Statistika nehod: 10 tragických let na českých silnicích

Statistika nehod: 10 tragických let na českých silnicích

 

Od roku 1994 do konce roku 2003 se u nás stalo 1,95 miliónu dopravních nehod, při kterých zahynulo 13368 osob. Nebezpečnost automobilu roste s jeho stářím. Jak se projevuje vysoký věk aut na českých silnicích ?

Od roku 1994 do konce roku 2003 se u nás stalo 1,95 miliónu dopravních nehod, při kterých zahynulo 13 368 osob. Čísla z nehodových statistik slýcháme často, ale ne všichni si uvědomují jejich závažnost. Nebezpečnost automobilu roste s jeho stářím. Jak se projevuje vysoký věk aut na českých silnicích ?

Minulý týden zveřejnilo Policejní prezidium statistiku dopravních nehod za rok 2003. Čísla to jsou neradostná, ale právě proto by se o nich mělo mluvit. Podrobná policejní statistika rozebírá příčiny nehod a analyzuje sebraná data z různých hledisek. My se zaměříme na vysoký věk českého vozového parku a s ním související následky nehod.

Z údajů o nehodovosti za rok 2003, zveřejněných Ředitelstvím služby dopravní policie ČR a jejich porovnáním s počty v ČR evidovaných vozidel vyplývá, že na 100 motorových vozidel (mimo zemědělské traktory) připadly v roce 2003 více než čtyři (4,01) dopravní nehody. V roce 2002 to bylo 4,02 nehody na 100 motorových vozidel a v roce 2001 pak 3,99 nehody. Z tohoto pohledu, na rozdíl od růstu absolutních čísel, se zdá situace v uplynulých třech letech relativně stabilizovaná. To je možno říci i o období od roku 1997 do roku 2000, kdy se tento poměrový ukazatel pohyboval v rozmezí od 4,62 do 4,70 nehody na 100 evidovaných motorových vozidel. Ke „snížení“ po roce 2001 došlo tím, že od roku 2001 se zvýšila hranice pro povinné nahlášení dopravní nehody na 20 000 Kč (pokud nedošlo ke zranění nebo usmrcení), což do určité míry snížilo celkový počet ohlášených a tedy statisticky podchycených nehod.

Absolutní čísla však již tak optimisticky nevypadají. V roce 2003 bylo Policii České republiky nahlášeno 195 851 nehod (meziroční nárůst + 5133 nehody), při kterých bylo 1 319 osob usmrceno (+4), 5 253 těžce zraněno a 30 312 osob zraněno lehce (+1299). Odhad způsobené hmotné škody je ve výši 9,33 mld. Kč.

180 527 (92,2%) nehod zavinili řidiči motorových vozidel, druhým nejčastějším „viníkem“ jsou lesní a domácí zvířata (3,8%) a dále řidiči nemotorových vozidel (1,6%) a chodci (1%). Z toho je vidět, že vina padá jednoznačně na nás, co jsme za volanty čtyřkolových miláčků.

V roce 2003 zaregistrovala policie celkem 17 641 nehod, kdy viník nehody z místa ujel a při těchto nehodách bylo usmrceno 23 osob a dalších 1 123 bylo zraněno. Počet těchto nehod je oproti stejnému období předchozího roku nižší o 1%.

Nehody a stáří vozového parku
V následující tabulce je uvedeno porovnání počtu nehod a jejich následků podle stáří osobních automobilů. Všeobecně lze říci, že se snižují podíly nehod zaviněných vozidly vyrobenými před rokem 1995. Vozidla vyrobená před rokem 1980 se na počtu nehod podílejí 4,5%. Je tu však jedno „ale“….

Všechny automobily vyrobené před rokem 1989 způsobily pouze 24% nehod, ale zemřelo v nich 32,2% lidí usmrcených při nehodě. Naproti tomu auta nejvýše tři roky stará způsobila také přibližně 24% nehod, ale o život v nových autech přišlo jen 16,2% lidí z celkového počtu usmrcených. Tedy mezi smutnými skutečnostmi jedna potvrzená dobrá zpráva pro majitele nových vozů: moderní technika neochrání vždy, ale šance na přežití je výrazně vyšší.

To dokládá také ukazatel závažnosti nehod, který vyjadřuje počet usmrcených osob na 1000 nehod v dané kategorii. Zatímco v nových autech zemře asi 5 lidí na 1000 nehod, v 15letých autech je usmrceno 9 lidí na 1000 nehod. Průměrně bylo v roce 2003 usmrceno 6,7 lidí na 1000 nehod, před 23 lety, v roce 1980, to bylo 16,5 usmrcených osob na 1000 nehod. To je mj. vizitka vývojářů automobilů (jestli dobrá nebo špatná posuďte sami).

 
Rozdělení nehod a usmrcených osob v závislosti na stáří automobilu       
                                             závažnost nehod
rok výroby    Počet nehod       usmrceno    usmrceno/1000 nehod 
2000-03      31371 tj.23,9%   146 tj.16,2%     4,7
1995-99      40686 tj.31,0%   251 tj.27,9%     6,2
1990-94      26333 tj.20,1%   203 tj.22,6%     7,7
1985-89      19598 tj.14,9%   177 tj.19,7%     9,0
1980-84       6076 tj. 4,6%    50 tj. 5,6%     8,2
před 1980     5915 tj. 4,5%    62 tj. 6,9%    10,5
nezjištěno    1275 tj. 1,0%    11 tj. 1,2%     8,6

Pro zajímavost uvádíme také 15 nejrozšířenějších automobilů v České republice včetně jejich průměrného věku. Tato patnáctka tvoří více než polovinu vozového parku České republiky! Nechybí mezi nimi vozidla domácí nebo zahraniční výroby, která jsou dnes průměrně 20-30 let stará, ale konstrukčně přitom vycházejí z návrhů ze 60. a 70. let. To se projevuje také na tragických následcích dopravních nehod. Počty usmrcených jsou přitom jen pověstným vrcholem ledovce. Pak jsou tu tisíce těžce zraněných a desítky tisíc zraněných lehce.

15 nejrozšířenějších automobilů v ČR (k 30.6.2003)       
                                             podíl na  
                    počet  prům.r.v.  stáří voz.parku
1. Škoda 120       323401   1982,79   20,71     8,83%           
2. Škoda Favorit   292730   1990,84   12,66     7,99%
3. Škoda Felicia   275981   1997,10    6,40     7,54%
4. Škoda 105       230963   1982,44   21,06     6,31%
5. Škoda Fabia     107256   2001,52    1,98     2,93%
6. Škoda Fel.Combi 104075   1997,16    6,34     2,84%
7. Škoda Octavia    98637   1999,45    4,05     2,69%
8. Škoda Forman     89267   1992,80   10,70     2,44%
9. Ford Escort      66915   1992,42   11,08     1,83%
10.Škoda 100        63176   1972,64   30,86     1,73%
11.VW Golf          59392   1990,58   12,92     1,62%
12.Opel Astra       51225   1996,73    6,77     1,40%
13.Trabant          49525   1974,64   29,25     1,35%
14.VAZ 2101         44493   1975,62   27,88     1,22%
15.Renault 19       41893   1991,67   11,83     1,14%

Problém zřejmě nebude v technických závadách, ale v nedostatečné úrovni pasivní bezpečnosti. Statistika totiž říká, že z důvodu technické závady vozidla bylo v roce 2003 zaviněno jen 1 414 nehod (tj. asi 0,8% z celkového počtu nehod zaviněných řidiči motorových vozidel). Při těchto nehodách bylo 5 osob usmrceno a dalších 233 osob bylo zraněno. Nejčastější příčinou bylo „nesprávné uložení nákladu“, na druhém místě v pořadí četnosti následuje „jiná technická závada“ (např.: rozlomení traktoru v půli, upadnutí blatníku, upadnutí výfuku, palivové nádrže, najetí na roztrženou pneumatiku), následuje upadnutí nebo ztráta kola vozidla, defekt pneumatiky způsobený průrazem nebo náhlým únikem vzduchu, poruchy brzd a řízení.

Uplynulých 10 let ukazuje, že českého řidiče jen tak lehce nikdo nepřevychová. Asi se dříve dočkáme obratu k lepšímu díky nové technice, než kdybychom čekali na změnu ve způsobech motorizovaných účastníků provozu. Nebo je to jinak ?

Podrobná statistika nehodovosti na území ČR je k dispozici na internetových stránkách Ministerstva vnitra ČR.

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Zdroj: AUTOSAP, Policie ČR

Štítky Ford Golf Octavia Fabia Technika Statistiky

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset "jednookých" králů

V našem posledním díle o spolehlivosti automobilů podle…

Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně

Měření společnosti Dekra ukázalo, že největší množství…

 





 
Mercedes-Benz S 400 d 4Matic – Nafta v řadě!

TEST: Mercedes-Benz S 400 d 4Matic – Nafta znovu v řadě! Co to přineslo?

Dnes 09:51

Je to sice jeden z nejméně nápadných faceliftů, o slušnou revoluci však přesto jde. Vznětové vidlicové jednotky nahrazují zbrusu nové řadové motory!




Blesk.cz

Květu Fialovou (88) převezli do nemocnice, její stav je velmi vážný!

Květu Fialovou (88) převezli do nemocnice, její stav…

Herečka Květa Fialová (88), která se už několik let potýká s Alzheimerovou chorobou ve specializovaném centru,…

Neuvěřitelná operace v Motole: Batole (1) s mechanickým srdcem se dočkalo záchrany

Neuvěřitelná operace v Motole: Batole (1) s…

Čtyři měsíce strachu s mimotělním mechanickým srdcem strávilo ve Fakultní nemocnici v Motole dítě, které čekalo…

 

iSport.cz

Gebre Selassie: spousta šancí, žádný gól! Po zápase vtipně reagoval

Gebre Selassie: spousta šancí, žádný gól! Po zápase…

Werder Brémy nezažívá dobrý vstup do sezony. Klub, v němž působí i tři čeští hráči Theodor Gebre Selassie, Jiří…

Brabec o Spartě: Fanoušci musí dát nové strategii čas, hráči jim to vrátí

Brabec o Spartě: Fanoušci musí dát nové strategii…

Se Spartou vyhrál v roce 2014 ligu i pohár a o dva roky později se vydal na svoje první zahraniční angažmá.…

 

Reflex.cz

Menší prsa, více špíny a divočiny. Nový Tomb Raider se představuje v první ukázce

Menší prsa, více špíny a divočiny. Nový Tomb Raider…

Jedna z nejvíce sexy postav videoherní historie Lara Croft se dočká svého filmového restartu. Po dlouhých 15…

Čínský problém: chatovací robot začal pomlouvat komunistickou stranu. Vypnuli ho

Čínský problém: chatovací robot začal pomlouvat…

Dvojice „chatbotů“, softwarových robotů schopných komunikovat s lidmi, byla v Číně vyřazena z provozu poté, co…