TagAZ Aquila: Ruský sporťák za cenu Loganu
První informace o TagAZu Aquila se objevily loni v červnu. Tehdy se ještě jmenoval Akvella, název byl tedy nakonec decentně upraven. Oficiální fotografie však ukazují označení PS511. Na opravdu velmi zvláštním designu včetně širokých rámů oken se nezměnilo nic. Celek tedy vypadá jako dvoumístné kupé s motorem před zadní nápravou, ale jedná se o čtyřdveřový sedan, dokonce nemá ani výklopnou zadní stěnu. A agregát je vpředu.
Jde o zážehový čtyřventilový čtyřválec 1,6 l od Mitsubishi s výkonem 79 kW (107 k)/6000 min-1. Pětistupňová přímo řazená převodovka přenáší točivý moment 138 N.m/3000 min-1 na přední kola. Je jasné, že tahle pohonná jednotka nemůže dostát výkonů, které tak trochu slibuje vzhled sportovního vozu. TagAZ uvádí, že verze se silnějším motorem o 110 kW (150 k) bude brzy následovat, stejně jako možnost volby automatu.
Podvozek s rozvorem 2750 mm má vpředu vzpěry McPherson a stabilizátor, brzdy jsou na všech kolech kotoučové. Auto měří na délku 4683 mm, do šířky 1824 mm a na výšku pouhých 1388 mm, čemuž koneckonců jeho silueta nasvědčuje. Rozměry tak odpovídá rozhraní nižší střední a střední třídy. Váží 1410 kg.
Sériová výroba měla začít už loni v říjnu. Automobilkou z Taganrogu nedaleko ukrajinských hranic ale zmítaly finanční problémy. Teprve od 13. února vznikají zkušební kusy, sériová produkce začne v březnu. Aquilu lze ale již objednávat, pochopitelně pouze v Rusku. TagAZ s ní hodlá konkurovat domácí Ladě a také Dacii Logan. Zatím ale nabídne dražší verzi, která bude stát 450 tisíc rublů (260.500 korun). Ta však má kromě posilovače řízení také airbag, klimatizaci, ABS, centrální zamykání, alarm, elektrická vyhřívaná zrcátka, rádio, sportovní kožené sedačky a litá osmnáctipalcová kola. Levnější výbavy, u nichž cena klesne pod 230 tisíc Kč, přijdou na řadu později.
TagAZ, který vznikl v roce 1998, kromě jiného montuje vozy čínských značek BYD, Chery a JAC. Není známo, zda pokračuje spolupráce s jihokorejskými firmami Hyundai a SsangYong, jejichž vozy také tvořily v nedávné minulosti část výrobního programu. V některých případech se však modely jiných výrobců skrývají za značkami TagAZ a Vortex.