reklama


17.8. 2013 Svět motorů

Tuning a legislativa: Žádné bastlení, tunit se musí mozkem!

 

Auta s tuningovými úpravami se léta setkávají s příznivci i zarytými odpůrci. Jak se vyhnout potížím?

Doby, kdy se čeští tuneři stylizovali do hrdinů filmové série Rychle a zběsile, jsou pryč. Zmizely zbastlené obludy různých vesnických nadšenců, kteří pokoutně upravili třicet let starou rodinnou škodověnku a obráželi srazy, na kterých mohli předvést leda vykuchaný výfuk.

Současná tuningová scéna už naštěstí nesází na obří nárazníky, bachraté prahy ani rozměrná křídla, nyní jsou v trendu decentní úpravy exteriéru, zatmavená skla, snížené podvozky či kvalitní hudební zástavby.

Nekompromisní policie

Není třeba chodit okolo horké kaše, policisté měli, mají a budou mít na vytuněné vozy vždycky pifku. Ačkoliv se jim auta často líbí, tolerantní nebývají. „Postupují podle zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích,“ připomíná Jana Tomková, mluvčí policie Plzeňského kraje.

Při kontrolách se tedy zaměřují i na to, je-li vůz opatřen schválenými doplňky. Jestli ne, jízdu může policista zakázat. Děje se tak až v okamžiku, kdy z auta visí výfuk, trčí spoilery nebo jsou boční skla zatemněná až příliš. „Nejhorším prohřeškem je montáž dílů vyrobených podomácku, což nemusí znamenat, že jsou vyrobeny na koleně, ale nemají příslušný atest,“ zmiňuje jeden z nejčastějších problémů Jiří Rejmon, předseda Profesní komory STK.

Atest musí být na viditelném místě dílu.

Když záruka odejde

Do jistých trablů se můžete dostat i s automobilem v záruce.

V okamžiku, kdy ladíte za pomoci dílů neschváleným výrobcem, na ni okamžitě ztrácíte nárok.

Ještě větší boudu na sebe ušijete, když je vůz zakoupen na leasing. Proč? Tuníte bez souhlasu leasingovky, respektive majitele vozu – a ten si konec garance rozhodně nepřeje.

Naše rada zní: Na zánovní vůz nebo auto v majetku leasingové společnosti si nechte dodělat takzvaný tovární tuning. Tedy sportovní úpravu, kterou nabízí samotná automobilka.

Velikost ráfků: Musí být schválené

V případě pneumatik zákon jasně říká, že musí být pro každý typ vozidla použity tak, aby jejich konstrukce, provedení, rozměry a huštění odpovídaly podmínkám provozu. Policii tak může při kontrole zajímat největší povolená hmotnost automobilu a rychlost. Rychlostní kategorie pneumatik totiž musí být shodná nebo vyšší. „Pokud dochází ke změnám v rozměrech pneumatik, musí být zapsány v technickém průkazu,“ doplňuje Jiří Rejmon, předseda Profesní komory STK.

Světelný park: Neblikat

Zapomeňte na stroboskopy nebo různá neonová podbarvení. Přestože už se od těchto úprav upouští, najdou se mezi českými tunery jedinci, kteří blikajícímu světelnému arzenálu nadále holdují. Pozor si dejte na různé barvy nebo mračítka – zákon jasně říká, jakou svítivost má přední světlomet mít. Reflektory mohou například blikat jen sanitkám, podvozek nesmí svítit nikomu. Modře a oranžově blikající světla jsou už také jinou kapitolou. O homologaci nemluvě.

Spoilery: Za krásu se platí

Mohou být. Spolu s ráfky dotvářejí celkový dojem z vozu. V současnosti jsou trendem jen decentní úpravy – malá lízátka pod předním nárazníkem, úzká mračítka, užší nástavce prahů nebo odtrhová hrana na zádi. Jako vždy ale platí, že díly musí mít schválený atest. Ten si může policie při kontrole vyžádat. To samé jistě udělá i pracovník STK.

Výfuk: Za drnčení pokuta

Zákon považuje za závadu netěsnost, neúplnost nebo zjevný zásah mající vliv na vnější hluk vozu. Hřmotný zvuk tak může být spíše na škodu.

Registrační značky: Funkční osvětlení musí být

Na espézetky jsou policisté obzvláště hákliví. Nezajímají je jen známky z STK a emisí, ale i funkční osvětlení a celková čitelnost. Zapomenout byste tak měli na různá zamračení nebo příliš silné žárovky. Důležité také je, aby značka dobře držela.

Fólie na sklech: Musí komunikovat

Zatmavení oken ničemu nevadí, pakliže je zachována patřičná propustnost skel. Závadné je zatemnění čelního skla na propustnost nižší než 75 %, v případě bočních předních oken 70 %. Zadní boční skla lze mít absolutně tmavá. Zásadu dobré viditelnosti můžeme demonstrovat na příkladu chodce přecházejícího přes silnici. „Řidič musí mít co nejlepší výhled z vozidla, aby mohl chodce včas zpozorovat a umožnit mu bezpečný přechod. Chodec musí mít navíc možnost očního kontaktu s řidičem, aby mohl rozpoznat, zda je registrován. Oba účastníci tak musí mít zachovanou možnost neverbální komunikace,“ říká Dagmar Jiroušková z tachovské policie.

Jaké sankce hrozí za tmavá skla?
Propustnost 0–19 % (téměř neprůhledná skla) Policie případ oznámí správnímu orgánu. Zákaz řízení na několik měsíců.
Propustnost 20–69 % Pokuta ve výši až 5000 korun.

Tři otázky pro Václava Bálka, mluvčího pojišťovny Allianz

Proplatíte pojistku u nehody řidiče upraveného vozu bez atestu?

Z povinného ručení samozřejmě poškozenému zaplatíme škodu vždy, neboť přece nemůže za to, že mu ji způsobil majitel auta s neschválenou úpravou. Teoreticky lze potom u viníka uplatnit takzvaný regres, který je možné nárokovat, jestliže je vznik škody v přímé souvislosti s neschválenou úpravou. U havarijního pojištění je to trochu jinak. Pokud dojde ke škodě po havárii a vozidlo je v danou chvíli provozu nezpůsobilé, jde o výluku z pojistného plnění a pojišťovna může škodu zamítnout.

Pojišťujete automobily v tuningu?

Pokud jde o výrobcem schválenou výbavu vozidla, nebývá zpravidla důvod nezahrnout ji do pojištění. Výjimkou jsou případy, kde jde o výbavu, která svým provedením a zejména cenou nekoresponduje se stavem ani hodnotou samotného vozidla.

Vzpomínáte si na nějaký případ, kde hrály roli právě úpravy?

Likvidujeme škodu na havarijně pojištěném Subaru Impreza, kde vozidlo je primárně určeno jako tréninkové – jeho majitel má k tomu ještě rallyeový speciál. Tento ostrý soutěžní vůz samozřejmě pojištěný nemá. Dochází však k tomu, že díly poškozené při rallye přehazuje na tréninkový vůz, který je pojištěn a z něhož nám následně uplatňuje škodu. A to už je pojistný podvod.

Rozhovor s tunerem: Kupujte kvalitu!

Dvaadvacetiletý Jan Chodl ze západočeské Plané několik let pečuje o Volkswagen Bora 1.9 TDI. A tuning dělá podle pravidel.

Co vše už jste na voze upravil?

Je zde jiná audio zástavba a interiér mám celkově předělaný na vzhled Golfu R32.

A exteriér?

Prošel několika úpravami od výměny kol a částí nárazníku přes prahy a světla až po zatmavení oken. Boru jsem předělal na americkou verzi. Bylo potřeba vyměnit zadní světla, prahy, přední a zadní podnárazníky. Dodal jsem také originální xenony. Samozřejmě proběhla výměna kol, nyní mám osmnáctky.

Jak reagují policisté, když vás zastaví?

Hlavním bodem zájmu jsou zatmavená okna. Ta moje porušují propustnost o pět procent. Platil jsem dvousetkorunovou pokutu a bylo mi sděleno, že příště bude sankce vyšší. Jinak všechny ostatní doplňky mají atest, na který jsou doklady.

Jak procházíte na STK?

Je to oříšek. Každá STK má na tuning jiný pohled, proto je někde projít jednodušší, jinde obtížnější. Mám stanici, kde projdu. Na voze jsou sice dodělávané xenony, ale přesně podle vyhlášky. U nás je to asi nejhorší s ráfky. Za ty se vyhazuje. Většina výrobců dává ke kolům takzvaný typový list, takže není problém zajet na STK a nechat si ověřit, zda kola na autě můžou být a jestli nejsou nebezpečná. Problém není ani se sníženým podvozkem. Má atest a je schválený pro provoz.

Myslíte při tuningu na bezpečnost?

Pokaždé. Většinou z finančních důvodů nejde vyměnit vše najednou. Já jsem začal právě od dílů podvozku a brzd.

Na co by měli dávat tuneři pozor?

V dnešní době se dá koupit všechno, a hlavně každý se snaží prodat všechno. Na kvalitu se příliš nehledí. Jde o peníze. Ze začátku by měli určitě investovat do technického stavu vozu místo vzhledu.

Autor: Josef Holek, Svět motorů

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Solek spustil první solární elektrárnu v Chile. Stála sto milionů Solek spustil první solární elektrárnu v Chile. Stála sto milionů

Česká firma vybuduje v Chile solární zdroje o výkonu…

 
 

Přidat názorDiskuse: Tuning a legislativa: Žádné bastlení,…



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

 






 
Nejlepší malé ojetiny s cenou do 100.000 Kč! Tady je máte!

Nejlepší malé ojetiny s cenou do 100.000 Kč! Tady je máte!

Dnes 08:00

Platí, že malá ojetá auta jsou za danou cenu zpravidla mladší a méně ojetá než velká. Logické. Jak ale vybrat tu nejlepší malou ojetinu s cenovkou do sta tisíc?




Blesk.cz

Na dálnici D11 skončilo po nehodě auto na střeše: Řidič nadýchal dvě promile

Na dálnici D11 skončilo po nehodě auto na střeše:…

Dopravní komplikace nastaly na dálnici D11 v ranních hodinách na 15. kilometru nedaleko Prahy. Po střetu dvou…

Kim Čong-un staví na nejvyšší hoře sousoší diktátorů: NA KLDR bude shlížet s tátou a dědou!

Kim Čong-un staví na nejvyšší hoře sousoší…

Severokorejský diktátor Kim Čong-un utrácí miliony dolarů za výstavbu nového sousoší, které bude znázorňovat…

 

iSport.cz

Další bezstarostná palba. Šetřím síly, těší suverénku Plíškovou

Další bezstarostná palba. Šetřím síly, těší…

PŘÍMO Z MELBOURNE | 6:2, 6:0, 6:0, 6:2 a na minutu přesně dvě hodiny na kurtu. Tak se zatím čte bezstarostná…

Pavelec se vrátil do NHL jako vítěz, výhru bral i zachránce Mrázek

Pavelec se vrátil do NHL jako vítěz, výhru bral i…

SOUHRN | Svůj první start v sezoně proměnil ve výhru. Český brankář Ondřej Pavelec naskočil do utkání svého…

 

Reflex.cz

V Itálii zavalila lavina hotel, podle záchranářů je v něm mnoho mrtvých

V Itálii zavalila lavina hotel, podle záchranářů je…

V hotelu zavaleném při středečním zemětřesení lavinou ve střední Itáliije mnoho mrtvých. S odvoláním na…

Trosky jednoho deníku: Alkoholikova cesta přes knajpu do léčebny a zase zpátky

Trosky jednoho deníku: Alkoholikova cesta přes…

Pozoruhodných autobiografických knih o abúzu alkoholu vyšlo v poslední době víc. Rok starý Panáček Tomáše…

 
 
reklama