Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Test autosedaček: Vybírejte pečlivě!

Auto Tip Klassik
Diskuze (16)
Od letošního ledna do září zahynulo při dopravních nehodách v ČR devět dětí, z toho bylo pět spolujezdců. To je skoro stejný počet jako za celý loňský rok.

Vyhnout se podílu na této statistice lze pozornou jízdou, ale i nákupem a použitím správné dětské autosedačky.

Spousta lidí vysvětluje svůj nákup rozložitého SUV tím, že chce vlastnit co nejbezpečnější automobil. Pomiňme teď fakt, že ani tento segment není zárukou „bezbolestné“ nehody, a pozastavme se nad tím, že dotyční pak čas od času degradují svoji snahu tím, že pro své dítě do auta koupí nevyhovující autosedačku.

A že takové na trhu jsou – každý rok to ostatně potvrzují srovnávací testy, z nichž jedny z nejdůkladnějších provádí německý autoklub ADAC. Letos si jeho technici po svítili na 46 modelů. Jako obvykle hodnotili nejen odolnost při čelním a bočním nárazu, ale také snadnost použití, ergonomii, přítomnost škodlivých látek nebo zpracování.

Crash testy se provádějí v rychlostech 64 km/h (čelní) a 50 km/h (boční), to ve skeletu pětidveřového Volkswagenu Golf VI (do loňska se používal Opel Astra). Odpovídající figurína je v sedačce upevněna v poloze sedící i odpočinkové, tedy v pololeže.

Pokud jde o nebezpečné látky, hledají se stopy rakovinotvorných polycyklických aromatických uhlovodíků (PAU), ftalátů, zpomalovačů hoření, fenolických sloučenin, organických sloučenin cínu, nevhodných barviv a těžkých kovů.

Celkové výsledky nebyly úplně přesvědčivé. Nejlepší známka 1 se neobjevila ani jednou, dvacet tři modelů si připsalo dvojku. Ty tedy můžete používat bez větších obav.

Šest produktů ovšem zcela pohořelo, od nich musíte dát ruce pryč. Pokaždé jim totiž nejhorší známku vystavily výrazné nedostatky v oblasti bezpečnosti. Nafukovací typ Easycarseat navíc selhal při čelním a bočním nárazu. Protože však zkoušky autoklubu ADAC jdou vysoko nad rámec běžných požadavků formulovaných normou ECE-R 44, dají se i tyto nedostatečně chránící zádržné systémy na trhu běžně koupit.

Naopak potěšilo razantní zlepšení v oblasti přítomnosti nebezpečných látek v autosedačkách. Ze 46 produktů v tomto směru neprošel jen jeden - Bébécar Easymaxi EL.

Samozřejmě sebelepší autosedačka je málo platná, pokud je špatně namontovaná. Zde pomůžesrozumitelný návod, ale také dva úchyty Isofi x doplněné třetím jisticím bodem v podobě „bezpečnostního“ pásu. Ten se od autosedačky přehazuje přes opěradlo kabinového sedadla a spojuje s kotvicím okem umístěným v prostoru za ním (tomuto řešení se říká top tether – horní úvaz). Od listopadu 2012 musejí mít zmíněné oko všechna nově homologovaná vozidla, za další dva roky se bez něj v Evropské unii nesmí prodat žádné nové auto.

Přestože úchyty Isofi x najdete v 90 procentech všech současných modelů, ještě to neznamená, že s nimi máte vyhráno. Občas se totiž stane, že „isofixová“ sedačka do zámků ve vašem autě nepasuje. Ok pro zajištění horního úvazu je v dnešních automobilech ještě méně, najdete je asi ve dvou třetinách nových vozidel.

TEST AUTOSEDAČEK ADAC 2012
Model Isofix Známka Bezpečnost Použití/Ergonomie Škodliviny Zpracování/Čistění
Kategorie 0, 0+ (do 18 měsíců nebo 13 kg)
Cybex Aton 2 Ne 2 1 2 1 1
Cybex Aton 2 (Isofix) Ano 2 1 2 1 1
Graco Junior Baby Ne 2 2 2 3 2
Graco Junior Baby + základna Ne 2 2 2 3 2
Peg Perego Primo Viaggio Trifix K Ne 2 2 2 3 2
Peg Perego Primo Viaggio Trifix K (Isofix) Ano 2 2 2 3 2
HTS Besafe iZi Go Isofix Ano 3 3 2 1 1
Bébécar Easymaxi EL Ne 5 2 3 2 2
Kategorie 0, I (do 4 let nebo 18 kg)
Peg Perego Viaggio switchable Ne 3 3 2 1 2
Peg Perego Viaggio convertibile Ne 5 2 2 1 2
Kategorie I (od 1 do 4 let, od 9 do 18 kg)
CAM Viaggiosicuro Isofix S157 Ano 2 2 2 1 3
Chicco Xpace Isofix Ano 2 2 2 1 3
Cybex Juno-Fix (Isofix) Ano 2 1 2 1 1
Kiwy SPF1 Isofix Ano 2 2 2 1 3
Römer Duo Plus (Isofix) Ano 2 2 2 1 1
Römer Trifix (Isofix) Ano 2 2 2 3 2
Chicco Xpace Ne 3 3 2 1 3
Maxi Cosi Priori XP Ne 3 3 2 3 1
Kategorie I, II, III (od 1 do 12 let, 9 až 36 kg)
Concord Transformer Pro (Isofix) Ano 2 2 2 1 2
Cybex Pallas 2 Ne 2 2 2 1 2
Kiddy Guardianfix Pro 2 (Isofix) Ano 2 2 2 1 2
Casualplay Multiprotector Fix (Isofix) 2 Ano 3 3 2 3 2
Chicco Neptun Ne 3 3 3 4 2
Graco Nautilus Ne 3 3 3 3 2
Nania Beline SP Ne 3 3 3 3 2
Osann Beline SP* Ne 3 3 3 3 2
Recaro Young Sport Ne 3 3 2 4 2
Storchenmühle Taos Ne 3 3 3 3 2
Brevi Tao b.fix (Isofix) Ano 4 3 4 1 2
Phil & Teds Tott XT Ne 4 4 3 1 3
Kiddy Guardianfix Pro (Isofix) 3 Ano 5 2 2 1 2
Kategorie II, III (od 4 do 12 let, 15 až 36 kg)
Cybex Solution X2 Ne 2 2 2 1 2
HTS Besafe iZi UP X3 Fix (Isofix) 4 Ano 2 2 2 1 2
Anoné Montecarlo R1 (Isofix) Ano 2 2 2 3 1
Maxi Cosi RodiFix (Isofix) Ano 2 2 2 1 2
Peg Perego Viaggio 2/3 Surefix (Isofix) Ano 2 2 2 1 2
Storchenmühle My-Seat CL** Ne 2 2 2 3 1
Storchenmühle Solar Seatfix (Isofix) Ano 2 2 1 1 1
Takata Maxi Isofix 5 Ano 2 2 2 1 2
Graco Logico LX Comfort Ne 3 3 2 3 1
HTS Besafe iZi UP X3 6 Ne 3 3 2 1 2
Recaro Monza Nova Seatfix (Isofix) Ano 3 2 1 4 1
Safety 1st Travel Safe Ne 3 3 2 3 2
Eeasycarseat Inflatable Ne 5 2 2 3 2
Graco Junior Maxi Ne 5 2 2 3 1
Graco Logico L Ne 5 2 2 3 1
* stejná jako model Nania Beline Sp, ** stejná jako model Recaro Milano

Autosedačky v ČR: použití a kategorie

Od 1. července 2006 jsou dětské zádržné systémy u nás povinné na všech typech komunikací. Usazen do nich musí být každý pasažér, který měří méně než 150 centimetrů a váží do 36 kg. Jakmile není jedna z těchto podmínek splněna, už povinnost použití odpadá. Autosedačky se dělí do čtyř kategorií:

Skupiny 0 a 0+ - 0 až 13 kg

Kojence převážejte vždy v poloze proti směru jízdy, a to nejlépe vzadu. Na přední sedadlo může přijít skořepina jen v případě, že lze u tohoto místa deaktivovat airbag. Do čtyř měsíců věku novorozence převážejte co možná nejméně a na krátké vzdálenosti. Poloha v autosedačce mu deformuje páteř a ztěžuje dýchání.

Skupina I - 9 až 18 kg (1 až 4,5 roku)

Děti už dokážou samy sedět, přesto se hodí sedačky s velkým rozsahem poloh, tedy včetně spánkových. Pokud to vám ani malému pasažérovi nevadí, stále ho umisťujte zády ke směru jízdy, v případě kolize pak sedačka chrání lépe. Zádržný systém může mít vlastní popruhy (kalhotové šle) nebo už využívat pásy vozidla.

Skupina II - 15 až 25 kg (asi 3,5 až 7 let)

Dítě může sedět v klasické autosedačce nebo využívat systém zvýšeného sezení (někdy doplněný zádovou oporou, případně bočnicemi). V obou případech jej drží bezpečnostní pásy vozidla, jejichž vedení ale zádržný systém upravuje tak, aby to bylo pro dítě bezpečné (doporučujeme ale raději vyzkoušet). Lze využít i pro skupinu III.

Skupina III - 22 až 36 kg (od 6 let do výšky 150 cm)

Dítě je poutáno bezpečnostním pásem vozidla, jehož vedení není upravováno. Používá se však zvýšený sedák, jenž zařídí, že popruhy nevedou přes krk nebo měkké části břicha, ale v oblasti pánve a přes klíční kost. Zvýšené sedadlo také zabrání tomu, aby dítě při nárazu pod pásy nepodklouzlo.

Auto Tip Klassik
Diskuze (16)
18. 12. 2012 08:38
Re: Poprosím poraďte!
Tak nám to tak vyšlo, že jsme v říjnu(thdy bylo malýmu 5 měsíců) měnili auto a stím i kočár i trojkombinací a do vajíčka od Quinny se špunt vešel v pohodě. Možná jsme na sedačku pak přecházeli později-to už zas tak přesně nevím. Ale vyšlo nám to v pohodě.
18. 12. 2012 08:31
Re: Poprosím poraďte!
Jenže sedačky pro větší děti vychází z toho, že to dítě sedí a má aspoň 9 kilo, což je později než na půl roce a do vajíčka od X-landera se ti nevejde podstatně dřív. Obzvlášť když má na sobě něco teplýho oblečení přes zimu, a nohama se tam nevejde ještě dřív. ;-\
18. 12. 2012 08:17
Re: Poprosím poraďte!
Souhlas, tak přesně X-Landera jsme měnily za Quinny. S X-Landerem to byl boj. Jinak s vajíčkem jsem byl spokojen a cca do 1/2 roku OK. Největší výhodu tedy spatřuji v tom, že když prcek usnul, tak ho člověk jednoduše vyndal i s vajíčkem a nemusel jsem ho přendavat.
17. 12. 2012 21:13
Re: Poprosím poraďte!
To bych netvrdil. Mám X-lander a se sporťákem to do Oktávky tak tak narvu. Ten kočárek je ukrutně neskladnej. Mám k tomu i vajíčko a to teda NEdoporučuju. Protože je tak strašně malý a blbě řešený, že se do něj to dítě po pár měsících nevejde (v létě o zimní kombinéze radši nemluvím) Nechápu kterej idiot ji konstruoval. Nevím jak je na tom s bezpečností ani jsem se po tom moc nepídil, ale je to stejně jako jiné sedačky kus obyčejného plastu a trocha polstrování. Dělaj se kolem toho zbytečný komedie. Teď jsem koupil za 3000 nějakou sedačku pro větší dítě od 9-25 kil. Líbila se mi provedením a tím, že je polohovatelná. Navíc je krásně měkkce polstrovaná a dítě se do ní hezky vejde. Tady v testu není, takže ani nevím jestli nejsem krkavčí otec a svoje dítko podle nejnovějších reklamních masáží neumisťuju do nějaký sedačky, která je možná "nevyhovující" >:D
13. 12. 2012 12:45
Re: Poprosím poraďte!
Pultík je parádní věc. Nejdřív jsme měli sedačku s 5 boďákem, ale kolem 2 let věku se začal sičák jeden vyvlíkat ;-) i když byl utaženej "na krev", prostě jak Hudíny >:-[] Teď má sedačku s pultíkem, je klid a ještě si po pultíku jezdí autíčkama a letadílkama. Také jak bylo výše zmíněno, nepodceňovat snadnost praní. U té první sedačky bylo sundání potahu docela masakr a pokud dítě v autě i jí, čemuž se asi ani nedá vyhnout(ucpaná pusinka-klid na palubě >:-[] ) tak vypadá sedačka po pár dnech naprosto zoufale. Ještě doporučuji pod sedačku vložit deku, protože všechny možný drobky a úlomky čkololádový polevy atd se dostane až pod sedačku a fest zo zaneřádí sedadlo 8-s