12.12. 2012 Auto Tip

Test autosedaček: Vybírejte pečlivě!

 

Od letošního ledna do září zahynulo při dopravních nehodách v ČR devět dětí, z toho bylo pět spolujezdců. To je skoro stejný počet jako za celý loňský rok.

Vyhnout se podílu na této statistice lze pozornou jízdou, ale i nákupem a použitím správné dětské autosedačky.

Spousta lidí vysvětluje svůj nákup rozložitého SUV tím, že chce vlastnit co nejbezpečnější automobil. Pomiňme teď fakt, že ani tento segment není zárukou „bezbolestné“ nehody, a pozastavme se nad tím, že dotyční pak čas od času degradují svoji snahu tím, že pro své dítě do auta koupí nevyhovující autosedačku.

A že takové na trhu jsou – každý rok to ostatně potvrzují srovnávací testy, z nichž jedny z nejdůkladnějších provádí německý autoklub ADAC. Letos si jeho technici po svítili na 46 modelů. Jako obvykle hodnotili nejen odolnost při čelním a bočním nárazu, ale také snadnost použití, ergonomii, přítomnost škodlivých látek nebo zpracování.

Crash testy se provádějí v rychlostech 64 km/h (čelní) a 50 km/h (boční), to ve skeletu pětidveřového Volkswagenu Golf VI (do loňska se používal Opel Astra). Odpovídající figurína je v sedačce upevněna v poloze sedící i odpočinkové, tedy v pololeže.

Pokud jde o nebezpečné látky, hledají se stopy rakovinotvorných polycyklických aromatických uhlovodíků (PAU), ftalátů, zpomalovačů hoření, fenolických sloučenin, organických sloučenin cínu, nevhodných barviv a těžkých kovů.

Celkové výsledky nebyly úplně přesvědčivé. Nejlepší známka 1 se neobjevila ani jednou, dvacet tři modelů si připsalo dvojku. Ty tedy můžete používat bez větších obav.

Šest produktů ovšem zcela pohořelo, od nich musíte dát ruce pryč. Pokaždé jim totiž nejhorší známku vystavily výrazné nedostatky v oblasti bezpečnosti. Nafukovací typ Easycarseat navíc selhal při čelním a bočním nárazu. Protože však zkoušky autoklubu ADAC jdou vysoko nad rámec běžných požadavků formulovaných normou ECE-R 44, dají se i tyto nedostatečně chránící zádržné systémy na trhu běžně koupit.

Naopak potěšilo razantní zlepšení v oblasti přítomnosti nebezpečných látek v autosedačkách. Ze 46 produktů v tomto směru neprošel jen jeden - Bébécar Easymaxi EL.

Samozřejmě sebelepší autosedačka je málo platná, pokud je špatně namontovaná. Zde pomůžesrozumitelný návod, ale také dva úchyty Isofi x doplněné třetím jisticím bodem v podobě „bezpečnostního“ pásu. Ten se od autosedačky přehazuje přes opěradlo kabinového sedadla a spojuje s kotvicím okem umístěným v prostoru za ním (tomuto řešení se říká top tether – horní úvaz). Od listopadu 2012 musejí mít zmíněné oko všechna nově homologovaná vozidla, za další dva roky se bez něj v Evropské unii nesmí prodat žádné nové auto.

Přestože úchyty Isofi x najdete v 90 procentech všech současných modelů, ještě to neznamená, že s nimi máte vyhráno. Občas se totiž stane, že „isofixová“ sedačka do zámků ve vašem autě nepasuje. Ok pro zajištění horního úvazu je v dnešních automobilech ještě méně, najdete je asi ve dvou třetinách nových vozidel.

TEST AUTOSEDAČEK ADAC 2012
ModelIsofixZnámkaBezpečnostPoužití/ErgonomieŠkodlivinyZpracování/Čistění
Kategorie 0, 0+ (do 18 měsíců nebo 13 kg)
Cybex Aton 2 Ne 2 1 2 1 1
Cybex Aton 2 (Isofix) Ano 2 1 2 1 1
Graco Junior Baby Ne 2 2 2 3 2
Graco Junior Baby + základna Ne 2 2 2 3 2
Peg Perego Primo Viaggio Trifix K Ne 2 2 2 3 2
Peg Perego Primo Viaggio Trifix K (Isofix) Ano 2 2 2 3 2
HTS Besafe iZi Go Isofix Ano 3 3 2 1 1
Bébécar Easymaxi EL Ne 5 2 3 2 2
Kategorie 0, I (do 4 let nebo 18 kg)
Peg Perego Viaggio switchable Ne 3 3 2 1 2
Peg Perego Viaggio convertibile Ne 5 2 2 1 2
Kategorie I (od 1 do 4 let, od 9 do 18 kg)
CAM Viaggiosicuro Isofix S157 Ano 2 2 2 1 3
Chicco Xpace Isofix Ano 2 2 2 1 3
Cybex Juno-Fix (Isofix) Ano 2 1 2 1 1
Kiwy SPF1 Isofix Ano 2 2 2 1 3
Römer Duo Plus (Isofix) Ano 2 2 2 1 1
Römer Trifix (Isofix) Ano 2 2 2 3 2
Chicco Xpace Ne 3 3 2 1 3
Maxi Cosi Priori XP Ne 3 3 2 3 1
Kategorie I, II, III (od 1 do 12 let, 9 až 36 kg)
Concord Transformer Pro (Isofix) Ano 2 2 2 1 2
Cybex Pallas 2 Ne 2 2 2 1 2
Kiddy Guardianfix Pro 2 (Isofix) Ano 2 2 2 1 2
Casualplay Multiprotector Fix (Isofix) 2 Ano 3 3 2 3 2
Chicco Neptun Ne 3 3 3 4 2
Graco Nautilus Ne 3 3 3 3 2
Nania Beline SP Ne 3 3 3 3 2
Osann Beline SP* Ne 3 3 3 3 2
Recaro Young Sport Ne 3 3 2 4 2
Storchenmühle Taos Ne 3 3 3 3 2
Brevi Tao b.fix (Isofix) Ano 4 3 4 1 2
Phil & Teds Tott XT Ne 4 4 3 1 3
Kiddy Guardianfix Pro (Isofix) 3 Ano 5 2 2 1 2
Kategorie II, III (od 4 do 12 let, 15 až 36 kg)
Cybex Solution X2 Ne 2 2 2 1 2
HTS Besafe iZi UP X3 Fix (Isofix) 4 Ano 2 2 2 1 2
Anoné Montecarlo R1 (Isofix) Ano 2 2 2 3 1
Maxi Cosi RodiFix (Isofix) Ano 2 2 2 1 2
Peg Perego Viaggio 2/3 Surefix (Isofix) Ano 2 2 2 1 2
Storchenmühle My-Seat CL** Ne 2 2 2 3 1
Storchenmühle Solar Seatfix (Isofix) Ano 2 2 1 1 1
Takata Maxi Isofix 5 Ano 2 2 2 1 2
Graco Logico LX Comfort Ne 3 3 2 3 1
HTS Besafe iZi UP X3 6 Ne 3 3 2 1 2
Recaro Monza Nova Seatfix (Isofix) Ano 3 2 1 4 1
Safety 1st Travel Safe Ne 3 3 2 3 2
Eeasycarseat Inflatable Ne 5 2 2 3 2
Graco Junior Maxi Ne 5 2 2 3 1
Graco Logico L Ne 5 2 2 3 1
* stejná jako model Nania Beline Sp, ** stejná jako model Recaro Milano

Autosedačky v ČR: použití a kategorie

Od 1. července 2006 jsou dětské zádržné systémy u nás povinné na všech typech komunikací. Usazen do nich musí být každý pasažér, který měří méně než 150 centimetrů a váží do 36 kg. Jakmile není jedna z těchto podmínek splněna, už povinnost použití odpadá. Autosedačky se dělí do čtyř kategorií:

Skupiny 0 a 0+ - 0 až 13 kg

Kojence převážejte vždy v poloze proti směru jízdy, a to nejlépe vzadu. Na přední sedadlo může přijít skořepina jen v případě, že lze u tohoto místa deaktivovat airbag. Do čtyř měsíců věku novorozence převážejte co možná nejméně a na krátké vzdálenosti. Poloha v autosedačce mu deformuje páteř a ztěžuje dýchání.

Skupina I - 9 až 18 kg (1 až 4,5 roku)

Děti už dokážou samy sedět, přesto se hodí sedačky s velkým rozsahem poloh, tedy včetně spánkových. Pokud to vám ani malému pasažérovi nevadí, stále ho umisťujte zády ke směru jízdy, v případě kolize pak sedačka chrání lépe. Zádržný systém může mít vlastní popruhy (kalhotové šle) nebo už využívat pásy vozidla.

Skupina II - 15 až 25 kg (asi 3,5 až 7 let)

Dítě může sedět v klasické autosedačce nebo využívat systém zvýšeného sezení (někdy doplněný zádovou oporou, případně bočnicemi). V obou případech jej drží bezpečnostní pásy vozidla, jejichž vedení ale zádržný systém upravuje tak, aby to bylo pro dítě bezpečné (doporučujeme ale raději vyzkoušet). Lze využít i pro skupinu III.

Skupina III - 22 až 36 kg (od 6 let do výšky 150 cm)

Dítě je poutáno bezpečnostním pásem vozidla, jehož vedení není upravováno. Používá se však zvýšený sedák, jenž zařídí, že popruhy nevedou přes krk nebo měkké části břicha, ale v oblasti pánve a přes klíční kost. Zvýšené sedadlo také zabrání tomu, aby dítě při nárazu pod pásy nepodklouzlo.

Spolupracujeme s TipCars.com
Turecko možná uspořádá referendum o členství v Evropské unii Turecko možná uspořádá referendum o členství v Evropské unii

Po dubnovém referendu o posílení prezidentských pravomocí…

Teplárenská skupina MVV Energie chystá investice za půl miliardy korun Teplárenská skupina MVV Energie chystá investice za půl miliardy korun

Od loňského října do letošního února zvedly teplárny,…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou.. Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou..

Volba barvy laku našeho vozu prý do jisté míry souvisí s…

SUV vládnou světu automobilů. Zde je aktuální žebříček 12 nejrychlejších! SUV vládnou světu automobilů. Zde je aktuální žebříček 12 nejrychlejších!

Kategorie SUV zažívá celosvětově obrovský boom, takže…

 






 
Audi nezajímají driftovací režimy

Audi nezajímají driftovací režimy

Včera

Audi Sport odmítá "driftovací" módy svých sportovních modelů. Považuje je za naprosto zbytečné.




Blesk.cz

Odklepnuto. STAN do voleb půjdou s lidovci. Potřebují získat 10 procent

Odklepnuto. STAN do voleb půjdou s lidovci.…

Hnutí Starostů a nezávislých se sešlo v sobotu už na 9. volebním sněmu. Necelé dvě stovky delegátů si zde volily…

Tělo kardinála Vlka bylo uloženo do hrobky. Loučit se přišly davy lidí i cizinci

Tělo kardinála Vlka bylo uloženo do hrobky. Loučit…

Sobotní dopoledne bylo zasvěcené poslednímu rozloučení s kardinálem Miloslavem Vlkem, jenž skonal před týdnem na…

 

iSport.cz

Tenisový génius letí žebříčkem: Od narození je hluchý, porazil už i Rosola

Tenisový génius letí žebříčkem: Od narození je…

Nikdy neuslyší potlesk fanoušků, jejich povzbuzování ani uznalá slova po vyhraném zápase. Jihokorejský mladík…

Jarolím varuje: Nepodceňujte San Marino. I trpaslíci vás mohou zaskočit!

Jarolím varuje: Nepodceňujte San Marino. I trpaslíci…

PŘÍMO ZE SAN MARINA | Jednu ostudu už si Karel Jarolím v roli trenéra uřízl. Slávisté pamatují, na podzim 2007…

 

Reflex.cz

Madona z Veveří: Čí by tak sakra mohl ten obraz asi být?

Madona z Veveří: Čí by tak sakra mohl ten obraz asi být?

Soud rozhodl zcela bizarní spor, který byl podle zdravého rozumu řešitelný za dvě vteřiny. Rozumnou myšlenku…

Trump utrpěl brutální debakl v boji u zrušení Obamacare

Trump utrpěl brutální debakl v boji u zrušení Obamacare

Tábor republikánů v americkém Kongresu se dnes vzpamatovává z šoku po páteční prohře ve Sněmovně reprezentantů,…