Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Štítkování pneumatik: Pomoc, nebo buzerace výrobců?

Petr Slováček
Diskuze (22)
Od 1. července nesmí opustit brány výrobců pneumatika bez povinné nálepky s údaji pro zákazníka. K čemu to bude? Co to udělá s cenami?

Všechny pneumatiky pro osobní, lehká užitková a nákladní auta vyrobené po 1. 7. 2012 se nesmí prodávat bez označení štítkem. Úplně stejným jako třeba na pračce. Obsahuje však kategorie jako valivý odpor, brzdění na mokru a hluk při odvalování.

Může za to nařízení Evropské unie v rámci plánu snížit do roku 2020 emise v dopravě o dvacet procent a posílit bezpečnost na silnicích.

Vlastní cestou

Štítky budou povinné až od letošního listopadu, ale výrobci je musí používat už od července. Nepochybně se to stane předmětem obchodního boje. „Tři kritéria uvedená na štítku jsou součástí padesáti, která hodnotíme. Tudíž žádná nová nepřidává,“ tvrdí Emmanuel Robinet z Dunlopu.

Zákazníkům by štítky mohly ulehčit rozhodování, pokud jim ovšem budou rozumět. Podle miniankety v našem okolí se většinou i nadále spolehnou spíše na radu prodejce. Ostatně podle nastavených protichůdných měřítek se žádný z výrobců nedostane na nejlepší hodnocení. Znamenalo by to vyprodukovat univerzální pneumatiku, což je a nejspíš vždycky bude nemožné – čím lepší chování na mokru, tím horší hlučnost nebo nároky na spotřebu. Bity na tom budou zejména zimní pláště. Renomovaní výrobci si proto jednoduše vyberou kategorii, která je pro ně důležitá: nejčastěji chování na mokru nebo spotřebu. Hluk chápou jako doplňkovou disciplínu.

Prodejci dokonce mohou jít vlastní cestou a ukázat na štítku víc informací, než nařízení přikazuje. Výrobci ne, protože obsah i rozměry nálepky jsou pro všechny jednotné. „Nejsou uvedeny další důležité údaje jako kilometrový výkon, stabilita v zatáčkách a podobně. Proto jsme se rozhodli uvádět všechny a navíc informaci o zemi původu. Ta je někdy překvapivá,“ říká Václav Částka z obchodu DobréPneu.cz.

A co cena?

Oslovili jsme několik výrobců nebo prodejců a bez vytáček se jich zeptali, jestli zdraží. „Kvůli nové vyhlášce to určitě nechystáme,“ prohlašují svorně. Nová povinnost však pro výrobce znamená ohodnotit tisíce různých druhů či rozměrů pneumatik a miliony jich označit štítkem. Logicky tak lze očekávat, že vyšší náklady přenesou na zákazníka. „Na první pohled jednoduchá věc v podobě přidání malé nálepky s hodnocením na pneumatiku má obrovský dopad na výrobní a logistické postupy,“ vysvětluje Jean-Pierre Jeusette z vývojového centra

společnosti Goodyear Dunlop.

Čeho se štítkování týká?

  • osobních automobilů
  • lehkých nákladních vozů
  • nákladních automobilů

Které gumy mít štítky nebudou?

  • protektorované pneumatiky
  • profesionální off -road pláště
  • závodní pneumatiky
  • pneumatiky s hroty
  • dojezdové rezervní pláště
  • pneumatiky určené na vozidla, jejichž první registrace proběhla před 1. říjnem 1990
  • pneumatiky s rychlostním indexem nižším než 80 km/h
  • pneumatiky na ráfek s průměrem menším než 254 mm nebo větším než 635 mm
  • pneumatiky na motocykl

Co se jak měří?

Testování pneumatik kvůli štítkům nemá s praxí na autech skoro nic společného a výrobky ho z větší části absolvují v laboratorních podmínkách.

Valivý odpor

Měří se ztráty vznikající na dotykové ploše mezi pneumatikou a bubnem, který roztáčí. Hodnota je důležitá kvůli vlivu na spotřebu paliva. Zejména zimní a terénní pláště budou mít s touto disciplínou potíže.

Přilnavost na mokru

Měří se brzdná dráha z 80 na 20 km/h, popřípadě srovnání pneumatiky na speciálním vozíku s referenčním pláštěm. Rozdíly v hodnocení jsou značné. Celých osmnáct metrů dělí gumu se známkou A od té s písmenem G.

Vnější hlučnost

Měří se hluk jedoucího vozu s vypnutým motorem po certifikovaném povrchu. Rozdíl mezi jednou a třemi čárkami může mít hodnotu tří decibelů.

Petr Slováček
Diskuze (22)
Avatar - Kuban
3. 1. 2013 14:10
služba za kterou se platí
Proč ne, pořád lepší benchmark, než rady z diskuzí rádoby majitelů jak sou gumy skvělé, jak to drží, nehučí a skoro zadarmo. :yes:

jenže, pokud to bude znamenat, že si za to citelně připlatím, je tohle nařízení ŠPATNÉ. :no:
21. 12. 2012 22:31
Re: kecy,prdy,beďáry
Oni meraju vonkajsiu hlucnost. Spekulanti!
Je to len dalsi, ze ako vedecky, bullshit. Frekvencne pasmo a jeho zmeny v zavislosti od rychlosti, tak to uz akosi nezverejnju!
Potom vznika nemile prekvapenie, ze gumy s oznacenim 69 dB je pocut v rovnakom aute viacej, ako tie, co maju na stitku 73 dB!
21. 12. 2012 22:18
Re: Jen chválím,
Nejako si to zjednodusil. Jeden oderie pneumatiky za rok a druhy ma 50% este po piatich rokoch.
18. 12. 2012 20:22
Hluk chápou jako doplňkovou disciplínu ...
Nieco na tom bude.
Jedna vec je, na akom asfalte alebo povchu akurat vozidlo ide.
Druha vec je, ako sa meni hlucnost vplyvom opotrebovania.
A za tretie, na akom aute su obute.
Tu sa jasne odhali serioznost automobilky a preveri pristup ich "sudruhov z vyvoja" - to, ako zvladli akusticky komfort vo vnutri vozidla.
14. 8. 2012 14:46
Re: kecy,prdy,beďáry
Ano, to je pravda, jsou hlučné jako sviňa, a to i po přezutí ze zimních. Jedno se jim musí nechat, mají nízký valivý odpor, spotřeba mi s nimi šla razantně dolů. Jsou tvrdé jako kámen, by mě zajímalo, kolik kiláků vydrží.