: Sparta - Jablonec 2:0. Letenští jsou třetí, pálil i Stanciu

SESTŘIH: Sparta - Jablonec 2:0. Letenští jsou třetí,…

Fotbalisté Sparty v 25. kole první ligy doma porazili Jablonec 2:0 a minimálně do soboty se posunuli na třetí…

 

Reflex.cz

#musitezazit: Jeden panák? Oslepnete. Dva? Zemřete. Metanol hraje hlavní roli v novém českém filmu

#musitezazit: Jeden panák? Oslepnete. Dva? Zemřete.…

Dvoudílný televizní film o metanolové aféře, série koncertů Báry Polákové, kniha Stín Jiřího Křižana a adaptace…

1000 Filipínců míří na práci do Česka. Pro firmy je to laciný doping, pro modernizaci ekonomiky spíš brzda

1000 Filipínců míří na práci do Česka. Pro firmy je…

Do České republiky má v letošním roce prostřednictvím vládního programu na zaměstnávání cizinců přijet zhruba…