Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

VC Pacifiku – Barros opanoval okruh v Motegi

Miroslav Kudělka
Diskuze (0)
VC Pacifiku na okruhu v Motegi přinesla nečekané události ve všech třech třídách...

VC Pacifiku na okruhu v Motegi přinesla nečekané události ve všech třech třídách. V nejnižší, kde se čekaly boje kolo na kolo se nic takového nedělo, protože Dani Pedrosa (Honda) nasadil vražedné tempo a všem ujel a na čele jezdili jezdci samostatně. Naopak obě vyšší třídy přinesly bitvu kolo na kolo do posledních metrů. Marco Melandri (Aprilia) odvodil celý závod, aby jej v poslední zatáčce naprosto bravurním manévrem předstihl Toni Elias (Aprilia) a dojel si pro první vítězství ve 250. Nejzajímavější souboj nám ale připravili jezdci v MotoGP. Hlavními aktéry byli Alex Barros a Valentino Rossi (oba RC211V). Barros dokázal při svém prvním vystoupení se čtyřtaktem porazit Rossiho, který jel očividně až za hranicemi možností svého stroje.

Ve 125 nejlépe odstartoval Pedrosa před Arnaudem Vincentem (Aprilia), aby si hned v prvním kole pořadí vyměnili. Za touto dvojicí se výborně držel Andrea Dovizioso (Honda), který ale vydržel jen do druhého kola, kdy ošklivě havaroval. Start se nevydařil Manuelu Poggialimu (Gilera), který vyjel do závodu až jako pátý. Vincent si ale ve vedení dlouho nepobyl, protože Pedrosa jej ve druhém kole předjel a začal zajíždět jedno nejrychlejší kolo za druhým. Jehož nejlepší hodnotou 1:58,026 nakonec posunul rekord okruhu o téměř 0,8 sekundy, což je úctyhodný výkon. Závod se vyvíjel poměrně jednotvárně, protože vepředu jezdil Pedrosa následován Vincentem, s odstupem jezdil třetí Poggiali, kterému dělal společnost Steve Jenkner (Aprilia). O drama se v závěru postaral Vincent, kterému se porouchal stroj a tři kola před cílem začal výrazně ztrácet a propadat se polem. Zatímco vedoucí trojice si v poklidu dojela pro zasloužené body, všichni čekali jak dopadne Francouz. Nakonec dovedl svou Aprilii na 15. místě a připsal si tak jeden bodík, který může být velmi důležitý.

V celkovém hodnocení se na vedoucích pozicích měnily pouze bodové rozestupy. Na vedoucím místě stále zůstává Vincent s 215 body. Druhý Poggiali dnes výrazně stáhl a ztrácí již jen 8 bodů. Polepšil si také třetí Pedrosa, který se o pět bodů přiblížil k Poggialimu a se 191 body se stále drží na dohled titulu. Na čtvrté místo se posunul Jenkner, který má 138 bodů a naopak o příčku klesl Lucio Cecchinello (Aprilia), který pro poruchu nedojel a má na kontě 132 bodů.

Střední třída se od začátku vyvíjela podle očekávání a neslibovala žádná velká překvapení. Nejlépe odstartoval Marco Melandri následován Fonsi Nietem (oba Aprilia). Překvapující bylo třetí místo Emilia Alzamory (Honda), kterému se v Motegi tradičně daří. Dobrý start měl také Sebastian Porto (Yamaha), ale brzy se trochu propadl a tentokrát se přesvědčil, že Yamaha nemá svůj nejlepší den. Start neměl nejlepší ani Toni Elias (Aprilia), ale postupně se propracovával vpřed a v 5. kole se dostal na třetí místo před Alzamoru. Na čele se pomalu utvořila pětičlenná skupinka, kde byli Melandri, Nieto, Elias Alzamora a vynikající Japonec Yuki Takahashi (Honda) jedoucí na divokou kartu. Tato skupinka se oddělila od zbytku pole a jela vlastní závod.

Ve druhé polovině závodu začala dvojice Nieto, Alzamora poněkud ztrácet a zbylá trojice jim poodjela. Velice dobře jel Takahashi na Hondě továrního týmu HRC, když neustále dotíral na druhého Eliase a také si sním na chíli prohodil místo, ale Elias se dokázal vrátit zpět. Tři kola před cílem Takahashi udělal chybu v nájezdu do závěrečné šikany a ztratil kontakt s vedoucí dvojicí a dále se již spokojil se třetím místem. Na čele se zdálo, že Melandri má situaci pod kontrolou až přišlo poslední kolo závodu. Elias rozehrál svou partii divokých útoků, na jaké jsme od něj byli zvyklí ve 125. Dvakrát Melandriho předjel, ale byl při tom dlouhý na brzdy a na výjezdu ze zatáčky se Ital dokázal vrátit na vedoucí pozici. Když se již zdálo, že Elias svou snahu vzdal, v nájezdu do druhé zatáčky před závěrečnou šikanou, najel Melandrimu těsně za zadní kolo. V tunelu pod oválem pro závody Indycar se dokázal udržet na Melandriho pravé straně a levou zatáčku před šikanou jel zvnějšku. Z této jeho pozice se dalo usoudit, co má v úmyslu a nakonec se mu to také podařilo. Jelikož dokázal udržet Melandriho tempo a v nájezdu do poslední šikany byl o něco dříve, jeho poloha mu přinesla výhodnější stopu na výjezdu do cílové rovinky a pomohla k prvnímu vítězství v 250. Nutno podotknout, že celý souboj proběhl podle všech pravidel a Elias se dokázal vyvarovat svých příliš tvrdých ataků, které mu zajistily nechvalnou pověst ve 125 a jednoznačně jej lze ohodnotit podobně vysoko, jako Barrosův manévr letos v Assenu, kde dokázal během dvou zatáček předjet čtyři jezdce.

Tato třída nás zajímá také kvůli našim. Jarda Huleš (Yamaha) i Kuba Smrž dokázali solidně odstartovat a posunout se o několik příček dopředu. Po celý závod se Huleš pohyboval těsně za hranicí bodované patnáctky, aby se v závěru dokázal posunout na to 15. místo a uchvátit tak další bodík. Smrž dokončil poslední 24. a pokračuje v seznamování s novou technikou.

Celkové hodnocení nezaznamenalo výraznějších změn na čele. Melandri opět zvýšil svůj náskok na druhého Nieta. Ital má na kontě 248 bodů a Nieto 196, což je již značný rozdíl, vzhledem ke třem zbývajícím závodům. Třetí místo se 170 body si udržuje Roberto Rolfo (Honda), který dnes dojel 6. Na čtvrtého Porta se 143 body se výrazně dotáhl dnešní vítěz Elias, který má bodů 141.

Závod nejvyšší třídy MotoGP se nesl jednoznačně pod nadvládou Hondy. Její stroje ovládly vedení závodu a po celý jeho průběh se k nim nedokázal nikdo přiblížit. Nejlépe odstartoval Loris Capirossi (Honda NSR500) a ujal se vedení. Za něj se seřadilo trio jezdců na RC211V v pořadí Daijiro Kato, Valentono Rossi a Alex Barros. Pátý jel Kenny Roberts (Suzuki GSV-R) a až šestý Max Biaggi (Yamaha YZR-M1). Start se opět vůbec nevydařil Carlosu Checovi (Yamaha YZR-M1), který odjížděl na chvostu první desítky a z boxové uličky musel startovat Regis Laconi (Aprilia RS3), kterému se nepodařilo odstartovat do zahřívacího kola.

Ještě v prvním kole se silné čtyřtakty přehnaly přes výborně jedoucího Capirossiho, který jim sice na své dvoudobé NSR nedokázal vzdorovat, ale bez výraznějších potíží držel čtvrté místo a tempo vedoucí skupiny. Naopak již pátý Biaggi viditelně na Hondy nestačil a tak velice záhy jelo na čele kvarteto Hondy. V prvním kole se do vedení rychle posunul Rossi a snažil se určovat tempo, ale za ním to vřelo. Ve 4. kole se do sebe pustili Kato s Barrosem. Třikrát si prohodili pozice, aby nakonec vyšel vítězně Barros a o kolo později se posunul i před Rossiho na vedoucí pozici. V 6. kole se poprvé projevily Rossiho potíže s podvozkem, když vyrobil chybu a klesl na třetí místo za Kata. O dvě kola později se ve stejném místě naopak pustil široce do zatáčky Kato, ale tady byla příčinou tachnická závada. Japonec se ještě jedno kol snažil pokračovat, ale nakonec zajel do boxů a domácí VC pro něj skončila zklamáním. Na třetí místo se tak posunul Capirossi, který stále s menším odstupem udržoval kontakt s vedoucí dvojicí Barros, Rossi. 15. kolo přineslo zklamání pro Biaggiho, když z jeho motoru začal unikat olej a byl nucen závod ukončit. Na jeho místo se tak posunul poslední z jezdců na RC211V Tohru Ukawa.

To jsme již měli za sebou dvě třetiny závodu a bylo zřejmé, že každým okamžikem musí přijít Rossiho obvyklý nástup. Leč ten se nekonal. Rossi se těsně přiblížil za Barrose a snažil se jej všemožně znervóznit. V 19. kole se Rossi opět dostal do vedení. Nekonalo se však to, co každý čekal. Místo aby se Rossi vzdaloval, Barros na něj vyvinul nesmírný tlak, až o dvě kola později Rossi udělal chybu a Brazilec se dostal opět do vedení. Tento okamžik rozhodl o všem, neboť bylo vidět, že Barros jede s absolutním klidem a jeho stopa byla prostá jakýchkoli extravagancí. Naopak Rossi dělal co mohl, včetně divokých driftů na samé hranici možností a chvílemi i za ní, aby se Barrose alespoň udržel. Barros však odpověděl v Rossiho duchu a v posledním kole zajel nejrychlejší kolo závodu a bylo razhodnut.

Letos podruhé se musel Rossi sklonit v přímém souboji. Je ovšem potěšující vidět, že jsou v poli jezdci, kteří na srovnatelné technice dokáží vzdorovat takové psychické zátěži, jakou bezesporu Valentino Rossi za zády, je. Barros si tak dojel pro své premiérové vítězství ve třídě MotoGP a potvrdil své skvělé výsledky z průběhu celé sezóny. Rossi dojel druhý a bylo na něm vidět, že spokojeností právě nezáří, i když Barrosovi srdečně gratuloval. Téměř nadlidský výkon podal třetí Capirossi, který tak poslal další skvělou vizitku svému příštímu zaměstnavateli – Ducati. Tohru Ukawa se poněkud ztrácí ve světle výsledků konkurence ve vlastních řadách, ale čtvrté místo je potěšující. Na 5. místo se nakonec dotáhl Checa, když v závěru předjel Robertse. Také sedmý Olivier Jacque (Yamaha YZR500) zajel kvalitní závod a také on v pravý okamžik ukázal, že stále umí. Za týden se bude moci předvést v sedle nové YZR-M1. Také Norick Abe (Yamaha YZR500) na 8. místě potvrdil letošní stabilní výkonnost. Další úspěch zaznamenala stáj Proton KR, jejíž jezdci Nobu Aouki a Jeremy McWilliams dojel 9. a 10. Velkého zlepšení dosáhla Aprilia, když Laconi po startu z boxů dojel 11. a po sérii 6 závodů opět bodoval. Zklamání zavládlo u Kawasaki, když Akira Yanagawa v úvodu dost ošklivě havaroval, když nezvládl drift při nájezdu do zatáčky.

Celkově se Rossi zase poněkud vzdálil ostatním a má 290 bodů. Na druhé místo se opět vrátil Ukawa se 169 a na třetího Biaggiho má náskok 5 bodů. Barros si svým vítězstvím pojistil čtvrté místo, když má nyní na kontě 143 bodů. Pátý Checa jich má o 16 méně. Dnes třetí Capirossi je díky výpadku ve třech závodech kvůli zranění až 7. se 102 body.

___

Vše o motorkách - www.moto.cz

Miroslav Kudělka
Diskuze (0)