Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Při testování pneumatik pomáhá i robotická noha

Matouš Jelínek
Diskuze (1)
Jak se měří brzdné schopnosti pneumatiky? Na vlastní oči jsme si prohlédli nejnovější zařízení jménem AIBA.

Jsme v nové laboratoři Automated Indoor Braking Analyzer (automatický interiérový brzdný analyzátor) a sledujeme obrovskou elektronickou tabuli. „Brzdný systém aktivní, záložní brzdný systém připraven, teplota optimální,“ rozsvěcují se postupně zelená světla oznamující připravenost systému. Připadáme si jak na mysu Canaveral ještě v době, kdy odtamtud startovaly raketoplány. Vše je v pořádku, spustí se varovná světla upozorňující na započetí testu. Na scénu, která se odehrává v třísetmetrové hale na testovacím polygonu Contidrom severně od Hannoveru, vjíždí obrovskou rychlostí černý golf, který vší silou na mokrém povrchu zastavuje.

Laboratoř, již jsme navštívili, totiž výrobce pneumatik Continental postavil z jediného důvodu: aby maximálně zvýšil přesnost měření brzdného účinku svých plášťů. Konkrétně se odchylka posunula z dosavadních pěti na jedno procento. A právě zde se bude zjišťovat také hodnota brzdění na mokru, která se zapisuje i na povinný euroštítek. Ten musí od začátku listopadu zdobit každou prodanou pneumatiku.

„Dříve musely testy plášťů probíhat za velmi proměnlivých okolních podmínek, měnila se teplota i rychlost a směr větru. AIBA nám umožní dělat tyto testy po celý rok za neměnných zkušebních podmínek, v klimatizovaných prostorách a na různých površích s konstantními koeficienty tření,“ říká David O‘Donnell, ředitel výzkumu společnosti Continental.

A jak tedy systém funguje? Celou halu protíná dlouhá kolejnice, na niž je přidělaný dopravník. K němu už je připevněno testovací auto. Dnes tu vidíme po technické stránce zcela obyčejný Volkswagen Golf se standardními brzdami i motorem. Jenže ovládaný dálkově a vybavený robotickou nohou na brzdě. Ta začne na rozdíl od testovacího jezdce brzdit vždy na předem daném místě a přesně definovanou silou.

Pak jsou tu ještě další zajímavosti. Třeba lineární motor v podlaze s výkonem 1600 koní, který zvenčí vystřelí auto na požadovanou rychlost. Na stovku se rozjede za 4,6 sekundy. „Šlo by to i rychleji. Větší přetížení už by ale bezpečnostní systémy jako ABS považovaly a chybu. Na vystřelení přitom nespotřebujeme více energie, než která je skryta v jednom hamburgeru,“ vysvětluje šéf projektu Cord Sprenger.

Zajímavý je také povrch. Jedná se o normovaný asfalt, který může být zalitý až centimetrem vody. Má šířku 2,7 metru a délku 73 m. Jenže je vyměnitelný! V hale tak najdete pět stejně velkých desek (každá má váhu 120 tun a jiný druh asfaltu), které lze během osmi minut vystřídat pomocí speciálních dopravníků! Ostrý provoz technologického unikátu startuje právě v těchto dnech. Za rok půjde díky zařízení otestovat až sto tisíc pneumatik.

Matouš Jelínek
Diskuze (1)
6. 3. 2013 00:25
Jaké vybrat letní pneumatiky?
Co byste doporučili na léto? Našel jsem nějaký aktuální test [odkaz] tak přemýšlím nad těmi Continentaly.