Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

V Česku ubývá trvale vyřazovaných ojetin, roste jejich vývoz

redakce AUTO.CZ
Diskuze (31)
V Česku ubývá osobních aut, která jejich majitelé nechávají trvale vyřadit z provozu. Roste naopak počet ojetých vozů, které jsou odstraněny z evidence kvůli exportu. Sdělilo to Sdružení automobilového průmyslu (SAP).

Pokles počtu trvale vyřazených osobních vozů je v posledních letech patrný v údajích za leden až duben i za celý rok. Zatímco v roce 2012 bylo za první čtyři měsíce roku trvale zrušeno 47.463 osobních aut, letos za stejné období to bylo o 18,7 procenta méně. Export ojetých vozů přitom ve stejném srovnání čísel Svazu dovozců automobilů stoupl o téměř 160 procent na letošních 19.688 aut.

„Uvedený trend ve vyřazování osobních automobilů má negativní dopad zejména na zpracovatele autovraků, jejichž kapacity jsou připraveny na mnohem vyšší počty vozidel určených k ekologické likvidaci," uvedlo SAP. U smluvních partnerů oficiálních dovozců a výrobců přitom podle sdružení loni skončila jen necelá desetina trvale vyřazených osobních a malých užitkových vozů.

Celkové počty vyřazených vozidel jsou podle SAP stále nízké. Nejvíce ojetin bylo trvale zrušeno a exportováno v roce 2009, celkem 263.043 osobních a malých užitkových aut. Zároveň mezi roky 2008 a 2009 dosud naposledy klesl průměrný věk osobních vozů v Česku, mimo jiné kvůli zavedení poplatků za registraci a první přeregistraci aut, která neplnila emisní normy. Od té doby se průměrné stáří osobních vozů v Česku zvyšuje až na 14,88 roku na konci letošního března.

Osobní auta v ČR v průměru stárnou podle SAP také kvůli tomu, že se trvale zhoršuje věková struktura dovážených vozů. Ještě v roce 2009 v dovozech výrazně převažovala auta stará do deseti let, byly jich téměř čtyři pětiny. Za loňský rok už to bylo jen 56 procent a za letošní leden až duben ještě o procentní bod méně. Podíl dovážených aut nad deset let tak postupně vzrostl až na téměř 45 procent za první čtyři měsíce letoška.

Počer vyřazených osobních aut v České republice
RokCelkemTrvale zrušenoVyvezeno
2011172.724152.68420.040
2012172.449145.80126.684
2013164.751131.94132.810
2014164.580117.69146.889
Zdroj: Svaz dovozců automobilů

redakce AUTO.CZ
Diskuze (31)
Avatar - Hotwire
27. 5. 2015 14:22
Re: negativní dopad
Mozno to za teba vyriesia automobilky dalsim znizovanim zivotnosti aut, ved predsa treba udrzat zamestnanost aj v odbore likvidacie vrakov. >:-[]
27. 5. 2015 10:44
Spatna zprava
Bohuzel ten narust vyvozu ojetin je velmi nepriznivou zpravou pro ty kdo kupuji v CR ojetiny. Nejde totiz o vyvoz vraku na vychod, ale naopak o vyvoz tech nejlepsich ojetin zejmena do Nemecka. Od doby padu kurzu EUR/CZK mame totiz jedny z nejlevnejsich ojetin v Evrope, takze doslo k otoceni toku ojetin puvodne smerujicich sem na tok smerujici ven a dnes prodejci ojetych aut v Nemecku primo pleni ceske bazary nabizejici zanovni vozy s kompletni dokumentaci. Takove auto se totiz v Nemecku proda i kdyz je z Cech a rozdil v cene je dobry profit pro takoveho obchodnika. Bohuzel pro nasince to znamena znacne omezeni nabidky rozumnych ojetin v CR, ktere je o to vetsi ze dovezt kvalitni ojetinu z Nemecka se ze stejneho duvodu uz vicemene nevyplati.
27. 5. 2015 10:41
Re: kam?
Je to na Zapad, hlavne do Nemecka.
27. 5. 2015 09:51
Re: Cena v bazarech????
Díky,

líbil se mně jeden comment

Je srandaa, ze neni mozne koupit auto, za cenu, kterou inzeruji. Za platbu bez uveru je to drazsi. S uverem preplatite jejich provizi a uroky.
Avatar - euro89
27. 5. 2015 07:48
Re: kam?
No já letos papírově vyvezl auto do D tím, že jsem si ho zde konečně přihlásil na německé značky. Ale většina jich bude končit asi na východě... Pamatuji, že když přítelkyně prodávala své první auto (Getz), tak ho kupoval někdo do Kyrgyztánu. Tenkrát jsem se toho chlápka ze zvědavosti ptal, jak to auto převeze až domů a prej do Litvy nebo Lotyšska jezdí po vlastní ose a tam to naloží na vlak a hurá na střední východ... asi jim to vydělává, protože na prohlídku Getze se tenkrát přijel podívat v nové X5.