17.8. 2013 Svět motorů

Tuning a legislativa: Žádné bastlení, tunit se musí mozkem!

 

Auta s tuningovými úpravami se léta setkávají s příznivci i zarytými odpůrci. Jak se vyhnout potížím?

Doby, kdy se čeští tuneři stylizovali do hrdinů filmové série Rychle a zběsile, jsou pryč. Zmizely zbastlené obludy různých vesnických nadšenců, kteří pokoutně upravili třicet let starou rodinnou škodověnku a obráželi srazy, na kterých mohli předvést leda vykuchaný výfuk.

Současná tuningová scéna už naštěstí nesází na obří nárazníky, bachraté prahy ani rozměrná křídla, nyní jsou v trendu decentní úpravy exteriéru, zatmavená skla, snížené podvozky či kvalitní hudební zástavby.

Nekompromisní policie

Není třeba chodit okolo horké kaše, policisté měli, mají a budou mít na vytuněné vozy vždycky pifku. Ačkoliv se jim auta často líbí, tolerantní nebývají. „Postupují podle zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích,“ připomíná Jana Tomková, mluvčí policie Plzeňského kraje.

Při kontrolách se tedy zaměřují i na to, je-li vůz opatřen schválenými doplňky. Jestli ne, jízdu může policista zakázat. Děje se tak až v okamžiku, kdy z auta visí výfuk, trčí spoilery nebo jsou boční skla zatemněná až příliš. „Nejhorším prohřeškem je montáž dílů vyrobených podomácku, což nemusí znamenat, že jsou vyrobeny na koleně, ale nemají příslušný atest,“ zmiňuje jeden z nejčastějších problémů Jiří Rejmon, předseda Profesní komory STK.

Atest musí být na viditelném místě dílu.

Když záruka odejde

Do jistých trablů se můžete dostat i s automobilem v záruce.

V okamžiku, kdy ladíte za pomoci dílů neschváleným výrobcem, na ni okamžitě ztrácíte nárok.

Ještě větší boudu na sebe ušijete, když je vůz zakoupen na leasing. Proč? Tuníte bez souhlasu leasingovky, respektive majitele vozu – a ten si konec garance rozhodně nepřeje.

Naše rada zní: Na zánovní vůz nebo auto v majetku leasingové společnosti si nechte dodělat takzvaný tovární tuning. Tedy sportovní úpravu, kterou nabízí samotná automobilka.

Velikost ráfků: Musí být schválené

V případě pneumatik zákon jasně říká, že musí být pro každý typ vozidla použity tak, aby jejich konstrukce, provedení, rozměry a huštění odpovídaly podmínkám provozu. Policii tak může při kontrole zajímat největší povolená hmotnost automobilu a rychlost. Rychlostní kategorie pneumatik totiž musí být shodná nebo vyšší. „Pokud dochází ke změnám v rozměrech pneumatik, musí být zapsány v technickém průkazu,“ doplňuje Jiří Rejmon, předseda Profesní komory STK.

Světelný park: Neblikat

Zapomeňte na stroboskopy nebo různá neonová podbarvení. Přestože už se od těchto úprav upouští, najdou se mezi českými tunery jedinci, kteří blikajícímu světelnému arzenálu nadále holdují. Pozor si dejte na různé barvy nebo mračítka – zákon jasně říká, jakou svítivost má přední světlomet mít. Reflektory mohou například blikat jen sanitkám, podvozek nesmí svítit nikomu. Modře a oranžově blikající světla jsou už také jinou kapitolou. O homologaci nemluvě.

Spoilery: Za krásu se platí

Mohou být. Spolu s ráfky dotvářejí celkový dojem z vozu. V současnosti jsou trendem jen decentní úpravy – malá lízátka pod předním nárazníkem, úzká mračítka, užší nástavce prahů nebo odtrhová hrana na zádi. Jako vždy ale platí, že díly musí mít schválený atest. Ten si může policie při kontrole vyžádat. To samé jistě udělá i pracovník STK.

Výfuk: Za drnčení pokuta

Zákon považuje za závadu netěsnost, neúplnost nebo zjevný zásah mající vliv na vnější hluk vozu. Hřmotný zvuk tak může být spíše na škodu.

Registrační značky: Funkční osvětlení musí být

Na espézetky jsou policisté obzvláště hákliví. Nezajímají je jen známky z STK a emisí, ale i funkční osvětlení a celková čitelnost. Zapomenout byste tak měli na různá zamračení nebo příliš silné žárovky. Důležité také je, aby značka dobře držela.

Fólie na sklech: Musí komunikovat

Zatmavení oken ničemu nevadí, pakliže je zachována patřičná propustnost skel. Závadné je zatemnění čelního skla na propustnost nižší než 75 %, v případě bočních předních oken 70 %. Zadní boční skla lze mít absolutně tmavá. Zásadu dobré viditelnosti můžeme demonstrovat na příkladu chodce přecházejícího přes silnici. „Řidič musí mít co nejlepší výhled z vozidla, aby mohl chodce včas zpozorovat a umožnit mu bezpečný přechod. Chodec musí mít navíc možnost očního kontaktu s řidičem, aby mohl rozpoznat, zda je registrován. Oba účastníci tak musí mít zachovanou možnost neverbální komunikace,“ říká Dagmar Jiroušková z tachovské policie.

Jaké sankce hrozí za tmavá skla?
Propustnost 0–19 % (téměř neprůhledná skla) Policie případ oznámí správnímu orgánu. Zákaz řízení na několik měsíců.
Propustnost 20–69 % Pokuta ve výši až 5000 korun.

Tři otázky pro Václava Bálka, mluvčího pojišťovny Allianz

Proplatíte pojistku u nehody řidiče upraveného vozu bez atestu?

Z povinného ručení samozřejmě poškozenému zaplatíme škodu vždy, neboť přece nemůže za to, že mu ji způsobil majitel auta s neschválenou úpravou. Teoreticky lze potom u viníka uplatnit takzvaný regres, který je možné nárokovat, jestliže je vznik škody v přímé souvislosti s neschválenou úpravou. U havarijního pojištění je to trochu jinak. Pokud dojde ke škodě po havárii a vozidlo je v danou chvíli provozu nezpůsobilé, jde o výluku z pojistného plnění a pojišťovna může škodu zamítnout.

Pojišťujete automobily v tuningu?

Pokud jde o výrobcem schválenou výbavu vozidla, nebývá zpravidla důvod nezahrnout ji do pojištění. Výjimkou jsou případy, kde jde o výbavu, která svým provedením a zejména cenou nekoresponduje se stavem ani hodnotou samotného vozidla.

Vzpomínáte si na nějaký případ, kde hrály roli právě úpravy?

Likvidujeme škodu na havarijně pojištěném Subaru Impreza, kde vozidlo je primárně určeno jako tréninkové – jeho majitel má k tomu ještě rallyeový speciál. Tento ostrý soutěžní vůz samozřejmě pojištěný nemá. Dochází však k tomu, že díly poškozené při rallye přehazuje na tréninkový vůz, který je pojištěn a z něhož nám následně uplatňuje škodu. A to už je pojistný podvod.

Rozhovor s tunerem: Kupujte kvalitu!

Dvaadvacetiletý Jan Chodl ze západočeské Plané několik let pečuje o Volkswagen Bora 1.9 TDI. A tuning dělá podle pravidel.

Co vše už jste na voze upravil?

Je zde jiná audio zástavba a interiér mám celkově předělaný na vzhled Golfu R32.

A exteriér?

Prošel několika úpravami od výměny kol a částí nárazníku přes prahy a světla až po zatmavení oken. Boru jsem předělal na americkou verzi. Bylo potřeba vyměnit zadní světla, prahy, přední a zadní podnárazníky. Dodal jsem také originální xenony. Samozřejmě proběhla výměna kol, nyní mám osmnáctky.

Jak reagují policisté, když vás zastaví?

Hlavním bodem zájmu jsou zatmavená okna. Ta moje porušují propustnost o pět procent. Platil jsem dvousetkorunovou pokutu a bylo mi sděleno, že příště bude sankce vyšší. Jinak všechny ostatní doplňky mají atest, na který jsou doklady.

Jak procházíte na STK?

Je to oříšek. Každá STK má na tuning jiný pohled, proto je někde projít jednodušší, jinde obtížnější. Mám stanici, kde projdu. Na voze jsou sice dodělávané xenony, ale přesně podle vyhlášky. U nás je to asi nejhorší s ráfky. Za ty se vyhazuje. Většina výrobců dává ke kolům takzvaný typový list, takže není problém zajet na STK a nechat si ověřit, zda kola na autě můžou být a jestli nejsou nebezpečná. Problém není ani se sníženým podvozkem. Má atest a je schválený pro provoz.

Myslíte při tuningu na bezpečnost?

Pokaždé. Většinou z finančních důvodů nejde vyměnit vše najednou. Já jsem začal právě od dílů podvozku a brzd.

Na co by měli dávat tuneři pozor?

V dnešní době se dá koupit všechno, a hlavně každý se snaží prodat všechno. Na kvalitu se příliš nehledí. Jde o peníze. Ze začátku by měli určitě investovat do technického stavu vozu místo vzhledu.

Autor: Josef Holek, Svět motorů

Spolupracujeme s TipCars.com
Jihočeši chtějí dostat parníky až na Malši do centra Budějovic Jihočeši chtějí dostat parníky až na Malši do centra Budějovic

Po letech výstavby se v sobotu s velkou slávou otevřela…

Fúze mezi evropskými a americkými firmami se vyšplhaly na rekordní 4,1 bilionu korun Fúze mezi evropskými a americkými firmami se vyšplhaly na rekordní 4,1 bilionu korun

Hodnota transatlantických fúzí a akvizic mezi firmami ze…

Daimler začal u českých hranic stavět továrnu na baterie Daimler začal u českých hranic stavět továrnu na baterie

Německý automobilový koncern začal budovat výrobní závod…

Babišův poradce i kritik Bláha: Spolupráci hodnotím spíše negativně Babišův poradce i kritik Bláha: Spolupráci hodnotím spíše negativně

Spolu s Andrejem Babišem může na rezortu financí skončit…

 

Štítky Svět motorů

 

Přidat názorDiskuse: Tuning a legislativa: Žádné bastlení,…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

Fanoušci Formule 1 jásají. Do oficiální hry se vrátí historické monoposty Fanoušci Formule 1 jásají. Do oficiální hry se vrátí historické monoposty

Po dlouhých čtyřech letech budou součástí…

 






 
Bývalý mistr světa MotoGP Nicky Hayden nepřežil vážná zranění z cyklistické nehody

Bývalý mistr světa MotoGP Nicky Hayden nepřežil vážná zranění z cyklistické nehody

Dnes 19:17

Motocyklový svět přišel o Nickyho Haydena. Američan podlehl svým zraněním, která utrpěl při tréninku na kole v Itálii.




Blesk.cz

Dvě Italky se soudí o opatrovnictví kočky. Bydlela pod různými jmény u obou žen

Dvě Italky se soudí o opatrovnictví kočky. Bydlela…

Spor dvou sousedek o kočku, která pod jiným jménem bydlela u obou žen, řeší italský soud. Jedna z žen se totiž…

Babišova náměstkyně: Zaorálek to přehnal. Advokát Schillerové ho zažaluje?

Babišova náměstkyně: Zaorálek to přehnal. Advokát…

Náměstkyně Andreje Babiše Alena Schillerová zvažuje žalobu na místopředsedu ČSSD a ministra zahraničí Lubomíra…

 

iSport.cz

Češi znají soupeře na MS 2018: utkají se s Ruskem, Švédskem i Slovenskem

Češi znají soupeře na MS 2018: utkají se s Ruskem,…

Čeští hokejisté se na mistrovství světa v příštím roce utkají v základní skupině A se Švédskem, Ruskem,…

MotoGP pláče! Šampion Hayden (†35) podlehl zraněním po srážce s autem

MotoGP pláče! Šampion Hayden (†35) podlehl zraněním…

Bývalý mistr světa v závodech silničních motocyklů královské třídy MotoGP Američan Nicky Hayden (35) po…

 

Reflex.cz

Kauza úniků z policejních spisů aneb Ištvanovo vrtění psem

Kauza úniků z policejních spisů aneb Ištvanovo vrtění psem

Vrchní státní zastupitelství v Olomouci prošetřuje rozsáhlou kauzu úniků z policejních spisů, v níž bylo zatím…

Číňané musí mít vždy něco extra: Postavili obří ruské kolo, které má výšku 145 metrů, na mostě

Číňané musí mít vždy něco extra: Postavili obří…

Číňané v posledních letech velmi často ohromí svět mimořádně originálními a odvážnými stavbami. Další z nich je…