27.4. 2013 Petr Barták

Technická kontrola na silnici: Policie na lovu

 

Jak probíhá policejní kontrola technického stavu auta přímo na silnici? Může hlídka zakázat i další jízdu?

Počasí láká k opalování, ale policejní kontrola na stanovišti u Cholupického tunelu na vnějším pražském městském okruhu je v plném proudu. Dvoučlenná hlídka zaměřená tentokrát na užitkové a nákladní automobily právě odstavuje další vůz.

Jak probíhá kontrola

Po zastavení a odstavení vozidla na bezpečném místě, které nebrání ostatním autům v jízdě, je prvním krokem kontrola dokladů řidiče a vozidla. Následuje dechová zkouška na přítomnost alkoholu a omamných látek. Pak už přichází na řadu kontrola technického stavu auta. Začíná pneumatikami – měří se hloubka dezénu, celkový stav obutí, zda nemá defekty či praskliny a podobně. Zároveň se prohlédnou brzdové kotouče, jestli nemají praskliny. Následuje prověrka řízení, policisté sledují reakci kol na otáčení volantu, posuzují, zda nemá řízení nepovolenou vůli. Při kontrole osvětlení vozu auto postupně rozsvěcí světla a hlídka ověřuje jejich funkčnost. Dalším krokem je kontrola, zda řidiči nic nebrání ve výhledu na vozovku. Při obchůzce auta policie také zkoumá defekty a míru prorezavění karoserie, protože kdyby byly korozí zasaženy nosné části, muselo by být auto odstaveno z provozu. Hlídka nahlíží také pod vůz, zda nedochází k odkapávání provozních náplní nebo pohonných hmot. Sleduje také funkčnost brzdové soustavy. Například zjevné poškození brzdových hadiček vystavuje autu stopku. Zatímco policisté podle zjištěných závad rozhodují, jestli vozidlo může pokračovat v jízdě, my technický stav známkujeme jako ve škole.

Auta pod lupou

Iveco EuroCargo se skříňovou nástavbou – nahlédnutím do prostoru pod nástavbou jsou zjištěny nedotažené a chybějící šrouby na její přichycení k nosné konstrukci vozidla. To je závažná chyba, za kterou řidič dostává pokutu 500 Kč. Dalším problémem je neschválené osvětlení vozidla. Čelní část je přesvětlena bílými LED diodami – standardní a přídavné dodatečné svícení je spojeno jedním vypínačem, přídavné navíc nejde separátně vypnout. „Hrozí nebezpečí oslnění protijedoucích řidičů zejména v nočních hodinách,“ vysvětluje člen hlídky nadstrážmistr Tomáš Prajsler. Před další jízdou je řidič vyzván k odstranění této závady, jež může být jako středně závažná vyřešena až po dojetí vozidla do cíle cesty. (ZNÁMKA: 3)

MAN TGS se skládacím jeřábem za kabinou – nové auto v dobrém stavu nemá žádný technický problém. Potíže neukázala ani kontrola upevnění nástavby na rámu, kol a brzdových kotoučů či osvětlení. Šofér brzy vyjíždí dál. (ZNÁMKA: 1)

Renault Master – bílá dodávka se stává dalším premiantem kontrolního dne. Závady nevykazuje ani kontrola upevnění nákladu – vše v pořádku. Řidič za dvacet pět minut pokračuje v cestě. (ZNÁMKA: 1)

Fiat Ducato Combinato – červená dodávka ještě se žlutými tabulkami si vytahuje „Černého Petra“. Obhlídka vozidla ukazuje od koroze prožrané díry na zadních dveřích a podbězích. „Tohle ještě nejsou závady typu C, bezprostředně ohrožující provoz. To by muselo být na nosných částech,“ říká druhý člen hlídky Petr Štěpánek. Zjištěn je také rozbitý kryt brzdového světla a rozlomená obruba registrační tabulky.

Další chybou je nestandardní uchycení zásuvky závěsného zařízení – řidič argumentuje tím, že se stejně nepoužívá. „V tom případě si jej nechte odstranit,“ nabízí řešení Tomáš Prajsler. „Odmontování doporučuji rozhodně u specializované firmy, nikoli flexou,“ dodává. Problém představuje také upevnění nákladu – přestože jsou díly na paletě evidentně těžké, chybí jakékoli upoutání popruhem přes oka. Výsledek kontroly tak znamená správní řízení pro majitele vozidla, tedy firmu, které auto patří.

Přesto odstaveno není a může pokračovat po vlastní ose. „Abychom autu zakázali další jízdu a majitel by si musel vozidlo nechat odtáhnout, musely by z něj třeba zjevně vytékat provozní kapaliny,“ upřesňuje detaily případného postihu Petr Štěpánek. (ZNÁMKA: 4)

Tři otázky pro pplk. Vladimíra Šulce, metodika kamionové dopravy na policejním prezidiu

Jaký je obecně stav vozidel na silnicích?

Většina vozidel je v pořádku, ale vyskytnou se i auta, jejichž technický stav je skutečně žalostný.

Podle čeho rozlišujete, kdo může a kdo nemůže pokračovat v cestě?

Jsou tři skupiny závad. Lehké, tedy ty, které provoz neohrožují, třeba nesprávně nastavený ostřikovač čelního skla nebo utržená či prasklá clona proti oslnění. Pouštíme je s upozorněním. Stejné je to u středně závažných závad, například nesprávného provedení nárazníků nebo upevnění zrcátek neodpovídající technickým podmínkám. Naopak stopku vystavíme kvůli závadám, které bezprostředně ohrožují provoz. Jde například o prasklé brzdové hadice, hrubé závady na řízení, zjevné deformace nebo nadměrné opotřebení.

Jaký je poměr mezi auty, která dál pouštíte, a těmi, jimž zakážete další jízdu?

Těch, kterým znemožníme pokračovat v jízdě, není mnoho. Například mezi 32 619 loni kontrolovanými nákladními a užitkovými auty to bylo 506 vozidel. To je zhruba 1,6 procenta.

Kdo kontroluje

Dvou- až tříčlenné hlídky v ranní, odpolední a noční směně. Na silnici tak slouží 16-24 hodin denně. Jsou jednak pravidelné, k nim se přiřazují akce s konkrétním zaměřením (autobusy, přeprava zboží ADR - nebezpečné látky a podobně). „Průměrná doba kontroly vozidla je čtyřicet minut,“ uvádí Petr Štěpánek, vrchní inspektor služby dopravní policie hlavního města Prahy. Za osmihodinovou směnu hlídka prověří osm až deset aut, záleží na závažnosti zjištěných závad. „Je to individuální. Už jsme řešili vozidlo i tři hodiny,“ podotýká vrchní inspektor služby dopravní policie hlavního města Prahy nadstrážmistr Tomáš Prajsler.

Co se sleduje u osobních aut

  • Platnost nálepek STK a emisí.
  • Identifikační znaky vozidla (VIN, výrobní štítky).
  • Povinná výbava vozidla.
  • Kola a pneumatiky.
  • Případný únik pohonných a provozních hmot.
  • Osvětlení vozidla.
Spolupracujeme s TipCars.com
Slavná socialistická auta zrají jako víno. Přečtěte si, kolik dnes stojí Slavná socialistická auta zrají jako víno. Přečtěte si, kolik dnes stojí

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

Vztahy mezi Spojenými státy a Íránem se vyostřují, země na sebe uvalují sankce Vztahy mezi Spojenými státy a Íránem se vyostřují, země na sebe uvalují sankce

Írán zavedl sankce proti 15 americkým společnostem za…

Severní Korea hledá zahraniční investory, chce koupit výletní loď s kasinem Severní Korea hledá zahraniční investory, chce koupit výletní loď s kasinem

Korejská lidově demokratická republika nepatří mezi…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
SUV vládnou světu automobilů. Zde je aktuální žebříček 12 nejrychlejších! SUV vládnou světu automobilů. Zde je aktuální žebříček 12 nejrychlejších!

Kategorie SUV zažívá celosvětově obrovský boom, takže…

10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

 






 
Finiš Valašské rallye 2017 - Kopecký byl suverénní

Finiš Valašské rallye 2017 - Kopecký byl suverénní

Dnes 18:49

Tovární jezdec Škoda Motorsport Jan Kopecký vyhrál 36. ročník Valašské rallye, úvodní podnik mistrovství České republiky v automobilových soutěžích.




Blesk.cz

I váš telefon může mít obří displej. Co byste řekli na 10

I váš telefon může mít obří displej. Co byste řekli…

Superscreen je tablet, který zrcadlí obsah z mobilu Získáte tak velký a kvalitní displej za malé peníze Funguje…

Ridi s milenkou Hunčárovou na horách: Telefon nevzal ani synovi!

Ridi s milenkou Hunčárovou na horách: Telefon nevzal…

Krásy italských hor i nové partnerky, tanečnice Lucie Hunčárové (31), omámily zamilovaného kuchaře Emanuela…

 

iSport.cz

Hrůzná zlomenina si vyžádala šrouby. Coleman si minimálně půl roku nezahraje

Hrůzná zlomenina si vyžádala šrouby. Coleman si…

Kapitán irských fotbalistů a obránce Evertonu Seamus Coleman si po hrůzné dvojnásobné zlomenině nohy nejméně půl…

Velmoc zase v koncích! Nizozemci nasadili 17letý talent, ten zavinil góly

Velmoc zase v koncích! Nizozemci nasadili 17letý…

Kocovina pokračuje! Fotbalisté Nizozemska v kvalifikaci MS 2018 klopýtají a vážně hrozí, že nezvládnou postoupit…

 

Reflex.cz

Je to už na revoluci? Summit EU v Římě byl blamáží, politici jen zopakovali své bláboly

Je to už na revoluci? Summit EU v Římě byl blamáží,…

Třeba premiér Sobotka, kancléřka Merkelová či předseda Evropské komise Juncker skutečně věří tomu, co říkali…

Uber po nehodě v USA stáhl všechny samořídící vozy

Uber po nehodě v USA stáhl všechny samořídící vozy

Americký provozovatel alternativní taxislužby Uber stáhl z provozu všechna svá samořízená auta. Učinil tak poté,…