12.12. 2012 Auto Tip

Test autosedaček: Vybírejte pečlivě!

 

Od letošního ledna do září zahynulo při dopravních nehodách v ČR devět dětí, z toho bylo pět spolujezdců. To je skoro stejný počet jako za celý loňský rok.

Vyhnout se podílu na této statistice lze pozornou jízdou, ale i nákupem a použitím správné dětské autosedačky.

Spousta lidí vysvětluje svůj nákup rozložitého SUV tím, že chce vlastnit co nejbezpečnější automobil. Pomiňme teď fakt, že ani tento segment není zárukou „bezbolestné“ nehody, a pozastavme se nad tím, že dotyční pak čas od času degradují svoji snahu tím, že pro své dítě do auta koupí nevyhovující autosedačku.

A že takové na trhu jsou – každý rok to ostatně potvrzují srovnávací testy, z nichž jedny z nejdůkladnějších provádí německý autoklub ADAC. Letos si jeho technici po svítili na 46 modelů. Jako obvykle hodnotili nejen odolnost při čelním a bočním nárazu, ale také snadnost použití, ergonomii, přítomnost škodlivých látek nebo zpracování.

Crash testy se provádějí v rychlostech 64 km/h (čelní) a 50 km/h (boční), to ve skeletu pětidveřového Volkswagenu Golf VI (do loňska se používal Opel Astra). Odpovídající figurína je v sedačce upevněna v poloze sedící i odpočinkové, tedy v pololeže.

Pokud jde o nebezpečné látky, hledají se stopy rakovinotvorných polycyklických aromatických uhlovodíků (PAU), ftalátů, zpomalovačů hoření, fenolických sloučenin, organických sloučenin cínu, nevhodných barviv a těžkých kovů.

Celkové výsledky nebyly úplně přesvědčivé. Nejlepší známka 1 se neobjevila ani jednou, dvacet tři modelů si připsalo dvojku. Ty tedy můžete používat bez větších obav.

Šest produktů ovšem zcela pohořelo, od nich musíte dát ruce pryč. Pokaždé jim totiž nejhorší známku vystavily výrazné nedostatky v oblasti bezpečnosti. Nafukovací typ Easycarseat navíc selhal při čelním a bočním nárazu. Protože však zkoušky autoklubu ADAC jdou vysoko nad rámec běžných požadavků formulovaných normou ECE-R 44, dají se i tyto nedostatečně chránící zádržné systémy na trhu běžně koupit.

Naopak potěšilo razantní zlepšení v oblasti přítomnosti nebezpečných látek v autosedačkách. Ze 46 produktů v tomto směru neprošel jen jeden - Bébécar Easymaxi EL.

Samozřejmě sebelepší autosedačka je málo platná, pokud je špatně namontovaná. Zde pomůžesrozumitelný návod, ale také dva úchyty Isofi x doplněné třetím jisticím bodem v podobě „bezpečnostního“ pásu. Ten se od autosedačky přehazuje přes opěradlo kabinového sedadla a spojuje s kotvicím okem umístěným v prostoru za ním (tomuto řešení se říká top tether – horní úvaz). Od listopadu 2012 musejí mít zmíněné oko všechna nově homologovaná vozidla, za další dva roky se bez něj v Evropské unii nesmí prodat žádné nové auto.

Přestože úchyty Isofi x najdete v 90 procentech všech současných modelů, ještě to neznamená, že s nimi máte vyhráno. Občas se totiž stane, že „isofixová“ sedačka do zámků ve vašem autě nepasuje. Ok pro zajištění horního úvazu je v dnešních automobilech ještě méně, najdete je asi ve dvou třetinách nových vozidel.

TEST AUTOSEDAČEK ADAC 2012
ModelIsofixZnámkaBezpečnostPoužití/ErgonomieŠkodlivinyZpracování/Čistění
Kategorie 0, 0+ (do 18 měsíců nebo 13 kg)
Cybex Aton 2 Ne 2 1 2 1 1
Cybex Aton 2 (Isofix) Ano 2 1 2 1 1
Graco Junior Baby Ne 2 2 2 3 2
Graco Junior Baby + základna Ne 2 2 2 3 2
Peg Perego Primo Viaggio Trifix K Ne 2 2 2 3 2
Peg Perego Primo Viaggio Trifix K (Isofix) Ano 2 2 2 3 2
HTS Besafe iZi Go Isofix Ano 3 3 2 1 1
Bébécar Easymaxi EL Ne 5 2 3 2 2
Kategorie 0, I (do 4 let nebo 18 kg)
Peg Perego Viaggio switchable Ne 3 3 2 1 2
Peg Perego Viaggio convertibile Ne 5 2 2 1 2
Kategorie I (od 1 do 4 let, od 9 do 18 kg)
CAM Viaggiosicuro Isofix S157 Ano 2 2 2 1 3
Chicco Xpace Isofix Ano 2 2 2 1 3
Cybex Juno-Fix (Isofix) Ano 2 1 2 1 1
Kiwy SPF1 Isofix Ano 2 2 2 1 3
Römer Duo Plus (Isofix) Ano 2 2 2 1 1
Römer Trifix (Isofix) Ano 2 2 2 3 2
Chicco Xpace Ne 3 3 2 1 3
Maxi Cosi Priori XP Ne 3 3 2 3 1
Kategorie I, II, III (od 1 do 12 let, 9 až 36 kg)
Concord Transformer Pro (Isofix) Ano 2 2 2 1 2
Cybex Pallas 2 Ne 2 2 2 1 2
Kiddy Guardianfix Pro 2 (Isofix) Ano 2 2 2 1 2
Casualplay Multiprotector Fix (Isofix) 2 Ano 3 3 2 3 2
Chicco Neptun Ne 3 3 3 4 2
Graco Nautilus Ne 3 3 3 3 2
Nania Beline SP Ne 3 3 3 3 2
Osann Beline SP* Ne 3 3 3 3 2
Recaro Young Sport Ne 3 3 2 4 2
Storchenmühle Taos Ne 3 3 3 3 2
Brevi Tao b.fix (Isofix) Ano 4 3 4 1 2
Phil & Teds Tott XT Ne 4 4 3 1 3
Kiddy Guardianfix Pro (Isofix) 3 Ano 5 2 2 1 2
Kategorie II, III (od 4 do 12 let, 15 až 36 kg)
Cybex Solution X2 Ne 2 2 2 1 2
HTS Besafe iZi UP X3 Fix (Isofix) 4 Ano 2 2 2 1 2
Anoné Montecarlo R1 (Isofix) Ano 2 2 2 3 1
Maxi Cosi RodiFix (Isofix) Ano 2 2 2 1 2
Peg Perego Viaggio 2/3 Surefix (Isofix) Ano 2 2 2 1 2
Storchenmühle My-Seat CL** Ne 2 2 2 3 1
Storchenmühle Solar Seatfix (Isofix) Ano 2 2 1 1 1
Takata Maxi Isofix 5 Ano 2 2 2 1 2
Graco Logico LX Comfort Ne 3 3 2 3 1
HTS Besafe iZi UP X3 6 Ne 3 3 2 1 2
Recaro Monza Nova Seatfix (Isofix) Ano 3 2 1 4 1
Safety 1st Travel Safe Ne 3 3 2 3 2
Eeasycarseat Inflatable Ne 5 2 2 3 2
Graco Junior Maxi Ne 5 2 2 3 1
Graco Logico L Ne 5 2 2 3 1
* stejná jako model Nania Beline Sp, ** stejná jako model Recaro Milano

Autosedačky v ČR: použití a kategorie

Od 1. července 2006 jsou dětské zádržné systémy u nás povinné na všech typech komunikací. Usazen do nich musí být každý pasažér, který měří méně než 150 centimetrů a váží do 36 kg. Jakmile není jedna z těchto podmínek splněna, už povinnost použití odpadá. Autosedačky se dělí do čtyř kategorií:

Skupiny 0 a 0+ - 0 až 13 kg

Kojence převážejte vždy v poloze proti směru jízdy, a to nejlépe vzadu. Na přední sedadlo může přijít skořepina jen v případě, že lze u tohoto místa deaktivovat airbag. Do čtyř měsíců věku novorozence převážejte co možná nejméně a na krátké vzdálenosti. Poloha v autosedačce mu deformuje páteř a ztěžuje dýchání.

Skupina I - 9 až 18 kg (1 až 4,5 roku)

Děti už dokážou samy sedět, přesto se hodí sedačky s velkým rozsahem poloh, tedy včetně spánkových. Pokud to vám ani malému pasažérovi nevadí, stále ho umisťujte zády ke směru jízdy, v případě kolize pak sedačka chrání lépe. Zádržný systém může mít vlastní popruhy (kalhotové šle) nebo už využívat pásy vozidla.

Skupina II - 15 až 25 kg (asi 3,5 až 7 let)

Dítě může sedět v klasické autosedačce nebo využívat systém zvýšeného sezení (někdy doplněný zádovou oporou, případně bočnicemi). V obou případech jej drží bezpečnostní pásy vozidla, jejichž vedení ale zádržný systém upravuje tak, aby to bylo pro dítě bezpečné (doporučujeme ale raději vyzkoušet). Lze využít i pro skupinu III.

Skupina III - 22 až 36 kg (od 6 let do výšky 150 cm)

Dítě je poutáno bezpečnostním pásem vozidla, jehož vedení není upravováno. Používá se však zvýšený sedák, jenž zařídí, že popruhy nevedou přes krk nebo měkké části břicha, ale v oblasti pánve a přes klíční kost. Zvýšené sedadlo také zabrání tomu, aby dítě při nárazu pod pásy nepodklouzlo.

Spolupracujeme s TipCars.com
V Arménii odstoupil po masových protivládních protestech premiér V Arménii odstoupil po masových protivládních protestech premiér

Arménský premiér Serž Sargsjan dnes oznámil, že odstoupí…

Škoda Auto v Číně představí další SUV, zdvojnásobí dodávky Škoda Auto v Číně představí další SUV, zdvojnásobí dodávky

Automobilka Škoda Auto představí do konce letošního roku…

Tak trochu jiný Favorit. Rusko daruje Asadovi protiletadlové baterie Tak trochu jiný Favorit. Rusko daruje Asadovi protiletadlové baterie

Rusko už v nejbližší době dodá do Sýrie zdarma…

Poměr vládního dluhu k HDP je v Česku jedním z nejnižších v Evropské unii Poměr vládního dluhu k HDP je v Česku jedním z nejnižších v Evropské unii

Zadlužení členských zemí Evropské unie loni kleslo na…

 

Štítky ADAC Auto Tip

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nejrychlejší Dacia Duster měla 850 koní vyladěných pro Pikes Peak Nejrychlejší Dacia Duster měla 850 koní vyladěných pro Pikes Peak

Před zadní nápravou přepracovaný vidlicový šestiválec…

Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová

Americký prezident Donald Trump při svých cestách zatím…

 





 
Jaguar F-Type 2.0 Turbo – Žít, či nechat zemřít?

TEST: Jaguar F-Type 2.0 Turbo – Žít, či nechat zemřít?

Dnes 13:51

V době uvedení Jaguaru F-Type na trh jsme si jenom stěží dovedli představit, že by se automobilka jednou rozhodla pro něco menšího než šestiválce. Stalo se.




Blesk.cz

Oslavte Světový den knihy. Jak? S knížkou v ruce!

Oslavte Světový den knihy. Jak? S knížkou v ruce!

Zasmát se, uronit slzu, vypátrat zločince nebo se setkat s UFO? Díky knížkám žádný problém! Za pár desítek korun…

Při hororové nehodě přišla o dcerku: Holčičku (†18 měs.) zavalil plyšák a udusil ji

Při hororové nehodě přišla o dcerku: Holčičku (†18…

Noční můru každé matky si prožila 23letá Dexy Leigh Walsh ze skotského Dundee. V noci uložila svou 18měsíční…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Loučící se Wenger: Měl jsem občas pocit, že  asistuji u svého pohřbu

Loučící se Wenger: Měl jsem občas pocit, že…

Poprvé od pátečního překvapivého oznámení, že po sezoně po téměř 22 letech skončí na lavičce fotbalistů…

 

Reflex.cz

Je to kluk! Vévodkyně Kate a princ William mají třetího potomka

Je to kluk! Vévodkyně Kate a princ William mají…

Očekávaný třetí porod vévodkyně Kate (36) je tu. Vévodkyně v pondělí porodila třetího potomka, druhého syna. Na…

Nový český film Metanol: Story o převeliké blbosti

Nový český film Metanol: Story o převeliké blbosti

Česká televize připravila na dvě po sobě jdoucí neděle ambiciózní, ale dramaturgicky naprosto správný projekt.…