14.12. 2012 Matouš Jelínek

Při testování pneumatik pomáhá i robotická noha

 

Jak se měří brzdné schopnosti pneumatiky? Na vlastní oči jsme si prohlédli nejnovější zařízení jménem AIBA.

Jsme v nové laboratoři Automated Indoor Braking Analyzer (automatický interiérový brzdný analyzátor) a sledujeme obrovskou elektronickou tabuli. „Brzdný systém aktivní, záložní brzdný systém připraven, teplota optimální,“ rozsvěcují se postupně zelená světla oznamující připravenost systému. Připadáme si jak na mysu Canaveral ještě v době, kdy odtamtud startovaly raketoplány. Vše je v pořádku, spustí se varovná světla upozorňující na započetí testu. Na scénu, která se odehrává v třísetmetrové hale na testovacím polygonu Contidrom severně od Hannoveru, vjíždí obrovskou rychlostí černý golf, který vší silou na mokrém povrchu zastavuje.

Laboratoř, již jsme navštívili, totiž výrobce pneumatik Continental postavil z jediného důvodu: aby maximálně zvýšil přesnost měření brzdného účinku svých plášťů. Konkrétně se odchylka posunula z dosavadních pěti na jedno procento. A právě zde se bude zjišťovat také hodnota brzdění na mokru, která se zapisuje i na povinný euroštítek. Ten musí od začátku listopadu zdobit každou prodanou pneumatiku.

„Dříve musely testy plášťů probíhat za velmi proměnlivých okolních podmínek, měnila se teplota i rychlost a směr větru. AIBA nám umožní dělat tyto testy po celý rok za neměnných zkušebních podmínek, v klimatizovaných prostorách a na různých površích s konstantními koeficienty tření,“ říká David O‘Donnell, ředitel výzkumu společnosti Continental.

A jak tedy systém funguje? Celou halu protíná dlouhá kolejnice, na niž je přidělaný dopravník. K němu už je připevněno testovací auto. Dnes tu vidíme po technické stránce zcela obyčejný Volkswagen Golf se standardními brzdami i motorem. Jenže ovládaný dálkově a vybavený robotickou nohou na brzdě. Ta začne na rozdíl od testovacího jezdce brzdit vždy na předem daném místě a přesně definovanou silou.

Pak jsou tu ještě další zajímavosti. Třeba lineární motor v podlaze s výkonem 1600 koní, který zvenčí vystřelí auto na požadovanou rychlost. Na stovku se rozjede za 4,6 sekundy. „Šlo by to i rychleji. Větší přetížení už by ale bezpečnostní systémy jako ABS považovaly a chybu. Na vystřelení přitom nespotřebujeme více energie, než která je skryta v jednom hamburgeru,“ vysvětluje šéf projektu Cord Sprenger.

Zajímavý je také povrch. Jedná se o normovaný asfalt, který může být zalitý až centimetrem vody. Má šířku 2,7 metru a délku 73 m. Jenže je vyměnitelný! V hale tak najdete pět stejně velkých desek (každá má váhu 120 tun a jiný druh asfaltu), které lze během osmi minut vystřídat pomocí speciálních dopravníků! Ostrý provoz technologického unikátu startuje právě v těchto dnech. Za rok půjde díky zařízení otestovat až sto tisíc pneumatik.

Spolupracujeme s TipCars.com
Luděk Niedermayer: Růst Česka narazil na skleněný strop Luděk Niedermayer: Růst Česka narazil na skleněný strop

Česká ekonomika je historicky nejlépe připravená…

Cigarety stále nesou, český Philip Morris  měl loni vyšší tržby i zisk Cigarety stále nesou, český Philip Morris měl loni vyšší tržby i zisk

Kutnohorskému výrobci tabáku Philip Morris ČR loni…

Účet pro Tesco za podvod: čtyři miliardy korun Účet pro Tesco za podvod: čtyři miliardy korun

Největší britská maloobchodní společnost Tesco zaplatí…

Herec Stefan Denoljubov: My v Bulharsku morální dramata přímo žijeme Herec Stefan Denoljubov: My v Bulharsku morální dramata přímo žijeme

Saxofonista Stefan Denoljubov přijel do Prahy jako herec…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 






 
Turbodmychadla VGT: Naklápění lopatek čtyřikrát jinak (+videa)

Turbodmychadla VGT: Naklápění lopatek čtyřikrát jinak

Dnes 08:00

Turbodmychadla s proměnnou geometrií rozváděcích lopatek statoru turbíny jsou nedílnou součástí vznětových motorů už od 90. let a emisní normy Euro 2. Dnes koncepce existuje už ve čtyřech různých provedeních. Víte, čím se jednotlivá řešení liší?




Blesk.cz

Banky zase zdraží hypotéky: Lidé si naberou půjčky, varují analytici

Banky zase zdraží hypotéky: Lidé si naberou půjčky,…

Od prosince platí nový zákon o spotřebitelských úvěrech, kdy banky začaly posuzovat žadatele přísněji. Česká…

Mladé politika neláká: Feri vábí stravenkami, jaká jsou další řešení?

Mladé politika neláká: Feri vábí stravenkami, jaká…

Jak přivést mladé k většímu zájmu o politiku? Palčivou otázku řeší řada stran. TOP 09 jako ambasadora pro mladé…

 

iSport.cz

Proč je Nizozemsko v bídě? Špatný výběr trenérů i nevýrazní talenti

Proč je Nizozemsko v bídě? Špatný výběr trenérů i…

Fotbalový svět nechápe. Nizozemsko nezvládá po kvalifikaci na EURO 2016 ani tu na mistrovství světa v Rusku. Po…

Ostuda, jsem trapná! Strýcová se při prohře s Plíškovou hádala s koučem

Ostuda, jsem trapná! Strýcová se při prohře s…

Pikantní české osmifinále nabídl prestižní turnaj v Miami. Nasazená dvojka Karolína Plíšková v něm porazila…

 

Reflex.cz

Vláda zavádí evidenci prasečích ocásků. Problém se zvěří tím ale nevyřeší

Vláda zavádí evidenci prasečích ocásků. Problém se…

Posedlost evidencemi všeho druhu v podání současné vládní garnitury expanduje už i do takových oblastí lidských…

Spravedlnost v ČT: Slovák hodil rukavici české televizní detektivce!

Spravedlnost v ČT: Slovák hodil rukavici české…

Včera skončila Spravedlnost! Tedy alespoň na obrazovkách ČT1 a nutno dodat – a tady se dost rozcházím s kolegyní…